دندانپزشکی و سلامت دهان

آزمایشات واجب زنانه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

به همین منظور، در ادامه این بخش از خوب میشی به تعدادی از آزمایشات واجب زنانه اشاره کردیم که لازم است این آزمایشات را به طور مرتب انجام دهید تا از سلامت عمومی خود مطلع شوید و در صورت نیاز در بهترین زمان ممکن، اقدامات درمانی را شروع کنید.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و مدیریت استرس همه راه‌های عالی برای کنترل سلامت شما هستند. اما این مراحل کافی نیست. آزمایشات واجب زنانه و غربالگری‌ های سلامت نیز باید بخشی از روتین مراقبت از سلامت شما باشد؛ زیرا برخی بیماری‌ ها و شرایط پزشکی نگران‌ کننده معمولاً زمانی قابل درمان هستند که به موقع تشخیص داده شوند.

به همین منظور، در ادامه این بخش از خوب میشی به تعدادی از آزمایشات واجب زنانه اشاره کردیم که لازم است این آزمایشات را به طور مرتب انجام دهید تا از سلامت عمومی خود مطلع شوید و در صورت نیاز در بهترین زمان ممکن، اقدامات درمانی را شروع کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: آیا ایمپلنت ضد بارداری روشی مطمئن است؟

 

پاپ اسمیر و معاینه لگن، آزمایشات واجب زنانه

همه زنان باید از سن 21 تا 65 سالگی، هر 3 سال یکبار پاپ اسمیر و معاینه لگنی انجام دهند. در طول این غربالگری، پزشک از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز کردن کانال واژن برای برداشتن سلول‌ ها از دهانه رحم استفاده می‌ کند. سپس پزشک شما این سلول ها را از نظر ناهنجاری یا تغییرات دیگری که ممکن است نشان دهنده سرطان دهانه رحم باشد، بررسی می کند. در واقع، پاپ اسمیر آزمایشی است که برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده می شود. این آزمایش می تواند در طول یک معاینه سالانه سلامتی انجام شود و تنها چند دقیقه طول می کشد، و آن را به یکی از ساده ترین آزمایش های پیشگیرانه ای تبدیل می کند که یک زن می تواند برای سلامتی خود انجام دهد.

 

آزمایش فشار خون، آزمایشات واجب زنانه

زمانی که فشار خون بالا باشد، یعنی فشار بیشتری بر شریان ها و قلب وارد می شود و اگر فشار خون کنترل نشده باقی بماند، ممکن است شریان‌ ها در طول زمان آسیب ببینند و ضعیف شوند. شریان‌های ضعیف یا آسیب‌دیده خاصیت ارتجاعی کمتری پیدا می‌ کنند و احتمال گرفتگی آن‌ ها بیشتر است که خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌ دهد. بنابراین توصیه می شود که از 18 سالگی به بعد، فشار خون خود را اندازه گیری کنید.

بسته به اندازه گیری اولیه، ممکن است لازم باشد هر 2 سال یک بار یا هر سال یک بار آن را اندازه گیری کنید. معمولا اندازه گیری فشار خون از دو جزء تشکیل شده است:

  • فشار خون سیستولیک (شماره بالا): فشار را در عروق هنگام تپش قلب اندازه گیری می کند.
  • فشار خون دیاستولیک (عدد پایین): فشار را در دیواره های شریان زمانی که قلب بین ضربان ها استراحت می کند اندازه گیری می کند.

اگر فشار خون شما کمتر از 80/120 باشد، لازم است که هر 2 سال یکبار پس از 20 سالگی تحت آزمایش غربالگری فشار خون قرار بگیرید.

 

ازمایشات واجب زنانه

پیشنهاد مطالعه: مهم ترین علت درد هنگام رابط جنسی و راه های درمان آن

 

ماموگرافی (آزمایش سرطان سینه)، آزمایشات واجب زنانه

ماموگرافی یک عکس اشعه ایکس از پستان است که برای غربالگری سرطان سینه استفاده می شود. ماموگرافی را می توان با استفاده از فناوری دیجیتال یا فیلم انجام داد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که زنان بالای 40 سال هر سال ماموگرافی انجام دهند. در واقع، ماموگرافی منظم، یک بخش مهم از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه برای زنان است که از حدود 40 سالگی شروع می شود. هدف آنها تشخیص سرطان نیست، بلکه در عوض گرفتن سلول هایی است که علائم اولیه تغییرات سرطانی را نشان می دهند.

هنگامی که این مشکل به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، بسیاری از موارد سرطان سینه را می توان با موفقیت با حداقل تاثیر بر کیفیت زندگی درمان کرد. این آزمایش به خودی خود سریع و به طور کلی بدون درد است، حدود 20 دقیقه طول می کشد و شامل یک اشعه ایکس با دوز پایین است. همچنین اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه دارید، ممکن است بهتر ایت خیلی زودتر شروع به انجام غربالگری ماموگرافی کنید.

 

آزمایش کلسترول، آزمایشات واجب زنانه

آزمایشات کلسترول به تشخیص اینکه آیا سطوح بالای کلسترول در بدن در گردش است یا خیر، کمک می کند. یک آزمایش خون ساده می تواند سطوح ناسالم را تشخیص دهد و در دراز مدت از مشکلات جدی قلبی یا سکته جلوگیری کند. به شدت توصیه می شود که زنان هر 2 سال یک بار سطح کلسترول خود را بررسی کنند تا بتوانند سلامت قلب و عروق خود را حفظ کنند و در صورت نیاز اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.  

بخشی از داشتن سلامت قلب شامل نظارت بر سطح کلسترول در بدن شما است تا بتوانید مطمئن شوید که در مقادیر توصیه شده باقی می ماند. اگرچه سن، جنسیت و سابقه خانوادگی عوامل خطر برای سطوح بالای کلسترول هستند، اما حفظ عادات سبک زندگی سالم مانند خوردن وعده های غذایی متعادل، ورزش منظم و اجتناب از سیگار می تواند به کنترل آن کمک کند.

 

آزمایش HPV برای عفونت HPV، آزمایشات واجب زنانه

علاوه بر پاپ اسمیر، زنان 30 ساله نیز می توانند آزمایش HPV را برای شناسایی گونه های HPV عامل سرطان دهانه رحم (یعنی انواع 16 و 18) در نظر بگیرند. مطالعات اخیر نشان داده است که بیشتر موارد سرطان دهانه رحم مربوط به عفونت HPV است. به همین دلیل تست HPV برای زنان بالای 30 سال ضروری است. کسانی که تست HPV آنها مثبت باشد، برای معاینه دقیق تر دهانه رحم به متخصص زنان ارجاع داده می شوند. اما اگر نتایج منفی باشد، آزمایش باید هر 5 سال یکبار تکرار شود.

ازمایش خون

 

آزمایش قند خون ناشتا برای دیابت، آزمایشات واجب زنانه

رژیم غذایی ناسالم، پیری جمعیت و سبک زندگی کم تحرک باعث شده است که تعداد بیماران دیابتی طی سال‌ ها افزایش یابد. دیابت یک بیماری خاموش و مزمن است و اگر به خوبی مدیریت نشود، می تواند عوارض ویرانگری مانند کوری، آسیب عصبی، نارسایی کلیه، بیماری قلبی و قطع اندام ایجاد کند. مطالعات نشان می دهد که حدود 50 درصد از همه دیابتی ها در زمان تشخیص، عوارض مرتبط با دیابت دارند. بنابراین ضروری است که شما حداقل هر 3 سال یک بار غربالگری دیابت را انجام دهید. این آزمایش شامل یک آزمایش ساده قند خون ناشتا است که لازم است حداقل 8 ساعت قبل ناشتا باشید. اگر یک زن جوان با اضافه وزن هستید، سابقه خانوادگی دیابت قوی دارید، سبک زندگی کم تحرکی دارید یا سابقه دیابت بارداری یا پیش دیابت دارید، بهتر است غربالگری را زودتر شروع کنید.

 

تست های عملکرد تیروئید، آزمایشات واجب زنانه

غده تیروئید دو هورمون اصلی به نام های تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) تولید می کند که هر دو به تنظیم متابولیسم کمک می کنند. سطح نرمال T4 کل در بزرگسالان از 5.0 تا 12.0 میکروگرم در دسی لیتر و سطح T3 کل طبیعی در بزرگسالان بین 80-220 نانوگرم در دسی لیتر است. علاوه بر این، مشاهده شده است که زنان بیشتر از مردان به اختلالات تیروئید مبتلا می شوند.

سطوح پایین هورمون های تیروئید یا کم کاری تیروئید متابولیسم بدن را کند می کند و می تواند باعث علائمی مانند خستگی، خشکی پوست، افزایش وزن و بی نظمی در چرخه های قاعدگی شود، در حالی که سطوح بالای تیروئید یا پرکاری تیروئید می تواند باعث افزایش ضربان قلب، اضطراب، کاهش وزن، مشکل در خواب و غیره شود.

بنابراین اگر این علائم ذکر شده در بالا را دارید، پزشک برای شما آزمایش عملکرد تیروئید تجویز می کند و می‌تواند برنامه‌ ای ساده از داروها را برای کنترل سطح تیروئید برای طبیعی بودن تجویز کند.

 

آزمایش تراکم استخوان، آزمایشات واجب زنانه

تست تراکم استخوان آزمایشی است که برای غربالگری پوکی استخوان استفاده می شود، وضعیتی که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن استخوان ها می شود. زنان بالای 65 سال ممکن است هر 2 سال یک بار آزمایش تراکم استخوان انجام دهند. همچنین تعداد دفعات آزمایش به «شکستگی قبلی، سابقه خانوادگی پوکی استخوان و مصرف الکل و دخانیات» بیمار بستگی دارد.

این روش غیر تهاجمی و بدون درد است و شامل چیزی بیش از عبور چند پرتو اشعه ایکس از بدن برای اندازه گیری تراکم مواد معدنی در استخوان های شما نمی شود. توصیه می شود که همه زنان بین 40 تا 70 سال این آزمایش را انجام دهند زیرا تشخیص زودهنگام می تواند به درمان یا پیشگیری از مشکلات مرتبط با پوکی استخوان با تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش کمک کند. علاوه بر این، زنانی که به دلیل سابقه خانوادگی، عوامل خارجی یا محیطی در معرض خطر هستند، باید این آزمایش را سالانه یا طبق توصیه پزشک خود انجام دهند.

سلامت زنان

 

غربالگری های مقاربتی، آزمایشات واجب زنانه

تمام زنان فعال جنسی 24 ساله و کمتر باید حداقل سالیانه از نظر کلامیدیا و سوزاک غربالگری شوند و آزمایشات اضافی باید برای همه افراد در هر سنی که شریک جنسی جدیدی دارند یا در معرض خطر دیگری هستند، انجام شود. عفونت مقاربتی (STI) می‌تواند بدون علامت باشد و ممکن است بدون اینکه بدانید آن را به دیگران منتقل کنید. به محض اینکه از نظر جنسی فعال شدید، باید یک غربالگری سالانه دریافت کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای کامل برای جلوگیری از شل شدن واژن

 

معاینه چشم، آزمایشات واجب زنانه

اگر به بیماری جدی مانند دیابت مبتلا نباشید، باید قبل از 60 سالگی هر 2 سال یک بار معاینه چشم انجام دهید. پس از 61 سالگی، باید هر سال یک معاینه چشم انجام دهید.

 

کولونوسکوپی، آزمایشات واجب زنانه

کولونوسکوپی یک روش کم تهاجمی برای تشخیص هرگونه ناهنجاری در کولون یا رکتوم مانند تومورها یا پولیپ ها است. در طول این روش، پزشک از یک محدوده ویژه برای بررسی هر گونه نشانه‌ ای از یک مشکل استفاده می‌ کند و اگر چیز غیرعادی پیدا شود، می‌ تواند به جلوگیری از پیشرفت به یک وضعیت جدی‌تر کمک کند.

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که بزرگسالان کولونوسکوپی را از سن 45 سالگی شروع کنند، اما زنان مسن ممکن است بسته به سلامت فعلی یا عوامل خطر، نیاز به شروع زودتر آن داشته باشند. این امر به ویژه برای افراد بالای 50 سال یا زنان با سابقه خانوادگی که آنها را در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال قرار می دهد بسیار مهم است. علاوه بر این، برخی از انواع پولیپ ها ممکن است نیاز به نظارت یا برداشتن بیشتر از هر 10 سال یک بار داشته باشند.

 

پیشنهاد مطالعه: چگونه زندگی جنسی پس از یائسگی را بهتر كنیم

 

آزمایش HIV و AIDS، آزمایشات واجب زنانه

اکثر زنان باید بدانند که HIV/AIDS یک بیماری مقاربتی جدی و غیرقابل درمان است. بنابراین دانستن عوامل خطر، جلوگیری از انتقال و آزمایش منظم برای محافظت از سلامت مهم است. برای تعیین اینکه آیا یک زن مبتلا به HIV/AIDS است، می‌تواند یک آزمایش آنتی‌ بادی به نام ELISA (آزمایش ایمونوسوربنت مرتبط با آنزیم) یا یک آزمایش سواب خوراکی دریافت کند.

در طی این آزمایشات غربالگری، سطح آنتی بادی های HIV در خون تشخیص داده می شود - فقط چند دقیقه طول می کشد اما اطلاعات بالقوه نجات دهنده ای را ارائه می دهد. زنان در گروه‌های پرخطر ممکن است نیاز به مشورت با پزشک خود در مورد آزمایش‌ های مکرر بر اساس سبک زندگی و سایر عوامل خطر داشته باشند. اگر زنی به ویروس مبتلا شود، درمان مناسب با درمان ضد رتروویروسی می‌ تواند تضمین کند که او زندگی کاملی با حداقل علائم داشته باشد.

 

معاینه پوست، آزمایشات واجب زنانه

معاینه پوست معاینه ای است که برای غربالگری سرطان پوست مانند ملانوما استفاده می شود. در طول معاینه پوست، پزشک، پوست را از نظر هرگونه رشد غیرطبیعی یا تغییر رنگ بررسی می‌ کند. آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند که افراد در هر سنی هر سال معاینه پوست انجام دهند.

در واقع، بررسی منظم پوست از نظر وجود ناهنجاری ها می تواند نقش مهمی در تشخیص زودهنگام سرطان پوست داشته باشد که به طور بالقوه می تواند جان شما را نجات دهد. همچنین معاینه پوست برای همه خانم ها مهم است، حتی اگر هیچ نشانه قابل مشاهده ای از سرطان پوست نداشته باشید.

در طول معاینه پوست،پزشک سطح پوست  را بررسی می کند و به زیر سطح پوست شما نگاه می کند تا هرگونه ناهنجاری مانند خال، زخم یا ضایعاتی را که نباید وجود داشته باشد بررسی کند. در صورت یافتن هر ناحیه مشکوکی، آزمایشات اضافی برای تعیین میزان جدی بودن آن توصیه می شود. اگرچه این می تواند ترسناک به نظر برسد، اما راهی عالی برای برداشتن گام های پیشگیرانه برای تضمین سلامت و ایمنی شما است.

معاینات پوستی سالانه یا دوسالانه نباید بیش از 15 دقیقه طول بکشد، اما می تواند در تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی تفاوت ایجاد کند.

 

معاینه سالانه دندانپزشکی، آزمایشات واجب زنانه

باکتری ها و التهاب در دهان، در چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و ذات الریه نقش دارند. به همین دلیل است که طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، همه زنان بزرگسال به معاینه منظم دندانپزشکی نیاز دارند. این معاینات منظم دندانپزشکی شامل تمیز کردن و معاینه دندان ها، همراه با اشعه ایکس در صورت لزوم، برای تشخیص علائم اولیه پوسیدگی و سایر مشکلات است.

 

اگر شما نیز اطلاعات بیشتری در رابطه با آزمایشات واجب زنانه دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید