دندانپزشکی و سلامت دهان

هر آنچه درباره آشواگاندا باید بدانیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

برای اینکه بدانید آشواگاندا واقعا چیست و با هر آنچه درباره آشواگاندا باید بدانیم آشنا شوید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

پزشکی آیورودا از هند، یکی از قدیمی ترین سیستم‌ های پزشکی جهان است که ریشه‌ های عمیقی در سلامت کامل دارد. پیدایش آشواگاندا، گیاهی که معمولاً در آیورودا استفاده می‌ شود، در سیستم پزشکی باستانی جدید نیست، اما در حال حاضر به یک مکمل مد روز تبدیل شده است که توسط تأثیرگذاران رسانه‌ های اجتماعی تبلیغ می‌ شود. امروزه آشواگاندا به عنوان ماده ای شناخته می شود که ممکن است به شما در مدیریت بهتر استرس کمک کند. همانطور که می دانید، استرس مزمن یک مشکل بزرگ در جامعه مدرن است و بسیاری از افرادی که با آن مواجه هستند، به دنبال بهترین درمان برای کنترل و درمان آن هستند. بنابراین جای تعجب نیست که افراد بیشتری در مورد آشواگاندا صحبت می کنند و یا استفاده از ان را تجویز می کنند.

برای اینکه بدانید آشواگاندا واقعا چیست و با هر آنچه درباره آشواگاندا باید بدانیم آشنا شوید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: کمبود چه ویتامینی باعث افسردگی می‌شود

 

آشاواگاندا چیست؟

آشاواگاندا به انگلیسی Ashwagandha، درختچه ای همیشه سبز است که در هند، آفریقا و خاورمیانه رشد می کند، اما به طور ویژه در طب آیورودا استفاده می شود. ریشه یا برگ، یا ترکیبی از هر دو، ممکن است در مکمل‌ هایی که امروزه فروخته می‌ شوند استفاده شود. این گیاه با نام جینسنگ هندی، گیلاس زمستانی یا Withania somnifera نیز نامیده می شود.

به‌طور سنتی در هند، از آشواگاندا به عنوان یک مقوی باروری استفاده می‌ شود. اگرچه این محصول، همچنان برای مزایای باروری که دارد مورد استفاده قرار می گیرد اما آشواگاندا به دلیل سایر کاربردهای قدیمی که دارد نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. به عنوان نمونه، آشواگاندا به معنای ماده ای است که به بدن کمک می کند تا در برابر استرس سازگاری داشته باشد و در برابر استرس مقاومت کند و به بازیابی تعادل کمک کند. به دلیل مزایای احتمالی ضد استرس، آشواگاندا به یک مکمل شناخته شده و افزودنی به غذاهای سالم و روال سلامتی روزانه تبدیل شده است.

در حقیقت، مردم هزاران سال است که از آشواگاندا به عنوان یک منبع مطمئن برای کاهش استرس، افزایش سطح انرژی و بهبود تمرکز استفاده می‌ کنند.

شاید جالب باشد که بدانید، "Ashwagandha" به زبان سانسکریت به معنای "بوی اسب" است. ashwa به معنای "اسب" و gandha به معنای "بوییدن" است، بنابراین کل کلمه به معنای "بوی اسب" است که هم به عطر گیاه و هم توانایی بالقوه آن در افزایش قدرت اشاره دارد.

اشواگاندا

 

آشواگاندا چه کاری در بدن انجام می دهد؟

برخی از مزایایی که از خوردن آشواگاندا حاصل می شود عبارتند از:

  • افزایش سطح انرژی
  • درمان اضطراب
  • افزایش تمرکز
  •  کاهش استرس

تحقیقات نیز نشان می‌ دهد که آشواگاندا تا حدودی استرس را کاهش می‌ دهد، زیرا این گیاه فعالیت در محور HPA - بخشی از مغز که مسئول تنظیم پاسخ استرس است- را کاهش می‌ دهد.

علاوه بر این، آشواگاندا ممکن است به کسانی که با خواب ضعیف، مشکلات حافظه یا آرتروز دست و پنجه نرم می‌ کنند نیز کمک کند و همچنین ممکن است در برابر دیابت نوع 2 مفید باشد زیرا به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین کمک می کند.

آشواگاندا همچنین گاهی برای کمک به مردانی که سطح تستوسترون یا مشکلات باروری دارند توصیه می‌ شود، اگرچه تحقیقات حمایتی در رابطه با این موضوع همچنان ادامه دارد.

 

مزایای سلامتی آشاواگاندا چیست؟

در ادامه به 8 مزیت بالقوه آشواگاندا، بر اساس تحقیقات، اشاره کردیم:

 

ممکن است به کاهش استرس و اضطراب کمک کند

آشواگاندا بیشتر به دلیل توانایی آن در کاهش استرس شناخته شده است. این ماده به عنوان آداپتوژن طبقه بندی می شود، ماده ای که به بدن کمک می کند تا با استرس مقابله کند. آشواگاندا ممکن است به کنترل واسطه‌ های استرس، از جمله پروتئین‌ های شوک حرارتی (Hsp70)، کورتیزول و پروتئین کیناز N ترمینال C-Jun (JNK-1) با استرس کمک کند. همچنین فعالیت محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) را کاهش می دهد، سیستمی در بدن که پاسخ استرس را تنظیم می کند.

 

ممکن است برای عملکرد ورزشی مفید باشد

تحقیقات نشان داده است که آشواگاندا ممکن است اثرات مفیدی بر عملکرد ورزشی داشته باشد و ممکن است مکملی ارزشمند برای ورزشکاران نیز باشد. علاوه بر این، آشواگاندا ممکن است به افزایش قدرت عضلانی کمک کند.

 

ممکن است علائم برخی از شرایط سلامت روان را کاهش دهد

برخی شواهد نشان می دهند که آشواگاندا ممکن است به کاهش علائم سایر بیماری های روانی، از جمله افسردگی، در جمعیت های خاص کمک کند. طی مطالعه ای که در این زمینه انجام شده است، محققان دریافتند، افرادی که روزانه 1000 میلی‌ گرم عصاره آشواگاندا را به مدت 12 هفته مصرف می‌ کردند، نسبت به افرادی که دارونما مصرف می‌ کردند، کاهش بیشتری در افسردگی و اضطراب داشتند. سایر تحقیقات نیز نشان می دهند که آشواگاندا ممکن است به بهبود اختلالات شناختی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمک کند.

 

ممکن است به افزایش تستوسترون و افزایش باروری در مردان کمک کند

برخی از مطالعات نشان داده اند که مکمل های آشواگاندا، برای باروری مردان مفید هستند و سطح تستوسترون را افزایش می دهند. علاوه بر این، طبق مطالعات انجام شده در این زمینه، آشواگاندا به طور قابل توجهی غلظت اسپرم، حجم مایع منی و تحرک اسپرم را در مردان با تعداد اسپرم کم افزایش می دهد. همچنین غلظت و تحرک اسپرم را در مردان با تعداد اسپرم طبیعی افزایش می دهد

 

ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد

شواهد محدود نشان می دهد که آشواگاندا ممکن است فوایدی برای افراد مبتلا به دیابت یا سطح قند خون بالا داشته باشد. مروری بر 24 مطالعه منبع معتبر، از جمله 5 مطالعه بالینی در افراد مبتلا به دیابت، نشان داد که درمان با آشواگاندا به طور قابل توجهی قند خون، هموگلوبین A1c (HbA1c)، انسولین، چربی های خون و نشانگرهای استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. با این حال، تحقیقات در این زمان محدود است و مطالعات دقیق تری مورد نیاز است.

 

ممکن است التهاب را کاهش دهد

آشواگاندا حاوی ترکیباتی از جمله WA است که ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند. همچنین ممکن است WA  موجود در آشواگاندا، به کاهش سطح پروتئین های التهابی مانند اینترلوکین-10 (IL-10) کمک کند، و ممکن است به کاهش نشانگرهای التهابی در انسان نیز کمک کند.

 

ممکن است عملکرد مغز، از جمله حافظه را بهبود بخشد

مصرف آشواگاندا ممکن است برای عملکرد شناختی مفید باشد. یک مرور منبع معتبر از پنج مطالعه بالینی شواهد اولیه‌ ای را نشان داد که آشواگاندا می‌ تواند عملکرد شناختی را در جمعیت‌ های خاصی از جمله افراد مسن با اختلال شناختی خفیف و افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بهبود بخشد. علاوه بر این، ترکیبات موجود در آشواگاندا، از جمله WA، اثرات آنتی اکسیدانی در مغز دارند که ممکن است برای سلامت شناختی مفید باشد.

 

ممکن است به بهبود خواب کمک کند

بسیاری از افراد، آشواگاندا را برای تقویت خواب و داشتن خوابی آرام مصرف می کنند و برخی شواهد نشان می دهد که ممکن است به بهبود مشکلات خواب کمک کند. به طور کلی، طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، به این نتیجه رسیدند که آشواگاندا می تواند:

  • تأثیرات مثبت و کوچک اما قابل توجهی بر کیفیت کلی خواب داشته باشد
  • باعث کاهش سطح اضطراب می شود
  • به افراد کمک می کند که وقتی از خواب بیدار می شوند احساس هوشیاری بیشتری داشته باشند

فواید اشواگاندا

پیشنهاد مطالعه: 21 راهکار برای خواب راحت در شب

 

عوارض جانبی استفاده از آشواگاندا چیست؟

اگرچه استفاده از دوزهای کم تا متوسط آشواگاندا بی‌ خطر تلقی می‌ شود، اما ممکن با استفاده دوزهای زیاد از آشواگاندا با عوارض جانبی مواجه شوید. از جمله این عوارض جانبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناراحتی های گوارشی
  • تهوع
  • اسهال
  • استفراغ

اگر مشکلی با تیروئید خود دارید، توصیه می شود که حتما قبل از مصرف آشواگاندا با پزشک خود مشورت کنید. زیرا آشواگاندا می تواند عملکرد تیروئید را با افزایش تبدیل هورمون تیروئید کم قدرت تر، T4، به شکل فعال تر هورمون تیروئید، T3 تقویت کند

زنان باردار گروه دیگری هستند که توصیه می شود در مصرف آشواگاندا احتیاط کنند و حتما قبلا از استفاده از این محصول با پزشک خود صحبت کنند.

عوارض جانبی آشواگاندا

 

پیشنهاد مطالعه: 10 روش درمان مسمومیت غذایی + علائم مسمومیت غذایی

 

نحوه مصرف آشواگاندا چگونه است؟

دوز آشواگاندا و نحوه استفاده افراد از آن بستگی به شرایطی دارد که امیدوارند درمان کنند و به طور کلی، هیچ دوز استانداردی بر اساس آزمایشات بالینی مدرن وجود ندارد.

در مطالعات و تحقیقات مختلف، از دوزهای مختلف استفاده شده است. برخی از تحقیقات با منبع معتبر نشان می دهند که مصرف 250 تا 600 میلی گرم در روز می تواند استرس را کاهش دهد. در مطالعات دیگر نیز از دوزهای بسیار بالاتر استفاده کرده اند.

این گیاه به شکل کپسول، پودر و عصاره مایع موجود است و دوزهای کپسول اغلب حاوی 250 تا 1500 میلی گرم آشواگاندا است.

در برخی موارد، مصرف دوزهای بالا می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل گیاهی جدید، از جمله آشواگاندا، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد ایمنی و دوز آن صحبت کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: علت استخوان درد چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

 

آیا استفاده از آشواگاندا ایمن است؟

با توجه به منبع مورد اعتماد مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH)، مصرف آشواگاندا در کوتاه مدت ممکن است بی خطر باشد. در حال حاضر شواهد کافی در مورد ایمنی طولانی مدت آن وجود ندارد.

علاوه بر این، منبع NCCIHTrusted اشاره می کند که برخی از محصولات آیورودا ممکن است حاوی سرب، جیوه و آرسنیک در سطوحی بالاتر از آنچه کارشناسان برای مصرف روزانه انسان قابل قبول هستند، داشته باشند. نگرانی بالقوه دیگر برای گیاهان آیورودا این است که سازمان غذا و داروی سازمان غذا و دارو (FDA) منبع مورد اعتماد تولیدکنندگان را تنظیم نمی کند. این بدان معناست که آنها مطابق با استانداردهای شرکت های دارویی و تولید کنندگان مواد غذایی نیستند. به این ترتیب، ممکن است حاوی آلاینده هایی مانند فلزات سنگین باشند، یا ممکن است اصلاً حاوی گیاه واقعی نباشند. بنابراین باید قبل از خرید هر محصولی، در مورد تولید کننده تحقیق کنید.

علاوه بر این، شواهد نشان می دهد که آشواگاندا ممکن است برای افراد زیر مناسب نباشد:

  • افراد باردار
  • کسانی که قرار است جراحی کنند
  • کسانی که دارای اختلالات تیروئید یا خود ایمنی هستند
  • مبتلایان به سرطان پروستات حساس به هورمون
  • کسانی که داروهای خاصی مانند سرکوب کننده های سیستم ایمنی، ضد تشنج ها، داروهای هورمون تیروئید یا داروهای دیابت و فشار خون را مصرف می کنند

 

آشواگاندا یک درمان گیاهی در طب آیورودا است. برخی از مطالعات نشان می دهد که آشواگاندا می تواند طیف وسیعی از مزایای سلامتی داشته باشد. اینها می تواند شامل کاهش استرس و اضطراب، بهبود عملکرد ورزشی و داشتن خواص محافظت کننده عصبی باشد. اگر شما نیز تجربه ای از مصرف آشواگاندا دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید.

برچسب ها:
آشواگاندا
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید