دندانپزشکی و سلامت دهان

چطور در خانه نوار قلب بگیریم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵
دسته ها:

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های نوار قلب خانگی تولید شده‌اند که به بیماران این امکان را می‌دهند که در هر لحظه نوار قلب گرفته و آن را توسط اپلیکیشن موبایل به پزشک ارسال کنند.

به نقل از سلامت نیوز یکی از آزمایش‌های ساده‌ای که اغلب پزشکان قلب در مراجعه اول برای تشخیص برخی از بیماری‌ها تجویز می‌کنند، نوار قلب یا تست ECG است. عبارت نوار قلب برای همگی ما یک عبارت آشنا به حساب می‌آید. این آزمایش از قدیم مانند آزمایش‌های رایج خون از بیماران قلبی گرفته می‌شد. کاغذ شطرنجی نوار قلب، ضربان‌های قلب را به ‌شکل امواج الکتریکی که از چند قسمت متفاوت تشکیل شده‌اند به نمایش در می‌آورد. در دستگاه‌های پیشرفته‌تر فعالیت الکتریکی امواج قلب به‌جای کاغذ، روی مانیتور نشان داده و ضبط می‌شود.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه ECG در انواع متفاوت ساخته می‌شود. برخی از آن‌ها ابعاد کوچک و استفاده آسانی دارند و برخی دیگر در ابعاد بزرگ‌تری ساخته می‌شوند. به همین علت بسیاری از بیماران از مدل‌های خانگی و جیبی دستگاه نوار قلب استفاده می‌کنند.

 

گرفتن نوار قلب در چه مواردی توصیه می‌شود؟

یکی از وقایع خطرناکی که برای افراد مبتلا به بیماری قلبی اتفاق می‌افتد، حمله قلبی است. اگر هنگام حمله قلبی به‌سرعت اقدامات لازم انجام نشود، جان بیمار به خطر می‌افتد. برخی از بیماران نسبت به وضعیت قلب خود بی‌ توجه هستند و ممکن است در صورت بروز علائم، نسبت به دریافت کمک پزشکی بی‌میل شده و آن را به زمان دیگری موکول کنند. اما همان‌طور که می‌دانید، بی‌توجهی به مشکلات قلبی از ریسک بالایی برخوردار است.

در این شرایط با بروز علائمی از قبیل تپش قلب ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، فشار خون بالا و...، بیمار می‌تواند با استفاده از دستگاه‌های نوار قلب خانگی، نوار قلب خود را در تلفن همراه ثبت و این اطلاعات را برای پزشک ارسال نموده و او را از وضعیت قلب خود در لحظه بروز علائم مطلع سازد. در این صورت اضطراب و نگرانی فرد نیز متوقف می‌شود. همان‌طور که می‌دانید برای افراد مبتلا به بیماری قلبی، اضطراب و نگرانی مثل سم است!

از طرفی بسیاری از بیماران مشکلات قلبی طولانی مدت یا وخیم دارند و نیاز است که مدام تحت نظر پزشک باشند یا به علت کهولت سن امکان مراجعه به بیمارستان را ندارند. برای این بیماران مراجعه دائم به بیمارستان برای گرفتن نوار قلب (ECG) بسیار طاقت ‌فرساست. به همین دلیل ترجیح می‌دهند نوار قلب خود را در منزل ثبت کرده و نتیجه آن را برای پزشک ارسال کنند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های نوار قلب خانگی تولید شده‌اند که به بیماران این امکان را می‌دهند که در هر لحظه نوار قلب گرفته و آن را توسط اپلیکیشن موبایل به پزشک ارسال کنند.

گرفتن نوار قلب در خانه

همان طور که می‌دانید نوار قلب اقدامی است که برای انواع بیماری قلبی لازم است. خرید یک دستگاه نوار قلب خانگی به بیماران این امکان را می‌دهد که مجبور نباشند برای گرفتن یک نوار قلب به بیمارستان مراجعه کنند. چرا که گاهی نیاز است این تست چندین بار طی یک هفته انجام شود. دستگاه نوار قلب خانگی بیماران را از مراجعه به مطب در روزهای شلوغ و پرترافیک بی‌نیاز می‌کند.

دستگاه‌های نوار قلب خانگی امروزه تنوع بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و به ‌دلیل داشتن سایز کوچک و وزن کم بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است. همچنین به ‌علت استفاده آسان، افراد مسن برای ثبت وضعیت قلب خود از آن استقبال بسیاری کرده‌اند.

از جمله امکانات آن می‌توانیم به دریافت و نمایش نوار قلب کاربر در هر لحظه از شبانه‌روز، ذخیره شدن نوار قلب ها در حافظه گوشی، ارسال آسان آن‌ به پزشک مورد‌نظر و امکان اضافه کردن نام و علائم بیماری به نوار قلب‌ اشاره کنیم.

برای گرفتن نوار قلب با استفاده از این دستگاه‌ها تنها کافی است انگشتان خود را روی الکترودهای سطح دستگاه قرار دهید. راه‌اندازی اولیه دستگاه نوار قلب یا Electrocardiogram کار بسیار ساده‌ای است و با نصب اپلیکیشن آن روی تلفن همراه انجام می‌پذیرد.

دستگاه نوار قلب خانگی

مزایای انجام نوار قلب در منزل

  • کاهش رفت‌وآمد به بیمارستان و مراکز پزشکی
  • صرفه‌جویی در وقت
  • عدم نیاز به رزرو نوبت
  • تشخیص زودهنگام بیماری‎های قلبی
  • نظارت بر سلامت قلب
  • امکان ارتباط با پزشک از راه دور

سخن آخر

دستگاه نوار قلب خانگی آنقدر کوچک است که به سادگی قابل حمل است. همچنین قیمت آن نسبت به دستگاه‌های ثبت سیگنال قلب با اندازه بزرگ، اقتصادی‌تر می‌‌باشد.

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید وضعیت قلب را در هر ساعتی از شبانه‌روز بررسی کنید. احتمالاً تا به حال دستگاه‌های فشار خون را دیده‌اید. جالب است بدانید که دستگاه‌های نوار قلب جیبی اندازه کوچک‌تر و وزن کمتری نسبت به دستگاه‌های فشار خون دارند و به راحتی میتوانید در هر مکانی از آن استفاده کنید و از سلامت قلبتان مطمئن شوید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید