دندانپزشکی و سلامت دهان

10 درمان خانگی سوختگی با روغن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

در ادامه این بخش از خوب میشی، چند مورد از بهتری و موثرترین درمان خانگی سوختگی با روغن را آماده کردیم که می توانید این روش ها را به خاطر بسپارید و در مواقه نیاز مورد استفاده قرار دهید.

سوختگی با روغن و ایجاد سوختگی روی پوست در حین آشپزی، یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود و می توان گفتن یک تجربه ناخوشایند و دردناک است. اما خوشبختانه روش های موثری برای درمان خانگی سوختگی با روغن وجود دارد که اگر با این روش ها آشنا باشید، می توانید خیلی سریع اقدامات لازم در جهت درمان سوختگی را انجام دهید و از عوارض جانبی ناش از سوختگی جلوگیری کنید.

در ادامه این بخش از خوب میشی، چند مورد از بهتری و موثرترین درمان خانگی سوختگی با روغن را آماده کردیم که می توانید این روش ها را به خاطر بسپارید و در مواقه نیاز مورد استفاده قرار دهید.

 

درجه بندی انواع سوختگی با روغن

سوختگی ها معمولا با توجه به شدت و آسیبی که روی پوست ایجاد می کنند، عمدتا در 3 دسته بندی قرار می گیرند:

 

سوختگی درجه 1

به سوختگی هایی که کمترین آسیب را به پوست وارد می کنند، سوختگی درجه یک می گویند. این سوختگی ها تنها بر خارجی ترین لایه پوست تاثیر می گذارند و تاول ایجاد نمی کنند. علائم رایج سوختگی درجه یک شامل قرمزی، التهاب و در برخی موارد، لایه برداری جزئی پوست است.

 

سوختگی درجه 2

سوختگی های درجه دو اغلب از بیرونی ترین لایه پوست فراتر رفته و باعث تاول زدن و زخم شدن پوست می شوند. اگر یک تاول ظاهر شود، ظاهری مرطوب به سوختگی می دهد و با توجه به شدت تاول ها، این نوع سوختگی زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد.

لازم به ذکر است که در این نوع سوختگی، به هیچ عنوان تاول هایی را که در اثر سوختگی ایجاد شده اند را دستکاری نکنید زیرا خطر عفونت را افزایش می دهد. 

 

سوختگی درجه 3

سوختگی های درجه سوم تمام لایه های پوست را تحت تاثیر قرار داده و تا عمق پوست گستری می یابند. این درجه از سوختگی، بسیار شدید است و اغلب باعث آسیب عصبی می شود و فرد را برای احساس درد ناشی از سوختگی ناتوان می کند. پوست متاثر از سوختگی درجه سوم، به رنگ سفید مومی یا قهوه ای تیره است. در صورت عدم درمان، چنین سوختگی‌ هایی می‌ توانند باعث ایجاد زخم‌ های شدید شوند. سوختگی های درجه سه نیاز به درمان فوری دارند و باید تحت نظر پزشک مجرب باشند و نباید در خانه درمان شوند.

 

سوختگی درجه 4

درنهایت، سوختگی هایی که بسیار شدید هستند و تا استخوان ها و تاندون ها گسترش می یابند، سوختگی های درجه 4 نامیده می شوند. در هنگام مواجه با چنین سوختگی های شدید حتما باید به پزشک مراجعه کرد تا از ایجاد اسکار دائمی جلوگیری کنید. این سوختگی ها نیز بسته به میزان آسیب وارده به بدن، پتانسیل مرگ را دارند و از این رو نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

 

اقدامات اولیه برای درمان سوختگی با روغن

درمان خانگی سوختگی با روغن

به محض اینکه دچار سوختگی شدید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از شر علت سوختگی خلاص شوید. روغن داغ را از روی پوست بشویید و لباس های سوخته را بردارید. اگر دچار سوختگی جزئی شده اید که به صورت تاول اتفاق افتاده است، پیروی از برخی درمان های خانگی ساده و طبیعی به شما کمک می کند تا به طور کامل با استفاده از درمان خانگی سوختگی با روغن، این مشکل را برطرف کنید. 

اولین و مهمترین اقدامات اولیه که لازم است برای درمان خانگی سوختگی با روغن انجام دهید به این ترتیب است:

 

  • محل سوختگی را خنک کنید: فورا محل سوختگی را در آب خنک فرو ببرید یا کمپرس سرد و مرطوب روی ان قرار دهید. این کار را حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که درد کاهش یابد انجام دهید.
  • روی سوختگی را 2 تا 3 بار در روز با وازلین چرب کنید: بهتر است محل سوختگی را وازلین اصل چرب کنید. همچنین توصیه می شود که از پماد، خمیر دندان یا کره بر روی محل سوختگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث عفونت شود. از آنتی بیوتیک های موضعی نیز استفاده نکنید.
  • محل سوختگی را با یک باند استریل و نچسب بپوشانید: در صورت ایجاد تاول، محل سوختگی را با گاز استریل پوشش دهید و اجازه دهید خود به خود بهبود یابند. تاول ها را باز نکنید.
  • از داروی مسکن بدون نیاز به نسخه استفاده کنید: استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کند.
  • قسمت سوخته شده را از تابش نور خورشید محافظت کنید: هنگامی که سوختگی بهبود یافت، با پوشیدن لباس محافظ یا استفاده از کرم ضدآفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب با SPF 30 یا بالاتر، از آن ناحیه در برابر نور خورشید محافظت کنید. این کار به به حداقل رساندن جای زخم کمک می‌کند، زیرا قرمزی ناشی از سوختگی گاهی برای هفته‌ها باقی می‌ماند، به خصوص در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند.

 

سوختگی های درجه یک معمولاً بدون درمان توسط پزشک خود به خود بهبود می یابند. با این حال، اگر سوختگی درجه یک شما بسیار بزرگ است، اگر یک نوزاد یا فرد مسن به این سوختگی دچار شده است، یا اگر فکر می کنید سوختگی شما شدیدتر است، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

 

معرفی درمان خانگی سوختگی با روغن

در ادامه به چند درمان خانگی سوختگی با روغن اشاره کردیم که می توانید امتحان کنید:

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود، سوختگی را التیام می بخشد. همچنین ضد باکتری است و بنابراین از عفونت زخم ها، جای زخم و تاول نیز جلوگیری می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری ژل آلوئه ورا تازه و طبیعی را به طور یکنواخت روی ناحیه سوخته بمالید و این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

 

عسل طبیعی

عسل طبیعی

عسل به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی دارای تعادل pH طبیعی است که از عفونی شدن سوختگی جلوگیری می کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و در نتیجه به بهبود سریعتر سوختگی کمک می کند. برای استفاده از این درمان خانگی سوختگی با روغن، باید مقداری عسل ارگانیک را روی محل سوختگی بمالید و این کار را حداقل 3 بار در روز انجام دهید.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل

روغن نارگیل طبیعی، می تواند به داخل پوست نفوذ کرده و به بازسازی سلول های پوست کمک کند. همچنین ضد التهاب و آنتی اکسیدان است و می تواند به خنک کردن سوختگی و جلوگیری از تاول زدن و زخم شدن پوست سوخته کمک کند. برای استفاده از این روش باید روغن نارگیل بکر و طبیعی را مستقیماً با نوک انگشتان خود روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اجازه دهید این روغن روی پوستتان بماند تا کاملا جذب پوستتان شود. برای بهبودی سریع باید حداقل 3 بار در روز این درمان را دنبال کنید.

 

شیر

شیر

شیر حاوی مقدار زیادی روی و برخی پروتئین ها است که می تواند به تسکین و التیام سریع سوختگی کمک کند. برای استفاده از این درمان خانگی سوختگی با روغن، باید یک تکه پنبه را در شیر یخچال خیس کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. قبل از اینکه آن را با آب بشویید، اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. این کار را  هر چند ساعت یکبار تکرار کنید تا زمانی که درد و سوزش به تدریج برطرف شود.

 

نمک

نمک

نمک که به آن کلرید سدیم (NaCl) نیز گفته می شود، دارای خواص درمانی طبیعی و ضد میکروبی است که از ایجاد تاول جلوگیری کرده و به بهبود سریعتر سوختگی کمک می کند. برای استفاده از این روش مقداری نمک را در یک پیاله بریزید و چند قطره آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند. این خمیر را روی سوختگی خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. این درمان را چندین بار در روز تکرار کنید.

 

روغن نعنا

روغن نعنا

روغن نعناع سرشار از منتول است که خاصیت خنک کنندگی به سوختگی می دهد. علاوه بر این، خواص ضد درد و ضد التهابی روغن نعناع می تواند درد و تورم همراه با سوختگی را از بین ببرد. برای استفاده از این روش باید، حدود سه قطره روغن نعناع را روی یک پد پنبه ای بریزید و آن را روی سوختگی خود بمالید. این کار را حداقل 3 بار در روز انجام دهید تا شاهد بهبود در سوختگی پوست شوید.

 

کره یا روغن حیوانی

کره یا روغن حیوانی

اعتقاد بر این است که چربی موجود در کره یا روغن حیوانی، ممکن است به عنوان یک مانع محافظتی عمل کرده، تسکین موقتی ایجاد کند و ممکن است در بهبودی سوختگی موثر باشد. با این حال لازم به ذکر است که هیچ مدرک علمی برای حمایت از استفاده از کره برای سوختگی وجود ندارد. اما می توان از آن به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمان های پزشکی برای بهبود سریع تر استفاده کرد. همچنین می توانید کره را با ژل آلوئه ورا یا عسل مخلوط کنید تا تحریک را به حداقل برسانید.

برای استفاده از این روش، یک لایه نازک کره بدون نمک روی محل سوختگی بمالید و در صورت نیاز تا زمان بهبودی سوختگی، از آن برای تسکین سوختگی استفاده کنید.

 

شما چه توصیه ای برای درمان خانگی سوختگی با روغن دارید؟ حتما تجربیات خود را در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
شیوا
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰

روغن نارگیل عالیه

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید