دندانپزشکی و سلامت دهان

تاثیر تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای اینکه بدانید تاثیر تاثیر تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری چگونه است و آیا خانم های باردار می توانند واکسن آنفولانزا تزریق کنند، حتما در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا، احتمال سرماخوردگی و ابتلا به انفولانزا در همه افراد و به ویژه خانم های باردار افزایش پیدا می کند. بنابراین مهم است که قبل از ابتلا به این بیماری از ان پیشگیری کنید. تزریق واکسن آنفولانزا یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا است. اما آیا تاثیر تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری ایمن است؟

برای اینکه بدانید تاثیر تاثیر تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری چگونه است و آیا خانم های باردار می توانند واکسن آنفولانزا تزریق کنند، حتما در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: برای تشکیل قلب جنین چی بخوریم؟

 

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا (flu) یک بیماری بسیار شایع و بسیار عفونی است که توسط یک ویروس ایجاد می شود. این بیماری بسیار شدیدتر از سرماخوردگی است و حداقل باید 2 تا 3 روز در رختخواب استراحت کنید تا به تدریج بهبود پیدا کنید. در واقع آنفولانزا یک بیماری تنفسی مسری ناشی از ویروس های آنفولانزا است که بینی، گلو و گاهی اوقات ریه ها را آلوده می کنند. فرد مبتلا به آنفولانزا در معرض خطر سایر عفونت ها از جمله ذات الریه است که یک عفونت جدی ریه است. ایمن سازی بهترین راه برای محافظت در برابر ابتلا به آنفولانزا است. هنگامی که شما یا فرزندتان واکسینه می‌ شوید، با کاهش شیوع ویروس آنفولانزا، به محافظت از دیگران نیز کمک می‌ کنید.

انفولانزا

 

واکسن آنفولانزا چیست؟

واکسن‌های آنفولانزا، واکسن‌هایی هستند که از بدن در برابر چهار ویروس آنفولانزا محافظت می‌کنند. خوشبختانه گزینه های مختلفی از واکسن آنفولانزا به صورت تزریقی یا اسپری بینی در داروخانه ها موجود است و توصیه می شود که همه افراد ۶ ماهه و بالاتر هر سال واکسن آنفولانزا دریافت کنند. 

واکسیناسیون برای جلوگیری از آنفولانزا و عوارض بالقوه جدی آن، به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض جدی آنفولانزا هستند، مهم است.

واکسن انفولانزا

 

پیشنهاد مطالعه: ده غذای مفید برای کاهش درد زایمان، برای کاهش درد زایمان طبیعی چه غذایی بخوریم

 

تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

آنفولانزا در زنان باردار بیشتر از سایر افراد، باعث ایجاد بیماری می شود و گاهی اوقات ممکن است منجر به بستری شدن در بیمارستان نیز شود. زیرا تغییرات در سیستم ایمنی، قلب و ریه ها در دوران بارداری، زنان باردار را مستعد ابتلا به بیماری های شدید ناشی از آنفولانزا می کند. آنفولانزا همچنین ممکن است برای جنین در حال رشد مضر باشد. رایج ترین علامت آنفولانزا، تب است که در برخی از مطالعات با نقص لوله عصبی و سایر پیامدهای نامطلوب برای جنین در حال رشد همراه است.

بنابراین، واکسن زدن در دوران بارداری می تواند به محافظت از جنین در برابر آنفولانزا پس از تولد کمک کند (زیرا آنتی بادی ها در طول بارداری به نوزاد در حال رشد منتقل می شوند). افرادی که در دوران بارداری یا شیردهی واکسن آنفولانزا دریافت می‌کنند، آنتی‌ بادی‌هایی علیه آنفولانزا تولید می‌ کنند که می‌ توانند از طریق شیر مادر با نوزاد خود به اشتراک بگذارند.

همچنین، تزریق واکسن آنفولانزا می تواند خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به آنفولانزا را در زنان باردار به طور متوسط تا 40 درصد کاهش دهد. زنان بارداری که واکسن آنفولانزا دریافت می‌ کنند نیز به محافظت از نوزادان خود در برابر بیماری آنفولانزا در ماه‌ های اول پس از تولدشان کمک می‌ کنند.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد واکسن آنفولانزا را می توان با خیال راحت به زنان در دوران بارداری تزریق کرد. CDC و ACIP توصیه می کنند که زنان باردار در هر سه ماهه بارداری خود واکسینه شوند.

بنابراین حتی اگر به طور کلی سالم هستید، تغییرات در عملکرد سیستم ایمنی، قلب و ریه در دوران بارداری احتمال ابتلای شما به آنفولانزا را افزایش می دهد. بنابراین قبل از اینکه به این بیماری مبتلا شوید، برای تزریق واکسن آنفولانزا برنامه ریزی کنید.

واکسن انفولانزادر بارداری

به طور کلی، با تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری می توانید:

 

از آنفولانزا و سایر مشکلات سلامتی جلوگیری کنید

تغییرات در سیستم ایمنی، قلب و ریه ها در دوران بارداری، احتمال ابتلای افراد باردار به آنفولانزا را افزایش می دهد. تزریق واکسن آنفولانزا می تواند به پیشگیری از آنفولانزا در دوران بارداری کمک کند. همچنین واکسن آنفولانزا احتمال بستری شدن در بیمارستان با آنفولانزا را تا حدود 40 درصد کاهش می دهد.

 

از مشکلات احتمالی سلامت جنین به دلیل آنفولانزا جلوگیری کنید

داشتن تب ناشی از آنفولانزا در اوایل بارداری ممکن است خطر نقص مادرزادی جنین و سایر مشکلات سلامت جنین را افزایش دهد.

 

از کودک پس از تولد محافظت کنید

نوزادان در معرض خطر بیشتری برای علائم شدید آنفولانزا هستند. اما واکسن آنفولانزا را نمی توان تا 6 ماهگی به نوزاد تزریق کرد. آنتی بادی هایی که از تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری ایجاد می شوند از جفت عبور می کنند و اگر به نوزاد شیر می دهید، از شیر مادر نیز عبور می کنند و این آنتی بادی ها به محافظت از کودک در برابر آنفولانزا پس از تولد کمک می کنند.

 

البته دقت داشته باشید که حتما از نوع تزریقی واکسن انفولانزا در دوران بارداری استفاده کنید. زیرا نمونه هایی از این واکسن وجود دارد که به شکل اسپری بینی هستند که استفاده از آن در دوران بارداری توصیه نمی شود.

 

چه زمانی باید واکسن آنفولانزا را دریافت کرد

واکسن آنفولانزا از اواخر شهریور تا پایان فروردین هر سال در دسترس است.

شما می توانید واکسن را در هر مرحله از بارداری خود دریافت کنید. اما سعی کنید تا جایی که می توانید آن را در اوایل بارداری دریافت کنید. همچنین می توانید آن را همزمان با واکسن سیاه سرفه و واکسن کووید-۱۹ نیز دریافت کنید. اگر واکسن کووید-19 خود را زده اید، همچنان باید واکسن آنفولانزا را دریافت کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: خواص شگفت انگیز خرما برای جنین

 

عوارض جانبی تزریق واکسن آنفولانزا چیست؟

پس از دریافت واکسن، ممکن است عوارض جانبی خفیفی داشته باشید که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق
  • تب (دمای بالا - 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر)
  • عرق خفیف و لرز
  • سردرد
  • درد
  • احساس خستگی

اگر هر یک از این عوارض را دارید، استامینوفن ساده یا پاراستامول مصرف کنید و استراحت کنید. استفاده از پاراستامول در دوران بارداری بی خطر است. این دارو به جلوگیری از تب کمک می کند. 

از مصرف ایبوپروفن خودداری کنید مگر اینکه پزشک متخصص زنان و زایمان شما توصیه کند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید