دندانپزشکی و سلامت دهان

12 راهکار برای درمان ترش کردن معده

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۲.۸
دسته ها:

آیا به دنبال راه‌های درمان ترش کردن معده هستید؟ + درمان ترش کردن معده در بارداری و کودکان

12 راهکار برای درمان ترش کردن معده

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی رفلاکس معده است که با عنوان ترش کردن معده شناخته می‌شود. معده و مری توسط دریچه‌ای کوچک با یکدیگر در ارتباط هستند. درون معده حاوی شیره اسیدی است، اگر دریچه به خوبی بسته نشود یا بی موقع باز شود محتویات معده به جای حرکت رو به پایین، رو به بالا حرکت می‌کنند و به سمت مری برمی‌گردند رفلاکس اتفاق می‌افتد. رفلاکس معده سال‌هاست که در میان کودکان، بزرگسالان و زنان باردار اتفاق می‌افتد. در این مقاله درمورد درمان ترش کردن معده و علائم آن صحبت خواهیم کرد و روش‌های جلوگیری از آن را خواهیم گفت. با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید.

 

 

علائم ترش کردن معده کدامند؟

عمده کسانی که از ترش کردن معده شکایت دارند، علائم مشترکی را گزارش داده‌اند. برخی از علائم ترش کردن معده عبارتند از:

  • ترش کردن (برگشت غذا از معده به سمت دهان)
  • درد در قفسه سینه که گاه با درد در ناحیه قلب اشتباه گرفته می‌شود.
  • احساس سوزش در ناحیه قفسه سینه (سوزش سر دل)
  • احساس خفگی و وجود یک توده در گلو
  • مشکل در بلعیدن
  • تلخ شدن دهان
  • بوی بد دهان
  • باد گلو
  • مشکلات تنفسی
  • درد در ناحیه زیر جناغ سینه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • جمع شدن بیش از حد بزاق در دهان
  • سرفه‌های مکرر

 

جلوگیری از ترش کردن معده

ترش کردن معده پدیده آزار دهنده‌ای است که روی سلامت روح و روان فرد هم می‌تواند اثر بگذارد.بهتر است به جای درمان ترش کردن معده از روش های جلوگیری از ترش کردن معده آگاهی داشته باشیم. علت اصلی ترش کردن معده کامل مشخص نیست اما به نظر می‌رسد عوامل زیر در بروز و تشدید ترش شدن معده (رفلاکس) تاثیر داشته باشند:

  • بلافاصله یا با  فاصله کوتاه دراز کشیدن پس از صرف غذا
  • نجویدن غذا به اندازه کافی
  • تند غذا خوردن
  • مصرف غذاهای بسیار چرب، شور یا تند
  • مصرف بیش از حد ادویه‌جات
  • مصرف بیش از حد سیر، پیاز و ترشی
  • مصرف بیش از حد سس
  • مصرف بیش از حد مواد کافئین‌دار (مانند چای، قهوه، نسکافه و شکلات)
  • مصرف الکل و مشروبات الکلی
  • مصرف بیش از حد نوشابه‌ و نوشیدنی‌های گازدار
  • قلیان یا سیگار کشیدن (به طور کل مصرف دخانیات)
  • مصرف نان با خمیر‌های سفت و دیر هضم
  • چاقی مفرط و اضافه وزن
  • پوشیدن البسه تنگ
  • زیاده‌روی در مصرف فست فود و سیب زمینی سرخ کرده
  • استرس و فشارهای روانی

 

 

جلوگیری از ترش کردن معده با پرهیز از عوامل نام برده شده تا حدودی ممکن است. علاوه بر موارد بالا عوامل دیگری هستند که بر ترش کردن معده اثر می‌گذارند که پس از مدتی از بین می‌روند و یا فرد همچنان تا مدت‌ها درگیر رفلاکس خواهد بود. یکی از این عوامل بارداری است که البته برخی از زنان باردار از ترش کردن معده خود شکایت داشته‌اند. در ادامه تعددی از درمان‌ ترش کردن معده را آورده‌ایم اما این نکته را مد نظر داشته باشید در صورتی که درمان به درازا انجامیده است یا به طور همزمان از چندین علائم ترش کردن معده رنج می‌برید بهتر است به متخصص داخلی و گوارش مراجعه شود.

 

درمان ترش کردن معده در خانه | برای ترش كردن معده چی خوبه ؟

درمان ترش کردن معده در خانه یکی از بهترین روش هایی است که هر فردی برای درمان معده درد میتواند به کار گیرد. در این جا به سوال برای ترش كردن معده چی خوبه پاسخ میدهیم و به 12 تا از بهترین روش های درمان ترش کردن معده در خانه آشنا شوید. 

1- جویدن آدامس

آدامس‌ بدون قند یکی از گزینه‌های بسیار کاربردی است. زمانی که احساس می‌کنید معده ترش کرده است یک آدامس را برای دقایقی بجوید. آدامس به دلیل اینکه بزاق دهان را افزایش می‌دهد می‌تواند مری را از وجود اسید پاکسازی کند اما توجه کنید که آدامس رفلاکس را به طور کامل از بین نمی‌برد بلکه به عنوان یک روش کوتاه مدت و موقتی معرفی می‌شود.

 

2- ماست

ماست‌ یکی از اصلی‌ترین دسرهایی است که نزد ایرانیان طرافداران بسیاری دارد. ماست‌های پروبیوتیک و ماست‌های لاکتیویا گزینه‌های مناسبی هستند تا از ترش کردن معده در امان بمانید چرا که به خصوص ماست پروبیوتیک رشد باکتری‌های ناسالم معده را کاهش می‌دهد.

 

 

3- آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص بسیار زیادی دارد و برای درمان ترش کردن معده بسیار مفید است. کافی است یک برگ آلوئه ورا را برش داده و به اندازه دو قاشق غذاخوری شیره آن را خارج کنید سپس با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و بنوشید. روزانه 2 لیوان آب آلوئه ورا طبیعی به شما کمک می‌کند تا با رفلاکس معده خداحافظی کنید.

 

4- دمنوش آویشن

گیاه آویشن با عطر و بوی مخصوص خود برای معده بسیار مفید است. کافی است یک قاشق چای خوری برگ آویشن را در یک لیوان آب جوش ریخته و 10 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. با صاف کردن آن دمنوش آویشن آماده است. بهتر است برای تاثیر بیشتر زمانی که معده خالی است روزانه 2 یا 3 بار از دمنوش آویشن استفاده کنید.

 

5- دمنوش بابونه

گیاه بابونه از خواص باور نکردنی و فوق العاده برخوردار است. در طب سنتی مصرف دمنوش بابونه برای رفلاکس معده توصیه شده است. کافی است دو قاشق چای خوری از بابونه را در یک لیوان ریخته و روی آن آب جوش بریزید. حدود 10 دقیقه تا یک ربع زمان دهید تا دمنوش بابونه جا بیفتد. در طول روز 2 یا 3 بار دمنوش بابونه استفاده کنید تا تاثیر شگرف آن را برمعده و مری خود مشاهده کنید.

 

6- چای سبز

سال‌هاست که در عطاری‌ها و مغازه‌ها چای سبز فروخته می‌شود. با تهیه برگ چای سبز، نصف قاشق چایخوری از آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه در یک لیوان آب جوش خیس کرده و سپس صاف کنید. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید به مقدار کم از عسل یا آبلیموی طبیعی به عنوان طعم دهنده استفاده کنید. روزانه 2 یا 3 بار از چای سبز بنوشید.

 

7- دارچین

دارچین خاصیتی دارد که از سیستم گوارشی بدن و معده محافظت می‌کند. دارچین را می‌توانید به دو صورت مصرف کنید:

  • چوب دارچین را در قوری ریخته و همراه با چای دم کنید. چای طعم دارچین می‌گیرد. توصیه می‌شود چای را کم رنگ بنوشید.
  • یک قاشق چای خوری از پودر دارچین در یک لیوان ریخته و با آب جوش لیوان را پر کنید. کمی زمان دهید تا آب ولرم شود. روزانه چندین بار این کار را تکرار کنید و از خواص دارچین بهر‌مند شوید.

 

8- جوش شیرین

کسانی که از جوش شیرین به عنوان درمان ترش کردن معده استفاده کرده‌اند از آن به عنوان آب روی آتش یاد می‌کنند. کافی است نصف قاشق چای خوری جوش شیرین در نصف لیوان آب ریخته و آن را بنوشید. در روش درمان با جوش شیرین زیاده روی نکنید چرا که می‌تواند نتیجه معکوسی داشته باشد.

 

9- موز

موز میوه خوشمزه‌ای است که طرفداران بسیاری دارد و توسط پزشکان نیز توصیه می‌شود. روزانه یک موز متوسط میل کنید تا معده‌تان آرام گیرد و ترش نکند.

 

 

10- سیب

سیب میوه‌ای است که در همه میوه فروشی‌ها و فروشگاه‌ها یافت می‌شود. از خاصیت سیب برای معده کمک بگیرید.

  • یک سیب را همراه مقدار کمی شکر قهوه‌ای به صورت کمپوت بپزید و به جای میوه از آن مصرف کنید. در مصرف شکر زیاده‌روی نکنید و به خاطر داشته باشید که کمپوت سیب طبیعی بهتر از نوع صنعتی است.
  • سیب را آب بگیرید و به صورت آبمیوه مصرف کنید. اگر احساس می‌کنید که نوشیدنی شما غلیظ است کافی است با مقدار کمی آب آن را رقیق کنید.

 

11- اسپند

شاید شنیدن نام اسپند در لیست درمان ترش کردن معده در خانه کمی عجیب باشد اما واقعا در درمان موثر است. کافی است بعد از غذا یک قاشق مربا خوری یا یک قاشق چای خوری اسپند را با آب قورت دهید. 20 روز این روش درمانی ساده را ادامه دهید، تاثیر خارق العاده آن را پس از مدتی احساس خواهید کرد.

 

12- زنجبیل

زنجبیل نوعی گیاه است که به صورت پودر شده، ورقه ورقه شده و رنده شده استفاده می‌شود و سرشار از ویتامین‌هاست. زنجبیل را در غذاهای روزمره، چای و دمنوش‌های خود اضافه کنید و از خاصیت آن غافل نشوید. به مرور تاثیر زنجبیل را خواهید دید و از نتایج آن در شگفت خواهید ماند.

 

مطلب پیشنهادی مرتبط:

لاغری با زنجبیل | چربی سوزی شکم و پهلو با زنجبیل

 

 

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین است و مصرف روزانه آن توصیه می‌شود. اما باید بدانید که زرده تخم مرغ به علت چربی بالا برای معده مضر است و فقط از سفیده آن می‌توان به منظور درمان ترش کردن معده استفاده کرد.

 

سرکه سیب

سرکه سیب اسیدی است اما چون اسید استیک آن برای معده مفید است برای درمان توصیه می‌شود. روزانه یک قاشق غذا خوری سرکه سفید را قبل از صرف غذا مصرف کنید و یا قبل از خواب یک قاشق غذا خوری از آن را در یک لیوان آب خنک حل کرده و بنوشید.

 

درمان ترش کردن معده در بارداری

بارداری فرایندی است که تاثیرات مختلفی روی بدن بانوان باردار می‌گذارد و ممکن است منجر به ترش کردن معده شود. یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از ترش کردن معده و درمان ترش کردن معده در بارداری بالا بودن سر نسبت به بدن در زمان خواب است. کافی است کمی تخت خود را رو به پایین توسط چند تخته چوب کمی شیب دار کنید و از بالش بلند و یا چند بالش کمک بگیرید تا سرتان از بدنتان بالاتر قرار بگیرد. همچنین هنگام خوابیدن به پهلوی چپ بخوابید تا اسید معده به طرف ماهیچه‌های مری حرکت نکند. آب نارگیل نوشیدنی مناسبی برای معده زنان باردار و جنین است.

 

مطلب پیشنهادی:

دوران بارداری را شاد و سالم بگذرانید. ورزش+خواب+تغذیه

 

توصیه می‌شود تا حدممکن مادران بارداری که از رفلاکس رنج می‌برند مصرف سوپ و غذاهای آبکی را محدود کرده و بیشتر غذاهای خشک مصرف کنند. یکی از عواملی که در ترش کردن معده زنان باردار تاثیر گذار است چند قلو زایی است و یا ممکن است جنین درشت باشد که خود می‌تواند باعث رفلاکس شود. ممکن است پزشک قرص یا شربت آلومینیوم ام جی را توصیه کند.

 

 

درمان ترش کردن معده کودکان و نوزادان

بارها دیده شده است که نوزادان یا کودکان گریه و کج خلقی می‌کنند، از خوردن شیر خودداری می‌کنند و یا حین شیر خوردن قوز می کنند و مداوم استفراغ می‌کنند. این علائم می‌تواند ناشی از ترش کردن معده و رفلاکس باشد که باعث میشود والدین به دنبال راه های مختلف برای درمان ترش کردن معده کودکان باشند.. ممکن است پزشک از والدین بخواهد که پستانک در دهان کودک قرار دهند چرا که همانند آدامس عمل می‌کند و مانع از برگشت غذا و شیر به سمت دهان می‌شود.

 

 

برای درمان ترش کردن معده کودکان و نوزادان وعده‌های غذایی را در دفعات زیاد و در حجم کم به او بدهید. اجازه ندهید که کودک در حالت درازکش غذا بخورد یا بیاشامد و پس از غذا خوردن حتما میان خواب او تا غذا فاصله بیندازید و در نوزادان کمک کنید تا آروغ بزند. مصرف شکلات، چیپس، گوجه فرنگی و غذاهای تند و چرب را به حداقل برسانید.

 

مطلب پیشنهادی مرتبط:

چه غذاهایی مناسب درمان معده درد است؟ برای درد معده چه باید خورد؟

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید