دندانپزشکی و سلامت دهان

انواع تیپ های شخصیتی مردان در روانشناسی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
تعداد رای‌دهندگان:
۵
۱.۶

تیپ شخصیتی چیست؟ با انواع تیپ شخصیتی مردان در روانشناسی آشنا هستید؟ شناخت ویژگی های شخصیتی چه کمکی به ما می‌کند؟

تیپ شخصیتی، الگویی برای درک رفتار و تفکر انسان‌ها در انزوا یا با دیگران استشناخت ویژگی های شخصیتی به ما کمک می‌کند نقاط ضعف و قوت خود و اطرافیان را بهتر بشناسیم تا بتوانیم در مسیر درست در زندگی حرکت کنیم. شناخت انواع شخصیت های روانی می‌تواند به خصوص انواع تیپ های شخصیتی زنان در بسیاری از مسائل روزمره هم به ما و شریک زندگیمان کمک کند تا به درک مشترکی از یکدیگر برسیم. هر فردی فارغ از اجتماع و فرهنگی که در آن رشد پیدا کرده دارای تیپ شخصیتی‌ای است که در دسته بندی روانشناسان جای می‌گیرد. همان طور که همه ما با هم تفاوت‌های ظاهری داریم قطعا تفاوت‌های شخصیتی هم داریم و این تفاوت به هیچ وجه به معنی برتری یک تیپ شخصیتی نسبت به تیپ شخصیتی دیگر نیست. روانشناسان تیپ‌های شخصیتی را در مردم دسته بندی و طبقه بندی کرده‌اند و هر یک را با ویژگی‌های خود در دسته‌ای قرار داده‌اند که با شناخت آن احتمالا از رفتارهای خود، دوستان و خانواده را بیشتر درک می‌کنیم بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با انواع تیپ شخصیتی مردان آشنا کنیم. 

 

 

مردان سیگما (SIGMA MALE)

سیگما (SIGMA MALE)

یکی از انواع تیپ های شخصیتی در روانشناسی مرد سیگما یا همان گرگ تنها است که به قوانین جامعه اهمیت نمی‌دهد و طبق آن‌ها بازی نمی‌کند (مگر اینکه با اهداف او مطابقت داشته باشد). گاهی اوقات به عنوان مغز متفکر شناخته می‌شوند، آن‌ها تصویر بزرگتری از ساختار اجتماعی را که هیچ کس دیگری آن را متوجه نمی‌شود؛ درک می‌کنند. او از این دانش به نفع خود در موقعیت اجتماعی و احساسی استفاده می‌کند. این مردان بنا به میل خود در تمام محافل اجتماعی شناور هستند و می‌توانند به راحتی خودرا با هر نوع جمعی وقف دهند. مرد سیگما شیفته بودن با زنان موفق است اما از درون هیچ ارزشی برای این موفقیت قائل نیست. تیپ شخصیتی (سیگما) در واقع در راس سلسله مراتب هرم اجتماعی قرار دارد. همانطور که می‌دانید ویژگی‌های تیپ شخصیتی از دوران کودکی در بدن شکل می‌گیرد بنابراین برای اطلاعات بیشتر در مورد تربیت کودکان مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: مهمترین مشکلات خانواده های امروزی و بهترین راه حل 

 

 مردان آلفا (ALPHA MALE) | شخصیت آلفا

 مردان آلفا (ALPHA MALE)

شخصیت آلفا یا مردان آلفا تعداد غالب در سلسله مراتب اجتماعی نسبت به دیگر انواع تیپ شخصیتی مردان، هستند. ویژگی‌های این تیپ شخصیتی این است که بسیار محبوب و بسیار اجتماعی هستند. مردان آلفا برای مقبولیت اجتماعی و سلطه اجتماعی ارزش بسیار بالایی قائل هستند. این دسته از مردان عاشق بودن در مرکز توجه هستند و اغلب در تلاش برای بدست آوردن موقعیت اجتماعی بسیار بالایی هستند. اگر در پی شناخت ویژگی‌های شخصیتی آلفاها هستید باید بدانید آن‌ها برون گرا هستند و بدشان نمی‌آید در سلسله مراتب اجتماعی، مردان دسته‌های پایین‌تر را مسخره کنند (اگر این امر باعث پذیرش اجتماعی بیشتر وی شود). انسان آلفا برده سلطه اجتماعی خود است. برای مردان آلفا ظاهر و هر آنچه که از آن‌ها دیده می‌شود؛ بسیار مهم است. در فعالیت‌های شغلی معمولا به دلیل وضعیت اجتماعی و انطباق موفق هستند. زنان رده بالا به راحتی جذب مردان آلفا می‌شوند. 

 

 

مرد بتا (BETA MALE)

مرد بتا (BETA MALE)

یکی دیگر از انواع تیپ شخصیتی مردان دسته سوم یعنی بتا است. مرد بتا در محافل اجتماعی آلفا حضور دارد اما یک قدم از پله اجتماعی پایین است. بتا هنوز تلاش می‌کند تا ظاهر بیرونی خود را حفظ کند و دارای موقعیت اجتماعی زیادی است، اما آن‌ها به اندازه کافی آلفا نیستند تا بدانند چه چیزی را از دست می‌دهند و هرگز نمی‌توانند به دست آورند. آن‌ها اعتماد به نفس ندارند و مطیع مردان آلفا و 2 طبقه برتر زنان هستند. مردان بتا ارزش بسیار بالایی برای ورود و انطباق اجتماعی قائل هستند. این نوع مردان اهمیت بسیار بالایی در پذیرش خود از زن دارند و پیرو متولد می‌شوند اما وفادار هستند. این دسته تیپ‌های شخصیتی مردان با خانم‌ها راحت هستند و به راحتی آن‌ها را درک می‌کنند و با خانم‌ها روابط صمیمانه و به دور از احساس عاشقانه برقرار می‌کنند.

 

مردان دلتا (DELTA MALE)

مردان دلتا (DELTA MALE)

مرد دارای شخصیت دلتا دسته چهارم از انواع تیپ های شخصیتی در روانشناسی هستند. آن‌ها ساختار اجتماعی را درک نمی‌کنند و نمی‌دانند چگونه بازی را انجام دهند. به همین دلیل آن‌ها برای مشاغلی که نیاز به ارتباطات قوی دارد مناسب نیستند. یک دلتا ممکن است در زمینه‌های ورزشی خوش تیپ و کاملاً توانا باشد اما انتظارات اجتماعی مورد نیاز برای ورود به دایره اجتماعی آلفا بتا را برآورده نمی‌کند در نتیجه از محافل اجتماعی آن‌ها دور می‌ماند. برای ظاهر خارجی وی به اندازه ارزش آلفا و بتا ارزش قائل نیست. این تیپ شخصیت از مردان با همه زنان با احترام و رعب و احترام زیادی رفتار می‌کند و برای همه زنان نقش حمایتگر را بازی می‌کند. مردان دلتا بتوانند زنی را به خود جذب و او را نگه دارند و وقتی که موفق شدند همه چیز را فدا می‌کند تا او را ترک نکند و احتمالاً ارزش بیش از حد خود را در رابطه قرار می‌دهد. در هر صورت زنان حمایت پذیر برای مرد دلتا دور از دسترس نیستند. این شخصیت‌ها مالیات دهندگان بسیار قانونمند هستند و به اصطلاح به تیپ شخصیتی کارمند بانک معروفند.

 


مردان گاما (GAMMA MALE)

مردان گاما (GAMMA MALE)

مردان گاما از نظر ساختار اجتماعی کمی گیج شده اند و برای جای گیری در یکی از دسته‌های انواع تیپ های شخصیتی در روانشناسی و درک آن تلاش می‌کنند. آن‌ها در دسته اجتماع آلفا و بتا قرار نمی‌گیرند. اما آنها بیش از حد به خود اعتماد دارند تا جایی که انعطاف پذیر نیستند و از پذیرش اشتباه متنفر هستند. این مسئله می‌تواند آن‌ها را به انسانی بحث طلب و مدافع تبدیل کند.،مرد گاما هرگز اشتباه خود را نمی‌پذیرد. آن‌ها هیچ احساس مالکیت شخصی ندارند، مغرور هستند و نظرات حقایق شخص دیگری را نمی‌پذیرند. مشکلات آنها همیشه تقصیر شخص دیگری است. ا گاماها احساس استحقاق بی دلیل دارند، در راه خود قرار می گیرند و از مصالحه خودداری می کنند. این دسته از مردان شاید بتوانند زنی را مجذوب خود بکنند اما در حفظ او مرتکب اشتباهات بزرگی می‌شوند.

 

مرد امگا OMEGA MALE

مرد امگا OMEGA MALE

مرد امگا در دسته بندی انواع شخصیت های روانی دقیقا قطب مخالف مرد آلفا است. آن‌ها معمولا تنها هستند و حلقه اجتماعی کوچکی دراند و دایره امن خودشان را در هر شرایطی حفظ می‌کنند. جامعه از آنها اجتناب می‌کند زیرا مهارت‌های اجتماعی یا ظاهر بیرونی ندارند تا با بیشتر محافل اجتماعی سازگار شوند. به ظاهر هیچ اهمیتی نمی‌دهند و اغلب تمایل به ایجاد ناهماهنگی در ظاهر خود دارند. مردان امگا دارای مهارت‌های فردی بسیاری هستند و اغلب در رشته خود بسیار باهوش هستند. مردان دارای این تیپ شخصیتی در مشاغل IT یا در زمین‌های فنی مشابه بسیار موفق هستند. این مردان در جذب زنان و یا ایجاد یک رابطه صمیمانه بسیار ناشیانه عمل می‌کنند و در بیشتر مواقع با زنان هم عقیده خود ارتباط پایدار برقرار می‌کنند. اگر خود را در این دسته از مردان یافته‌اید و به هر دلیلی با شریک زندگی خود به مشکل برخوردید احتمالا مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

 

حتما بخوانید: راهکار ساده برای درمان سرد مزاجی در زنان

 

مرد زتا (ZETA MALE)

ZETA MALE

مرد زتا یک گرگ تنها با تیپ شخصیتی متفاوت از سیگما است که مسیر خودش را در انواع تیپ های شخصیتی در روانشناسی طی می کند. این مسیر همیشه مستقیما از انطباق گرایان هرم اجتماعی دور است. و سلسله مراتب اجتماعی و قوانین اجتماعی را کاملا درک می‌کند اما آن‌ها را به عنوان بازی‌های کودکانه رد می‌کند. آن‌ها می توانند ساختار اجتماعی را ببینند و معتقدند که این تنها به عنوان ابزاری برای کنترل و تفکیک عمل می‌کند. این مردان به انتخاب خود تجرد می‌کنند و نمی‌بینند که با انجام بازی‌های اجتماعی زن می‌توان هیچ ارزشی کسب کرد. معمولاً این مردان به اندازه کافی بزرگ هستند که می‌توانند بر خواسته‌های بیولوژیکی خود تسلط یابند یا در روابط بدی به اندازه کافی بوده‌اند که می‌خواهند از آنها خلاص شوند. موفقیت در جهت زندگی آنها متداول است زیرا بدون هزینه زنان یا ساختار اجتماعی، انرژی به صورت دسته‌های مختلف به وجود می‌آیداو ارزش بسیار بالایی را برای مالکیت خود و خودسازی قائل استیک مرد زتا، آنقدر بزرگ نیست که بتواند بر خواسته‌های بیولوژیکی خود نسبت به زنان غلبه کند. او طبیعت زنانه را می‌فهمد و به عنوان یک مرد بتا پنهان در محافل اجتماعی سفر خواهد کرد و فلسفه شخصی خود را در مورد زنان حفظ خواهد کرد.

 

سخن آخر

شناخت تیپ شخصیتی در وهله اول به شما کمک می‌کند که خود را بهتر بشناسید و مطابق روحیات خود بتوانید شغل و تحصیلات مناسب خود را کسب کنید و شریک زندگی و همراه مناسبی که روحیات متناسب روحیات شماست را بیابید. به یاد داشته باشید که داشتن یک زندگی صمیمانه و موفق با همسر نیازمند اطلاعات کافی و مطالع مداوم است که باعث شناخت زن و مرد از وظایف خود در زندگی مشترک می‌شود. برای کسب آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: زن و مرد از نظر اسلام چه وظایفی در روابط زناشویی دارند؟ + 7 مهارت زندگی زناشویی

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
مرصاد منصورپور
۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵

سلام خیلی ممنونم از سایت خوبتون راستش من یک سئوال داشتم اگر جواب بدین ممنون میشم من ویژگی های چند تیپ شخصیتی رو دارم درکل نفهمیدم کدوم تیپ شخصیتی ام شما می تونید بگید تیپ شخصیتی ام چیه بازم خیلی ممنونم

حمید
۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
داداش خودت رو محدود به این دسته بندی ها نکن. فقط خودت باش. بهترین خودت
غلام
۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
بیخیال بابا خودت خاصی
امام موسای کاظم
۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
داداش تو اصا از طرز چت کردنت معاومه خیلی خاصی
پاسخ
شهاب پایدار
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷

درود

خیلی ممنون از کار خدماتی فوق العاده خوبتون فقط متن ویرایش زیادی می خواد و بسیاری جاها غلط و پس و پیش نوشته شده به عنوان مثال در مورد آخر مربوط به تیپ زتا. موفق تر باشید!

پاسخ
پانیذ
۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵

چرا فکر میکنید فقط این مردان هستند که خواسته بیولوژیکی بالایی نسبت به زنان دارند و دارن اونو کنترل میکنن درحالی زنان هم به اندازه مردان به رابطه نیاز دارند

مهدی
۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
چرا شما فکر میکنید صفحات اینترنتی باید اطلاعات درست بدهند؟ صفحات اینترنتی برای جذب مخاطب و درامد زایی ایجاد شده اند عموما در هر مطلبی درصدی اشتباهات عمدی و اطلاعات دروغین برای تغییر طرز فکر اون جامعه به طور هدفمند و سازمان دهی شده منتشر میشه
M
۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
بیا پایین
یک مرد
۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
مهم نیست ، مهم اینه که ما اینو فکر میکنیم ، هر چی رو هر جور بخواییم هم به اتمام میرسونیم ، حالا تو هم بخوا
پاسخ
مریم
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۱

سلام، میدونم برای این مطلب تا همینجا هم زحمت کشیده شده ولی گویا با گوگل ترنسلیت ترجمه شده و کاملا قابل لمس نیست ترجمه اش.

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید