دندانپزشکی و سلامت دهان

راهکار ساده برای درمان سرد مزاجی در زنان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

سرد مزاجی در زنان از رایج‌ترین مشکلات زنان در زندگی مشترک است که می‌تواند ارتباط همسران را تحت تاثر قرار دهد. این مشکل با راهکار‌های ساده قابل حل است.

طبق اظهاران سازمان جهانی بهداشت شرط اولیه سلامت جسمی، روحی و اجتماعی رابطه جنسی سالم است. به همین دلیل است که پزشکان اهمیت میل جنسی را یکی از نشانه‌های اصلی سلامت عمومی و کیفیت زندگی دانسته‌اند. همچنین بهتر است بدانید یک استاندارد واحد از میل و تمایل جنسی وجود ندارد و میزان تمایل جنسی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. تعادل تعداد و کیفیت روابط جنسی معمولا به بسیاری از عوامل از جمله: طبع، علاقه زوج به هم، غذا و موارد دیگر بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم دلایل بی‌میلی جنسی زنان یا همان سرد مزاجی خانم ها را بررسی کنیم و راه های درمان سرد مزاجی در زنان را ارائه دهیم. 

 

میل جنسی چیست؟ 

میل جنسی چیست؟ 

میل جنسی، میزان علاقه زن و مرد به ایجاد یک رابطه سالم است که در آن هر دو طرف احساس رضایت دارند. همانطور که گفته شد رابطه جنسی بخش مهمی از زندگی است و موارد زیادی از زندگی اجتماعی و سلامت روحی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. میل‌جنسی کم یا همان سرد مزاجی می‌تواند هر دو جنس را تحت تاثیر قرار دهد، اما سرد مزاجی در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. اگر علت سرد مزاجی خانم ها ریشه یابی و درمان نشود منجر به پایان زندگی زناشویی می‌شود که این موضوع در مردان نیز صدق می‌کند. کاهش میل جنسی یا همان سرد مزاجی و یا لیبیدو به دلیل کمبود روابط جنسی یا کاهش علاقه به رابطه جنسی و یا خود ارضایی است. برای اطلاع از عوارض خود ارضایی در زنان مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: عوارض غیرقابل باور خودارضایی در زنان از نظر علمی

 

5 دلیل سرد مزاجی زنان و درمان سرد مزاجی در زنان

5 دلیل سرد مزاجی زنان

عوامل سرد مزاجی در زنان بسیار از هم متفاوت است. اما پنج دلیل اصلی وجود دارد که در بسیاری از موارد، زنان به صورت ناخداگاه یا خود آگاه از آن رنج می‌برند. در ادامه این 5 دلیل را بیشتر شرح خواهیم داد.

 

1. استرس 

استرس یکی از شایع‌ترین عوامل سرد مزاجی در زنان است. عوامل استرس زا به طور کلی به سلامت عمومی انسان از جمله زنان را به خطر می‌اندزد و تمایلات جنسی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مسائل استرس زا مثل:

  • مشکلات مالی
  • استرس در محل کار
  • مشکلات احساسی با شریک زندگی
  • مسائل خانوادگی

 

2. بیماری 

گاهی زنان تحت تاثیر بیماری‌های مختلف و یا تحت تاثیر داروها تمایل جنسی خود را از دست می‌دهند. بهتر است قبل از مصرف دارو عوارض آن مورد بررسی قرار داد و با پزشک در این باره مشورت کرد. بیماری‌هایی مثل:

  • جراحت
  • زایمان و بارداری 
  • کم کاری تیروئید 
  • دیابت
  • کم خونی
  • اختلالات عصبی 
  • مشکلات روحی و روان اضطراب و افسردگی 

 

3. عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل در سطح هورمون‌ها بر روی رابطه جنسی و سرد مزاجی زنان تاثیر می‌گذارد. و تمایلات جنسی را کاهش می‌دهد.

  • هورمون سطح کورتیزول
  • استروژن
  • تیروئید کم کار یا پر کار

 

4. مصرف سیگار و الکل

مصرف بیش از حد الکل و سیگار در مدت زمان طولانی می‌تواند باعث سرد مزاجی خانم ها و یا حتی ایجاد ناتوانی جنسی شود. الكل همچنین می‌تواند شانس بارداری زنان را كاهش دهد، به خصوص زنانی که مشكلات باروری را تجربه می‌کنند قطع کردن الکل و ترک سیگار و تمرکز بر روی یک شیوه زندگی سالم یک گزینه عالی است و می‌تواند تمایلات جنسی را متحول کند.

 

5. مسائل روانشناختی

بیماری روانی می‌تواند فشار روانی را کاهش دهد، مشکلات اساسی روانی را که نیازی به درمان ندارند، می‌تواند ارتباط زیادی با انگیزه جنسی شما داشته باشد. در اینجا برخی از مشکلات اساسی که روی میل شما به رابطه جنسی تاثیر می‌گذارد آورده شده است:

  • اعتماد به نفس و عزت نفس: یک زن برای داشتن یک زندگی جنسی سالم باید عشق و پذیرش خود و بدن خود را انجام دهد. اگر اعتماد به نفس‌ زنان متزلزل شده باشد، نسبت به بدن خود احساس ناامنی می‌کند و تمایل جنسی خود را از دست می‌دهد.
  • رابطه ناهنجار: رابطه ناهنجار شامل سو استفاده عاطفی، جسمی یا جنسی است که می‌تواند باعث ایجاد میل جنسی پایین در زنان شود.

 

 

راه های درمان سرد مزاجی در زنان

راه های درمان سرد مزاجی زنان
راهکارها داروهای خانگی مختلفی برای درمان سردی مزاج زنان وجود دارد که می‌توان به کار برد. در ادامه مقاله بهترین راهکارها را ارائه خواهیم داد.

 

ورزش برای درمان سرد مزاجی در زنان

یكی از دلایل سرد مزاجی خانم ها ورزش نکردن است. ورزش برای بدنی بهینه و سالم لازم است. بنابراین حتما ورزش را به برنامه ورزشی خود اضافه کنید.

ورزش را می‌توان با پیاده روی روزانه در پارک آغاز کرد. پیاده روی بهترین تقویت کننده میل جنسی طبیعی در زنان است. به غیر از پیاده روی شما با انجام تمرینات یوگا می‌توانید آمادگی بدن برای رابطه جنسی را تضمین کند. تمرینات یوگا در خانه می‌تواند به شما در تناسب اندام و تقویت نیروی جسمانی بدن کمک کند. علاوه بر یوگا، تمریناتی که می‌تواند عضلات کف لگن را تقویت کنند برای افزایش میل جنسی و درمان سرد مزاجی در زنان بسیار مناسب هستند تمریناتی تحت عنوان ورزش کگل که در مقاله زیر به طور مفصل توضیح داده شده است.

 

حتما بخوانید: ورزش کگل چیست | آموزش صحیح تمرین کگل برای خانم‌ها و آقایان

 

از بین بردن استرس

یادگیری مقابله با استرس به روش مثبت می‌تواند انگیزه جنسی زن را افزایش دهد و سرد مزاجی خانم ها را درمان کند. از استرس خود با شریک زندگیتان صحبت کنید و تمرینات مدیتیشن را طول روز انجام دهید. مدیتیشن یکی از بهترین راه‌های مقابله با استرس است. هر وقت احساس اضطراب به سراغتان آمد می‌‌توانید به اتاق خود و یا هر مکانی آرام که انتخاب کرده اید بروید و با خود تکرار کنید که زندگی چقدر زیباست، چه حس خوبیست که شریک زندگی شما هنوز هم به دنبال شما است. پس از برخورد با تمام استرس‌ها، بدن شما آرامش می یابد و می توانید میل جنسی خود را سالم نگه دارید.

 

با همسرتان گفت و گو کنید.

زمان به خصوصی را در روز به صحبت با همسرتان اخصاص دهید. ارتباطات می‌تواند به او در درک چگونگی کمک به شما در بازگشت میل جنسی کمک کند. به یاد داشته باشید که همسرتان اولین کسی است که می‌تواند در رفع سرد مزاجی به شما کمک کند. از استرس‌ها و دغدغه‌هایی که باعث رنجش شما شده با او صحبت کنید.

 

رابطه جنسی را متنوع کنید.

داشتن تنها یک راه ابتدایی خاص و راه مناسب برای شروع رابطه جنسی هر بار می‌تواند باعث سرد مزاجی خانم ها شود. رابطه جنسی کسل کننده می‌شود و به تدریج علاقه خود را از دست می‌دهید. ایجاد تنوع در محل خواب، بازی کردن، پوشش متنوع می‌تواند در رفع سرد مزاجی آقایان و خانم‌ها بسیار موثر باشد. 

 

خواب کافی برای درمان سرد مزاجی در زنان

یک سبک زندگی پرحرارت می‌تواند خواب گران‌بهای شما را مختل کند و به همین دلیل باعث خستگی و استرس می‌شود. خواب به آرامش اعصاب شما کمک می‌کند و به نوبه خود به بدن شما کمک می کند تا به طور عادی کار کند. وقتی بدن کمتر خوابیده، استرس بیشتری پیدا می‌کندکه در نهایت منجر به سرد مزاجی در زنان می‌شود. بنابراین ساعات خواب خود را از دست ندهید و زمان مناسبی را برای رابطه جنسی خود در نظر بگیرید.

 

 

مراجعه به پزشک

مشاوره با پزشک به شما کمک می‌کند تا دریابید که آیا مسئله میل جنسی شما فقط ناشی از استرس است. یا برخی دیگر از مشکلات اساسی. اکثر اوقات میل جنسی ممکن است در نتیجه مشکلات روحی خانم‌ها یا برخی شرایط پزشکی دیگر باشد که ممکن است. هر مشکلی که باشد، پزشک تنها کسی است که می‌تواند ریشه مشکل را بیابد و میزان تأثیرگذاری بر زندگی جنسی را بسنجد.

 

داروهای بدون نسخه

داروهای مختلفی برای افزایش تمایل جنسی زنان وجود دارد. قبل از اینکه به فکر مصرف هرگونه تقویت کننده میل جنسی باشید، همیشه با پزشک مشورت کنید. او می‌تواند به شما بگوید آیا بدن شما می‌تواند این تقویت کننده‌ها را کنترل کند یا کدام یک از آن‌ها استفاده کند. بعضی از گیاهان حاوی آلکالوئیدها یا مواد خاصی که باعث افزایش میل جنسی شما می شود وجود دارد و می‌توانند از آن به عنوان یک ویاگرا طبیعی استفاده شوند. معروف‌ترین گیاه روغن زیتون است که هم به صورت خوراکی و هم به صورت روان کننده در بالابردن کیفیت رابطه جنسی تاثیر گذار است مقاله زیر را در این باره مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: آیا استفاده از روغن زیتون در روابط زناشویی کار درستی است؟

 

تنظیم هورمون

همانطور که گفته شد عدم تعادل هورمونی می‌تواند موجب سرد مزاجی خانم ها باشد.بنابراین به منظور اصلاح این امر، پزشکان زنان را به منظور تقویت هورمون‌های مختلف درگیر در ایجاد انگیزه برای داشتن یک رابطه جنسی سالم و هورمون درمان، تحت درمان با هورمون قرار می‌دهند. مهم است که به پزشک خود پیشنهاد دهید چه نوع هورمون درمانی را باید روی شما قرار دهد.

 

تاثیر تغذیه در درمان سرد مزاجی در زنان


آیا می‌دانید با تغذیه مناسب می‌توانید میل جنسی خود را افزایش دهید؟ برخی غذاها حاوی مواد مغذی هستند و می‌توانند در رفع سرد مزاجی زنان موثر باشند. خوراکی‌های زیر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

 

  • انواع توت 

 دانه‌های کوچک روی پوست توت و توت فرنگی برای میل جنسی شما بسیار عالی است زیرا آن‌ها سرشار از روی هستند.این ماده معدنی می‌تواند به حفظ میل جنسی و رفع سرد مزاجی زنان بسیار موثر باشد. برای بدست آوردن اطلاعات کامل از خواص انواع توت مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: خواص توت سفید : شاه توت ، سرکه توت ، توت خشک چه فوایدی دارند؟

 

  • بادام

خوراکی که نباید در رژیم غذایی روزانه شما از بین برود، مغز بادام است. بادام و مشتقات آن‌ می‌تواند در رفع سرد مزاجی زنان بسیار مفید باشد. می‌توانید آن‌ها را مستقیما میل کنید یا مقداری دسر را با آرد بادام تهیه کنید. همچنین می‌توانید شیر بادام را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا مشکلات کمبود میل جنسی به طور طبیعی به حداقل برسد. بادام حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و 6 است که پروستاگلاندین‌ها را تنظیم می‌کنند. این عناصر برای تولید هورمون‌های جنسی ضروری هستند. همچنین محتوای بالای ویتامین E آنتی اکسیدان بسیار زیاد در تشکیل اسپرم با کیفیت بالاتر کمک می‌کند.

 

  • انجیر

انجیر یکی از غذاهایی محسوب می‌شود که می‌تواند رفع سرد مزاجی زنان کمک کننده باشد. برخی معتقدند که تنها دلیل این تاثیر، ظاهر آنهاست. با این حال جدا از ظاهر آن‌ها، انجیر حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری است که هنگام رابطه جنسی به بدن کمک می‌کند. سطح منیزیم‌، پتاسیم و آهن مهم‌ترین مواد مغذی در این زمان هستند. علاوه بر این، سرشار بودن از ویتامین B6 به شما انرژی لازم نیز می‌دهد.

 

سخن آخر درباره درمان سرد مزاجی در زنان

بهترین در‌مان سرد مزاجی در زنان صحبت با شریک زندگیشان است. بسیاری از بانوان از صحبت با همسرانشان احساس شرم دارند ولی مهم است که بدانید صحبت از مهم‌ترین نیازتان که عواطف و احساسات شما را درگیر می‌کند از ضروری‌ترین مکالمات بین همسران است که نباید نادیده گرفته شود.

 

 

 

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید