دندانپزشکی و سلامت دهان

قرص اورژانسی ضد بارداری چیست؟ همه چیز درباره قرص اورژانسی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

قرص اورژانسی ضد بارداری با قرص ال دی چه تفاوتی دارد؟ آیا قرص اورژانسی موثر است؟ چه زمانی باید آن را مصرف کرد؟

صبح روز بعد از رابطه جنسی می‌تواند بسیار آرام بخش و دلچسب باشد. زیرا مقدار زیادی هورمون‌ها ضد استرس و شادی‌آور در بدن تولید شده که در حال خوب صبحگاهی به شما کمک خواهد کرد. اما اگر به هر دلیل متوجه شدید که محافظت به طور کامل صورت نگرفته، می‌توانید با مصرف انواع قرص‌های ضد بارداری اورژانسی که اغلب بدون نسخه در داروخانه‌ها یافت می‌شود خیال خود را راحت کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع قرص اورژانسی ضد بارداری آشنا کنیم و مزایا و موارد منع مصرف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

قرص اورژانسی ضد بارداری چیست؟

قرص اورژانسی ضد بارداری چیست؟

پیشگیری از بارداری اورژانسی نوعی کنترل تولد است که از بارداری بعد از رابطه جنسی جلوگیری می‌کند. این دارو، یکی از انواع قرص اورژانسی است که برای جلوگیری از بارداری ناخواسته توسط بانوان مصرف می‌شود. اگر شما رابطه جنسی محافظت نشده داشتید یا در کنترل و محافظت ناموفق بودید می‌توانید از این روش پیشگیری بارداری استفاده کنید. پیشگیری از بارداری اضطراری برای استفاده تقریبا بی خطر است، اگرچه برخی از افراد ممکن است واکنش‌های نامطلوبی به اشکال مختلف داروها داشته باشند. این قرص‌ها با به‌ تاخیر انداختن تخمک گذاری به پیشگیری از بارداری کمک می‌کنند. انواع قرص اورژانسی جهت مصرف وجود دارند که در ادامه هر یک را به طور مجزا بررسی خواهیم کرد.

 

انواع قرص اورژانسی

انواع قرص اورژانسی

4 نوع قرص اورژانسی که می‌توان در مواقع ضروری آن‌ها را مصرف کرد.

 

1. قرص اورژانسی اووسیز (لونژیل ) 

قرص اورژانسی اووسیز معروف‌ترین و رایج‌ترین داروی کنترل با وری می‌باشدکه به لونژیل نیز معروف است. قرص لونژیل با افزایش چسبندگی مخاط گردن رحم و ایجاد تغییر در آندومتر مانع باروری و لانه گزینی می‌شود. قرص اورژانسی اووسیز در دوز مختلف بدون نسخه از داروخانه قابل تهیه است. 

 

2. قرص اورژانسی ال دی

قرص اورژانسی ال دی از قدیمی‌ترین داروهای پیشگیری از بارداری است که بین زنان بسیار محبوب است. مصرف چهار عدد قرص ال دی بعد از رابطه جنسی و مصرف چهار عدد دیگر به فاصله 12 ساعت می‌تواند تاثیرات قرص اورژانسی بارداری را داشته باشد.

 

  • قرص اورژانسی اچ دی

قزص اچ دی نیز نوع دیگری از انواع قرص اورژانسی است اگر به صورت دو عدد در دو نوبت به فاصه 12 ساعت مصرف شود، بسیار موثر خواهد بود.

 

  •  ای یو دی

این دستگاه، تخمک گذاری تخمک در رحم را متوقف می‌کند و می‌بایست، در عرض 5 روز پس از داشتن مقاربت محافظت نشده قرار گیرد.

 

  • نکات زیر را هنگام مصرف قرص اورژانسی فراموش نکنید.

  1. بعد از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده از قرص‌های ضد بارداری در اسرع وقت استفاده کنید.
  2.  هنگام مصرف به دوز قرص دقت کنید اگر دوز 0.75 بود در دو نوبت به فاصله 12 ساعت بخورید. اگر دوز دارو 1.5 بود همان یک عدد بعد از رابطه جنسی کافی است.
  3. برای قرص‌هایی که به دو دوز نیاز دارند، هشدار ساعت را تنظیم کنید تا قرص دوم را فراموش نکنید.

 

مزایا و اثرات جانبی قرص اورژانسی ضد بارداری

مزایا و اثرات جانبی قرص اورژانسی ضد بارداری

مصرف این قرص‌ها مزایا و اثرات جانبی برای سلامت زنان به دنبال دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

عوارض جانبی استفاده از قرص ضد بارداری اضطراری 

قرص‌های ضد بارداری اضطراری می‌توانند میزان و دوره خونریزی قاعدگی را در دوره بعدی تغییر دهند. یعنی به طور کلی ممکن است خونریزی زودتر و یا دیرتر از موعد مقرر و همچنین به میزان شدیدتر یا خفیف اتفاق بیوفتد. اگر پریود بیش از هفت روز تاخیر دارد و یا سبک‌تر از حد معمول است، در اسرع وقت آزمایش بارداری انجام دهید.

سایر اثرات جانبی شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • سردرد
  • نفخ
  • استفراغ

  • درد و حساسیت در ناحیه پستان

  • درد پایین شکم

  • گرفتگی شکم

  • خستگی

  • تغییرات چرخه قاعدگی

  • سرگیجه

  • خونریزی بین قاعدگی

 

مزایا قرص اورژانسی ضد بارداری 

مهم‌ترین مزیت قرص‌های اورژانسی ضد بارداری، جلوگیری از بارداری است.مزیای دیگر این قرص شامل موارد زیر است:

  • استفاده آسان
  •  فقط یک الی دو بار استفاده کافی است.
  • برخی از انواع آن‌ها نیازی به نسخه ندارند.
  •  سه الس پنج روز پس از رابطه جنسی قابل استفاده است.
  • پشتیبان موثر برای موارد اضطراری 

 

موارد منع مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری چیست؟

موارد منع مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری چیست؟

اگر به بارداری شک دارید قرص مصرف نکنید. تست حاملگی در منزل یا خون را انجام دهید و سپس قرص مصرف کنید. به همین ترتیب، هیچ منع مصرف مطلق برای استفاده از این قرص‌ها وجود ندارد. اما اثر دارو برای کسانی که در در شرایط زیر هستند ممکن است کاهش یابد:

  • کسانیکه مبتلا سندرم سوء جذب هستند.

  • کسانی که داروهای القا کننده آنزیم مصرف می‌کنند.

  • کسانیکه آلرژی دارویی دارند.

  • کسانیکه مبتلا به بیماری شدید کبدی هستند.

  • کسانیکه اصافه وزن دارند.

  • کسانیکه داروهایی مصرف می‌کنند که باعث افزایش pH معده می‌شود.

برای اطمینان از باردرای یا عدم بارداری در هفته اول پس از لقاح بهتر است با علائم آن آشنا شوید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: 13 علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح

 

قرص اورژانسی ضد بارداری چقدر موثر است؟

قرص اورژانسی ضد بارداری در حدود 85٪ برای جلوگیری از بارداری موفق کار می‌کنند. اما به طور کلی اثر بخشی این قرص بستگی به این دارد که از کدام انواع قرص اورژانسی استفاده می‌شود. قرص اورژانسی ضد بارداری لونژیل، در صورتی که کمتر از 3 روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شوند، 89% مؤثر هستند. این کار تا 5 روز پس از رابطه جنسی محافظت شده ادامه خواهد یافت، اما با گذشت زمان، این امر کمتر موثر است. بنابراین، هرچه زودتر از این قرص استفاده شود، بهتر است. بهتر است بدانید این اثر بخشی در قرص‌های ال دی کمتر است.

 

آیا قرص اورژانسی ضد بارداری در دوران شیردهی و بارداری بی خطر است؟

 قرص اورژانسی ضد بارداری در دوران شیردهی و بارداری

دوران شیردهی و بارداری بسیار مهم است. برای داشتن بارداری شاد و سالم همچنین دوره شیردهی عالی برای کودک بهتر است از عوارض هر دارویی که مصرف می‌کنید آگاه باشید. بنابراین در ادامه به عوارض این دارو در این دوران خواهیم پرداخت.

 

  • شیر دادن

مصرف قرص‌های اضطراری حاوی لوونورژسترل در هنگام شیردهی بی خطر است. برخی از هورمون‌های موجود در قرص از طریق شیر به کودک شما منتقل می‌شود‌، اما هیچ عارضه جانبی بر روی کودک نشان نداده است و تاثیری روی کمیت و کیفیت شیر ​​شما نخواهد داشت. اما توصیه نمی‌شود که در هنگام شیردهی از قرص‌های اورژانسی استفاده کنید، زیرا هنوز مشخص نیست که آیا می‌تواند بر کودک شما تأثیر بگذارد یا خیر.

 

  • بارداری

اگر در حال حاضر باردار هستید‌، قرص‌های ضد بارداری اضطراری باعث سقط جنین نمی‌شوند. هورمون‌های موجود در قرص اگر کاشت قبلا رخ داده باشد روی جنین در حال رشد تاثیر نمی‌گذارد. همیشه روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری را انتخاب کنید زیرا در پیشگیری از بارداری موثرتر است و تا حد امکان از قرص‌های ضد بارداری اضطراری خودداری کنید. اگر در مورد جنسیت جنین در روزهای اول بارداری کنجکاو هستید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: روش تشخیص جنسیت جنین از روی ناف مادر چگونه است؟

 

 

سخن آخر 

بهترین راه جلوگیری از بارداری استفاده از ابزار محافظتی مانند کاندوم است که خیال شما را از بابت همه چیز راحت می‌کند. زیرا مصرف هر دارویی عوارض جانبی خودش را به همراه دارد که کاندوم می‌تواند راه حلی بسیار مناسب باشد. نکات زیر را حتما هنگام مصرف فراموش نکنید.

 

 

 

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید