دندانپزشکی و سلامت دهان

علت خود ارضایی در کودکان چیست؟ راهکار والدین

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

آیا می‌دانید خود ارضایی کودکان، امری طبیعی در جهت اکتشاف بدنشان است؟ برخورد شما با خود ارضایی فرزدنتان چگونه است؟ آیا او را پشتیبانی می‌کنید؟

کودکان موجودات معصومی هستند که اغلب مقیاس‌های درست و غلط بزرگسالان را نمی‌دانند. آن‌ها مکاشفه بدن خود را، امیری زشت و ناپسند نمی‌دانند. دست در بینی کردن، کشیدن گوش و بازی با اندام تناسلی برای آن‌ها نوعی سرگرمی در جهت کشف بیشتر اندام بدن است. رفتار درست والدین در مواجهه با این رفتار کودکان که منجر به خود ارضایی می‌شود، می‌تواند به آن‌ها در بزرگسالی و نوجوانی کمک کند و آن‌ها را از هرگونه شرمسای و احساس گناه نجات دهد. به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود اطلاعات خود را درباره رفتار هوشمندانه با کودکان افزایش داده تا فرزندی با روان سالم را تربیت کنند. اکثر والدین با پدیده رایج خود ارضایی کودکان مواجه هستند که با دید بزرگسالی خود آن را امری زشت و ناپسند می‌دانند و اغلب کودکان را از این کار باز می‌دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با خود ارضایی کودکان بیشتر آشنا کنیم و باید و نبایدهای رفتاری در جهت مواجهه با خود ارضایی کودکان را به والدین آموزش دهیم. 

 

حتما بخوانید: با عادت‌های بد کودکان، هوشمندانه برخورد کنید

 

علت خودارضایی در کودکان چیست؟

خود ارضایی کودکان

خود ارضایی تحریک دستگاه تناسلی برای لذت و آسایش است. این عمل در کودکان در نتیجه اکتشاف طبیعی بدن آن‌ها اتفاق می‌افتد. کودک متوجه می‌شود برخی از چیزها احساس خوبی دارند، بنابراین آن‌ها را تکرار می‌کنند؛ به همین سادگی. اغلب کودکان هر روز یا فقط یک بار در هفته، خود را با دست یا جسم دیگری مالش می‌دهند و در حین انجام این کار اغلب دچار خستگی و گرگرفتگی می‌شوند. خود ارضایی زمانی بیشتر اتفاق می‌افتد که کودک خواب آلود، بی‌حوصله، مشغول تماشای تلویزیون و یا تحت فشار روانی از سمت دوستان و پدر و مادر باشد. خبر خوب این است که این نوع رفتار حاکی از وجود مشکل در فرزند شما نیست، بلکه این آزمایش و تجربه کشف طبیعی بدن، بخشی از رشد کودکان است. دکتر مایکل سیتسما، مشاور و متخصص سکس تراپی می‌گوید که استمنا یا همان خود ارضایی در واقع یک رفتار هنجار در انسان است. خدا آن قسمت از بدن را طوری طراحی کرد که انسان هنگام لمس کردن احساس خوبی داشته باشد. پس با دیدن خودارضایی فرزندتان که ناشی از رشد طبیعی اوست فکر نکیند که او معصویت خود را از دست می‌دهد. این رفتار به همان اندازه طبیعی است که کودک دست در گوش یا بینی خود فرو می‌کند. باید بدانید که خودارضایی کاری است که منحصر به کودکان نمی‌شود و زنان و مردان نیز از این روش برای نامین نیاز جنسی خود استفاده می‌کنند مقاله زیر را در رابطه به خودارضایی زنان مطالعه کنید.

 

حتما بخوانید: عوارض غیرقابل باور خودارضایی در زنان از نظر علمی

 

روند خودارضایی کودکان با افزایش سن

روند خود ارضایی کودکان با افزایش سن

خود ارضایی یکی از کنش‌های طبیعی انسان است که از دوران نوپایی آغاز می‌شود و احتمالا تا آخر عمر در بدن انسان وجود دارد. اما چون خود ارضایی مربوط به اندام خصوصی کودکان می‌شود والدین می‌بایست با توجه به سن کودک مسئولانه با او صحبت کنند و آموزش‌های لازم را به او بدهند. والدین می‌توانند به فرزندانشان کمک کنند تا مرزهای سالم را برای خود ارضایی در سنین مختلف تشخیص دهند.

 

خود ارضایی کودکان از سن 3 تا 4 سالگی

كودكان كوچک معمولا احساس صحیحی از نحوه رفتار در جامعه ندارند. آن‌ها بینی یا اندام تناسلی را لمس می‌کنند و هیچ ایرادی در این حرکت حس نمی‌کنند. در این سن آن‌ها فقط از یک احساس جسمی جدید و یا کشف جدید لذت می‌برند. بهتر است با این توضیح گفت‌وگو را با او شروع کنید که درست همان طور که دست در بینی و گوش کردن به صورت عمومی کار درستی نیست؛ لمس کردن قسمت‌های خصوصی بدن به صورت عمومی هم درست نیست به جز هنگام تمیز کردن آن‌ها در حمام یا توالت و یا در هنگام چک کردن همراه دکتر. برای او توضیح دهید که می‌تواند برای خود حریم خصوصی بسازد و در آن آزاد باشد بهتر است والدین به فرزندان محبت بیشتری کنند. نوازش موهایشان؛ بغل کردن آن‌ها در این سن بسیار ضروری است. دادن یک خرس عروسکی یا پتو یا چیزی که می‌تواند آن را نگه دارد به پریشانی کودک و فراهم آوردن راحتی و آرامش او کمک می‌کند.

 

خود ارضایی کودکان از سن 5 تا 8 سالگی

با ورود بچه‌ها به مدرسه و آشنایی با فرهنگ و رفتارهای دیگران، گفت‌وگو در مورد خود ارضایی با کودکان آسان‌تر می‌شود ، زیرا بچه‌ها در این سن صریح صحبت می‌کنند. خود ارضایی گاهی اوقات به عنوان یک رفتار آرامش بخش برای بچه های مدرسه‌ای استفاده می‌شود، به خصوص اگر آن‌ها احساس تنهایی کنند یا توسط همکلاسی‌ها طرد شوند. هیچ وقت از مشورت با کودکان پرهیز نکنید در این صورت به کودکان اجازه می‌دهید در مورد رفتارشان احساس شرم کنند.

 

خود ارضایی کودکان از سن 8 تا 12 سالگی

با رسیدن فرزندانتان به سال‌های بین ده سال، آن‌ها احتمالا از وجود خود ارضایی بیشتر آگاه هستند. والدین باید برای فرزندان خود زمینه را برای آنچه در مدرسه یا رسانه می‌بینند‌ یا می‌شنوند، فراهم کنند. مشاوران توصیه می‌کند که در سن 11 سالگی صحبت جدی صورت بگیرد ، خواه یک جلسه رسمی باشد یا مکالمه‌ای خودجوش ناشی از چیزی که در تلویزیون دیده می‌شود یا اظهار نظر کودک در مدرسه. وقتی گفت‌وگو در حال انجام است، برای سکوت‌های طولانی و نگاه‌های همراه با شرم آماده باشید. همه چیز خوب است؛ والدین برای ترقی پیش‌رو، نیاز به صبر، صداقت و شجاعت زیادی دارند. حتی به فرزند خود اطمینان دهید که دوباره در مورد این موضوع با یکدیگر صحبت خواهید کرد و اگر سوال یا مشکلی داشتند حتما با شما درمیان بگذارند.

 

حتما بخوانید: مهم ترین مشکلات نوجوانان + راه حل

 

خودارضایی دختربچه

خود ارضایی دختران

دختربچه‌ها به اندازه پسران ،نسبت به بدن اندام تناسلی خود کنجکاوند. آن‌ها هم مانند پسران خود را لمس می‌کنند و مالش می‌دهند. دختر بچه‌ها هنگام كشف بدن خود به خصوص هنگام حمام، شنا یا هنگامی كه لباس ندارند، دست خود را به طور اتوماتیك كشیده و اكتشاف خواهند كرداغلب فرایند خود ارضایی در دختران نسبت به پسران در سنین بالاتری رخ می‌دهد زیرا آلت تناسلی ندارند. اما بلافاصله هنگام دست زدن در توالت و شست و شو خود و یا با لرزش بر لبه‌ی صندلی یا مالیدن بالش بین پاهای خود، ناخواسته از احساس لذت و خود ارضایی را، می‌یابند. والدین ممکن است وقتی دختر کودک نوپای خود را در چهره قرمز رنگ و در حال نفس نفس در وسط یک جمع ببینند، به شدت خجالت بکشند، اما این رفتار از سوی دختر بچه‌ها کاملا عادی است. هرگز کودک را شرمنده نکنید و سعی کنید با او صحبت‌های جدی را آغاز کرده و بگویید برای این کار به حریم خصوصی خود برود.

 

چگونه می‌توانم به فرزندم کمک کنم؟ | درمان خودارضایی در کودکان

چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم؟

شما به عنوان سرپرست و والدین کودکان بهترین مشاور او خواهید بود. به همین دلیل باید بدانید در مواجهه با فرزندتان که در حال خود ارضایی است، چه واکنشی از خود نشان دهید. موارد زیر به شما کمک خواهد کرد.

 

حتما بخوانید: چگونه با فرزند خود ارتباط پایدار ایجاد کنیم؟

 

واقع بین باشید.

از بین بردن خود ارضایی در کودک تقریبا غیر ممکن است. این واقعیت را برای همیشه بپذیرید که فرزند شما خود ارضایی را آموخته، تجربه کرده و از آن لذت می‌برد. تنها کاری که شما می‌توانید کنترل کنید جایی است که او این کار را انجام می‌دهد. بهترین راه این است که فقط در اتاق خواب و حمام اجازه این کار را بدهید و یا به فرزندتان بگویید خوب است که وقتی در خانه خسته و تنها هستی، این کار را انجام دهی. اگر خود ارضایی را به طور کامل نادیده بگیرید، مهم نیست که در کجا انجام شده باشد، کودک شما فکر خواهد کرد که می‌تواند این کار را در هر شرایطی آزادانه انجام دهد.

 

خود ارضایی را هنگام خواب نادیده بگیرید.

فرزند خود را در این مواقع تنها بگذارید و از او مراقبت نکنید و از او نپرسید که زیر پتو چه می‌کند. اما می‌توانید فرزند خود را برای خود ارضایی در سایر مواقع منحرف کنید. برای مثال ابتدا سعی کنید کودک خود را با یک اسباب بازی یا فعالیت منحرف کنید. اگر این کار نکرد، برایش توضیح دهید: من می‌دانم که احساس خوبی دارد و انجام این کار در اتاق یا حمام اشکالی ندارد، اما این کار را در جاهای دیگر خانه یا هنگامی که افراد دیگر در اطراف هستند انجام نده. تا زمانی که کودکان 4 یا 5 سال سن دارند به احساسات افراد دیگر حساس می‌شوند و می‌فهمند که فقط در صورت تنها بودن باید خودارضایی کنند. فعالیت‌های خانوادگی و دسته جمعی در این واقع می‌تواند بسیار موثر باشد.

 

 

با معلم فرزندتان گفت‌وگو کنید.

کودک شما ممکن است در مدرسه در حال خود ارضایی در عموم باشد. اگر حدس می‌زنید فرزند شما در مدرسه خود ارضایی می‌کند، باید تلاش کنید تا راه حل‌هایی را برای او فراهم کنید تا بتواند این میل را در محل عمومی از بین ببرد و منتظر بماند تا به خانه برسد. با معلمش ارتباط برقرار کنید تا ببینید که در مدرسه چه عملکردی دارد و آیا آن‌ها متوجه خود ارضایی فرزندتان شد‌اند و در مورد آن نگرانی دارند؟ مستقیما در مورد خود ارضایی سؤال نکنید زیرا ممکن است فرزندتان را شرمسار کنید یا معلمش را هوشیار کنید. در عوض، سعی کنید سوالات عمومی بپرسید برای مثال از هنر ورزش و نمرات فرزندتان بپرسید. اگر معلمش به شما می‌گوید که در کلاس خود ارضایی کرده است، از او تشکر کنید و به معلم اطمینان کنید و بگویید که با فرزندتان کار می‌کنید.

 

تماس جسمی را با فرزند خود افزایش دهید.

برخی از کودکان را اگر بیش از حد در طول روز بغل و نوازش کنند و یا اورا از این اعمال محروم کنند، کودک به خود ارضایی گرایش پیدا می‌کند. سعی کنید و مطمئن باشید که فرزند شما حداقل 1 ساعت در روز ، محبت فیزیکی، روانی و گفتاری از شما دریافت می‌کند.

 

لحن خود را کنترل کنید.

به طریقی برخورد نکنید که باعث شود آن‌ها احساس شرم کنند. اگر فرزندتان بسیار خردسال است، به احتمال زیاد متوجه نمی‌شود که چه کاری انجام می‌دهند و پیامدهای جنسی آن چیست. بنابراین درک و نرمی کلام بسیار مهم است همچنین باعث می‌شود که در آینده در رابطه با رابطه جنسی، به جای روی آوردن به دیگران یا حفظ اسرار، با شما گفتگو کنند.

آن‌ها را خجالت زده و گناهکار نکنید به سادگی برای آن‌ها توضیح دهید که انجام آن در عموم مشکل ساز است.

 

 رفتارهای فرزندتان را دورادور کنترل کنید.

اگر متوجه شدید کودک شما دائما خود ارضایی می‌کند، تا جایی که خود را مجروح می‌کند و یا از طرف شخص دیگری ارضای جنسی می‌شود. حتما با یک مشاور صحبت کنید.

توجه داشته باشید که عفونت‌های مکرر مجاری ادراری ممکن است نشانه خود ارضایی بیش از حد و سو استفاده احتمالی مداوم باشد.

 

برای حریم خصوصی‌ فرزندتان احترام قائل شوید.

همانطور که با فرزندتان مرزهایی تعیین می‌کنید، خود نیز حریم خصوصی آن‌ها را حفظ کنید. وقتی فضای مناسب برای خودارضایی را برایشان توضیح دادید، حتما بدون اینکه اول بزنید وارد هیچ یک از آن فضاها شوید.

  • احترام به مرزهای فرزند شما باعث می‌شود که در عوض او هم به احترام شما احترام بگذارد.
  • در نظر داشته باشید که به کودک خود علامت ورود ممنوع بدهید تا در صورت نیاز به حفظ حریم خصوصی، روی درب اتاق آویزان کند.

 

اشتباهات رایج والدین در مواجهه با خودارضایی کودکان

اشتباهات رایج والدین در مقابل خود ارضایی کودکان

والدین اغلب به چشم یک بزرگسال به عمل خود ارضایی کودک نگاه می‌کنند. مراقب باشید و دقت کنید که فرزند شما برای دانستن مفاهیم جنسی بسیار خردسال است و او خود ارضایی را فقط یک لذت آنی برای رفع تنش‌های خود می‌بیند. موارد زیر را حتما رعایت کنید.

  • رایج‌ترین اشتباهی که والدین مرتکب می‌شوند، تلاش برای از بین بردن خود ارضایی کودک به طور کامل است. این منجر به مبارزات قدرتی می‌شود که والدین بازنده همیشگی آن هستند. کودکان نباید برای خود ارضایی از لحاظ جسمی مجازات شوند.
  • هیچ‌گاه کودکان را با با گفتن جمله‌هایی مانند اگر اندام تناسلی خود را لمس کنی قطع می‌شود یا بیماری کوری می‌گیری! تهدید نکنید.
  • هرگز خودارضایی را بد، کثیف، یا غیره بهداشتی جلوه ندهید.
  • استفاده از نام خدا یا گرایشات مذهبی مثل خداوند تو را دوست نخواهد داشت چیزی جز پایین آوردن عزت نفس کودک در بر نخواهد داشت

 

حتما بخوانید: مهمترین مشکلات خانواده های امروزی و بهترین راه حل

 

کلام آخر

همواره به یاد داشته باشید خود ارضایی فرزند خردسال شما، او را به یک بیمار جنسی تبدیل نمی‌کند و باعث صدمه جسمی نمی‌شود. خطری سلامتی او را تهدید نمی‌کند و دستگاه تناسلی و توانایی تولید مثل او را به خطر نمی‌اندازد. شما می‌توانید برای پیشگیری از اعتیاد خود ارضایی فرزندتان برای او وقت بیشتری بگذارید و با هم به فعالیت‌های ورزشی بپردازید به او محبت کنید و اطمینان خاطر دهید که همیشه پشتیبان او هستید. به یاد داشته باشید که اختلافات خانگی بزرگترین دلیل اعتیاد خود ارضایی کودکان است بنابراین برای او محیطی آرام و دور از تنش فراهم کنید تا از رشد فرزندتان و از والد بودن نهایت لذت را ببرید.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید