دندانپزشکی و سلامت دهان

چگونه والدین روشنفکری برای فرزندان خود باشیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

وقتی صحبت از زندگی خانوادگی به میان می‌آید، والدین تلاش می‌کنند تا دریابند که چگونه رابطه بین آنها و فرزندان می‌تواند ایده‌آل شود.

به کارگیری تکنیک‌های فرزندپروری مثبت برای تربیت فرزندان با نظم و ارزش‌های اخلاقی خوب، معمولا نتیجه بخش هستند. با این حال، والد شدن همواره با مشقت‌ها و اشتباهاتی همراه است.. وقتی والدین مهارت‌های فرزندپروری مؤثر را توسعه می‌دهند، شکاف نسلی بین خود و فرزندانشان را برطرف کنند. وقتی آنها شروع به درک تعادل می‌کنند بین اینکه کجا  کودک را تشویق کنند و کجا  او را دلسرد کنند، آن وقت می‌توانند درس‌های ارزشمند زندگی را به فرزندان بیاموزند. در واقع هدف والدین روشنفکر تربیت کودکی از نظر ذهنی قوی و مسئولیت‌پذیر است که برای واقعیات زندگی بزرگسالی مجهز باشد. در اینجا چند نکته بسیار مؤثر برای اینکه چگونه والدین روشنفکری برای فرزند خود باشید، ارائه کرده‌ایم.

1- والدین روشنفکر انتظار کمال از فرزندان خود ندارند.

والدین روشنفکر نه از خود و نه از فرزندانشان انتظار کمال ندارند. فرزندپروری یک هنر است نه یک علم. والدین موفق می‌دانند که فرزندانشان نیزمانند خودشان کامل نیستند. این باعث می‌شود که آنها بدون قید و شرط به فرزندان خود عشق بورزند. والدین موفق از شکست نمی‌ترسند. یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری موفقیت در زندگی، تجربه‌ی شکست است. والدین روشنفکر درک می‌کنند که اشتباهات یک بخش طبیعی حتی سالم از فرزندپروری است. آن‌ها بهترین تصمیم‌ها را می‌گیرند و وقتی اشتباه می‌کنند، از اشتباهاتشان درس می‌گیرند و سعی می‌کنند دفعه بعد بهتر عمل کنند.

2- والدین روشنفکر انتظار سفر آرام ندارند.

کودکان، نظرات و ترجیحات منحصر به فرد خود را دارند. مسئولیت والدین برای ارائه محدودیت‌ها و راهنمایی به آنها گاهی اوقات با تمایل روزافزون فرزندان برای استقلال در تضاد است. والدین موفق درک می‌کنند که مسئولیت آنها در قبال فرزندانشان این نیست که همیشه آنها را سرگرم یا خوشحال کنند بلکه گرفتن تصمیمات مهم برای فرزندان، مشورت با آنها و برطرف کردن چالش های این مسیرمهم‌ترین وظیفه‌ی آنها است.

 

 

 

3- والدین روشنفکر از دانش و تجربه‌ی دیگران استفاده می‌کنند.

فرزند پروری موفق به این معناست که به خودتان اعتماد کنید، اما یک محیط‌ ‌بان تنها نباشید. هیچ کس به تنهایی تجربه یا پاسخی برای هر چالش فرزندپروری ندارد. بنابراین والدین موفق همیشه در جستجوی استفاده از دانش و تجربه‌ی دیگران هستند تا بهترین تصمیم را با مشورت فرزندانشان بگیرند.

4- والدین روشنفکر بیشتر تلاش می‌کنند.

والدین روشنفکر براساس این قانون زندگی می‌کنند: "شما آنچه را که انجام می‌دهید، پس می‌گیرید." آنها اولویت روشنی برای خانواده خود دارند و حاضرند برای رسیدن به آن زمان بگذارند. هنگامی که تعادل بین کار و زندگی خوب باشد، والدین انرژی ذهنی و عاطفی بیشتری خواهند داشت تا توجه محبت‌آمیزی به فرزندان خود برای رشد، یادگیری و شکوفایی داشته باشند. آنها بیشتر از «والدین سنتی» به ایجاد این تعادل اهمیت می‌دهند. این والدین در پرورش و رشد خود تلاش می‌کنند تا بهترین والدین برای فرزندشان باشند .

5- والدین روشنفکر محدودیت‌های هوشمند را تنظیم می‌کنند.

والد روشنفکربودن به هیچ وجه به این معنا نیست که هیچ قانون و دستورالعملی برای کودکان تعیین نکنید و اجازه دهید که هرکاری دوست دارند، انجام دهند. تعیین حد و مرزها به کودک در حال رشد کمک می کنند تا احساس ثبات و امنیت کند.

 

  • سخت‌گیری بیش از حد نکنید: برای شرایط خاص باید کمی انعطاف‌پذیر باشید. وضع قوانین بیش از حد سخت‌گیرانه ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. بسیاری از پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که والدین بیش از حد سخت‌گیر در واقع کودکانی را تربیت می‌کنند که احتمالاً بیشتر از بقیه افراد قوانین را زیر پا می‌گذارند.

 

  • بال‌های فرزندتان را نبندید: ماموریت کودک نوپای شما در زندگی کسب استقلال است. بنابراین به او اجازه دهید زمانی که از نظر رشدی به مرحله ای رسیده که قادر به جمع کردن اسباب بازی هایش، برداشتن بشقاب از روی میز و لباس پوشیدن است، این کارها را خودش به تنهایی انجام دهد. مسئولیت دادن به کودک برای عزت نفس او خوب است.

 

 

 

 

 

6- والدین روشنفکر خانه‌ای شاد و بدون استرس را برای فرزندان فراهم می‌آورند.

داشتن فضایی آرامش‌بخش در خانه و محیطی شاد، مزایایی فراتر از دور کردن استرس از کودکان دارد. والدین روشنفکر می‌دانند که ایجاد یک محیط مثبت و شاد در خانه نقش مهمی در خلق‌وخو و وضعیت روانی کودکان دارد. آنها با فراهم آوردن محیطی آرام و راحت در خانه ،کودکانی پر انرژی‌تر و با اعتماد به نفس بالاتری تربیت می‌کنند که زندگی شادتر را هم در کودکی و هم در آینده تجربه خواهند کرد.

7- والدین روشنفکر به حریم خصوصی فرزندانشان احترام می‌گذارند.

امروزه احترام به حریم خصوصی فرزندان یکی از مسائلی است که والدین را با چالش رو به رو کرده است. بعضی اوقات مراقبت‌های والدین با از بین بردن حریم خصوصی کودک و نوجوان اشتباه گرفته می‌شود. گاهی پدر و مادر به دلیل نگرانی‌هایی که در رابطه با فرزندشان دارند، اتاق، وسایل شخصی، پیام‌ها و نوشته‌های آنها را بررسی می‌کنند. والدین روشنفکر می‌دانند که فرزندشان نیاز به حریم خصوصی دارد، به خصوص برای فرزند پسر که در نوجوانی به شدت حساس و احساس استقلال زیادی میکند، باید بدانند که اتاق خواب نوجوان پسر یک فضای شخصی است و این گونه تجسس ها، به جز از بین رفتن اعتماد متقابل میان آنها و پسرشان  تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

 

8_ والدین روشنفکر با فرزند خود ارتباط موثر برقرار می‌کنند.

ارتباط موثر باعث ایجاد تفاهم و اعتماد می‌شود. به همین دلیل است که برقراری ارتباط مثبت با فرزندان مهم است. زمانی که فرزند بزرگتر می‌شود، صحبت کردن با آنها در مورد مسائلی مانند انتخاب دوست، فعالیت درشبکه‌های اجتماعی، الکل و مواد مخدر و مسائل جنسی را  آسان‌تر می‌کند.

 

 

 

کلام آخر: مهم است که بدانیم رابطه پدرو مادر و فرزند یک جاده دو طرفه است، باغی با گل‌های مختلف وقتی شکوفا می‌شود، زیبا به نظر می‌رسد. به همین ترتیب، اگر یاد بگیرید که چگونه «باغبان» باشید و بتوانید شخصیت فرزند خود را بشناسید و آن را تغذیه کنید، آنگاه «باغ» شما معطر می‌شود! فرزندان ما برای شکوفایی فقط به راهنمایی و حمایت درست ما نیاز دارند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید