دندانپزشکی و سلامت دهان

همه چیز درباره مشاوره قبل از ازدواج

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

مشاوره ازدواج کمک می‌کند در پروسه انتخاب همسر بهترین تصمیم را بگیرید و ریسک شکست در زندگی را کاهش دهید. در این مقاله به موضوع مشاوره قبل از ازدواج پرداخته‌ایم.

امروزه یکی از مهم‌ترین علت‌های طلاق این است که زوجین پیش از ازدواج، برای شناخت کافی یکدیگر و کسب مهارت ارتباطات زناشویی، به مشاوره نرفته‌اند و چه بسا انتخابی کرده‌اند که هرگز مناسب آن‌ها نبوده. اگر در شرف ازدواج هستید و می‌خواهید با اطمینان بیشتری این تصمیم بزرگ را بگیرید، این مقاله مختص شماست!

در این مقاله به معرفی مشاوره قبل از ازدواج و فواید آن می‌پردازیم:

 

 مشاوره قبل ازدواج چیست؟

 مشاوره قبل ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج اقدامی است که شما قبل هر تصمیم قطعی برای ازدواج انجام می‌دهید و طی آن مشاور، به شما کمک می‌کند که شناخت دقیق‌‎تری از طرف مقابلتان به‌دست آورید، همچنین مشاور ازدواج، بر اساس شناختی که از طرف مقابل شما به‌دست آورده می‌تواند تا حد زیادی تشخیص دهد که این شخصیت برای همسری شما مناسب است یا نه؛ و اگر انتخاب شماست، باید چه ترفند‌های زناشویی را به‌ کار بگیرید تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنید.

مراحل مشاوره پیش از ازدواج

مراحل انتخاب همسر

انتخاب همسر طی چند مرحله بررسی و سنجش معیار‌ها رخ می‌دهد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

مراحل انتخاب همسر

 

1- بررسی معیار‌های ظاهری

ممکن است به شما بگویند ظاهر، معیار نیست یا حداقل معیار با‌ارزشی نیست! اما ما به شما می‌گوییم که فرد منتخب شما برای ازدواج باید با معیارهای ظاهری قابل قبول شما همخوانی داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است هرگز نتوانید او را دوست داشته باشید.

 

2- بررسی معیار‌های غیر ظاهری

این معیار‌ها قابل مذاکره هستند، تحصیلات، مذهب، تمایلات و علاقمندی‌ها، سطح فرهنگی خانواده و... نمونه‌ای از این معیار‌ها هستند.

 

3- شناخت متقابل و بررسی معیار‌های شخصیتی

این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل انتخاب همسر است، در این مرحله باید سعی کنید با ارتباط، رفت‌و‌آمد و حفظ چهارچوب‌ها از طرف مقابلتان، شناخت نسبی و خوبی کسب کنید و او را از نظر داشتن معیار‌های شخصیتی بسنجید، مثلا:

ممکن است معیار شما برای ازدواج فردی شوخ‌طبع باشد، در حالی که طرف مقابل شما به شدت درونگراست! یا ممکن است معیار شخصیتی شما، فردی آرام، متین و متواضع باشد، در حالی‌که طرف مقابل، فردی با شیطنت‌های خاص، برونگرا و شلوغ باشد.

معمولا حدود 6 ماه رفت‌و‌آمد لازم است تا طرف مقابلتان را زیر ذره‌بین معیار‌های شخصیتی بگذارید.

 

4- بررسی معیار‌های خوشبختی و تناسب زوجین

در این مرحله از شناخت، باید بفهمید که آیا طرف مقابل شما، می‌تواند در رودخانه پرفراز‌ونشیب خوشبختی، همراه شما پارو بزند؟

آیا او ویژگی‌های شخصیتی تکمیل‌کننده شما برای ازدواج هست؟ یا خیر!

در این مرحله مشاوره ازدواج وارد عمل می‌شود و شما را در تکمیل پروسه تصمیم‌گیری و انتخاب همسر، یاری می‌کند.

 

 

چرا مشاوره قبل از ازدواج ضرورت دارد؟

مشاوره قبل ازدواج

 

شما باید انتخاب کنید! انتخاب مهمی که تاثیر بزرگی روی زندگی شخصیتان دارد! شما، داماد یا عروس پدر و مادرتان، پدر یا مادر فرزندتان و از همه این‌ها مهم‌تر، شریک تمام زندگیتان را انتخاب می‌کنید! پس برای این انتخاب، باید به قدر کافی حساسیت به خرج دهید! ممکن است طی جلسات مشاوره، مشاور متوجه اختلالات شخصیتی یا روانی خاصی از طرف مقابل شما شود که شما در ماه‌ها ارتباط پی به آن نبرده باشید. فراموش نکنید که مشاورین، برای آنالیز و بررسی دقیق افراد، آموزش دیده‌اند و از نشانه‌های اختلالات شخصیتی و روانی آن‌ها با‌خبرند. همچنین ممکن است به دلیل حیا و شرم، قادر به بررسی برخی مسائل مهم، مثل میزان تمایلات جنسی طرف مقابل، فانتزی‌های او و... نباشید؛ در چنین شرایطی مشاور با پرسشنامه‌ها و گفتگو، می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند که در خصوص مسائل جنسی نیز از طرف مقابلتان شناختی به دست آورید.

 

در مشاوره قبل ازدواج چه مسائلی بررسی می‌شود؟

مشاور با کمک جلسات انفرادی، جلسات زوج  و پرسشنامه‌های مختلف، به بررسی مراجعین خود و تشخیص صلاحیت آن‌ها برای ازدواج با یکدیگر می‌پردازد.

 

مهم‌ترین مسائلی که مشاور پیش از ازدواج به آن می‌پردازد:

طلاق عاطفی

  • شناخت تمایلات جنسی
  • کسب مهارت ارتباط زناشویی
  • آموزش نحوه بروز و کنترل احساسات
  • بررسی ارزش‌های زوجین
  • بررسی سلامت روان زوجین
  • مهارت‌های مدیریت خانواده
  • مهارت تصمیم‌گیری و حل مشکل
  • بررسی شخصیت زوجین
  • مهارت‌های مدیریت مالی

 

 مشاوره قبل ازدواج برای چه کسانی ضروری است؟

از دید کارشناسان، هر زوجی، باید پیش از ازدواج، به مشاور مراجعه کند؛ حتی اگر ازدواج فامیلی و با شناخت طولانی باشد، باز هم این جلسات ضروری هستند و باید با کمک مشاور خبره انجام شوند.

 

چه فردی برای مشاوره پیش از ازدواج مناسب است؟

این مشاوره می‌تواند توسط مشاور‌ین خانواده، روانشناسان عمومی و روانشناسان بالینی انجام شود، همچنین بد نیست برای مشاوره جنسی، به افرادی با تخصص سکس‌تراپی مراجعه کنید. روانشناسان بالینی در زمینه اختلالات شخصیتی و روانی می‌توانند تشخیص دقیق‌تری داشته باشند.

مشاور خوب ازدواج

چند جلسه مشاوره قبل ازدواج نیاز است؟

جلسات مشاوره بین 6 تا 10 جلسه متغیر است، ممکن است مشاور بنابه دلایلی، تشخیص دهد که جلسات بیشتر یا کم‌تری مورد نیاز است؛ در هر حال سعی کنید حتما طبق نظر مشاور عمل کنید و جلسات را به پایان برسانید.

 

آیا هدف از مشاوره، تایید یا عدم تایید ازدواج است؟

مشکلی که اغلب در مشاوره های ازدواج وجود دارد این است که زوجین انتظار دارند، مشاور با قطعیت به آن‌ها بگوید که باهم ازدواج کنید یا نه، در حالی که این مشاورین نیستند که باید برای زندگی شما تصمیم‌گیری کنند، آن‌ها اغلب شرایط زندگی با طرف مقابل را به شما گوشزد می‌کنند و تصمیم گیرنده نهایی شمایید.

 

بهترین زمان برای مراجعه به مشاور ازدواج

ازدواج موفق

 

بهترین زمان برای مراجعه به مشاور ازدواج، زمانی است که وابستگی خیلی زیادی بین طرفین ایجاد نشده و می‌توان با مراجعه، تصمیم بهتری برای ادامه رابطه گرفت، اما در هر حال مراجعه کردن به مشاور ازدواج، می‌تواند در تصمیم نهایی بسیار موثر باشد.

همچنین اگر ازدواجتان سنتی نیست، بهتر است قبل از خواستگاری، برنامه مشاوره ازدواج بچینید و بسنجید که آیا شما می‌توانید زوج مناسبی برای یکدیگر باشید یا خیر؟ مراجعه در این دوره کمک می‌کند که در همان ابتدای کار، قبل از ورود به پروسه خواستگاری، بله برون و... تصمیم صحیح بگیرید؛ همچنین می‌توانید با مشورت با مشاورتان، ادامه جلسات مشاوره را به بعد از خواستگاری و قبل عقد موکول کنید.

 

آیا لزومی به حضور خانواده‌ها در جلسات مشاوره هست؟

اگر برای ازدواج، از سوی والدین مانعی وجود داشته باشد؛ ممکن است مشاور صلاح ببیند که با آن‌ها نیز صحبت کند. اما در شرایط عادی، نیازی نیست همراه با خانواده‌ها به جلسات مشاوره بروید.

 

در مشاوره قبل ازدواج چه مسائلی را باید بیان کنیم؟

مشاوره ازدواج

  1. اگر در رفتار شریک زندگی آینده‌تان به مورد خاصی برخورده‌اید که آن را غیر طبیعی می‌دانید، یادداشت کنید و در مشاوره فردی، با مشاورتان در میان بگذارید.
  2. سعی کنید نقشه‌ای از زندگی آینده‌تان برای خود در نظر داشته باشید و به هدفتان از ازدواج فکر کنید.
  3. مواردی که برای انتخاب شریک زندگی برایتان در اولویت است را بنویسید و به مشاور بدهید تا وقت کمتری از جلسه مشاوره گرفته شود.
  4. بهتر است اگر مسئله‌ای وجود دارد که ممکن است طرف مقابلتان را خجالت‌زده یا عصبانی کند را خصوصی به مشاور اطلاع دهید و در خصوص نحوه بیان مشکل با مشاورتان مشورت کنید.
  5. جواب‌هایی بدهید که حقیقت درونی شما باشد نه جوابی که فکر می‌کنید درست‌تر است؛ هرگز خود واقعی‌تان را پنهان نکنید و اجازه دهید روند مشاوره با صداقت پیش رود.

 

سخن آخر

امیدواریم به اهمیت مشاوره قبل ازدواج پی برده و با پروسه آن نیز آشنا شده باشید؛ ما سعی کردیم با پرداختن به این موضوع، ریسک انتخاب نادرست همسر و طلاق‌های عاطفی و قانونی را کاهش دهیم. فراموش نکنید که ممکن است نیاز باشد برای تصمیم‌گیری دقیق‌تر از دو یا چند مشاور، مشورت بگیرید.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید