دندانپزشکی و سلامت دهان

ساده ترین راه های درمان عفونت چشم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
تعداد رای‌دهندگان:
۶
۲.۳
دسته ها:

عوارض عفونت چشم می‌تواند از قرمزی و التهاب چشم تا نابینایی گسترده باشد. در این مقاله به راه های پیشگیری از عفونت چشم و درمان عفونت چشم پرداخته‌ایم.

فهرست موضوعات

چشم‌های قرمز و ورم کرده، سوزش و ترشح چشمی، همه از علائم عفونت چشم هستند. چشم ها مسئول بینایی ما هستند و اگر دچار مشکل شوند، تاثیر بسیار بدی بر زندگی ما می‌گذارند.

چشم درست مثل سایر اعضای بدن، ممکن است بر اثر عوامل مختلفی دچار عفونت شود. عفونت چشم انواع مختلفی دارد و با علائم متفاوتی بروز پیدا می‌کند؛ برخی عفونت ها، ممکن است صرفا کمی سوزش و نقاهت کوتاه ایجاد کند و بعضی دیگر تا ازدست رفتن بینایی پیش می‌رود.

در این مقاله به عفونت‌های چشمی و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

 

انواع عفونت چشمی

عفونت چشمی انواع مختلفی دارد که عامل هر یک از آن‌ها متفاوت است. ممکن است عامل عفونت چشم شما نوعی باکتری باشد و یا این عفونت بر اثر فعالیت ویروس خاصی ایجاد شده باشد؛ در هر حال شناخت انواع عفونت های چشمی و عامل آن، به درمان تخصصی و به موقع کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

 

شایع ترین عفونت های چشم و علت آن

انواع عفونت های چشم

1. کنژنکتیویت یا التهاب ملتحمه (Conjunctivitis)

در این عفونت، سطح داخلی پلک یا روی سفیدی چشم دچار ورم و التهاب می‌شود. التهاب ملتحمه بین کودکان شایع‌تر است و می‌تواند بر اثر آلرژی ایجاد شود. همچنین این التهاب با عفونت ویروسی یا باکتریایی هم ایجاد می‌شود و رایج‌ترین نوع عفونت چشم است.

 

2. گل مژه

در سطح پوست، نوعی باکتری زندگی می‌کند به نام استافیلوکوکوس؛ این باکتری‌ وارد غدد چربی پلک می‌شود وایجاد عفونت می‌کند و در نتیجه تجمع عفونت‌ها در نقطه‌ای از پلک، توده کوچک سفید یا زرد رنگ ملتهبی به‌ وجود می‌آید که به گل‌ مژه شهرت دارد. گل‌ مژه نوع رایجی از عفونت چشم است.

 

3. تبخال چشمی

تبخال چشمی نوعی عفونت چشم است که بر اثر ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می‌آید.

 

4. عفونت کراتیتیس آکانتامبا

عفونت کراتیتیس آکانتامبا نوعی عفونت چشمی است. در این نوع عفونت، سطح قرنیه چشم توسط میکروارگانیسم کیست‌زا به نام آکانتامبا آلوده می‌شود؛ که ممکن است آسیب بسیار جدی به قرنیه وارد کند. معمولا این نوع عفونت در افرادی که از لنز‌های چشم، استفاده می‌کنند، بیشتر رخ می‌دهد.

 

5. عفونت چشم تراخوم

این عفونت بر اثر باکتری کلامیدیا تراکوماتیس به وجود می‌آید که سطح داخلی پلک را سفت می‌کند و باعث درد در ناحیه چشم، شکنندگی قرنیه و احتمالا نابینایی می‌شود.

 

6. عفونت‌ اندوفتالمیت

عفونت النوفتالمیت بر اثر ورود عامل باکتریایی به داخل چشم بروز می‌کند و اگر به موقع و صحیح درمان نشود، ممکن است منجر به نابینایی فرد مبتلا شود. این عفونت ممکن است بر اثر جراحی‌های چشم یا وارد شدن جسمی تیز به داخل چشم ایجاد شود.

 

7. عفونت بلفاریت

وقتی غدد چربی نزدیک خط مژه‌هایتان مسدود شود، پلک عفونت می‌کند و در نتیجه آن، سوزش، خارش  و آب‌ریزش چشم اتفاق می‌افتد.

 

8. عفونت کراتیت

این نوع عفونت به دلیل ورود باکتری، ویروس، قارچ یا انگل به چشم ایجاد می‌شود و باعث آسیب به قرنیه می‌شود.

 

به طور خلاصه می‌توان گفت که آلرژی، ورود جسم خارجی به چشم (گرد و غبار، برخورد جسم خارجی مثل شاخه درخت به چشم و...)، جراحی چشم، لنز‌های طبی یا غیر طبی عامل عفونت چشمی هستند.

 

علائم عفونت چشم

علائم عفونت چشم

♦ تغییر رنگ سفیدی چشم به صورتی یا قرمز

♦ آبریزش چشم

♦ ایجاد یک توده کوچک که اطراف آن ملتهب و قرمز‌رنگ و وسط آن سفید یا زرد است.

♦ ورم پلک

♦ ترشحات سبز، زرد یا سفید در گوشه چشم

♦ خشک‌شدن سطح چشم

♦ احساس درد در هنگام پلک زدن (به گونه‌ای که انگار داخل چشمتان خرده شیشه وجود دارد)

 خارش چشم

♦ تار شدن دید

♦ حساسیت به نور

 

چه زمانی عفونت چشم خطرناک است؟

اگر چشمتان کمی ملتهب بود و احساس سوزش و خارش خفیفی یا کمی ترشح از گوشه چشم داشتید، عفونت چشم خطرناک نیست و می‌توانید از درمان‌های خانگی استفاده کنید. اما اگر ترشح و التهاب چشم، شدید شد و دچار کاهش بینایی شدید، حتما باید به متخصص چشم مراجعه کنید.

متخصص چشم با معاینه و تشخیص نوع عفونت و عامل آن، می‌تواند مناسب‌ترین درمان را تجویز کند.

علت خشکی دهان چیست + درمان قطعی خشکی دهان

 

پیشگیری از عفونت چشم

درمان خانگی عفونت چشم

 

استفاده از عینک

زمانی که میزان گرد‌و‌خاک هوا زیاد است، اگر از عینک استفاده نکنید، راه را برای ورود اجسام خارجی و آلودگی به چشم باز گذاشته‌اید، پس حتما در هوای طوفانی، از عینک استفاده کنید.

 

استفاده از عینک شنا

زمانی که برای شنا به استخر می‌روید، میکروب‌ها می‌توانند از طریق آب به چشم منتقل شوند و ایجاد عفونت کنند، به همین دلیل استفاده از عینک شنا، با جلوگیری از ورود آب به چشم‌ها، یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از عفونت چشم است.

 

رعایت بهداشت چشم

تماس دست آلوده به چشم و همچنین اهمیت ندادن به بهداشت لوازمی که با چشمانتان ارتباط دارد (مثل ریمل، مداد چشم، حوله و...) می‌تواند باعث عفونت چشم شود، پس مراقب بهداشت دست خود و لوازم مرتبط با چشمتان باشید. همچنین بهتر است زمانی که عفونت چشم دارید، آرایش نکنید.

 

عدم استفاده از لنز چشم

لنز‌ها می‌توانند با تغییر رنگ چشم، زیبایی‌تان را چند برابر کنند؛ اما این مسئله هرگز به آسیبی که ممکن است چشم‌هایتان ببیند، نمی‌ارزد! لنز از اصلی‌ترین عوامل انتقال آلودگی به چشم است. پس تا حد امکان از لنز استفاده نکنیدو در صورت استفاده از لنز حتما به توصیه‌های زیر عمل کنید.

 

نکات استفاده از لنز چشم

خرید لنز چشم

• قبل از دست زدن به لنز چشم، دستتان را با شوینده بهداشتی بشویید.

• لنز چشم را در محفظه مخصوص نگه‌داری کنید.

• حتما لنز چشم را با محلول شستشوی مخصوص، ضدعفونی کنید. (آب و آب‌نمک محلول مخصوص ضدعفونی لنز نیستند!)

• هر سه ماه یک بار محفظه لنز چشم را تعویض کنید.

• با لنز چشم حمام نروید و شنا نکنید.

• با لنز چشم نخوابید.

• به تاریخ مصرف لنز چشم توجه کنید.

 

درمان عفونت چشم

اگر عفونت چشم حاد نباشد، می‌توان آن را در منزل و با روش‌های خانگی درمان کرد، اما اگر علائم عفونت شدید شود، حتما نیاز به درمان‌های دارویی است.

درمان عفونت چشم

 

درمان دارویی عفونت چشم

برای درمان دارویی عفونت چشم، از قطره یا پماد‌های آنتی‌بیوتیکی استفاده می‌شود. با شروع درمان، علائم به مرور کاهش پیدا می‌کنند اما برای درمان قطعی، باید بیماری زمان خودش را طی کند.

در مواردی ممکن است نیاز باشد که همزمان با آنتی‌بیوتیک‌های موضعی، از آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی یا خوراکی هم استفاده شود .

جینسینگ چیست؟ بررسی خواص شگفت‌انگیز جینسینگ

 

درمان خانگی عفونت چشم

درمان خانگی عفونت چشم، سریع، ارزان و موثر است و می‌تواند به مرور علائم را بهبود ببخشد. فراموش نکنید که درمان خانگی، مختص عفونت‌هایی است که علائم آن شدید نشده است.

 

بهترین درمان‌ خانگی عفونت چشم

درمان‌ خانگی عفونت چشم

 

1. درمان عفونت چشم با شستشوی صحیح

زمانی که در چشمتان گرد و غبار رفته بهترین درمان خانگی عفونت چشم ، شستشوی چشم است. برای شستشوی چشم می‌توانید از یک قطره استریل چشمی استفاده کنید و چند بار پلک بزنید تا آلودگی خارج شود. اگر شرایط بهتر نشد، بهتر است چشمتان را کامل باز نگه‌دارید و در همان حال قطره چشم را به صورت مداوم روی چشمتان بریزید تا آلودگی‌ها را کاملا بشوید و خارج کند. اگر قطره استریل نداشتید، می‌توانید از آب مقطر استفاده کنید.

 

2. درمان خانگی عفونت چشم با کمپرس گرم و سرد

هر زمان که علائمی از عفونت چشم دیدید، می‌توانید یک گاز استریل تمیز را داخل آب گرم یا سرد فرو ببرید و آب اضافه را بچلانید و گاز را روی پلک بگذارید و دراز بکشید. این روش کمک بسیار زیادی به بهبود شرایط چشم‌هایتان می‌کند.

 

3. درمان عفونت چشم با چای کیسه‌ای

چای گل داوودی، گل عینک، گل آفتابگردان، انگور اورگان، چای سبز و چای سیاه حاوی ترکیبات ضد‌التهابی هستند. دو عدد چای کیسه‌ای را داخل یک ظرف تمیز بگذارید و روی آن آب‌جوش بریزید و برای 5 دقیقه در آب بخیسانید (آب به اندازه خیس‌خوردن چای باشد نه بیشتر) سپس چای کیسه‌ای را از آب خارج کنید وکمی فشار دهید؛ چشمانتان را ببندید و چای کیسه‌ای را روی چشمانتان بگذارید تا زمانی که خنک شود. این کار را می‌توانید روزانه سه الی چهار بار تکرار کنید.

 

4. درمان عفونت چشم با بوریک اسید

یک درمان خانگی عفونت چشم بوریک اسید است. بوریک اسید یک اسید ملایم است که برای ضدعفونی و گندزدایی کاربرد دارد، همچنین محلول بوریک اسید برای درمان عفونت‌ های قارچی، تبخال و آکنه نیز موثر است. بسیاری از قطره‌های شستشوی چشم و گوش، حاوی بوریک اسید هستند، آن‌ها را تهیه کنید و برای درمان عفونت چشم، داخل چشم بریزید.

 

5. درمان عفونت چشم با عصاره گل عینک

گل عینک که به یوگراسیا هم شهرت دارد، دارای خواص ضد‌میکروبی است و در طب‌سنتی برای درمان خانگی عفونت چشم کاربرد دارد، سه قطره عصاره گل عینک را داخل چشم بریزید و این کار را روزی سه بار تکرار کنید تا عفونت چشمی درمان شود.

 

6. درمان خانگی عفونت چشم با گیاه ریحان مقدس

ریحان مقدس به خواص آرام بخشی و ضدتحریکی خود مشهور است، این گیاه می‌تواند از چشمتان در مقابل رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های محیطی مراقبت کند. برگ ریحان مقدس را 10 دقیقه در آب جوش بخیسانید و سپس چشم‌هایتان را با این مایع شستشو دهید، همچنین یک گاز استریل را می‌توانید داخل این آب، خیس‌کرده و روی چشم بگذارید تا مثل یک کمپرس گرم، به درمان عفونت کمک کند.

 

7. درمان عفونت چشم با رژیم غذایی

یکی از روش‌هایی که می‌توانید با کمک آن علائم عفونت چشمی را بهبود دهید، اسید‌های چرب امگا3 است. این اسید‌های چرب حاوی ترکیبات مفیدی برای سلامتی چشم هستند.

گردو، بذرکتان، دانه چیا، لوبیا، روغن سویا، روغن زیتون و ماهی‌هایی مثل سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند.

 

8. درمان عفونت چشم با محلول سالین

محلول نمکی، ترشحات عفونی چشم را بهبود می‌بخشد، کافی است یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب بریزید، بجوشانید و صبر کنید تا خنک شود و از آن برای پاک‌کردن چشم‌ها استفاده کنید.

 

9. درمان خانگی عفونت چشم با عسل

عسل خاصیت ضد‌باکتریایی دارد و در درمان عفونت چشم موثر است، عسل طبیعی را به نسبت مساوی با آب مقطر مخلوط  کنید و با یک پنبه تمیز و استریل، آن را روی چشم بزنید و 2 الی 3 بار در روز تکرار کنید تا علائم عفونت از‌ بین‌ برود.

 

10. درمان عفونت چشمک با سرکه سیب

یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب خام تصفیه نشده را در یک لیوان آب جوش یا مقطر بریزید و سپس با پنبه، محلول سرکه سیب رقیق‌شده را به بخش‌های آلوده چشم بزنید و این کار را هر چند ساعت یک‌بار تکرار کنید.

 

11. درمان عفونت چشم با گلاب

گلاب خالص را داخل یک قطره چشم ریخته و روزی دو بار چند قطره داخل چشم بریزید. گلاب چشم را شستشو داده و خارش آن را کم می‌کند.

 

سخن آخر

تا این‌جا اطلاعات جامعی از عفونت چشم و روش‌های درمان آن کسب کرده‌اید و می‌توانید وقتی دچار عفونت خفیف چشم می‌شوید، جلوی آن را بگیرید. اما فراموش نکنید که شما پزشک نیستید و در مواردی خوددرمانی ممکن است بیماری را حاد‌تر کند. پس حتما در صورتی که با دو الی سه روز درمان خانگی عفونت چشم ، بهبودی در علائم عفونت چشم ندیدید، به متخصص چشم مراجعه کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید
فهرست موضوعات