دندانپزشکی و سلامت دهان

جینسینگ چیست؟ بررسی خواص شگفت‌انگیز جینسینگ

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵
دسته ها:

فواید جینسینگ برای تقویت قوای جنسی و باروری مشهور است اما جینسینگ یک داروخانه گیاهی برای بدن است؛ مهم‌ترین خواص جینسینگ را در این مقاله می‌خوانید.

فهرست موضوعات

اگر به طب سنتی و درما‌ن‌هایش علاقه‌مند باشید حتما اسم جینسینگ (Ginseng) را شنیده‌اید، جینسینگ یک داروی گیاهی است که خواص فوق‌العاده‌ای دارد و به شهرت عجیبی در جهان رسیده، جالب است بدانید که جینسینگ سابقه‌ای هزاران ساله در بین مردم چین، ویتنام، کره و آمریکای شمالی دارد و به نوعی یک اکسیر انرژی‌زاست! با اطلاع از خواص شگفت‌‌انگیز جینسینگ، به‌هیچ‌وجه از این گیاه دارویی فوق‌العاده غافل نمی‌شوید.

در این مقاله مهم‌ترین نکاتی که باید از جینسینگ بدانید را به شما خواهیم گفت.

با ما همراه باشید.

 

جینسینگ (Ginseng) چیست؟

جینسینگ چیست؟

برای استفاده از هر دارویی در طب سنتی، بهتر است ابتدا آن را به خوبی بشناسید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به سوال جینسینگ چیست پاسخ دهیم. جینسینگ گیاه بومی است که در آمریکای شمالی و آسیای شرقی رشد می‌کند. این گیاه، 12 گونه مختلف از گیاهان دارویی را دربر می‌گیرد که تنها دو نوع آن، خواص درمانی زیادی دارند.

جینسینگ، ریشه‌های بزرگی دارد که عمده خاصیت آن، در همین ریشه‌هاست. پیشینه مصرف جینسینگ در چین، به حدود 5 هزار سال قبل برمی‌گردد، در آن سال‌ها جینسینگ برای درمان تب، کاهش سردرد، جوانی، افزایش انرژی و... کاربرد داشت.

 

جینسینگ چند نوع دارد؟

همان‌طور که گفته شد، جینسینگ انواع گوناگونی دارد که دو نوع آن در جهان به شهرت رسیده‌اند؛ جینسینگ آمریکایی و جینسینگ آسیایی که به آن پاناکس آسیایی و پاناکس کوینکوفولیوس هم گفته می‌شود، نوع دیگری از جینسینگ نیز وجود دارد که به جینسینگ سیبری شهرت دارد.

انواع جینسینگ

معرفی انواع جینسینگ | جینسینگ چیست ؟

1. جینسینگ آمریکایی

جینسینگ آمریکایی در شمال آمریکا کشت می‌شود و در مقابل گونه آسیایی جینسینگ، شهرت بالا‌تری دارد. جالب است بدانید که گونه آمریکایی این گیاه، در مناطق آسیایی بیشتر از جینسینگ آسیایی مصرف می‌شود و علت آن، خواص بیشتر جینسینگ آمریکایی است. جینسینگ آمریکایی برگ‌های کوچک‌تری نسبت به نوع آسیایی آن دارد و دارای شیره‌‌ای مشابه گیاه شیرین‌بیان است. البته این نوع جینسینگ، علاوه بر طعم شیرین خود، ممکن است طعم تلخ خفیفی هم داشته باشد. از خواص جینسینگ آمریکایی می‌توان به کاهش درد، کاهش استرس و اضطراب، تنظیم هورمون‌های بدن و بهبود سیستم ایمنی اشاره کرد.

 

2. جینسینگ آسیایی

ممکن است نام جینسینگ قرمز را شنیده باشید! جینسینگ آسیایی سابقه بسیار دیرینه‌ای در درمان طب سنتی داشته است. در حقیقت جینسینگ قرمز، همان جینسینگ آسیایی است که در دوران باستان، با خشک‌کردن این گیاه در برابر آفتاب به دست می‌آمده. رنگ قرمز جینسینگ، به دلیل کاراملیزه‌شدن قند‌های موجود در آن است؛ کاراملیزه‌شدن، اتفاقی است که در هنگام حرارت‌دادن به قند می‌افتد و رنگ آن را به کاراملی یا قهوه‌ای مایل می‌کند.

تحقیقات اثبات کرده که جینسینگ قرمز و جینسینگ سفید تفاوت چندانی از نظر خاصیت با یکدیگر ندارند، استفاده از جینسینگ آسیایی امروزه برای تقویت اسپرم مردان در جهان رایج است.

 

3. جینسینگ سیبری

جینسینگ سیبری شهرت چندانی ندارد؛ چرا که از نظر خواص درمانی، ضعیف‌تر از جینسینگ آسیایی و آمریکایی عمل می‌کند، با این حال می‌توان از جینسینگ سیبری برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کرد.

 

خواص جینسینگ چیست ؟

جینسینگ خواص بسیار زیادی دارد، از درمان مشکلات پوستی تا بهبود مشکلات ریوی. در این مقاله به مهم‌ترین خواص جینسینگ پرداخته‌ایم. قطعا خواندن این بخش از مقاله، باعث می‌شود شما هم مشتاق شوید کمی جینسینگ بخرید و امتحانش کنید.

فواید جینسینگ

 

خواص جینسینگ برای مو

خواص جینسینگ برای مو

1. کاهش شوره سر با جینسینگ

استفاده موضعی از پماد جینسینگ یا مصرف دمنوش یا ادویه آن، فولیکول‌های مو را تقویت کرده و باعث می‌شود شوره مو درمان شود.

 

2. کاهش ریزش مو با جینسینگ

جینسینگ، گردش خون را سریع‌تر می‌کند و با تقویت فولیکول‌ها، باعث محکم‌تر شدن ریشه مو می‌شود. همچنین یکی از خواص مهم جینسینگ، کاهش استرس و اضطراب است و همان‌طور که می‌دانید، استرس یکی از عوامل اصلی ریزش مو است، پس مصرف این گیاه فوق‌العاده، به کاهش ریزش مو کمک شایانی می‌کند.

 

3. افزایش رشد مو با جینسینگ

استفاده از عصاره جینسینگ در هنگام شستشوی موها، می‌تواند باعث رشد سریعتر موها شود. پس برای رسیدن به مو‌های بلند و زیبا، مصرف جینسینگ انتخاب درستی است.

 

خواص جینسینگ برای پوست چیست ؟

خواص جینسینگ برای پوست

1. درمان لک‌های پوستی با جینسینگ

استفاده از چای جینسینگ و همچنین استفاده موضعی از گیاه آن، به درمان لک‌های پوستی کمک بسیاری می‌کند.

 

2. جوان‌سازی پوست با جینسینگ

جینسینگ حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد بدن را کاهش می‌دهد، در نتیجه مصرف آن چین‌ و چروک‌های صورت شما را کم می‌کند و روند پیری پوست را عقب می‌اندازد.

 

3. درمان اگزما و خشکی پوست با جینسینگ

جینسینگ قابلیت رطوبت‌رسانی بسیاری دارد؛ درنتیجه اگر اگزما یا خشکی پوست داشته باشید، جینسینگ درمان بسیار خوبی برای آن است.

 

4. شفاف و روشن کردن پوست با جینسینگ

جینسینگ حاوی ویتامین و مقادیر بالایی آنتی‌اکسیدان‌ است و به پوست هم رطوبت‌رسانی می‌کند، در نتیجه مصرف آن باعث می‌شود پوست صورتتان شفاف‌تر، زیباتر و روشن‌تر شود.

 

5. درمان جوش و آکنه با جینسینگ

مصرف جینسینگ، گردش خون را در پوست افزایش می‌دهد، همچنین باعث می‌شود رطوبت مناسبی به پوستتان برسد، در نتیجه اگر پوست چرب مستعد آکنه‌ای داشته باشید، با مصرف جینسینگ، از آکنه پیشگیری و جوش‌های فعالتان درمان می‌شود.

 

خواص جینسینگ برای زنان چیست ؟

خواص جینسینگ برای زنان

1. تنظیم قاعدگی با جینسینگ

جینسینگ با تنظیم عملکرد تخمدان‌ها کمک می‌کند پریود‌های منظمی داشته باشید.

 

2. کاهش درد‌ پریود با جینسینگ

جینسینگ خاصیت ضدالتهابی و آرامش‌بخشی دارد، در نتیجه در کاهش درد‌ پریود و عادت ماهانه، بسیار موثر است.

 

3. بهبود علائم یائسگی با جینسینگ

جینسینگ می‌تواند علائم یائسگی، مثل گرگرفتگی، نوسانات خلقی، اضطراب و استرس، کاهش میل جنسی و... را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

4. کاهش ریسک سرطان سینه با جینسینگ

جینسینگ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در کاهش ریسک سرطان نقش موثری دارند؛ بنابراین مصرف این گیاه، ریسک سرطان‌های مربوط به زنان، مثل سرطان سینه را به اندازه قابل‌توجه‌ای کاهش می‌دهد.

 

5. افزایش میل جنسی زنان با جینسینگ

جینسینگ ترشح هورمون استروژن را تنظیم می‌کند، در نتیجه میزان میل جنسی افزایش پیدا می‌کند.

 

خواص جینسینگ برای مردان

خواص جینسینگ برای آقایان

1. افزایش کیفیت اسپرم مردان با جینسینگ

مردانی که به دلیل نداشتن کیفیت در اسپر‌م‌ها توان باروری‌شان کاهش پیدا می‌کند، می‌توانند با مصرف جینسینگ، مقدار مایع منی و کیفیت اسپرم را افزایش دهند؛ که در نتیجه آن، قدرت باروری نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

2. افزایش توان جنسی مردان با جینسینگ

جینسینگ علاوه بر تقویت میل جنسی مردان، کمک می‌کند توان جنسی آن‌ها نیز افزایش پیدا کند.

ترکیبات جینسینگ، اکسیدنیتریک سلول‌های درون رگی را آزاد می‌کنند، این امر باعث انقباض عروق خونی در بافت تناسلی می‌شود، در نتیجه مردانی که دچار اختلال نعوظ هستند، می‌توانند با مصرف جینسینگ، به درمان خود کمک کنند.

 

3. افزایش میل جنسی مردان با جینسینگ

جینسینگ در مردانی که دچار بی‌میلی جنسی هستند، می‌تواند به افزایش میل جنسی کمک کند، یکی از علت‌های کاهش میل جنسی، کاهش توان بدنی است. جینسینگ با افزایش انرژی و بالا بردن توان بدنی، کمک می‌کند میل جنسی مردان بیشتر شود.

همچنین جینسینگ ترشح هورمون تستسترون را نیز افزایش می‌دهد.

 

خواص جینسینگ برای بدن چیست ؟

خواص جینسینگ برای بدن

1. افزایش انرژی بدن با جینسینگ

جینسینگ آمریکایی حاوی پلی ساکارید و الیگوپپتید است، این ترکیبات با کاهش استرس و خستگی، انرژی بدن را افزایش می‌دهد. جینسینگ علاوه بر تحریک فعالیت بدنی، فعالیت ذهنی را نیز تحریک می‌کند.

 

2. بهبود عملکرد مغز با جینسینگ

همان‌طور که گفته شد، جینسینگ فعالیت مغز را نیز تحریک می‌کند؛ آنتی اکسیدا‌ن‌های موجود در جینسینگ، از تجمع رادیکال‌های آزاد در مغز جلوگیری می‎کنند؛ در نتیجه از آلزایمر و زوال عقل پیشگیری و قدرت تحلیل، تفکر و حافظه، افزایش می‌یابد.

 

3. کاهش استرس و اضطراب با جینسینگ

جینسینگ آسیایی، حاوی آداپتوژن‌‌هایی است که با تنظیم سطح هورمون‌های بدن، به کاهش استرس و اضطراب کمک بسیاری می‌کند.

 

4. کاهش التهاب با جینسینگ

گلیکوزید‌های موجود در جینسینگ، به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند و در پیشگیری از ابتلا و بهبود بیماری‌هایی مثل آرتریت روماتوئید نقش دارد.

 

5. تنظیم فشار خون با جینسینگ

جینسینگ آسیایی خاصیت آرام‌بخشی دارد، یکی از مهم‌ترین علت‌‎های نوسانات فشار خون، استرس و اضطراب است. جینسینگ با کاهش استرس، فشار خون را تنظیم می‌کند.

 

6. کاهش کلسترول خون با جینسینگ

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف جینسینگ، بر کاهش کلسترول خون موثر است.

 

7. بهبود عملکرد دستگاه گوارش با جینسینگ

جینسینگ تولید پپسین را در معده افزایش می‌دهد و در نتیجه، هضم غذا بهبود یافته و مشکلاتی مثل نفخ درمان می‌شود، همچنین استرس می‌تواند در عملکرد دستگاه گوارش، اختلال ایجاد کند که جینسینگ با کاهش استرس، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

 

8. سم‌زدایی خون با جینسینگ

کبد مسئولیت حذف سموم مضر بدن را بر عهده دارد. جینسینگ با خاصیت دیورتیک (ادرار آور) خود، به بهبود عملکرد کلیه کمک می‌کند. در نتیجه، جینسینگ بر سم‌زدایی خون موثر است.

 

9. لاغری با جینسینگ

جینسینگ بر کاهش اشتها، افزایش متابولیسم بدن و هضم صحیح غذا موثر است، در نتیجه اگر قصد کاهش وزن و لاغری دارید، مصرف جینسینگ، با سرکوب حس گرسنگی، به شما کمک می‌کند.

 

10. درمان دیابت با جینسینگ

جینسینگ، به تولید انسولین طبیعی در بدن کمک می‌کند، در نتیجه به درمان دیابت نوع دو، کمک بسیاری می‌کند.

 

11. بهبود عملکرد قلب با جینسینگ

همان‌طور که گفته شد، جینسینگ به کاهش کلسترول خون و در نتیجه سلامت قلب، کمک می‌کند؛ همچنین ریشه این گیاه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که در بهبود عملکرد قلب نقش دارد.

 

12. بهبود عملکرد ریه با جینسینگ

جینسینگ می‌تواند عفونت‌های باکتریایی ریه را بهبود ببخشد، همچنین اگر دچار بیماری مزمن انسدادی ریه هستید، جینسینگ به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کند.

 

طریقه مصرف جینسینگ

با آگاهی کافی نسبت به خواص جینسینگ، باید سراغ طریقه مصرف آن برویم تا ببینیم چطور می‌توان از این گیاه فوق‌العاده استفاده کرد. بهترین روش مصرف جینسینگ، روشی است که خواص درمانی آن را از بین نبرد.

چای جینسینگ

 

بهترین روش مصرف جینسینگ چیست ؟

1. چای جینسینگ

برای درست کردن چای جینسینگ، ابتدا مقداری آب را در قوری غیر‌فلزی، بگذارید تا بجوشد و بعد از به جوش‌آمدن آب، یک قاشق چای‌خوری یا 1 الی 3 گرم جینسینگ را به آن اضافه کنید و شعله را کم کنید تا 20 الی 30 دقیقه بجوشد. سپس چای را داخل فنجان بریزید و صبر کنید تا ولرم شود (چای جینسینگ را داغ ننوشید) بعد از آن که دمای چای، به دمای محیط نزدیک شد، آن را بنوشید. می‌توانید برای طعم دادن به چای جینسینگ، از مقداری عسل استفاده کنید.

 

2. ادویه جینسینگ

می‌توانید جینسینگ خشک‌شده را پودر کنید و درست مثل یک ادویه، به غذا اضافه کنید.

 

3. ریشه جینسینگ

می‌توانید ریشه جینسینگ را مستقیم هم میل کنید، کافی است برش‌هایی از آن را با کمی عسل مخلوط کنید و داخل مایکروویو بگذارید تا نرم شود.

 

4. قرص جینسینگ

اگر علاقه‌ای به مصرف جینسینگ به صورت چای یا ادویه ندارید، بهتر است جینسینگ را خودتان تهیه و پودر کنید و سپس داخل کپسول خالی دارو بریزید و مثل قرص میل کنید. البته قرص جینسینگ را می‌توانید به صورت آماده از داروخانه‌ها تهیه کنید.

 

نکته مهم

ممکن است به جینسینگ حساسیت داشته باشید، بنابراین قبل استفاده از آن، چه به صورت موضعی چه خوراکی، حتما با پزشک مشورت کنید.

 

سخن آخر

برای مشکلات و بیماری‌های ما، طبیعت همیشه بهترین درمان‌ها را دارد! حتی اگر به طب سنتی اعتقاد چندانی ندارید، جینسینگ را به‌عنوان یکی از معجزات طب گیاهی، امتحان کنید. خواص این گیاه، بار‌ها آزمایش شده و بسیاری از آن‌ها نیز به اثبات رسیده است.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید
فهرست موضوعات