دندانپزشکی و سلامت دهان

ویروس کرونا چیست؟ علائم و راه‌ های انتقال ویروس چینی کرونا

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

آخرین اطلاعات مربوط به ویروس کرونا آمار مبتلایان ایرانی کرونا مرگ بر اثر ویروس کرونا و... در این مقاله به طور کامل ویروس کرونا را بررسی می‌کنیم.

در روزهای اخیر، قطعا اسم ویروس کرونا (coronavirus) زیاد به گوشتان خورده است؛ ویروسی که سازمان بهداشت جهانی، پزشکان و مسئولان بهداشت تمام کشور‌های دنیا را به شدت نگران کرده. در حال حاضر، نوع جدید ویروس کرونا شایع شده که بسیار مصری و خطرناک است. سرعت انتقال کرونا، از انسانی به انسان دیگر بسیار بالا است و بالا رفتن قربانیان این بیماری بسیار چشم‌گیر و نگران کننده است

در این مقاله به صورت کامل به بررسی ویروس کرونا می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

 

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا طیف گسترده‌ای دارد؛ نوعی از کرونا می‌تواند عامل بیماری سرماخوردگی ساده باشد و نوع دیگر، عامل بیماری بسیار خطرناک سارس. در حالتی که کرونا عامل بیماری سرماخوردگی باشد، حالت شدیدتری از سرماخوردگی را تجربه می‌کنید. ویروس کرونا سیستم تنفس تحتانی و فوقانی را درگیر می‌کند و عامل یک سوم سرماخوردگی‌هاست. اما ویروس کرونایی که این روز‌ها خبرساز شده، نه عامل سرماخوردگی است نه سارس! متاسفانه با نوع جدیدی از کرونا مواجه هستیم که برای اولین بار در دسامبر 2019 در ووهان چین مشاهده شده و متاسفانه در مدت زمان کوتاه، آمار ابتلای بسیار بالایی داشته و برخی مبتلایان نیز جان خود را از دست داده‌اند.

 

عامل ویروس کرونا شایع شده در چین چیست؟

بیماری کرونا در چین

همان‌طور که گفته شد، عامل بیماری که در چین روبه گسترش است، یکی از اعضای جدید خانواده ویروس کروناست که قبلا کسی با آن مواجه نشده. نوع جدید ویروس کرونا از حیوانات منتقل شده است. اولین مبتلایان به این بیماری عمده‌فروشان بازار غذاهای دریایی هوانا در مرکز چین بودند. پیش‌تر بیماری‌های خطرناکی مثل آنفلوآنزا، ابولا و... نیز از حیوانات به انسان، منتقل شده‌اند.

طبق آخرین بررسی‌ها منشا اصلی این ویروس، خفاش‌ها یا مار‌هایی هستند که یا مستقیم یا با واسطه، به انسان منتقل شده است.

 

علائم ویروس کرونا چیست؟

این ویروس با علائمی مثل تب، سرفه و تنگی نفس بروز می‌کند و در موارد حاد‌تر، بیمار با مشکلات گوارشی نیز مواجه خواهد شد؛ اما متاسفانه بیماری به همین‌جا ختم نمی‌شود! با پیشرفت علائم تنفسی، بیمار دچار نارسایی شدید تنفسی می‌شود، همچنین اختلالات انعقادی خون و نارسایی شدید کلیه، از مهم‌ترین دلایل فوت بیماران مبتلا به ویروس کرونا است. 

علائم ویروس کرونا

آمار مبتلایان به ویروس کرونا

طبق گزارش کمیسیون ملی بهداشت چین، از 24 ژانویه، آمار مبتلایان ویروس کرونا 830 بوده است که  26 مورد آن‌ها منجر به فوت شده. در هفته‌های اخیر، تعداد عفونت‌های تائید شده، 3 برابر افزایش داشته و هم‌اکنون بیش از 9 شهر چین قرنطینه شده‌اند.

آمارمبتلایان ویروس کرونا به شدت رو به افزایش است.

ویروس کرونا خارج از چین، در کشور‌هایی مثل هنگ کنگ، ماکائو، ژاپن، نپال، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، تایلند، ایالات متحده و ویتنام دیده شده است. عامل اصلی انتقال این ویروس، مسافرانی بوده‌اند که اخیرا به چین سفر کرده‌اند. احتمالا آمار مبتلایان کرونا، بسیار بیش‌تر از مقدار گزارش شده است؛ چرا که معمولا ویروس می‌تواند حداقل حدود یک هفته در مرحله پنهان (کمون) باشد.  در این مرحله، فرد مبتلا شده، هیچ علائمی از بیماری ندارد اما ناقل ویروس است.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا

 

ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟

ویروس کرونا چقدر خطرناک است

طبق آمار مبتلایان و سرعت بالای انتقال ویروس کرونا، نگرانی طبیعی است، اغلب قربانیان این ویروس، در شرایط سلامتی ضعیفی به سر می‌بردند. هر چه سیستم ایمنی فرد، قوی‌تر باشد، ریسک ابتلا و همچنین فوت بر اثر ویروس کرونا کاهش پیدا می‌کند. 

ویروس کرونا، آسیب بسیار جدی به سالمندان و افرادی که مشکلات تنفسی مثل آسم دارند وارد می‌کند.

 

تا کنون چه اقداماتی برای کنترل ویروس کرونا انجام شده است؟

کنترل ویروس کرونا

 

چین، سابقه نسبتا روشنی در کنترل بیماری‌ها داشته، اما نگرانی اصلی، تعداد بالای مسافرانی هستند که برای مبادلات تجاری سال جدید، به چین سفر کرده‌اند. این مسئله می‌تواند ویروس کرونا را در سطح جهانی پراکنده کند!

در حال حاضر، بسیاری از شهر‌های چین قرنطینه شده‌اند و دانشمندان و پزشکان بسیاری، مشغول بررسی این بیماری هستند تا راه‌های بهتری برای تشخیص، کنترل و درمان بیماری کرونا پیدا کنند. 

 

چطور بفهمیم به ویروس کرونا مبتلا شده‌ایم؟

اگر اخیرا به چین سفر کرده‌اید یا در هواپیما، فرودگاه و... مسافرین چین را ملاقات کرده باشید، قطعا باید نسبت به علائم ابتلا حساس باشید. اگر سرفه‌های مداوم می‌کنید یا احساس تب و داغی بدن دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. 

ویروس کرونا در ایران

 

کرونا خطرناک‌تر است یا آنفلوآنزا؟

آمار فوت مبتلایان به کرونا از آنفلوآنزا کم‌تر است، اما مسئله‌ نگران کننده، سرعت انتشار بالای ویروس کرونا است و این که در حال حاضر، تشخیص بیماری کرونا به راحتی ممکن نیست و درمان قطعی هم برای آن وجود ندارد. در هر حال، نمی‌توان به قطعیت گفت که کرونا خطرناک‌تر است یا آنفلوآنزا.

خطرات ویروس کرونا چینی

 

درمان ویروس کرونا

متاسفانه درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد. آنتی بیوتیک بر ویروس کرونا موثر نیست. در حال حاضر پزشکان فقط می‌توانند علائم را کنترل کنند. یکی از آسیب‌زا‌ترین عوارض ویروس کرونا مشکلات تنفسی است که کنترل این علائم کمک بسیار زیادی به درمان می‌کند. 

استراحت کافی، نوشیدن مایعات فراوان، استفاده از دستگاه بخور برای تسهیل تنفس، دارو‌های کنترل‌کننده تب و... می‌توانند نقش مهمی در کنترل بیماری تا گذراندن دوره درمان داشته باشند.

 

واکسن ویروس کرونا

متاسفانه باتوجه به جدید بودن این نوع بیماری، همچنان واکسن ویروس کرونا تولید نشده است. انستیتو بهداشت آمریکا، در حال کار و تحقیق بر روی ساخت واکسن کرونا است اما ماه‌ها زمان می‌برد که بررسی‌های بالینی و تحقیقات کافی انجام و واکسن تولید و به بازار عرضه شود.

واکسن ویروس کرونا

 

 

پیشگیری از کرونا

با توجه به این‌که متاسفانه نه واکسنی برای این بیماری وجود دارد و نه درمانی، پیشگیری از ویروس کرونا اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

پیشگیری از ویروس کرونا

 

مهم‌ترین و موثر‌ترین راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

1. از سفر‌ به چین و کشور‌های درگیر با بیماری بپرهیزید

با توجه به این که بیماری کرونا در ایران مشاهده نشده، بهتر است سعی کنید از سفر‌های غیرضروری خصوصا به چین که منشا اصلی این بیماری است بپرهیزید؛ سفر به چین، ریسک ارتباط با افراد آلوده را به شدت بالا می‌برد، در نتیجه احتمال بیمار شدن شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

2. از ماسک استفاده کنید

ماسک درست مثل یک فیلتر برای بدن شما عمل می‌کند و تا حد زیادی می‌تواند مقابل بیماری، از شما محافظت کند.

 

3. دستانتان را مرتب بشویید و ضدعفونی کنید

در حال حاضر اگر کسی به ویروس کرونا مبتلا شده باشد، در مرحله نهفتگی یا کمون (Incubation) بیماری است؛ این فرد در اماکن عمومی مثل مترو و اتوبوس و... رفت و آمد خواهد داشت و با گرفتن میله‌های اتوبوس و لمس درب اماکن عمومی، آن‌ها را آلوده می‌کند. بنابراین شما با لمس این نواحی، آلوده خواهید شد. پس با ضدعفونی و شستشوی دست‌ها، از ابتلا به ویروس پیشگیری کنید.

 

4. سیستم ایمنی‌ بدنتان را تقویت کنید

مهم‌ترین عاملی که در روند درمان کمکتان می‌کند این است که بدنتان مقابل بیماری، مقاومت کند. پس تقویت سیستم ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

 

راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن

  • ورزش کنید.
  •  تغذیه سالم داشته باشید.
  •  مدیتیشن کنید.
  • سیر میل کنید.
  • از مکمل ویتامین ب استفاده کنید.
  • ویتامین سی استفاده کنید.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • سیگار را ترک کنید.

 

سخن آخر

قطعا خواندن این مقاله و اخبار اخیر نگرانتان کرده، اما هیچ‌وقت فرار از واقعیت و ناآگاهی، راه درستی برای مقابله با بحران‌ها نیست. سعی کردیم هرآن‌چه که باید از ویروس کرونا بدانید را بازگو کنیم تا با جدی گرفتن راه‌های پیشگیری از این بیماری، از خود و اطرافیانتان حفاظت کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
مینا
۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

خیلی عالی بود🙏🙏

پاسخ
Alireza
۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱

متشکرم♥️🙏

پاسخ
نگار جهانی
۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲

خیلی مفید بود. ممنون

پاسخ
zahra
۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲

کوتاه و مفید.

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید