دندانپزشکی و سلامت دهان

سریعترین راه های درمان خشکی بینی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵
دسته ها:

در این مقاله به بهترین راه های درمان خشکی بینی می‌پردازیم و علت های اصلی و عوارض خشک شدن بینی را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

احساس درد در داخل بینی، خون‌ریزی‌های خفیف بینی و پوسته پوسته شدن و کیپ شدن بینی از علائم اصلی خشکی بینی است. بینی، به عنوان اولین بخش سیستم تنفسی بدن، نقش بسیار پررنگی در سلامت شما ایفا می‌کند، بینی، هوا را از اطراف می‌گیرد و درست مثل یک فیلتر قوی، ویروس‌ها و باکتری‌ها را در خود نگه می‌دارد و هوای فیلترشده را به سیستم تنفسی شما هدایت می‌کند، در نتیجه بینی، اولین سد حفاظتی سیستم تنفس شماست. حالا اگر این سد محافظتی خشک شده باشد، علاوه بر احساس نامطلوبی که به واسطه خشکی بینی در شما شکل می‌گیرد، نقش حفاظتی آن هم کمرنگ می‌شود. به همین علت ریشه‌یابی و درمان خشکی بینی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید سریعا درمان شود.

در این مقاله در خصوص خشکی بینی و بهترین درمان‌ های موجود آن صحبت می‌کنیم.

 

علت خشکی بینی چیست؟

عوامل مختلفی در خشکی بینی نقش دارند که شناخت دقیق عوامل، اولین قدم در راه پیشگیری از خشکی بینی و درمان آن است.

علت خشکی بینی

 

مهم ترین علل خشکی بینی

1. تاثیر محیط اطراف بر خشکی بینی 

اگر در مناطقی زندگی می­‌کنید که آب‌وهوای آن گرم و خشک است، بیش‌تر از افرادی که در محیط مرطوب زندگی می‌کنند در معرض ابتلا به خشکی بینی هستید.

 

2. تاثیر ورم مخاط بینی بر خشکی بینی 

گاهی اوقات عفونت‌هایی در بینی ایجاد می‌شود که در اغلب موارد باعث آبریزش شدید بینی می‌شود، در مواقعی نیز این عفونت باعث ورم غشاء مخاط بینی می‌شود.

 

3. تاثیر عوارض جانبی داروها بر خشکی بینی 

یکی از مهم‌ترین خواص دارو‌هایی که برای درمان حساسیت‌ها تجویز می‌شوند، بند آوردن آبریزش بینی است، پس قبل از مصرف بعضی داروها، باید بدانید که خشکی بینی از عوارض احتمالی است.

 

4. تاثیر فشار خون بالا بر خشکی بینی 

فشار خون بالا باعث خشک شدن سطح بینی می‌شود. ممکن است قبل از آن که متوجه فشار خون بالای خود بشوید، به خون‌ریزی‌های گاه و بی‌گاه بینیتان پی ببرید، در این شرایط حتما فشار خونتان را چک کنید.

 

5. تاثیر بیماری خود ایمنی بر خشکی بینی 

گاها بیماری‌های خود ایمنی که بر غشاء مخاطی بدن تاثیر می‌گذارند، باعث خشکی دهان، بینی و چشم‌ها می‌شوند. سندروم شوگرن هم یکی از این بیماری‌ های خود‌ ایمنی است، که مهم‌ترین تاثیر آن خشک شدن دهان، بینی و حتی چشم‌هاست. این سندروم بسیار نادر است اما اگر احساس خشکی، مختص بینی نبود و در چشم و دهان نیز احساس شد، بهتر است با مراجعه به متخصص، احتمال ابتلا به آن را بررسی کنید.

 

6. تاثیر یائسگی بر خشکی بینی 

با بالارفتن سن و نزدیک‌شدن به دوران یائسگی، بدن زنان با تغییرات هورمونی زیادی مواجه می‌شود که این تغییرات، اغلب باعث خشک شدن غشاء مخاطی بدن خواهد شد.

 

عوارض خشکی بینی

عوارض خشکی بینی

 

اگر عارضه خشکی بینی درمان نشود، به مرور، بینی شما دچار خون‌ریزی‌های شدید خواهد شد، همچنین همان‌طور که گفته شد، بینی سد محافظتی بدن در مقابل انواع ویروس‌ها و میکروب‌هاست. در صورت ادامه یافتن روند خشکی بینی، اثر محافظتی آن هم از بین خواهد رفت و ویروس‌ها و میکروب‌ها به بدنتان نفوذ می‌کنند، در این صورت، به راحتی سرما می‌خورید و دچار عفونت می‌شوید.

 

علائم خشکی بینی

معمولا عارضه بینی خشک، تنها به احساس خشکی داخل بینی محدود نمی‌شود و با علائم دیگری نیز همراه است.

علائم خشکی بینی

 

مهم ترین علائم خشکی بینی

  • سوزش بینی
  • خارش بینی
  • خشک شدن دهان
  • خون‌ریزی و التهاب داخل بینی
  • مشکلات بلعیدن و یا تنفس
  • درد در ناحیه داخل بینی
  • زخم و پوست‌ریزی داخل بینی

 

درمان‌‌ خشکی بینی

خوشبختانه راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان با کمک آن‌ها خشکی بینی را درمان کرد.

درمان خشکی بینی

 

بهترین راه های درمان‌‌ خشکی بینی

 

1. استفاده از دستگاه بخور

برای از بین بردن خشکی بینی باید در یک هوای مطبوع و مرطوب تنفس کنید. یکی از راه­‌های افزایش رطوبت هوا، این است که از دستگاه‌های بخور خانگی استفاده کنید. دستگاه بخور، نه تنها باعث مرطوب‌تر شدن هوا می‌شود، بلکه مواد حساسیت زای محیط (آلرژن‌ ها) را نیز از بین می‌برد.

 

2. درمان خشکی بینی با نوشیدن مایعات

یکی از روش های درمان هر نوع خشکی بدن، مصرف انواع مایعات به میزان مورد نیاز است. اگر بینیتان خشک شده است، مصرف مایعات خصوصا انواع سبزیجات، میوه و آب را بیشتر کنید؛ تا هم سموم بدنتان دفع شود و هم مشکل خشک شدن بینی را برطرف کنید.

 

3. بخور گرفتن

اگر به هر دلیلی امکان تهیه دستگاه بخور ندارید، می‌توانید از بخور سنتی استفاده کنید، کافی است در یک قابلمه کمی آب بریزید و روی شعله بگذارید تا به نقطه جوش برسد و بعد از جوش اول، شعله را کم کنید و یک حوله، روی سرتان بیندازید و سرتان را بالای قابلمه بگیرید و از بخار استنشاق کنید. (مراقب فاصله ایمنی صورت تا قابلمه باشید تا دچار سوختگی با بخار آب نشوید) به وضوح بعد از حتی یک بار بخور، خشکی بینیتان بهبود پیدا می‌کند.

 

4. اسپری بینی ضد آلرژی (سالین) یا آب نمک

اسپری بینی سالین یا همان اسپری آب نمک برای رطوبت رسانی به بینی انتخاب بسیار مناسبی است، این اسپری محیط داخلی بینی را مرطوب کرده و همچنین مواد حساسیت زا (آلرژن ها) و گرد و غبار درون بینی را از بین می­‌برد. این اسپری­‌ ها را می­‌توانید به صورت آماده از داروخانه‌­ها تهیه کنید و یا این‌که طبق دستور زیر محلول شستشوی بینی خانگی درست کنید:

یک قاشق نمک دریا (نمک ارگانیک) را با نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و یک لیتر آب جوش مخلوط کنید. سپس این محلول را بعد از خنک شدن، درون بطری‌های اسپری تمیز بریزید. برای استفاده صحیح از اسپری بینی، سرتان را کج کنید و داخل هر سوراخ بینی یک بار اسپری کنید.

 

5. شستشوی بینی

یکی از راه‌هایی که می‌توانید بینی خشک را درمان کنید، شستشوی بینی است، برای این کار کمی آب‌نمک رقیق‌شده تهیه کنید، دستتان را از آب‌نمک پر و سرتان را خم کنید، بینیتان را داخل آب ببرید و آرام آب را داخل بینی بکشید و دستتان را بردارید تا تخلیه شود. اگر این‌ روش برایتان سخت است می‌توانید از یک سرنگ برای شستشوی بینی استفاده کنید. اگر این محلول از راه بینی وارد دهانتان شد، آن را بیرون بریزید.

بهترین راه های درمان‌‌ خشکی بینی

 

6. درمان خشکی بینی با روغن بادام

 گوش‌پاک‌کن را کمی به روغن بادام آغشته کنید و آن را داخل بینی ببرید و دیواره بینی را چرب کنید، بعد از چند ثانیه، گوش‌پاک‌کن را از بینی خارج کنید. به جای روغن بادام می‌­توانید از روغن‌هایی مثل روغن نارگیل، روغن کنجد و یا گلیسیرین هم استفاده کنید. 

 

7. حمام سونا

اگر دچار خشکی بینی هستید، می‌توانید برنامه سونا و استخر بچینید، سونا یک حمام بخار واقعی است که می‌تواند داخل بینی را به صورت عمیق نرم کند و خشکی آن را از بین ببرد. همچنین سونا، خشکی و گرفتگی­‌های دهان و گلو را نیز بهبود می‌بخشد.

 

8. قرص ویتامین ای (E)

قرص ویتامین ای (E)، به دلیل ویژگی مرطوب‌کنندگی خود، خواص بسیار زیادی برای پوست شما دارد. یک عدد کپسول ویتامین ای (E) را باز کنید و روغن داخل آن را بیرون بریزید و با یک گوش‌پاک‌کن، به دیواره بینی بزنید تا نرم و مرطوب شود.

 

کلام آخر

خشک شدن بینی، مشکل خطرناکی نیست؛ اما اگر سریع به آن رسیدگی نکنید، قطعا مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت؛ در این مقاله درمان قطعی خشکی بینی به صورت کامل بررسی شد. با کمک چند درمان ساده می‌توانید تنفس راحت، بینی مرطوب و دستگاه تنفس و بدن سالمی داشته باشید. 

سوالاتتان را با ما در میان بگذارید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید