دندانپزشکی و سلامت دهان

علت استخوان درد چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

با توجه به اینکه درد استخوان به‌دلایل متفاوتی به‌وجود می‌آید قصد داریم در این مطلب به‌بررسی علل و راه‌های درمان آن بپردازیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

علت استخوان درد چیست؟ بسیاری از ما ممکن است در طول زندگی بارها با دردهای مفاصل و عضلات روبه‌رو شویم و به اشتباه آنها را دردهای استخوانی بدانیم.

درد استخوان تفاوت زیادی با دردهای مفصلی دارد و علت آن می‌تواند ناشی از یک بیماری زمینه‌ای یا کاهش تراکم استخوان باشد. یافتن دلیل به‌وجود آمدن این درد اهمیت زیادی دارد.

از آنجایی که درد استخوان می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و همچنین بروز این مشکل از علائم اصلی سرطان استخوان است، باید برای تشخیص دقیق خیلی زود به پزشک مراجعه کنید.

با توجه به اینکه درد استخوان به‌دلایل متفاوتی به‌وجود می‌آید قصد داریم در این مطلب به‌بررسی علل و راه‌های درمان آن بپردازیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

علت استخوان درد چه می‌تواند باشد؟

به نقل از دکتر ارتوپد مشهد علت درد مفاصل و استخوانها می‌تواند کاملا با یک‌دیگر متفاوت باشد و شما باید برای شناخت و تشخیص این موارد از یک‌دیگر، حتما با پزشک مشورت کنید.

دردهای عضلانی و مفاصل ممکن است ناشی از تمرین‌های سخت و فعالیت‌های سنگین یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی باشد.

همچنین درد مفاصل به‌دلیل بیماری‌هایی مانند آرتروز یا بالارفتن سن رخ می‌دهد. این مشکلات با دردی که در استخوان احساس می‌شود کاملا متفاوت است.

دردهای عضلانی معمولا کل بدن را درگیر کرده و با گذشت مدت‌زمان کوتاه یک تا 2 روزه تسکین می‌یابند. در مقابل درد استخوان در یک بخش از بدن به‌صورت عمیق و خیلی شدید احساس می‌شود و برای مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند.

از آنجایی که این درد یک بخش از بدن را درگیر می‌کند، نسبت به دردهای عضلانی قابل تحمل‌تر است. اما با در نظر گرفتن عوامل ایجاد آن نباید به سادگی از یافتن علت استخوان درد گذشت.

در ادامه به‌بررسی علل و عوامل ایجادکننده دردهای استخوانی می‌پردازیم:

کمبود مواد معدنی

وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن برای رشد و تکامل استخوان‌ها کاملا ضروری است. کمبود کلسیم و ویتامین ‌دی می‌تواند آسیب‌های زیادی در بافت استخوان‌ها ایجاد کند و در نهایت این موضوع به پوکی استخوان‌ها منجر خواهد شد.

از شایع‌ترین بیماری‌هایی که در استخوان دیده می‌شود می‌توان به پوکی و آسیب در بافت‌های آن اشاره کرد که معمولا در مراحل پیشرفته باعث بروز درد در استخوان‌ها می‌شود.

آسیب و جراحت

از دیگر دلایل رایج که می‌تواند باعث بروز دردهای استخوانی شود، ایجاد آسیب یا جراحت در آن است. افراد معمولا در حوادث مختلف مانند افتادن از بلندی یا تصادف دچار ضربه یا شکستگی و درد استخوان می‌شوند.

سرطان استخوان

علت استخوان درد در مواردی نیز می‌تواند سرطان استخوان باشد. هر چند این مورد کمتر دیده شده اما لازم است در صورت بروز هرگونه درد، برای یافتن علت آن اقدام کنید.

وقتی سلول‌های سرطانی در بافت‌ استخوان رشد کنند علاوه‌بر ایجاد درد، باعث بروز آسیب در بافت‌های استخوانی نیز می‌شوند که این مورد باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

سرطان متاستاتیک

درد استخوانی که ناشی از سرطان متاستاتیک باشد معمولا بیشتر از سرطان استخوان دیده می‌شود. درواقع متاستاتیک به سرطان‌هایی گفته می‌شود که در بخشی از بدن ایجاد می‌شوند و سپس شروع به ایجاد آسیب در بخش‌های دیگر می‌کنند.

سرطان سینه، سرطان پروستات، تیروئید و ریه از جمله سرطان‌هایی هستند که معمولا گسترش می‌یابند و باعث بروز آسیب در استخوان‌ها نیز می‌شوند.

عفونت

نوع دیگری از دردهای استخوانی به‌دلیل ایجاد عفونت در استخوان یا سرایت عفونت به آن به‌وجود می‌آیند که بسیار شدید و خطرناک هستند.

این بیماری که با نام عفونت استخوان (osteomyelitis) شناخته می‌شود علاه‌بر ایجاد درد باعث کشته‌شدن سلول‌های استخوانی نیز خواهد شد.

سرطان خون

علت استخوان درد می‌تواند سرطان مغز استخوان باشد که معمولا با نام سرطان خون شناخته می‌شود. این بیماری باعث بروز دردهایی در ساق پا خواهد شد.

مغز استخوان بخشی از ساختار استخوان‌ است که در بیشتر استخوان‌های بدن وجود داشته و وظیفه دارد سلول‌های خونی را تولید کند. بروز آسیب در این بخش می‌تواند در عملکرد کل بدن تاثیر بگذارد.

درد استخوان

 اختلالات خونی

برخی اختلالات در خون مانند کم‌خونی داسی‌شکل در کنار آسیب‌هایی که روی سلامت فرد می‌گذارند از تامین خون و اکسیژن لازم استخوان‌ها نیز جلوگیری می‌کنند.

درصورتی‌که بدن نتواند خون‌رسانی به استخوان را به‌طور کامل و مداوم انجام دهد، درد و ضعف‌های شدیدی به‌دلیل تحلیل‌رفتن بافت استخوان‌ها به‌وجود می‌آید که می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند.

بهترین درمان برای درد استخوان

درمان دردهای استخوانی بسته به‌ دلیل ایجاد آنها متفاوت است. این دردها می‌توانند در مدت‌زمانی کوتاه از بین بروند یا برای تسکین آنها لازم باشد دوره درمان طولانی را دنبال کرد.

از جمله درمان‌هایی که معمولا برای درد استخوان تجویز می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای مسکن

بهترین دارو برای استخوان درد در مواردی که این مشکل خیلی حاد نیست می‌تواند در بین مسکن‌ها باشد. البته مسکن تاثیری در درمان نداشته و تنها باعث تسکین آن می‌شود.

معمولا برای دردهای خفیف مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن کافی‌است اما اگر درد متوسط تا خیلی شدید باشد احتمال تجویز مورفین یا پاراستامول نیز توسط پزشک وجود دارد.

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک معمولا برای افرادی تجویز می‌شود که علت استخوان درد آنها وجود عفونت‌های شدید باشد. داروهای قوی مانند وانکومایسین، کلیندامایسین و سیپروفلوکساسین برای درمان این افراد مناسب است.

مصرف مکمل‌های غذایی

این درمان برای افرادی که به پوکی استخوان در اثر کمبود ویتامین و منابع معدنی دچار شده‌اند مناسب است. درصورتی‌که سطح کلسیم و ویتامین‌دی بدن افزایش پیدا کند دردها و آسیب‌های ناشی از پوکی استخوان نیز کاهش می‌یابند.

درمان درد استخوان ناشی از سرطان

درصورتی‌که علت استخوان درد سرطان باشد، درمان آن کمی مشکل می‌شود؛ چراکه در ابتدا باید با استفاده از روش‌های مختلف به درمان سرطان پرداخت.

برای درمان سرطان‌های مختلف معمولا از روش‌هایی مانند شیمی‌درمانی، جراحی و پرتودرمانی استفاده می‌شود که خود می‌توانند در بروز دردهای شدید استخوانی نیز تاثیرگذار باشند.

برای اینکه سرطان‌های متاستانیک باعث ایجاد درد یا بروز آسیب در بافت استخوان‌ها نشوند نیز می‌توان از داروهایی مانند بیس فسفونات استفاده کرد.

عمل جراحی

عمل جراحی برای درمان کدام دردهای استخوانی کاربرد دارد؟ درصورتی‌که استخوان دچار عفونت شدید شود احتمال از بین‌رفتن بافت آن وجود دارد و در نتیجه برای درمان لازم است بخشی از استخوان با کمک جراحی برداشته شود.

همچنین وجود تومورهای استخوانی یا بروز جراحت و شکستگی در استخون‌ها نیز از عواملی هستند که پزشک برای کاهش و درمان درد، باید از جراحی استفاده کند.

چگونه می‌توان از درد استخوان‌ها جلوگیری کرد؟

شما می‌توانید با انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش‌ منظم، عدم مصرف دخانیات و دریافت مواد معدنی سلامت استخوان‌های خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

این موارد می‌توانند به شما کمک کنند تا استخوان‌های قوی‌تری داشته باشید و در صورت بروز حوادث مختلف کمتر دچار آسیب و درد استخوان شوید. 

جمع‌بندی

علت استخوان درد می‌تواند بروز آسیب در بافت و ساختار کلی استخوان باشد. همچنین در برخی مواقع دردهای این ناحیه به‌دلیل بیماری‌های زمینه‌ای خطرناک به‌وجود می‌آیند.

از دلایل اصلی بروز دردهای استخوانی می‌توان به آسیب و جراحت در استخوان، سرطان خون، سرطان متاستاتیک، عفونت و اختلالات خونی اشاره کرد.

برای تسکین این درد داروهای مسکن به شما کمک می‌کنند اما برای درمان کلی باید ابتدا دلیل بروز درد استخوان توسط پزشک تشخیص داده شده و سپس درمان مناسبی تجویز شود.

برچسب ها:
استخوان درد
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید