دندانپزشکی و سلامت دهان

لاغری پس از زایمان و رژیم شیر دهی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

اصولا هر مادری پس از زایمان به این مورد فکر کرده است که چه راه هایی برای لاغر تر شدن دارد؟ بهترین راه حل این موضوع چیست؟ در این مقاله به بررسی هر دو این موضوعات می پردازیم.

اصولا هر مادری پس از زایمان به این مورد فکر کرده است که چه راه هایی برای لاغر تر شدن دارد؟ بهترین راه حل این موضوع چیست؟ تمام این دغدغه ها تا یک نقطه ای خوب و مفید است اما قبل از هر چیزی باید به این مورد نیز توجه کرد که آیا با لاغر تر شدن تغذیه کودک دچار مشکل می شود؟ خب قطعاً اگر اینگونه باشد نباید به این مورد حتی فکر کرد زیرا اگر کوچک ترین مشکلی در تغذیه نوزاد به وجود بیاید می تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد. البته شما می توانید در کنار رعایت اصولی که به رژیم شیردهی مربوط هستند خودتان را لاغر تر نمایید که این مورد یک خبر خوش محسوب می شود. ما در این مقاله به بررسی هر دو این موضوعات می پردازیم.

لاغری پس  از زایمان چه فوایدی دارد؟

اصولا در دوران بارداری اضافه وزنی حدود 11 کیلو تا 16 کیلو گرم است و آن هم دلیل هایی همچون وجود جفت و جنین، بزرگ تر شدن بافت پوست، انباشت چربی های برای تغذیه کودک و کلی دلایل دیگر دارد. اما شاید فکر کنید که بعد از زایمان تمامی آن ها به حالت قبل خود بر می گردند که اشتباه است؟ چربی ها و بافت های بزرگ تر شد فقط با انجام دادن فعالیت های مشخص به حالت قبل بر می گردد. لاغر شدن در دوران پس از زایمان می تواند تندرستی شما را حفظ کند و از بروز بیماری مختلف نیز جلوگیری نماید اما مهم ترین موردی که وجود دارد این است شما می توانید تناسب اندام خود را دوباره به دست آورید که برای بانوان از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکات مهم لاغری برای دوران بعد از زایمان

یکی از ورزش هایی که می تواند تاثیر بسیار بالایی داشته باشد ورزش شکم است که در آن عضله های میانی بدن دچار فعالیت می شود و در اثر سوخت و ساز بسیار چربی ها در آن ناحیه از بین می روند. نکته دیگری که وجود دارد این مورد می باشد که باید بعد از زایمان به آرامی وزن خودتان را کم کنید چرا که اگر خیلی سریع وزن کم کنید دچار مشکلات بسیاری از جمله سوتغذیه می شوید.  در صورت عادی مادران برای شیر دهی به چیزی حدود 1800 کیلو کالری نیاز دارند که اگر به صورت خیلی سریع وزن کم کنید این مورد دچار مشکل می شود.

مورد دیگری که وجود دارد و از سایر موارد اهمیت بالاتری را شامل می شود این است که حتماً رژیم غذایی مناسب و مخصوص به خودتان را داشته باشید. در این مورد توصیه ویژه ای می شود که حتماً به یک متخصص تغذیه مراجعه فرمایید زیرا می تواند متناسب با شرایط شما برنامه غذایی مناسب شما را تجویز کند. اینطوری دیگر از غذایی که می خورید مطمئن هستید و به راحتی می توانید وزن کم کنید.

رژیم شیر دهی

قطع به یقین از این موضوع خبر دارید که تغذیه با شیر مادر برای نوزاد بسیار خوب است اما آیا از این موضوع نیز خبر دارید که این تغذیه برای خود مادر نیز مفید است؟ تغذیه کودک از شیر مادر می تواند مادر را از بروز انواع حمله های قلبی در امان نگه دارد. البته این موضوع در زمینه دیابت نیز قابل صدق است. اصولاً شما باید در دوران شیر دهی از غذا های مقوی بیشتر از قبل استفاده کنید زیرا که در این دوران استخوان نوزاد شروع به محکم تر شدن می کند و یک رژیم دوران شیردهی مناسب می تواند بسیار بر روی آن تاثیر مثبت دارد. لازم به  ذکر است که در این دوران میوه ها نقش پر رنگ تری از قبل دارند و استفاده از آن ها به شدت توصیه می شود. لازم به ذکر است که نوشیدن مکرر آب نیز بیش از پیش حائز اهمیت می باشد. البته یک سری مواد غذایی هم مانند شیر گاو و الکل نیز نباید استفاده گردد زیرا به سلامت نوزاد می تواند آسیب جدی وارد کند.

چه نوع مواد غذایی را نباید در دوران شیر دهی مصرفی کرد؟

 همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم الکل و شیر گاو از جمله مواد غذایی است که نباید استفاده شود. اما موارد دیگری نیز وجود دارد که باید از آن اطلاع داشته باشید.

  1. کافئین: یکی از موارد بسیار مهم محصولات کافئین دار مانند قهوه است که نباید زیاد مورد استفاده قرار گیرد و توصیه می شود که اگر می توانید استفاده از آن را به صفر برسانید. اما به چه دلیل؟ کافئین موجب می شود که نوزاد دچار اختلال خواب شود و این موضوع به مرور زمان نیز بر روی سلامتی آن تاثیر بدی خواهد گذاشت. از جمله مواد کافئین دار می تواند به قهوه و نوشابه اشاره نمود.
  2. جعفری و نعنا: حتما از این مورد تعجب کردید اما باید گفت که مصرف جعفری و نعنا می تواند شیر مادر مادر تا حد زیادی کاهش دهد و همین موضوع نیز سبب خشک شدن آن گردد.
  3. ماهی: استفاده از ماهی اگر چه در دوران عادی توصیه می شود اما در دوران شیر دهی این مورد می تواند بسیار خطرناک باشد چرا که ماهی ها به علت اینکه دارای جیوه هستند مصرف آن« ها می تواند بر روی سیستم عصبی مرکزی نوزاد تاثیر بگذارد و عملکرد آن را مختل نماید.
  4. غذا های تند: این مورد شاید تاثیر زیادی بر روی سیستمم بدنی نوزاد نداشته باشد اما به علت تغییر مزه شیر نوزاد از آن ایراد گرفته و به اندازه کافی تغذیه نمی کند.

چگونه هم بتوانید تناسب اندام خود را در دوران پس از زایمان حفظ کنید و هم رژیم شیردهی مناسب داشته باشید؟

در این مورد به شدت توصیه می شود به یک دکتر متخصص تغذیه مراجعه کنید. چرا که او می تواند تعادل را بین این دو فراهم نماید و یک برنامه غذای مناسب را برای شما در دستور قرار دهد. با این وجود شما دیگر نگران اندام خود و یا تغذیه نوزاد نخواهید بود. خانم مهشید دژن یکی از بهترین دکتر ها در این زمینه است که کاملاً از سطح علمی بالایی برخوردار می باشد و همچنین تجربه بالایی نیز در این زمینه دارد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید