دندانپزشکی و سلامت دهان

چطور بفهمیم که دچار واریس شدیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

وریدهای واریسی که به عنوان واریس شناخته می‌شوند، زمانی رخ می‌دهند که رگ‌های شما بزرگ، گشاد و پر از خون شوند. وریدهای واریسی معمولاً متورم و برجسته به نظر می‌رسند و رنگ بنفش مایل به آبی یا قرمز دارند. آنها اغلب دردناک هستند.

وریدهای واریسی که به عنوان واریس شناخته می‌شوند، زمانی رخ می‌دهند که رگ‌های شما بزرگ، گشاد و پر از خون شوند. وریدهای واریسی معمولاً متورم و برجسته به نظر می‌رسند و رنگ بنفش مایل به آبی یا قرمز دارند. آنها اغلب دردناک هستند. این عارضه به خصوص در زنان بسیار شایع است. حدود 25 درصد از کل بزرگسالان واریس دارند. در بیشتر موارد، رگ‌های واریسی در قسمت پایین ساق پا ظاهر می شوند.

علل واریس

واریس زمانی اتفاق می‌افتد که رگها به درستی کار نمی‌کنند. وریدها دریچه‌های یک طرفه دارند که از جریان خون به سمت عقب جلوگیری می‌کند. هنگامی که این دریچه‌ها از کار می‌افتند، خون به جای ادامه دادن به سمت قلب، در رگها شروع به جمع شدن می‌کند. سپس رگها بزرگ می‌شوند. واریس اغلب پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. رگ‌های آنجا دورترین رگ‌ها از قلب شما هستند و گرانش جریان خون را به سمت بالا سخت‌تر می‌کند.

  • بارداری
  • یائسگی
  • چاقی
  • سن بالای 50 سال
  • ایستادن برای مدت طولانی
  • سابقه خانوادگی واریس

علائم واریس

علائم اولیه رگ‌های واریسی، رگ‌های بدشکل بشدت قابل مشاهده هستند که معمولاً روی پاهای شما هستند. همچنین ممکن است درد، تورم، سنگینی و درد در اطراف یا اطراف وریدهای بزرگ شده داشته باشید. در برخی موارد، ممکن است دچار تورم و تغییر رنگ شوید. در موارد شدید، سیاهرگ‌ها می‌توانند به میزان قابل توجهی خونریزی کنند و زخم ایجاد شود.

علائم واریس و روشهای درمان آن

موارد زیر شایع‌ترین علائم واریس است. اگر چه هر فردی ممکن است تجربه متفاوتی از علائم را داشته باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. تغییر رنگ در پوست
  2. زخم روی پاها
  3. کهیر
  4. احساس در پاها، مانند احساس سنگینی، سوزش یا درد

وریدهای واریسی شدید ممکن است در نهایت باعث ایجاد تورم خفیف طولانی مدت شوند که میتوانند منجر به مشکلات پوستی و بافتی جدی‌تری شوند که شامل زخم‌ها و زخم‌های غیر التیام بخش است. علائم وریدهای واریسی ممکن است شبیه سایر شرایط یا مشکلات پزشکی باشد. همیشه برای تشخیص این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

واریس چگونه تشخیص داده میشود؟

متخصص واریس تهران پاها و وریدهای قابل مشاهده را در حالی که نشسته یا ایستاده‌اید، برای تشخیص واریس معاینه می‌کند. ممکن است پزشک از شما در مورد هر گونه درد یا علائمی که دارید بپرسد. همچنین ممکن است پزشک بخواهد برای بررسی جریان خون شما سونوگرافی انجام دهد. این یک آزمایش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند. این مورد به پزشک اجازه می‌دهد تا نحوه جریان خون در رگ‌های شما را ببیند.

علاوه بر تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی، روش‌های تشخیصی برای واریس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سونوگرافی دوبلکس

نوعی سونوگرافی عروقی که برای بررسی جریان خون و ساختار وریدهای پا انجام می‌شود. دوپلکس یعنی دو نوع سونوگرافی استفاده می‌شود.

بالا بردن پاها

ممکن است به شما گفته شود که 3 یا 4 بار در روز و هر بار حدود 15 دقیقه پاهای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. اگر نیاز دارید برای مدت طولانی بنشینید یا بایستید، خم کردن پاهایتان گاهی اوقات میتواند به گردش خون کمک کند. اگر وریدهای واریسی خفیف تا متوسط دارید، بالا بردن پاها می‌تواند به کاهش تورم پا و تسکین علائم دیگر کمک کند.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی رایج‌ترین روش درمانی برای وریدهای عنکبوتی است. یک نوع نمک (سالین) یا محلول شیمیایی به داخل وریدهای واریسی تزریق می‌شود. آنها دیگر خون حمل نمی‌کنند و رگهای دیگر غلبه می‌کنند.

فرسایش حرارتی

لیزر یا انرژی فرکانس رادیویی ممکن است برای درمان واریس استفاده شود. یک فیبر کوچک از طریق یک کاتتر وارد ورید واریسی می‌شود. انرژی لیزر یا فرکانس رادیویی برای انتقال حرارتی که دیواره ورید واریسی را از بین می‌برد استفاده می‌شود.

سلب رگ

این جراحی برای برداشتن رگ‌های واریسی است.

میکروفلبکتومی

میکروفلبکتومی ابزارهای ویژه‌ای که از طریق برش‌های کوچک وارد می‌شوند که برای از بین بردن رگ‌های واریسی استفاده می‌شود. ممکن است به تنهایی یا با برداشتن رگ انجام شود.

عوارض واریس چیست؟

وریدهای واریسی باید جدی گرفته شوند و ممکن است عوارضی مانند التهاب یا تورم وریدها و لخته شدن خون رخ داشته باشند.

آیا میتوان از واریس پیشگیری کرد؟

مراحل پیشگیری از واریس عبارتند از:

  1. حفظ وزن سالم
  2. ورزش منظم
  3. هنگام نشستن پاهای خود را بالا ببرید
  4. هنگام نشستن پاهای خود را روی هم نزنید
  5. لباس تنگ نپوشید

چشم انداز افراد مبتلا به واریس چیست؟

معمولاً وریدهای واریسی اگر تحت درمان قرار گیرند، مشکلات سلامتی طولانی مدت ایجاد نمی‌کنند. بیشتر افراد مبتلا به این عارضه نگران ظاهر رگ‌های واریسی هستند. آنها ممکن است ناراحتی را تجربه کنند اما عوارضی ایجاد نمی‌کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نگران ظاهر و احساس رگهای خود هستید و اقدامات مراقبت از خود کمکی نکرده است، به کلینیک واریس دکتر مبینی مراجعه کنید.

برچسب ها:
واریس
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید