دندانپزشکی و سلامت دهان

چطور زگیل تناسلی را درمان کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

بهترین درمان زگیل تناسلی بستگی به تعداد زگیل‌های شما، محل قرارگیری آنها، برخی شرایط سلامتی (مانند بارداری و بیماری‌های موثر بر سیستم ایمنی) و ترجیحات شما و ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما دارد.

راه‌های زیادی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد: برخی شامل استفاده از دارو و برخی شامل یک روش هستند. حتی با درمان، این امکان وجود دارد که زگیل‌ها در عرض چند هفته یا چند ماه عود کنند. این به این دلیل است که درمان زگیل لزوماً از شر تمام ویروس (HPV) که باعث زگیل می‌شود خلاص نمی‌شود. برخی از سلول‌ها در پوست و واژن که ظاهر طبیعی دارند ممکن است آلوده به HPV باقی بمانند. در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد که به طور دائمی از شر HPV در تمام سلول‌های آلوده خلاص شود، اما بیشتر افراد ویروس و زگیل ها را با سیستم ایمنی خود طی دو سال پاک می‌کنند.

بهترین درمان زگیل تناسلی بستگی به تعداد زگیل‌های شما، محل قرارگیری آنها، برخی شرایط سلامتی (مانند بارداری و بیماری‌های موثر بر سیستم ایمنی) و ترجیحات شما و ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما دارد. زگیل‌ها لزوماً نیازی به درمان ندارند، به خصوص اگر آزاردهنده نباشند. پزشک یا ماما ممکن است درمان زگیل‌های بزرگ در بارداری را برای جلوگیری از انسداد دهانه واژن توصیه کند. مشخص نیست که درمان زگیل در بارداری از انتقال HPV به جنین جلوگیری کند.

درمان‌های پزشکی

درمان‌های پزشکی شامل کرم‌ها یا مایعاتی است که شما یا پزشک یا پرستارتان باید روی زگیل بمالید. همه این درمانها باید یک یا چند بار در هفته به مدت چند هفته استفاده شوند تا زمانی که زگیل از بین بروند.

درمان کردن زگیل تناسلی بانوان

پودوفیلین

پودوفیلین درمانی است که بافت زگیل را از بین می‌برد. یک پزشک یا پرستار محلول را مستقیماً با یک سواب پنبه‌ای روی زگیل می‌مالند و شما باید یک تا 4 ساعت بعد آن ناحیه را بشویید. درمان هر هفته به مدت 4 تا 6 هفته یا تا زمانی که ضایعات از بین بروند تکرار می‌شود.

پودوفیلوکس

پودوفیلوکس شبیه پودوفیلین است، اما می‌توانید پودوفیلوکس (کوندیلوکس) را در خانه استفاده کنید. با استفاده از یک سواب پنبه‌ای، ژل یا محلول مایع را دو بار در روز به مدت سه روز متوالی روی زگیل بمالید. سپس تا چهار روز آینده از هیچ درمانی استفاده نکنید.

اسید بی کلرواستیک و اسید تری کلرواستیک

هر دو اسید بی‌کلرواستیک (BCA) و اسید تری‌کلرواستیک (TCA) اسیدهایی هستند که بافت زگیل را از بین می‌برند. TCA بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید توسط پزشک یا پرستار اعمال شود. ارائه دهنده اسید را یک بار در هفته به مدت چهار تا شش هفته یا تا زمانی که زگیل‌ها از بین بروند، روی زگیل استفاده می‌کند.

ایمیکیمود

ایمیکیمود (Aldara یا Zyclara) کرمی است که سیستم ایمنی را برای خلاص شدن از شر زگیل تحریک می‌کند. می‌توانید کرم را مستقیماً روی زگیل بمالید (معمولاً قبل از خواب) و سپس 6 تا 10 ساعت بعد ناحیه را با آب بشویید. کرم را سه روز در هفته تا 16 هفته (آلدارا) یا روزانه تا هشت هفته (زیکلارا) استفاده می‌کنید.

اینترفرون

اینترفرون دارویی است که باعث پاسخ ایمنی می‌شود. این دارو در چندین فرم درمانی (تزریق، ژل موضعی) موجود است، اما مطالعات نشان داده است که زمانی که به صورت تزریقی در زگیل داده شود، مؤثرتر است.

Sinecatechins

Sinecatechins (به عنوان مثال، Veregen) یک محصول گیاهی است که می تواند خود تجویز شود. مکانیسم دقیق اثر کاتچین‌ها ناشناخته است، اما آنها دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. این پماد روی هر زگیل خارجی سه بار در روز تا 16 هفته قرار می‌گیرد. این دارو نباید در واژن یا مقعد، در افراد دارای نقص ایمنی و یا در افراد مبتلا به تبخال فعال استفاده شود. قبل از تماس جنسی یا قبل از قرار دادن تامپون در واژن باید از پوست شسته شود و می‌تواند لاتکس کاندوم و دیافراگم را ضعیف کند.

درمان جراحی

درمان‌های جراحی شامل درمان‌هایی است که زگیل را توسط فوق تخصص زناناز بین می‌برند (که اکسیزیون نامیده می‌شود) و درمان‌هایی که زگیل را از بین می‌برند (یخ زدن، سوزاندن). این درمانها اغلب به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند.

کرایوتراپی

کرایوتراپی از یک ماده شیمیایی برای انجماد زگیل استفاده می‌کند. درمان را می‌توان در مطب انجام داد و معمولاً نیازی به بیهوشی ندارد. کرایوتراپی اغلب باعث ایجاد درد در طول عمل می شود. سایر عوارض جانبی می‌تواند شامل تحریک پوست، تورم، تاول و زخم باشد. در دوران بارداری می توان از کرایوتراپی استفاده کرد.

الکتروکوتر

کوتر الکتریکی از انرژی الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می‌کند. درمان معمولاً در اتاق عمل با استفاده از بیحسی موضعی برای جلوگیری از درد انجام می‌شود.

اکسیزیون

برداشتن شامل استفاده از جراحی برای برداشتن زگیل است. اکثر افراد برای جلوگیری از درد در اتاق عمل با استفاده از بیهوشی درمان می‌شوند. به ندرت، برداشتن باعث درد، زخم و عفونت می‌شود.

لیزر

لیزرها انرژی نوری تولید می‌کنند که زگیل‌ها را از بین می‌برد. پزشکانی که لیزر درمانی را انجام می‌دهند به آموزش خاص و تجهیزات تخصصی نیاز دارند. لیزر درمانی در اتاق عمل با استفاده از بیحسی موضعی برای جلوگیری از درد انجام می‌شود. اگر زگیل‌های متعددی در ناحیه وسیعی پخش شده‌اند، ممکن است لیزر درمانی توصیه شود. خطرات جراحی لیزر شامل زخم، درد و تغییرات در پوست (معمولاً رنگ روشن) است.

آیا زگیل تناسلی سرطانی است؟

نه، زگیل تناسلی به سرطان تبدیل نمی‌شود.

زگیل تناسلی چه تاثیری بر بارداری دارد؟

اگر در دوران بارداری شیوع فعال زگیل تناسلی داشته باشید، سطوح هورمونی شما ممکن است باعث خونریزی، بزرگ شدن یا تکثیر زگیل شود. به ندرت، این عوارض اتفاق می‌افتد:

  1. زگیل بزرگ یا توده زگیل کانال زایمان را مسدود می‌کند. ممکن است لازم باشد از طریق سزارین زایمان کنید.
  2. HPV به جنین منتقل می‌شود و باعث ایجاد زگیل در داخل راه هوایی او می‌شود. این وضعیت که پاپیلوماتوز تنفسی مکرر نامیده می‌شود، بسیار نادر است.

اگر در گذشته زگیل تناسلی داشته‌اید و در دوران بارداری شیوع فعال نداشته‌اید، نباید مشکلی داشته باشید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید