دندانپزشکی و سلامت دهان

علل و درمان ناخن شکننده | شکننده بودن ناخن نشانه چیست

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

دوست دارید ناخن های زیبا داشته باشید اما از شکننده بودن آن ها خجالت می کشید؟ راهکارها و علت را بخوانید.

علت شکننده بودن ناخن | شکننده شدن ناخن نشانه چیست؟

همه چیز از افزایش سن گرفته تا تغذیه نامناسب می‌تواند ناخن‌ها را خشک، نازک و شکننده کند. همچنین برخی درمان‌ها و شرایط پزشکی هستند که می‌توانند باعث شکننده بودن ناخن شوند. خبر خوش این است که لازم نیست شکننده بودن ناخن‌ها را تحمل کنید. مراقبت مناسب می‌تواند در سالم و قوی نگه داشتن ناخن‌ها نقش موثری داشته باشد. در ادامه با تعدادی از علت‌های شکننده بودن ناخن آشنا می‌شویم.

 

 

علت شکننده بودن ناخن: رطوبت زیاد

وقتی ناخن‌ها خیس می‌شوند، متورم می‌شوند و وقتی هم خشک می‌شوند، کوچک و جمع و جور می‌شوند. اگر دستان شما زیاد در آب است و به ویژه اگر از صابون‌های تند یا شوینده‌ها نیز استفاده می‌کنید، این تغییر مداوم می‌تواند ناخن های شما را خشک کرده و باعث شکننده بودن ناخن‌ها شود. از شوینده‌هایی استفاده کنید که ملایم هستند و به پوست دست و ناخن‌ها آسیبی نمی‌رسانند. استفاده از دستکش راهکار دیگری است که مانع از برخورد آب با ناخن‌ها می‌شود.

 

 

علت شکننده بودن ناخن‌: سن

با افزایش سن، ناخن‌ها خشک شده و کندتر رشد کنند. ناخن‌های پا معمولاً با افزایش سن ضخیم‌تر و سخت‌تر می‌شوند در حالی که ناخن‌های دست نازک‌تر شده و راحت‌تر می‌شکنند. لزوما با افزایش سن شکننده شدن ناخن‌ها برای همه اتفاق نمی‌افتد اما برخی افراد هر سال با افزایش سن بیشتر شاهد تغییرات منفی و ناپسند در ناخن‌ها هستند. استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌ها در سن جوانی و ادامه دادن مصرف آن‌ها در سن بالاتر و البته با تجویز پزشک یکی از راهکارهایی است که می‌توان ناخن‌های سالم و زیباتری داشت. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و روغن‌های مخصوص ناخن راهکار دیگری برای جلوگیری از شکننده بودن ناخن‌ها است.

 

قبل از جراحی بینی باید چه کارهایی انجام دهیم؟ | اقدامات قبل از جراحی بینی

 

علت شکننده بودن ناخن‌: سندرم رینود | کاهش چشمگیر جریان خون در رگ‌های دست و پا

سندرم رینود (Raynaud's Syndrome) عارضه‌ای است که بر رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارد و مانع از دریافت خون کافی در دست‌ها و پاها می‌شود. کاهش چشمگیر جریان خون در رگ‌های دست و پا باعث می‌شود ناخن‌ها  نتوانند آنچه را که برای سالم ماندن نیاز دارند، داشته باشند. شکننده بودن ناخن‌‌ها از علائم رایج سندرم رینود هستند. پوشیدن دستکش، دارو درمانی و جراحی از روش‌های درمان سندرم رینود و در نتیجه جلوگیری از شکننده بودن ناخن‌ها می‌باشند.

 

 

علت شکننده بودن ناخن‌: سطح پایین تیروئید

عرق مرطوب کننده طبیعی بدن است. سطوح پایین هورمون تیروئید که کم کاری تیروئید نامیده می‌شود میزان عرق بدن را کاهش می‌دهد در نتیجه موها، پوست و ناخن‌ها خشک می‌شوند. در کنار شکنندگی ناخن‌ها ممکن است علائم دیگری مانند درد، خستگی، افزایش وزن و مشکلات حافظه به وجود آید. درمان کم کاری تیروئید را جدی گرفته و داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شود را حتما مصرف کنید.

 

مزوتراپی غبغب | مزایا، معایب و عوارض

 

علت شکننده بودن ناخن‌: کم خونی

شایع‌ترین علت کم خونی یا تعداد کم گلبول‌های قرمز عدم وجود آهن کافی در خون است. کم خونی می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که خون زیادی از دست برود. اگر آهن کافی در رژیم غذایی خود ندارید یا شرایطی دارید که مانع جذب آن می‌شود به روش‌های مختلف مانند استفاده از قرص آهن و یا مصرف مواد غذایی خون ساز می‌توانید آن را دریافت کنید. کم خونی می تواند ناخن‌ها را شکننده کرده و یا به شکل قاشق به داخل فرو برد.

 

 

علت شکننده بودن ناخن‌: درمان سرطان

ناخن‌های شکننده می‌توانند ناشی از عوارض جانبی برخی درمان‌های سرطان مانند شیمی درمانی باشند. خشکی پوست و ناخن‌ها در درمان سرطان شایع است. ناخن‌ها ممکن است نازک شوند، به راحتی بشکنند و کندتر از حالت عادی رشد کنند. بهتر است در دوران درمان سرطان به منظور جلوگیری از آسیب به ناخن‌ها حین انجام کارهای نسبتا خشن و سخت دستکش پنبه‌ای بپوشید و در طول روز برای دقایقی ناخن‌ها را در روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون فرو برید. بهتر است در مدت زمان درمان سرطان سراغ راهکارهایی همچون کاشت ناخن، لمینت و غیره نروید.

 

راهنمای کامل مزوتراپی مو | مزایا ، عوارض و تجربیات

 

علت شکننده بودن ناخن: کافی نبودن مواد مغذی

گاهی شکنندگی ناخن‌ها می تواند به این معنی باشد که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را دریافت نمی‌کنید. به عنوان مثال کمبود کلسیم (هیپوکلسمی) می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن، خشک شدن موها و شکنندگی ناخن‌ها همراه با گرفتگی عضلات شود. یکی از راهکارها دادن آزمایش خون است تا ببینید کدام مواد مغذی را بیشتر نیاز دارید که از طریق مواد غذایی و قرص‌های ویتامین‌ دریافت کنید. قرص بیوتین یکی از قرص‌هایی است که بیشتر بانوان آن را مصرف می‌کنند تا پوست، مو و ناخن‌های زیباتری و بهتری داشته باشند.

 

درمان ناخن‌ شکننده و نحوه مراقبت از آن‌ها

هرچند که برای هر کدام از علت‌های شکننده بودن راهکارهایی آوردیم اما در ادامه نکته‌های مراقبتی از ناخن‌ها را جداگانه توضیح خواهیم داد که رعایت کردن آن‌ها باعث تبدیل آن‌ها به عادات روزمره می‌شود که علاوه بر پرهیز از شکننده بودن ناخن‌ها باعث سالم ماندن ناخن‌ها و پوست کناری آن می‌شود.

 

دستکش بپوشید

یک راه آسان برای محافظت از ناخن‌ها در برابر رطوبت زیاد یا مواد شیمیایی سخت این است که هنگام شستن ظروف یا نظافت منزل دستکش بپوشید. بهتر است دستکش‌های لاستیکی با روکش داخلی از جنس پنبه انتخاب کنید تا کمتر عرق کنید. پس از مدت زمانی خواهید دید به دلیل تماس کمتر پوست و ناخن با آب و مواد شوینده شکننده بودن ناخن‌ها کمتر شده است.

 

 

مکمل‌های بیوتین

مطالعه نشان می‌دهد که مصرف روزانه بیوتین می‌تواند ناخن‌ها را ضخیم و قوی کند. زیاده روی در مصرف بیوتین ممکن است نتیجه معکوسی داشته باشد یا بر داروهای ضد صرع تأثیر بگذارد. بهترین راهکار این است که با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا امتحان بیوتین به منظور جلوگیری از شکننده بودن ناخن‌ها برای شما مناسب است یا خیر.

 

از ناخن های مصنوعی خودداری کنید

ناخن‌ مصنوعی که به ناخن با چسب‌های مخصوص می‌چسبند می‌تواند آسیب زیادی را به ناخن‌های فرد وارد کند زیرا مواد شیمیایی موجود در چسب ناخن‌ها را ضعیف می‌کند. برای کاشت ناخن و لمینت یا کاور کردن ناخن  یک ناخن کار باید باید چین پوستی لبه ناخن را به نام کوتیکول پایین بکشد تا بتواند کار خود را انجام دهد که باعث نازک شدن آن‌ها می‌شود. اگر از شکننده بودن ناخن رنج می‌برید از این روال زیبایی اجتناب کنید.

 

پروتئین بیشتری بخورید

وقتی پروتئین کافی دریافت کنید میزان کراتین بدن شما افزایش می‌یابد. کراتین پروتئینی است که موها و ناخن‌ها را می‌سازد و آن‌ها را قوی‌تر می‌کند. برای اینکه بدانید روزانه به چند گرم پروتیئن در روز نیاز دارید باید بگوییم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن به 0.8 گرم پروتئین احتیاج است. به طور مثال فردی که 50 کیلوگرم وزن دارد روزانه به 40 گرم پروتئین احتیاج دارد.

 

مزوتراپی پوست | مزایا، عوارض و ماندگاری

 

ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید

ناخن‌های خود را مرتباً کوتاه کرده و سوهان بکشید تا از گرفتگی و ترمیم جلوگیری کنید. شما باید ناخن‌ها را مستقیماً با ناخنگیر، برش دهنده تیز یا قیچی ناخن برش دهید. برخی از افراد ناخن‌های بلند را دوست دارند که باید مدام آلودگی زیر آن‌ها را برطرف کرد، احتیاط کرد که به جایی گیر نکند و برخی از کارها را نمی‌توان با آن انجام داد که این‌ها خود به شکننده بودن ناخن کمک می‌کنند. اکنون ناخن‌های کوتاه ترند شده است که می‌توانید با خیال راحت ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید.

 

 

لوسیون بزنید

لوسیون‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا لانولین می‌تواند برای شکنندگی ناخن‌های ناشی از شرایط خشک مفید باشد. ناخن‌های خود را قبل از لوسیون زدن به مدت 5 دقیقه در آب خیس کنید و با استفاده مداوم شاهد خواهید بود که دیگر از شکننده بودن ناخن‌ها شکایت ندارید.

 

از ناخن به عنوان ابزار استفاده نکنید

آیا دوست دارید قوطی‌های نوشابه یا ظروف دیگر را با ناخن باز کنید؟ لطفا این کار را نکنید! در عوض به سراغ اجسام دیگر بروید تا از قدرت ناخن‌های خود استفاده نکنید. یکی از دلایل شکننده بودن ناخن‌ها، استفاده ابزاری از آن‌هاست.

 

 

بین لاک زدن فاصله بیندازید

طبیعی است که هر زنی در عمر خود لاک بزند و از زیبایی ناخن و دستان خود لذت ببرد اما اگر هر روز ناخن‌های شما لاک دارد پس از مدتی شاهد زرد شدن ناخن‌ها و در نهایت شکننده بودن ناخن‌ها خواهید شد بنابراین اگر تمایل دارید لاک بزنید ابتدا از لاک‌های با کیفیت استفاده کنید و ثانیا پس از پاک کردن لاک چند روزی به ناخن‌ها فرصت هوا خوردن بدهید سپس مجدد لاک بزنید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید