دندانپزشکی و سلامت دهان

سونوگرافی اولیه بارداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۳

آیا می دانید اولین سونوگرافی بارداری چه زمانی انجام می شود؟

اولین سونوگرافی بارداری چه زمانی است؟ | بهترین زمان اولین سونوگرافی بارداری

مادر شدن حس عجیبی است که هرچقدر درمورد آن بخوانید یا بشنوید تا زمانی که خودتان مادر نشوید آن را درک نخواهید کرد. به همین دلیل است که پس از مثبت شدن بی بی چک و بالا بودن میزان بتا در آزمایش خون تمایل دارند جنین خود را از طریق سونوگرافی ببینند اما سوالی که پیش می‌آید این است که سونوگرافی اولیه بارداری چه زمانی انجام می‌شود؟

 

از چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم می‌شود؟ | تشخیص ساک حاملگی

در سونوگرافی اولیه بارداری در اوایل هفته پنجم کیسه بارداری دیده می‌شود که نشان از تخمک گذاری به موقع مادر است اما اگر ساک حاملگی دیده نشود یعنی تخمک گذاری مادر با تاخیر انجام شده است. اگر سطح هورمون HCG ببیشتر از 1100 باشد ولی کیسه بارداری مشاهده نشود به این معناست که بارداری خارج از رحم اتفاق افتاده است که باید کورتاژ شود.

 

راهکارهای قطع سریع پریود | قرص برای قطع خونریزی قاعدگی

 

 

زمان دیده شدن جنین در سونوگرافی

برخی اعتقاد دارند که از هفته ششم که جزو سونوگرافی اولیه بارداری است می‌توان جنین را دید اما بهتر است تا هفته هشتم بارداری یعنی ماه دوم صبر کرده تا جنین به طور کامل دیده شود. از هفته هشتم بارداری به بعد اندازه جنین بزرگتر از یک فندق است که رشد جنین قابل سنجش است، صدای قلب جنین شنیده می‌شود و حتی تعداد قل مشخص می‌شود. اگر سونوگرافی ترانس واژینال (سونوگرافی داخلی) به جای سونوگرافی سنتی انجام شود توسط وارد کردن یک پروب به داخل واژن، درون واژن دیده می‌شود که هیچ گونه اشعه‌ای ندارد و اگر مادر باردار باشد ضرری به جنین نمی‌رسد. سونوگرافی ترانس واژینال نسبت به سونوگرافی شکمی زودتر قادر به تشخیص جنین است و فقط در مواقع ضرورت تجویز می‌شود.

 

 

سونوگرافی اولیه بارداری و کیسه زرده

در سونوگرافی اولیه بارداری پزشک به تشکیل کیسه زرده بسیار دقت می‌کند. معمولا کیسه زرده اولین علامت بارداری است که در سه هفته اول بارداری ابعادی در حدود 2 تا 3 میلی متر دارد که در هفته پنجم بارداری باید تشخیص داده شود. اگر در هفته پنجم کیسه زرده دیده نشود احتمالا به این معنا است که تخمک گذاری دیرتر اتفاق افتاده است اما اگر سطح هورمون گونادوتروپین بیش از 1500 یا 2000 باشد و کیسه زرده رویت نشود یعنی بارداری خارج از رحم است؛ به عبارتی دیگر دیده شدن کیسه زرده به این معنا است در داخل ساک حاملگی محتویاتی وجود دارد. گاهی پزشک برای اینکه اطمینان داشته باشد که کیسه زرده پس از هفته پنجم تشکیل می‌شود از شما می‌خواهد که یک یا دو هفته دیگر سونوگرافی را تکرار کنید که این دلیل اهمیت سونوگرافی در هفته هشتم را نشان می‌دهد. کیسه زرده باعث تامین خون اولیه جنین و روده اولیه جنین می‌شود که به دیسک جنین متصل است.

 

علت خونریزی واژن بعد از رابطه | درمان خونریزی واژن بعد از رابطه

 

 

زمان دیده شدن جنسیت جنین در سونوگرافی

پس از اینکه سونوگرافی اولیه بارداری، حاملگی شما را تایید کرد از هفته 16 به بعد که ماه چهارم بارداری است و جنین تقریبا به اندازه یک آووکادو است که می‌توان جنسیت او را تخمین زد. سونوگرافی از زوایای مختلف جنین را بررسی می‌کند و از روی اندام جنسی جنسیت جنین را اعلام می‌کند.

 

سونوگرافی اولیه بارداری چگونه انجام می‌شود؟

سونوگرافی یک روش تصویر برداری با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا (فراصوت) است که توسط سونولوژیست با دستگاهی به نام ترانسفورماتور انجام می‌شود که می‌توان درون رحم را مشاهده کرد. در سونوگرافی اولیه بارداری به مادر گفته می‌شود نوشیدنی بنوشد تا مثانه او پر شود. مادر باید روی تخت دراز کشیده و روی شکم او ژل مخصوصی مالیده می‌شود تا امواج راحت‌تر به بدن منتقل شود سپس توسط مبدل که نوعی دستگاه دستی است روی شکم به آرامی حرکت داده شده تا تصاویر به مانیتور منتقل شود. تصویری که از جنین دیده می‌شود سفید – سیاه است که اطلاعاتی مانند هفته چندم بارداری، رشد جنین، سن بارداری و ... را نشان می دهد.

 

هشدارهای سرطان دهانه رحم چیست ؟ | علائم + درمان سرطان دهانه رحم

 

هزینه و قیمت سونوگرافی اولیه بارداری

هزینه سونوگرافی اولیه بارداری با توجه به نوع مرکز سونوگرافی (دولتی یا خصوصی بودن) متفاوت است اما به طور کل می‌توان گفت حدود قیمت در سال 1400 در صورت داشتن بیمه از 60 هزار تومان به بالا و در صورت آزاد بودن از 90 هزار تومان به بالا است که بهتر است قبل از انجام سونوگرافی، قیمت را سوال کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید