دندانپزشکی و سلامت دهان

برای تشخیص بارداری آزمایش خون بهتر است یا سونوگرافی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

برای تشخیص بارداری آزمایش خون بهتر است یا سونوگرافی؟ برای یافتن جواب این سوال این مطلب را از دست ندهید.

برای تشخیص بارداری آزمایش خون بهتر است یا سونوگرافی؟ آزمایش خون نتایج دقیق‌تری را به شما ارائه می‌کند؛ زیرا وجود یا عدم وجود هورمون اچ سی جی یک امر قطعی است. مشکلاتی همچون خراب بودن تجهیزات سونوگرافی و یا عدم مهارت و تجربه لازم اپراتور می‌توانند منجر به غیر قابل اعتماد بودن سونوگرافی شوند. باتوجه‌به این موارد، اگر بخواهیم به پرسش مذکور یک پاسخ ساده ارائه کنیم، باید بگوییم که آزمایش خون انتخاب دقیق‌تری است.

آزمایش خون برای بارداری

به جرئت می‌توان بیان کرد که یکی از دقیق‌ترین روش‌های موجود جهت تشخیص بارداری، استفاده از آزمایش خون محسوب می‌شود. این روش کاربردی را با نام‌های دیگری همچون آزمایش اچ سی جی (HCG) نیز می‌شناسند؛ زیرا تمرکز اصلی آن بر روی تشخیص گنادوتروپین است. این آزمایش به سادگی تعیین می‌کند که وضعیت هورمون‌های بارداری در چه سطحی قرار دارند و بر اساس آن معین می‌کند که آیا فرد مدنظر ما باردار شده است یا خیر.

به گفته سایت nobellab درباره آزمایش خون بارداری:

در این روش با اندازه‌گیری سطح هورمون بتا در خون، بارداری تشخیص داده می‌شود. آزمایش خون به مراتب دقیق‌تر از آزمایش ادرار است و قدرت تشخیصی آن به خصوص در روزهای ابتدایی بارداری بسیار چشمگیرتر است. با این حال، این روش در خانه قابل انجام نیست و جهت انجام آزمایش خون باید از طریق آزمایشگاه و یا خدمات آزمایش در منزل اقدام کنید.

شایان ذکر است که این نوع آزمایش خون خود به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که هر یک از آن‌ها از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار هستند. نخستین مورد، آزمایش کیفی اچ سی جی است که مشخص می‌کند هورمون‌های مربوط به بارداری در خون قرار گرفته‌اند. حالت دوم که به آن آزمایش کمی گفته می‌شود به منظور تشخیص مقدار این هورمون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر دوی این موارد، پزشک با بررسی آمار و ارقام ارائه شده در طی آزمایش قادر به تعیین وضعیت فرد خواهد بود.

لازم است به چند نکته مهم در مورد این روش به خصوص اشاره کنیم. نخست آنکه آزمایش خون بارداری زمانی مناسب محسوب می‌شود که یازده روز از لقاح گذشته باشد؛ بنابراین چنانچه قبل از این دوره زمانی چنین آزمایشی صورت بگیرد، نتیجه مشخصی به شما ارائه نمی‌شود. علاوه بر این، هورمون مذکور هر روز یکبار به دو برابر میزان قبل افزایش پیدا می‌کند. این امر جهت پاسخ به این پرسش که برای تشخیص بارداری آزمایش خون بهتر است یا سونوگرافی اهمیت دارد.

سونوگرافی برای بارداری

روش دیگری که به منظور تشخیص بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از بانوان با آن آشنا هستند، سونوگرافی است. این روش یک مدل تصویربرداری پیشرفته به شمار می‌آید که در آن به جای دوربین‌های معمولی باید از موج‌های صوتی کمک بگیریم. کلینیک پژواک درباره این روش گفته است:

سونوگرافی بی خطر و بدون درد است و تصاویری از داخل بدن را با استفاده از امواج صوتی تولید می کند. این تصویربرداری، شامل استفاده از یک مبدل کوچک (پروب) و ژل است که به صورت مستقیم روی پوست قرار می گیرد. امواج صوتی با فرکانس بالا از پروب از طریق ژل به بدن منتقل می شود. معاینات سونوگرافی از پرتوی های مضر استفاده نمی کند (همانطور که در اشعه ایکس استفاده می شود)، بنابراین برای بیمار خطرناک نمی باشد.

سونوگرافی نیز به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که عموماً از نظر ساختار و نحوه به‌کارگیری با هم متفاوت هستند. سونوگرافی از درون واژن یکی از این موارد به شمار می‌آید. گزینه بعدی نیز سونوگرافی از طریق شکم است که رایج‌ترین مدل از این روش تست محسوب می‌شود. باتوجه‌به این موارد، به نظرتان برای تشخیص بارداری آزمایش خون بهتر است یا سونوگرافی؟ جالب است بدانید که در سال‌های اخیر علاوه بر سونوگرافی‌های سه‌بعدی، امکان استفاده از سونوگرافی‌های چهاربعدی نیز فراهم شده است. یک مزیت بسیار مهم در مورد سونوگرافی آن است که می‌تواند به ما وضعیت سلامتی جنین را نشان دهد.

در صورتی که نیاز به انجام سونوگرافی دارید می توانید از خدمات سونوگرافی در منزل استفاده کنید. مرکز مراقبت های پرستاری یارا درمان در همه ی مناطق تهران خدمات سونوگرافی شکم و لگن را در منزل ارائه می دهد. بعد از تماس با مرکز، پزشک متخصص رادیولوژی با دستگاه سونوگرافی پرتابل به منزل شما مراجعه می کند و سونو گرافی کامل شکم و لگن را با دقت و مهارت بالا برای شما انجام می دهد. گزارش سونوگرافی با مهر و امضای پزشک به شما ارائه می شود و برای ارائه به پزشکان متخصص دیگر معتبر است. همچنین پزشک می تواند فاکتور انجام خدمات را برای دریافت هزینه از بیمه ی تکمیلی برای شما بنویسد.

برای تشخیص بارداری آزمایش خون بهتر است یا سونوگرافی

 برخی از پزشکان به صورت ویژه بر روی سونوگرافی تأکید می‌کنند و بعضی دیگر آزمایش خون را به عنوان گزینه بهتر در نظر گرفته‌اند. با بررسی معایب سونوگرافی نسبت به معایب آزمایش خون می‌توان دریافت که کدام یک از این دو انتخاب حداقل به صورت تئوری انتخاب مناسب‌تری برشمرده می‌شود. پیش از این گفتیم که سونوگرافی به دلیل استفاده از امواج رادیویی ممکن است خطراتی را برای جنین شما به همراه داشته باشد. این در حالی است که آزمایش خون عملاً هیچ عارضه خاصی را به دنبال ندارد. در واقع آزمایش کردن خون مستلزم تماس مستقیم با جنین نیست که خود یک موضوع بسیار مهم است.

در ادامه پاسخ به این پرسش که برای تشخیص بارداری آزمایش خون بهتر است یا سونوگرافی باید گفت آزمایش خون نتایج دقیق‌تری را به شما ارائه می‌کند؛ زیرا وجود یا عدم وجود هورمون اچ سی جی یک امر قطعی است. مشکلاتی همچون خراب بودن تجهیزات سونوگرافی و یا عدم مهارت و تجربه لازم اپراتور می‌توانند منجر به غیر قابل اعتماد بودن سونوگرافی شوند. باتوجه‌به این موارد، اگر بخواهیم به پرسش مذکور یک پاسخ ساده ارائه کنیم، باید بگوییم که آزمایش خون انتخاب دقیق‌تری است.

آزمایش در منزل

بسیاری از بانوان دوست دارند به جای مراجعه به بهترین آزمایشگاه تهران، وضعیت بارداری خود را در منزلشان تشخیص دهند. طبیعتاً برای انجام چنین کاری می‌توان از تکنیک سونوگرافی استفاده کرد؛ زیرا تجهیزات مربوط به آن پرتابل یا قابل حمل‌و‌نقل هستند. همچنین در برخی شرایط می‌توانیم به سراغ روش‌های ساده‌تر برویم. آزمایش ادرار یا بیبی چک همان گزینه‌ای محسوب می‌شود که قصد داریم به آن بپردازیم.

این تست‌ها دارای یک بخش به خصوص هستند که لازم است بر روی‌ آن‌ ادرار کنید. پس از چند دقیقه، خطوطی بین حروف C و T به نمایش در می‌آیند که هر یک از آن‌ها دارای معانی مختص به خود هستند. اگر دو خط در بین دو مورد دیده شود، می‌توان گفت که شخص حامله است. چنانچه با یک خط مواجه شویم، حاملگی تأیید نمی‌شود. کارشناسان مرکز یارا درمان می‌توانند با به‌کارگیری تست‌‌های مختلف به شما کمک کنند تا شرایط بارداری‌تان را تشخیص دهید.

سخن پایانی

این پرسش که برای تشخیص بارداری آزمایش خون بهتر است یا سونوگرافی باید از جهات مختلف بررسی شود. در هر صورت باید بگوییم که شما می‌توانید با بهره‌گیری از خدمات مراکزی همچون یارا درمان، بهترین تست‌های مربوط به بارداری را در منزل انجام دهید. متخصصان این مجموعه قادر به رفع کلیه نیازهای شما هستند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله