دندانپزشکی و سلامت دهان

بهترین دارو برای کیست تخمدان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

کیست تخمدان نوعی توده خوش‌خیم محسوب می‌شود که اغلب با گذر زمان از بین رفته و هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد. بهترین دارو برای کیست تخمدان، قرص‌هایی مثل قرص LD محسوب می‌شود. اما داروها و مکمل‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به درمان کیست تخمدان کمک کنند.

 

کیست تخمدان نوعی توده خوش‌خیم محسوب می‌شود که اغلب با گذر زمان از بین رفته و هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد. گاهی اوقات کیست‌های تخمدان زنان می‌توانند عوارض خطرناکی داشته باشد و باید توسط دارو درمان شوند. معمولاً برای درمان کیست تخمدان از داروهای ضدبارداری استفاده می‌کنند. بهترین دارو برای کیست تخمدان، قرص‌هایی مثل قرص LD محسوب می‌شود. اما داروها و مکمل‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به درمان کیست تخمدان کمک کنند.

درمان کیست تخمدان

همان‌طور که در ابتدا نیز گفتیم، کیست تخمدان در اکثر موارد بدن داشتن علائم است و خود به خود رفع می‌شود؛ ولی در برخی مواقع نیز باید به کمک دارو درمان شود. به این صورت که فرد با احساس یک سری علائم به پزشک متخصص مراجعه می‌کند. پزشک به کمک سونوگرافی انجام شده، بیماری را تشخیص می‌دهد. در نهایت به کمک دارو، کیست تخمدان برطرف می‌شود. در آخر نیز برای اطمینان از برطرف شدن کیست تخمدان، مجدد سونوگرافی انجام می‌شود.

متأسفانه، در برخی موارد به علت بزرگ بودن کیست تخمدان یا موارد دیگر، کیست به کمک دارو رفع نمی‌شود. در چنین شرایطی به جراحی نیاز است تا کیست از تخمدان خارج شود. عمل جراحی کیست تخمدان به صورت لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی انجام می‌شود.

درمان کیست تخمدان

بیشتر بخوانید هر آنچه که درباره هودکتومی باید بدانیم؟ (افزایش میل جنسی)

 

علائم کیست تخمدان چیست؟

با این‌که کیست تخمدان در اکثر موارد علائم خاصی از خود نشان نمی‌دهد؛ ولی در صورت رفع نشدن و ادامه‌دار بودن، علائم زیر ظاهر می‌شوند؛

  • نفخ یا تورم شکم
  • درد لگن قبل یا در حین سیکل قاعدگی
  • احساس حرکات دردناک روده
  • تهوع و استفراغ
  • درد در ناحیه کمر یا ران
  • مقاربت دردناک
  • پریودهای دردناک
  • حساسیت سینه

 

چگونه بفهمیم کیست تخمدان ترکیده است؟

گاهی اوقات ممکن است بر اثر عوامل مختلف، کیست تخمدان دچار پیچیدگی و یا پارگی شود. این شرایط بسیار خطرناک بوده و باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورت داشتن علائم زیر، احتمال ترکیدگی کیست تخمدان وجود دارد؛

  • داشتن تب بالا
  • غش یا سرگیجه
  • درد شدید یا تیز در قسمت لگن
  • تنفس پی‌درپی و سریع

لیست بهترین داروها برای کیست تخمدان

قرص اوزیل دکتر گیل

قرص اوزیل دکتر گیل جزو بهترین داروها برای کیست تخمدان محسوب می‌شود و به درمان کیست تخمدان کمک می‌کند. قرص اوزیل دکتر گیل با داشتن ترکیبات مقوی در ساختار خود قدرت باروری زنان، عملکرد تخمدان‌ها، حفظ تعادل هورمون‌ها و تنظیم چرخه قاعدگی بهبود می‌بخشد. بر اساس دستور پزشک می‌توانید این قرص را به تعداد 1 یا 3 بار در طول روز مصرف کنید.

توجه داشته باشید که این قرص حاوی فولات و میواینوزیتول است. فولات همان ویتامین  B9 است که در اکثر مواد غذایی یافت می‌شود. میواینوزیتول در گوشت، گیاهان و حبوبات وجود دارد و تقویت سیستم ایمنی بدن و دیگر اعضای آن کمک می‌کند. از این دارو برای درمان سندروم تخمدان پلی‌کیستیک نیز استفاده می‌کنند. این قرص فاقد عوارض مصرفی خاص است.

قرص آی پی 6 اینوزیتول هگزا فسفات هربالیو گرین

از دیگر قرص‌هایی که در لیست بهترین دارو برای کیست تخمدان قرار دارند، می‌توان به قرص آی پی 6 اینوزیتول هگزا فسفات هربالیو گرین اشاره کرد. این قرص حاوی اﯾﻨﻮﺳﯿﺘﻮل ﻫﮕﺰا ﻓﺴﻔﺎت است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و به درمان کیست تخمدان کمک می‌کند. همچنین در جلوگیری از بروز سرطان نیز بسیار موثر عمل می‌کند.

این دارو نیازی به تجویز پزشک نداشته و می‌توانید از داروخانه دریافت کنید. ولی توجه داشته باشید که اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی قرار دارید، برای مصرف این قرص باید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین قبل از مصرف قرص، در صورت مصرف قرص‌های دیگر به پزشک اطلاع دهید تا از بروز تداخل دارویی جلوگیری شود. نحوه مصرف این قرص به صورت یک قرص در شب و روز  و بعد از غذا است.

قرص LD

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، قرص LD به عنوان قوی‌ترین و بهترین دارو برای درمان کیست تخمدان محسوب می‌شود. این قرص باید تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شود. قرص‌های ضد بارداری مثل ال دی و اچ دی دارای هورمون‌هایی نظیر استروژن و پروژسترون هستند که بهبود وضعیت تخمک‌گذاری در بدن زنان کمک می‌کنند. این قرص‌ها میزان تستوسترون بدن را کاهش و میزان هورمون‌های زنانه از جمله استروژن و پروژسترون را افزایش می‌دهند.

قرص LD

بیشتر بخوانید چه چیزی باعث حامله نشدن می‌شود؟

 

قرص سیبل

قرص سیبل نیز همانند قرص‌های ضدبارداری بوده و هورمونی است و می‌تواند به درمان کیست تخمدان کمک کند. این قرص بر غده هیپوفیز اثر گذاشته و مانع آزادسازی هورمون تستوسترون در بدن می‌شود. از دیگر مزایای استفاده از این قرص می‌توان به کاهش ابتلا به بیماری‌های سرطان تخمدان، سرطان رحم، آندومتریوز و فیبروکیستیک اشاره کرد.

بهتر است برای مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. در هر ورق این قرص 28 قرص وجود دارد که 21 عدد به رنگ صورتی و 7 عدد به رنگ سفید هستند. شما باید اول قرص‌های صورتی را مصرف کنید و سپس سفید. توجه داشته باشید که پزشکان توصیه می‌کنند روزانه یک عدد و معمولا صبح‌ها به مصرف قرص سیبل بپردازید. البته پزشک بر اساس شرایط و وضعیت کیست شما، دوز مصرفی قرص را مشخص خواهد کرد.

مصرف این قرص ممکن است با یک‌ سری عوارض مثل حساسیت آلرژیک، خستگی، ایجاد تغییر در خلق و خو، گرگرفتگی، تورم سینه و... همراه باشد. در صورت احساس ضعف در استخوان‌ها و یا واکنش آلرژیک شدید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. ناگفته نماند که پزشک متخصص، توصیه می‌کند از روز دوم یا سوم دوران قاعدگی خود، شروع به مصرف قرص سیبل کنید. توجه داشته باشید که مصرف قرص بر اساس دستورالعمل آن و پزشک، باعث می‌شود سریع‌تر کیست شما رفع شود.

 

علائم دفع کیست تخمدان به کمک بهترین دارو برای درمان کیست تخمدان

پس از این‌که قرص‌های خود را به طور مرتب مصرف کردید، کیست‌های شما شروع به ترکیدن کرده و رفته‌رفته از بین می‌روند. ترکیدن کیست تخمدان پس از مصرف دارو با یک‌سری علائم همراه است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • داشتن خون‌ریزی غیر طبیعی
  • احساس درد بیشتر در رابطه جنسی
  • تکرر ادرار
  • داشتن درد هنگام ادرار یا دفع مدفوع
  • داشتن دردهای شدید در دوران قاعدگی
  • حساس شدن پستان‌ها
  • خون‌ریزی به همراه درد ران، کمر و لگن

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله