دندانپزشکی و سلامت دهان

چه چیزی باعث حامله نشدن می‌شود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

بارداری یک فرایندی است که اکثر زنان آرزوی تجربه آن را دارند و دوست دارند که فرزند خود را در آغوش گرفته و بزرگش کنند. اما متاسفانه عوامل مختلفی وجود دارند که بر روی باردار نشدن و ناباروری تاثیر می‌گذارند.

بارداری یک فرایندی است که اکثر زنان آرزوی تجربه آن را دارند و دوست دارند که فرزند خود را در آغوش گرفته و بزرگش کنند. اما متاسفانه عوامل مختلفی وجود دارند که بر روی باردار نشدن و ناباروری تاثیر می‌گذارند. برخی از این عوامل به سبک زندگی زنان بستگی دارد، برخی ژنتیکی بوده و برخی مربوط به وضعیت بدنی آن‌ها است. خوشبختانه با پیشرفت علم، درصد زیادی از ناباروری‌ها درمان می‌شوند. ولی هنوز هم مواردی وجود دارند که قابل درمان نیستند. البته رعایت برخی موارد می‌تواند شانس زنان را در احتمال بارداری افزایش دهد. 


علت باردار نشدن بدون جلوگیری

برخی از زوجین پس از داشتن رابطه جنسی منظم و بدون پیشگیری، باز هم شانس بارداری نداشته و حامله نمی‌شوند. از جمله دلایل باردار نشدن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

علت باردار نشدن بدون جلوگیری

بیشتر بخوانید تشخیص بارداری از روی ناخن

  • سن

یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی باردار نشدن، می‌توان به سن اشاره کرد. با افزایش سن زنان، شانس بارداری آن‌ها کاهش می‌یابد. احتمالا می‌دانید که بهترین سن برای بارداری دهه سوم زندگی زنان یعنی بین 20 الی 30 سالگی  است. بعد از حدود 32 سالگی، تخمدان‌های زنان کم کار شده و تخمک‌های کمتری تولید می‌کنند. ولی توجه داشته باشید که بعد از 32 سالگی نیز، احتمال باروری صفر نمی‌شود بلکه کاهش می‌یابد و در صورت قرارگیری در شرایط مناسب، زنان بالای 30 سال نیز باردار می‌شوند.
 
نکته مهم دیگر این است که سن در صورت وجود شرایط دیگر، می‌تواند سبب باروری شود. به عنوان مثال خانمی که در دهه سوم زندگی خود قرار دارد ولی دارای عادت بد مصرف از جمله سیگار کشیدن و یا مصرف مواد مخدر است؛ در مقایسه با خانمی که بالای 30 سال است ولی سبک زندگی سالمی دارد؛ شانس باروری کمتری خواهد داشت. 
بیماری‌ها و ژنتیک
از جمله دیگر دلایل حامله نشدن، می‌توان به بیماری‌های مختلف و البته ژنتیک اشاره کرد. توجه داشته باشید که برخی از بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای می‌توانند بر روی میزان خروج تخمک‌ها از تخمدان‌ها تاثیر بگذارند و باروری را کاهش دهند. از طرفی ژنتیک نیز می‌تواند جزو یکی از دلیل حامله نشدن محسوب شود. از این رو قبل از اقدام به بارداری بهتر است با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید. 
 

  • هورمون‌ها

یکی دیگر از موارد مهم در باروری، تعادل همه هورمون‌ها در بدن است. هورمون‌های مختلفی که از مغز، تیروئید، غدد فوق کلیه، رحم و ... ترشح می‌شوند و بر روی میزان باروری تاثیر می‌گذارند. عدم تعادل این هورمون‌ها در بدن زنان، می‌تواند سبب باردار نشدن و عدم حاملگی گردد. 

  • عدم خواب کافی

کمبود خواب می‌تواند مشکلات مختلفی از جمله فشار خون، بیماری‌های قلبی، چاقی و ... به وجود آورد. این بیماری‌ها نیز می‌توانند بر روی میزان و شانس باروری تاثیر بگذارند. در نتیجه عدم خواب کافی یکی از انواع دلیل حامله نشدن محسوب می‌شود. بنابراین برای این‌که شانس برارداری خود را افزایش دهید؛ بهتر است خواب منظم و کافی داشته باشید. 

عدم خواب کافی

بیشتر بخوانید آیا زن یائسه حامله می‌شود؟

  • استرس

در طول زندگی، انسان به دلایل مختلفی می‌تواند دچار استرس بشود. استرس نیز می‌تواند بر ارگان‌های مختلف بدن تاثیر گذاشته و عملکرد آن‌ها را مختل کند. باروری در زنان نیز از جمله مواردی است که می‌تواند تحت تاثیر استرس و هیجان بدن قرار بگیرد و میزان و احتمال آن کاهش یابد. در نتیجه اگر قصد بارداری دارید و احساس می‌کنید در طول زندگی خود با تنش‌ها و چالش‌های زیادی روبرو هستید؛ بهتر است قبل از اقدام به بارداری با مشاور صحبت کرده و مشکلات خود را با او در میان بگذارید. مشاور به شما در کنترل احساسات و هیجانات کمک خواهد کرد. 

  • تغذیه

سعی کنید در تغییر سبک زندگی خود به تغذیه و مواد مصرفی خود نیز توجه داشته باشید. انرژی مورد نیاز برای فعالیت ارگان‌ها و اندام‌های بدن از طریق مواد غذایی که مصرف می‌کنیم، تامین می‌شوند. از این رو بهتراز مواد غذایی طبیعی و مفید در طی دوران بارداری یا پیش از آن استفاده کنید. مصرف مواد غذایی مضر از جمله فست فودها، مواد صنعتی و ... می‌تواند بر روند بارداری و حامله شدن تاثیر بگذارند. 

  • آلودگی و مواد غذایی ناسالم

امروزه با گسترش جمعیت و ساخت و ساز در بسیاری از شهرها، آلودگی هوا بیشتر شده است که بر روی سلامت افراد تاثیر می‌گذارد. اگر در شهرهایی زندگی می‌کنید که آلودگی هوا زیاد است؛ بهتر است در روزهای آلوده، استفاده از ماسک را هنگام بیرون رفتن فراموش نکنید. چراکه آلودگی هوا  از جمله علت باردار نشدن محسوب می‌شوند. از طرفی برخی از زنان به مصرف سیگار یا دیگر مواد مخدر عادت دارند؛ این افراد با چنین عادات زندگی، باروری بسیار خطرناکی را تجربه خواهند کرد. البته در برخی مواقع نیز سبب عدم بارداری و حاملگی خواهد شد. 

  • اضافه وزن

یکی دیگر از دلایل حامله نشدن، اضاه وزن بالا است که سیستم بدنی شما را به هم می‌ریزد. در صورت حامله شدن نیز، اضافه وزن خطرات دوران بارداری را افزایش می‌دهد. از این رو اگر قصد بارداری دارید، بهتر است رژیم غذایی خود را به درستی رعایت کنید. 

  • مصرف الکل

مصرف الکل سبب ایجاد اختلال در تخمک‌گذاری شده و باروری شما را کاهش می‌دهد. به طور کلی زنان که الکل مصرف می‌کنند، شانس بارداری کمتری دانرد. 

سخن پایانی
مهم‌ترین عامل برای افزایش شانس باروری، داشتن سبک زندگی سالم است. اگر قصد بارداری دارید، بهتر است رژیم غذایی و عادات زندگی خود را اصلاح کنید تا از بروز اتفاقات ناگوار پیش از حاملگی یا پس از آن جلوگیری شود. 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله