دندانپزشکی و سلامت دهان

مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

شاید برای برخی افراد سؤال باشد که مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو چقدر است. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که عوامل متعددی در بهبودی کامل تأثیر می‌گذارند که از جمله می‌توان به وضعیت سلامت جسمی فرد و انجام نکات مراقبتی بعد از جراحی اشاره کرد.

 

یکی از عملیات‌های متفاوتی که برای زانو انجام می‌دهند، عمل تعویض مفصل زانو است. شاید برای برخی افراد سؤال باشد که مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو چقدر است. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که عوامل متعددی در بهبودی کامل تأثیر می‌گذارند که از جمله می‌توان به وضعیت سلامت جسمی فرد و انجام نکات مراقبتی بعد از جراحی اشاره کرد.

 

دوران نقاهت بعد از عمل تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو، تقریباً به عنوان جراحی سخت و بزرگ محسوب می‌شود؛ چراکه مفصل زانو به طور کامل تخلیه شده و به وسیله پروتز پر می‌شود. هما‌ن‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، بهبودی کامل پس از این جراحی، به وضعیت جسمانی بدن هر فرد بستگی دارد. از آنجایی که بدن افراد با یکدیگر متفاوت است در نتیجه مدت زمان بهبودی نیز در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

مدت زمان بهبودی تا یک ماه بعد از عمل تعویض مفصل زانو

اگر بیمار در شرایط عادی باشد انتظار می‌رود که تا یک ماه  بعد از عمل تعویض مفصل زانو، درد بیمار تا حد زیادی کاهش یافته و او درد کمتری را تجربه کند. سعی کنید در مدت یک ماهه اول، به میزان کافی استراحت کنید و از انجام فعالیت‌های سنگین یا فعالیت‌هایی که به زانوهایتان آسیب می‌زنند، جلوگیری کنید. همچنین باید مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خود را به درستی انجام داده باشید و برای بهبودی کامل، باید به فیزیوتراپی مراجعه کنید. همچنین در این مدت باید جای عمل جراحی تا حد زیادی بهبود یافته باشد.

مدت زمان بهبودی تا یک ماه بعد از عمل تعویض مفصل زانو

بیشتر بخوانید  10کلینیک برتر ارتوپدی در تهران

 

مدت زمان بهبودی تا دو ماه بعد از عمل تعویض مفصل زانو

معمولاً پس از گذشت دو ماه بعد از عمل تعویض مفصل زانو، درد بیمار کمتر شده و تقریباً متوقف می‌شود. از این رو پزشک معالج توصیه می‌کند مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را متوقف کنید. البته فیزیوتراپی همچنان در این دوران نیز ادامه خواهد داشت. تقریباً در این دوران، افراد می‌توانند حالت عادی خود بازگردند و برخی از ورزش‌های سبک را انجام دهند.

مدت زمان بهبودی تا سه ماه بعد از عمل تعویض مفصل زانو

به طور کلی می‌توان گفت که مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو، حدود 6 ماه تا یک سال بعد از عمل جراحی است. در ماه سوم تقریباً، زانوی شما بهبود یافته است؛ ولی باید فیزیوتراپی و ورزش‌های مربوطه را همچنان ادامه دهید. اگر شرایط عادی باشد می‌توانید ورزش‌هایی نظیر شنا یا دوچرخه سوای را نیز انجام دهید. در کل دوران پس از عمل باید رژیم غذایی خود را درست کنید و از مصرف مواد الکی و یا سیگار اجتناب کنید چراکه می‌توانند روند بهبودی شما را مختل کنند.

 

چه عواملی روند بهبودی را کندتر می‌کند؟

به طور کلی مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو، به عواملی همچون مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، وضعیت جسمانی بدن هر فرد، فیزیوتراپی و رژیم غذایی مناسب مربوط است ولی مصرف برخی مواد و یا انجام برخی رفتارها، مدت زمان بهبودی را کندتر می‌کنند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

چه عواملی روند بهبودی را کندتر می‌کند؟

بیشتر بخوانید 10 کلینیک برتر مفاصل در تهران

  • کشیدن سیگار

کشیدن سیگار و یا مصرف دخانیات، گردش خون در بدن را مختل می‌کنند و باعث ایجاد لخته در محل جراحی می‌شوند. از این رو روند بهبودی با مشکل مواجه می‌شود.

  • داشتن دیابت کنترل نشده

دیابت کنترل نشده می‌تواند شدت زخم جراحی را بیشتر کند و سبب ایجاد سکته گردد.

  • انجام ندادن فیزیوتراپی

اگر بعد از عمل جراحی، فیزیوتراپی نشوید، احتمال شکستگی مفصل آسیب دیده وجود دارد. در این صورت به جراحی مجدد نیاز خواهید داشت. فیزیوتراپی با تقویت عضلات مفاصل و افزایش گردش خون، به کنترل درد، کاهش تورم و افزایش سرعت بهبودی کمک می‌کند.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله