دندانپزشکی و سلامت دهان

طول عمر بعد از سکته مغزی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای افراد اتفاق بیفتد، سکته مغزی است. در این مقاله دلایل آن را بررسی خواهیم کرد.

 

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای افراد اتفاق بیفتد، سکته مغزی است. سکته مغزی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد؛ ولی این که بیمار بعد از سکته مغزی، زنده می‌ماند و اگر بماند، طول عمر او چقدر خواهد بود، می‌تواند دغدغه و سؤال خیلی از افراد باشد. برخی از کسانی که سکته مغزی کرده‌اند، با مراقبت کامل پس از سکته مغزی و بهبودی، توانسته‌اند زندگی رضایت‌بخشی داشته باشند. البته نوع سکته مغزی که در افراد مختلف روی می‌دهد، می‌تواند در طول عمر آن‌ها تأثیر داشته باشد.

 

بیمار سکته مغزی چند سال عمر می‌کند؟

به طور کلی و البته به طور متوسط می‌توان گفت که کسانی که دچار سکته مغزی شده‌اند، حدود 5 سال کمتر از افراد عادی، طول عمر دارند. در واقع سکته مغزی بر امید به زندگی افراد تأثیر می‌گذارد. ولی توجه داشته باشید که عوامل مختلفی بر طول عمر افراد پس از سکته مغزی تأثیر می‌گذارند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • شدت و میزان سکته مغزی
  • نوع سکته مغزی
  • علت سکته مغزی
  • عوارض ایجاد شده در بیماران
  • میزان و کیفیت درمان دریافت شده توسط بیماران پس از سکته مغزی
  • کیفیت خدمات پزشکی و مراقبت‌هایی که ارائه می‌شود.

بیمار سکته مغزی چند سال عمر می‌کند؟

بیشتر بخوانید علائم سکته مغزی در زنان

 

عوامل مؤثر در طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی

همان‌طور که گفتیم عوامل مختلفی بر روی طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی تأثیر می‌گذارند. در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت؛

  • تأثیر سن بر طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی

بر اساس آزمایش‌های انجام شده و آمارهای گرفته شده، طول عمر بیمارانی که سن کمتری دارند و دچار سکته مغزی شده‌اند، نسبت به بیمارانی دچار سکته مغزی شده‌اند و سن بیشتری نیز دارند، بیشتر خواهد بود.

 

  • شدت سکته مغزی و رابطه آن با طول عمر بیماران

شدت سکته مغزی بر طول عمر بیماران تأثیر می‌گذارد. هر چقدر سکته مغزی شدیدتر باشد، به همان اندازه نیز آسیب بیشتری به بدن انسان وارد کرده و با عوارض تهدید کننده دیگری از جمله فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است. بیمارانی که سکته مغزی شدیدی را تجربه می‌کنند در معرض بازگشت دوباره سکته قرار دارند و امید به زندگی در آن‌ها کمتر است.

  • تأثیر متفاوت انواع سکته مغزی بر طول عمر بیماران

نوعی از سکته مغزی با عنوان سکته هموراژیک وجود دارد که مغز بیمار دچار خون ریزی می‌شود. این در حالی است که در نوع دوم سکته مغزی یعنی سکته ایسکمیک، پارگی رگ‌های مغز اتفاق می‌افتد. بیماران مبتلا به سکته مغزی هموراژیک در معرض خطر و درصد مرگ بیشتری نسبت به بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک قرار دارند.

  • تأثیر بیماری‌ها بر کاهش میزان امید به زندگی پس از سکته مغزی

اگر بیمار دارای بیماری‌های پس زمینه‌ای دیگر از جمله دیابت، فشار خون بالا، سابقه سکته قلبی، بیماری شریان‌ها، آلزایمر، ناتوانی‌های جسمی، افسردگی، مشکلات گوارشی و... باشد، می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد پس از سکته مغزی تأثیر بگذارند.

  • دریافت درمان مناسب و افزایش طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی

برای این‌که بیمار مبتلا به سکته مغزی، بهبود یابد یک‌سری مراقبت‌های ویژه‌ای انجام می‌شود که از جمله می‌توان به کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی و دیگر درمان‌های دارویی اشاره کرد. اگر همه این موارد به درستی انجام شود می‌توان تا حد زیادی خطرات بعد از سکته مغزی را کاهش داد و میزان طول عمر مفید بیمار را افزایش داد. البته نکته مهم دیگری نیز وجود دارد که بیماران بعد از سکته مغزی باید، در حدود سه الی چهار ساعت بعد، تحت درمان پزشک قرار بگیرند تا درمان‌ها بتوانند بیشترین تأثیر خود را بگذارند.

عوامل مؤثر در طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی

بیشتر بخوانید علائم سکته مغزی خاموش

علت مرگ بعد از سکته مغزی

متأسفانه، احتمال مرگ بعد از سکته مغزی وجود دارد و رایج‌ترین علل مرگ بعد از سکته مغزی به شرح زیر هستند؛

  • پاره شدن رگ‌های مغزی: یکی از عوارض سکته مغزی، پاره شدن رگ‌های مغز است. اگر خون رسانی به مغز یا قسمتی از آن متوقف شود، احتمال مرگ فرد وجود دارد.
  • ایست قلبی:  سکته مغزی می‌تواند سبب ایجاد فشار خون بالا، اختلال در گردش خون و یا ضربان قلب نامنظم شود. این موارد نیز می‌توانند سبب ایست قلبی و در نهایت مرگ شوند.
  • اختناق: از دیگر عوارض سکته مغزی می‌توان به مشکلات تنفسی شدید اشاره کرد. این مورد نیز می‌تواند سبب مرگ فرد شود.
  • ایجاد اختلال در دیگر ارگان‌ها: گاهی اوقات سکته مغزی می‌تواند منجر به ایجاد عفونت، آسیب ریوی، فشار خون، دیابت و... اشاره کرد که می‌توانند سبب مرگ شوند.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله