دندانپزشکی و سلامت دهان

علائم سرطان ریه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

آیا با علائم سرطان ریه آشنا هستید؟ می دانید این سرطان چه علائمی را در چه قسمت هایی از بدن ایجاد می کند؟

سرطان ریه، همانطور که از نام آن مشخص است، سرطانی است که از ریه ها شروع می شود. ریه ها در قفسه سینه قرار دارند. هنگامی که نفس می‌ کشید، هوا از طریق بینی و نای به ریه‌ ها می‌ رود، جایی که از طریق لوله‌ هایی به نام برونش جریان می‌ یابد.  معمولا سرطان ریه در سلول هایی که این لوله ها را پوشانده اند، شروع می شود.

در صورت ایجاد سرطان ریه، ممکن است هیچ علامتی از سرطان ریه را متوجه نشوید و اولین علامت این سرطان، اغلب در طول آزمایشات برای یک وضعیت پزشکی متفاوت پیدا می شود و معمولا به شکل یک نقطه غیر طبیعی (مشکل) در عکس برداری با اشعه ایکس قفسه سینه یا سی تی اسکن یافت می شود.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با علائم سرطان ریه کسب کنید، حتما در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: سرطان ریه چیست؟

 

علائم سرطان ریه چیست؟

اغلب اوقات سرطان ریه در مراحل اولیه خود هیچ علامتی ندارد. زیرا ریه ها پایانه های عصبی زیادی ندارند، بنابراین یک تومور می تواند بدون ایجاد درد در آنجا شروع به رشد کند و ممکن است تا زمانی که سرطان شروع به گسترش نکند، متوجه علائم آن نشوید.

اما هنگامی که علائم بیماری شروع به ظاهر شدن می کنند، می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • سرفه مزمن، خشن، گاهی همراه با مخاطی که خون در آن وجود دارد
  • تغییرات در سرفه ای که برای مدت طولانی وجود داشته است
  • عفونت های تنفسی که مدام عود می کنند، از جمله برونشیت یا ذات الریه
  • تنگی نفس که بدتر می شود
  • خس خس سینه
  • درد قفسه سینه ماندگار
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در بلع
  • درد شانه

این علائم معمولاً به دلیل مسدود شدن راه‌ های تنفسی یا به دلیل گسترش بیشتر سرطان در ریه، نواحی مجاور یا سایر قسمت‌ های بدن رخ می‌ دهند.

 

علائم سرطان ریه در مرحله اول

مرحله اولیه سرطان ریه اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند. در واقع، سرطان ریه مرحله اول بیشتر به این دلیل است که غربالگری انجام داده اید، نه به این دلیل که متوجه اشتباهی شده اید و اگر علائمی ایجاد شود، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه، به خصوص سرفه جدید، سرفه ای که پایدار است، یا سرفه ای که خون یا مخاط را ایجاد می کند
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • عفونت های مکرر مانند برونشیت یا ذات الریه

 

علائم سرطان ریه مرحله چهارم

وقتی سرطان ریه به این مرحله می رسد، شروع به گسترش به نقاط بیشتری در ریه ها، مایع اطراف ریه ها یا سایر نقاط بدن کرده است. این سطح از سرطان ریه، علاوه بر علائم تنفسی مانند سرفه و خس خس سینه، ممکن است موارد زیر را نیز داشته باشد:

  • خستگی
  • ضعف
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • سردرد، بی حسی یا تشنج اگر به مغز سرایت کرده باشد

علائم سرطان ریه

علائم سرطان ریه که کمتر شایع است

برخی از علائم سرطان ریه، بر قسمت هایی از بدن تأثیر می گذارد که به نظر می رسد مرتبط با ریه ها نیستند. این علائم عبارتند از:

  • تغییراتی در انگشتان، که در آن ناخن ها بیش از حد معمول منحنی می شوند و پوست و ناخن ها براق به نظر می رسند و یا انتهای انگشتان بزرگتر به نظر می رسد
  • کلسیم بیش از حد در خون (هیپرکلسمی)، که می تواند باعث ناراحتی معده، تشنگی، تکرر ادرار و سردرگمی از جمله علائم دیگر شود
  • سندرم هورنر، که می تواند باعث افتادگی پلک، کاهش اندازه مردمک و کاهش تعریق شود - همه این علائم معمولا در یک طرف صورت ایجاد می شوند
  • صورت، گردن یا بازوهای پف کرده، ناشی از توموری است که جریان خون را محدود می کند

 

علائم سرطان ریه در مردان

مردان بیشتر از زنان به سرطان ریه مبتلا می شوند که با سیگار کشیدن مرتبط است. آنها بیشتر احتمال دارد سرفه ای داشته باشند که از بین نمی رود یا سرفه خلط دار، خلط یا خون داشته باشند.

 

علائم سرطان ریه در زنان

علائم سرطان ریه در زنان عمدتاً مانند مردان است. با این حال، زنان بیشتر از مردان نسبت به سایر انواع سرطان ریه به آدنوکارسینوم ریه مبتلا می شوند. این نوع سرطان ریه با سیگار کشیدن ارتباطی ندارد.

 

علائم سرطان ریه روی پوست

علاوه بر مشکلات تعریق ناشی از سندرم هورنر، سرطان ریه می تواند مشکلات دیگری را نیز برای پوست ایجاد کند. این علائم عبارتند از:

  • زردی که باعث زرد شدن پوست و سفیدی چشم می شود
  • به راحتی کبود شدن، زمانی اتفاق می افتد که سرطان با غدد فوق کلیوی بدن شما تداخل پیدا کند

 

سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین تمام جنسیت ها است. در حال حاضر، ابتلا به سرطان ریه به طور کلی در حال کاهش است، اما این کاهش برای زنان جوان‌ تر به این اندازه نبوده است. در حقیقت، سرطان ریه به طور سنتی با مردان مسن‌ تری که سابقه مصرف دخانیات دارند مرتبط بوده است، بنابراین پزشکان ممکن است در رابطه با یک زن جوان غیر سیگاری که با علائم عمومی مانند سرفه یا عفونت‌ های مکرر تنفسی وارد می‌شو، به سرطان ریه مشکوک نباشند.

 

پیشنهاد مطالعه: پنومونی ریه چیست؟ | همه چیز درباره درمان و علائم

 

سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه بیماری ناشی از تقسیم سلولی کنترل نشده در ریه است. سلول های بدن به عنوان بخشی از عملکرد طبیعی خود تقسیم می شوند و کپی های بیشتری از خود می سازند. اما گاهی اوقات، تغییراتی (جهش) دریافت می‌ کنند که باعث می‌ شود در حالی قرار گیرند که نباید بیشتر از خودشان بسازند. سلول‌ های آسیب‌ دیده که به‌ طور غیر قابل کنترلی تقسیم می‌ شوند، توده‌ ها یا تومور هایی از بافت ایجاد می‌ کنند که در نهایت از عملکرد صحیح اندام‌ های بدن جلوگیری می‌ کنند.

سرطان ریه، نام سرطانی است که از ریه‌ ها شروع می‌ شوند - معمولاً در راه‌ های هوایی (برونش‌ ها یا برونشیول‌ ها) یا کیسه‌ های هوایی کوچک (آلوئول‌ها) ایجاد می شود. سرطان هایی که از جاهای دیگر شروع می شوند و به سمت ریه ها حرکت می کنند معمولاً از جایی که شروع می شوند نامگذاری می شوند. به عبارت ساده تر، سرطان ریه زمانی شروع می شود که سلول های غیرطبیعی به صورت کنترل نشده در یک یا هر دو ریه رشد می کنند.

سرطانی که از ریه ها شروع می شود به عنوان سرطان اولیه ریه شناخته می شود و می تواند به سایر قسمت های بدن مانند غدد لنفاوی، مغز، غدد فوق کلیوی، کبد و استخوان ها گسترش یابد. زمانی که سرطان در قسمت دیگری از بدن شروع می شود و به ریه ها سرایت می کند، سرطان ثانویه یا متاستاتیک در ریه نامیده می شود.

سرطان ریه اولیه به دو نوع اصلی تقسیم می شود:

  • سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) حدود 85 درصد از سرطان های ریه را تشکیل می دهد و شامل آدنوکارسینوم، کارسینوم سلول سنگفرشی و کارسینوم سلول بزرگ تمایز نیافته است.
  • سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) 15 درصد باقیمانده سرطان های ریه را تشکیل می دهد. سرطان ریه سلول کوچک معمولا از قسمت میانی ریه شروع می شود و تمایل دارد سریعتر از NSCLC گسترش یابد.

اگر سرطان ریه از هر دو نوع تشکیل شده باشد، سرطان مختلط سلول کوچک یا سلول بزرگ نامیده می شود.

سرطان ریه

مراحل سرطان ریه چیست؟

سرطان معمولاً بر اساس اندازه تومور اولیه، فاصله یا عمق آن در بافت اطراف و اینکه آیا به غدد لنفاوی یا سایر اندام ها گسترش یافته است، مرحله بندی می شود و هر نوع سرطان دستورالعمل های خاص خود را برای مرحله بندی دارد.

 

آشنایی با مرحله بندی سرطان ریه

هر مرحله از سرطان ریه، دارای چندین ترکیب از اندازه و گسترش است که می تواند در آن دسته قرار گیرد. به عنوان مثال، تومور اولیه در سرطان مرحله III می تواند کوچکتر از سرطان مرحله دوم باشد، اما عوامل دیگر آن را در مرحله پیشرفته تری قرار می دهند. مرحله بندی کلی برای سرطان ریه عبارتند از:

 

  • مرحله 0: سرطان در لایه بالایی ریه یا برونش قرار دارد. به سایر قسمت های ریه یا خارج از ریه سرایت نکرده است.
  • مرحله I: سرطان به خارج از ریه گسترش نیافته است.
  • مرحله II: سرطان بزرگتر از مرحله I است، به غدد لنفاوی داخل ریه گسترش یافته است یا بیش از یک تومور در همان لوب ریه وجود دارد.
  • مرحله III: سرطان بزرگتر از مرحله II است، به غدد لنفاوی یا ساختارهای مجاور گسترش یافته است یا بیش از یک تومور در یک لوب متفاوت از همان ریه وجود دارد.
  • مرحله IV: سرطان به ریه دیگر، مایع اطراف ریه، مایع اطراف قلب یا اندام های اطراف گسترش یافته است.

 

پیشنهاد مطالعه: 10 کلینیک برتر ریه در تهران

 

علت سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه توسط سلول‌ هایی ایجاد می‌ شود که به تقسیم شدن ادامه می‌ دهند، حتی اگر نباید این کار را انجام دهند. در حالی که تقسیم سلولی یک فرآیند طبیعی است، همه سلول‌ ها دارای یک کلید خاموش داخلی هستند که مانع از تقسیم آن‌ ها به سلول‌ های بیشتر می‌ شود یا در صورت لزوم باعث از بین رفتن آنها (آپوپتوز) می‌ شود. کلید خاموش زمانی فعال می شود که یک سلول چندین بار تقسیم شده باشد یا تغییرات زیادی داشته باشد (جهش).

سلول های سرطانی، سلول های طبیعی بدن هستند که جهش هایی به دست آورده اند و کلید خاموش را حذف می کنند. در این شرایط، سلول ها به تکثیر ادامه می دهند، کنترل نمی شوند و با سلول های طبیعی بدن تداخل می کنند. سلول های سرطانی می توانند وارد جریان خون یا غدد لنفاوی شوند و به مکان های دیگر بدن منتقل شوند و آسیب را گسترش دهند.

اگرچه پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این تغییرات می شود که منجر به سرطان در برخی افراد می شود و در برخی دیگر نمی شود، اما برخی عوامل، از جمله سیگار کشیدن محصولات تنباکو، می تواند بدن را در معرض خطر بیشتری برای آسیب به سلول های خود قرار دهد که می تواند باعث سرطان ریه شود.

 

چه عواملی خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند؟

در حالی که عوامل زیادی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد، سیگار کشیدن هر نوع محصول تنباکو از جمله سیگار، سیگار برگ یا پیپ بزرگترین عامل خطر منفرد است. در واقع، کارشناسان تخمین می زنند که 80 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه مربوط به سیگار است.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  • قرار گرفتن در معرض مواد مضر مانند آلودگی هوا، رادون، آزبست، اورانیوم، اگزوز گازوئیل، سیلیس، محصولات زغال سنگ و غیره
  • انجام پرتودرمانی های قبلی در قفسه سینه (به عنوان مثال برای سرطان سینه یا لنفوم)
  • داشتن سابقه خانوادگی سرطان ریه

تشخیص سرطان ریه

سرطان ریه چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص سرطان ریه می تواند یک فرآیند چند مرحله ای باشد. اولین مراجعه به پزشک معمولا شامل گوش دادن به علائم موجود، سوال در مورد سابقه سلامتی و انجام یک معاینه فیزیکی (مانند گوش دادن به قلب و ریه ها) می شود. از آنجایی که علائم سرطان ریه مشابه بسیاری از بیماری‌ های رایج‌ تر دیگر است، ممکن است پزشک با آزمایش خون و عکس‌ برداری با اشعه ایکس قفسه سینه شروع کند.

اگر پزشک مشکوک به سرطان ریه باشد، مراحل بعدی تشخیص معمولاً شامل آزمایش‌ های تصویربرداری بیشتری مانند سی‌ تی اسکن و سپس بیوپسی می‌ شود. آزمایش‌ های دیگر شامل استفاده از سی تی اسکن برای مشاهده اینکه آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر، و آزمایش‌ های بافت سرطانی از نمونه‌ برداری برای کمک به تعیین بهترین نوع درمان است.

 

اگر شما نیز اطلاعاتی در رابطه با علائم سرطان ریه دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله