دندانپزشکی و سلامت دهان

3 راهکار ساده برای کاهش سرفه و خشکی قفسه سینه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

سرفه‌های مکرر و دردناک می‌توانند روند طبیعی زندگی را مختلف کنند. از یک جلسه کاری مهم گرفته تا هنگام خواب، سرفه‌های پشت سر هم همه چیز را به هم می‌ریزند و چه از نظر دردناک بودن و چه از نظر سر و صدا و اختلال دائمی اذیت کننده هستند.

سرفه‌های مکرر و دردناک می‌توانند روند طبیعی زندگی را مختلف کنند. از یک جلسه کاری مهم گرفته تا هنگام خواب، سرفه‌های پشت سر هم همه چیز را به هم می‌ریزند و چه از نظر دردناک بودن و چه از نظر سر و صدا و اختلال دائمی اذیت کننده هستند. همه ما چند باری تاکنون با این مشکل مواجه شده‌ایم. خیلی اوقات مشکل آنقدری حاد نیست که به پزشک مراجعه کنیم یا دوست داریم در حین درمان زودتر سرفه‌های خود را کم کنیم. در این مقاله بهترین و راحت‌ترین راه‌های کاهش سرفه را با هم بررسی می‌کنیم که به راحتی می‌توانید از آن‌ها در خانه استفاده کنید.

از درمان‌های خانگی استفاده کنید

راهکارهای خانگی بسیار زیادی برای درمان سرفه وجود دارد. بسیاری از این روش‌ها بسیار ساده هستند و با کمترین امکانات هم می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. البته لازم به ذکر نیست که این روش‌ها قرار نیست علت سرفه را از بین برده یا آن را به طور کامل از بین ببرند، بلکه صرفا راه‌هایی برای تسکین سرفه هستند و شدت آن را کاهش می‌دهند.

غرغره کردن آب نمک

یکی از ساده‌ترین و قدیمی‌ترین راه‌‌های درمانی هم غرغره کردن آب نمک است. نمک می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و برای وقت‌هایی که مخاط غلیظ داشته باشید نیز عالی عمل می‌کند. البته که این روش به درد گلودرد سرفه‌های ویروسی نمی‌خورد هرچند ممکن است کمی اثر تسکین دهنده داشته باشد. برای این کار کافیست یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان کوچک آب گرم بریزید و در حالی که هنوز گرم است، محلول را غرغره و سپس بیرون بریزید.


طب سنتی نیز ید طولایی در انواع داروهای گیاهی مناسب برای گلو درد و سرفه دارد و تعداد زیادی از این مواد تاکنون توسط مقالات علمی نیز تایید شده‌‌اند. به طور مثال آویشن یکی از معروف‌‌ترین این گیاهان است که حتی در بسیاری از شربت‌های سرفه نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه را می‌توانید به عنوان دمنوش مصرف کنید و از تسکین دهندگی آن لذت ببرید یا برای تاثیر بهتر کمی عسل را نیز با آن ترکیب کنید. از دیگر گیاهان دارویی مفید نیز می‌توان به میخک،‌ریشه شیرین بیان و ریشه زنجبیل اشاره کرد. همه این گیاهان خاصیت تسکین دهندگی دارند و با باز کردن راه تنفسی و رقیق کردن مخاط به کاهش سرفه کمک می‌کنند.

نوشیدنی آب لیمو و عسل

یکی دیگر از پرطرفدارترین روش‌های خانگی برای کاهش سرفه همین نوشیدنی است. عسل یکی از بهترین ماده‌‌های تسکین بخش گلو است که تولید مخاط را کاهش می‌دهد و علایم سرفه را نیز تا حد زیادی رفع می‌کند. عسل همچنین یک ضدالتهاب عالی است و بهتر است هنگام سرفه حتما از آن استفاده کنید. از طرفی چند قطره آب لیموی تازه نیز می‌تواند با داشتن ویتامین سی سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و اثر تسکین بخش نیز دارد. این دو ماده را با آب گرم ترکیب کنید و از نتایج آن لذت ببرید. عسل را البته به صورت خالی هم می‌توانید میل کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.


منظور از رطوبت در این جا هم رطوبت داخلی بدن و هم رطوبت خارجی است. دهیدراته شدن و قرار گیری در محیط خشک، تحریک گلو را تشدید کرده و سبب خشک‌تر شدن آن می‌شود که خودش سبب افزایش سرفه نیز می‌شود. دقیقا به همین دلیل نیز هست که همواره تاکید بر نوشیدن مایعات چه آب خالی و چه دمنوش و سوپ و مواردی از این قبیل است. به جز نوشیدن آب و مایعات، کارهای دیگری هم برای افزایش رطوبت می‌توانید انجام دهید.

دوش آب گرم

کمی آب داغ را در حمام باز کنید تا فضا خوب بخار بگیرد. این کار سبب می‌شود رطوبت فضا تا حد خوبی بالا رود و مخصوصا اگر سرفه‌های خشک و سینه خشکی دارید، کاملا اثر تسکین دهنده آن را حس خواهید کرد. به جز این‌‌ها بیماری و سرفه‌های پی در پی خود سبب به هم ریختن نظم ذهنی می‌شود که با یک دوش آب گرم می‌توانید کمی ریلکس شده و آرامش بگیرید.

بخور گرم

قاعدتا نمی‌توانی روزی چند بار به حمام بروید اما نگران نباشید. این مورد بیشتر برای کسانی است که در آب و هوای خشک و کم رطوبت زندگی می‌کنند. یک دستگاه بخور گرم کوچک و ساده می‌تواند مشکل شما را خیلی ساده حل کند. اگر به دنبال تاثیر بیشتری هستید، می‌توانید اسانس‌های گیاهی مانند اسطوخودوس و نعناع را نیز تهیه کرده و یکی دو قطره در آب بخور بریزید و با تنفس این بخار تا حد زیادی به تسکین گلو و باز شدن مجاری تنفسی خود کمک کنید. برای تاثیر بیشتر یک حوله را روی سر و دستگاه بخور بیندازید تا حجم بخار بیشتری را تنفس کنید. حتی می‌توانید یک دستگاه بخور با ظرفیت بالاتر تهیه کرده و آن را کنار تخت خود روشن بگذارید تا کل محیط از رطوبت لازم برخوردار شود.


به جز روش‌های خانگی، محصولات داروخانه نیز می‌توانند به شما کمک کنند. این محصولات نیازی به تجویز پزشک ندارند و موارد بی‌خطری هستند که می‌توانید از آن‌ها برای درمان خود استفاده کنید. به طور مثال آبنبات‌های مخصوص می‌توانند کمک کنند گلو مخاط بیشتری ترشح کند و درد و التهاب آن را برطرف می‌کنند.

شربت سرفه از دیگر موارد پرطرفدار برای کاهش سرفه است. اکثر مدل‌های شربت سرفه نیازی به تجویز پزشک ندارند. این شربت‌ها در واقع اکثرا منشاء گیاهی دارند و با ترکیب چندین ماده اولیه مفید، می‌توانند نسبت به درمان‌های خانگی تاثیر بیشتری داشته باشند و البته استفاده از آن‌‌ها نیز بسیار ساده‌تر است. یکی از بهترین مثال‌ها شربت سینوپرت است. این شربت سرشار از ترکیبات موثر و مهم است و از میان‌ها آن‌ها می توان به ترکیبات گیاهی ریشه ژنتیان، گیاه شاه پسند و پرایم رز اشاره کرد که همگی به بهبود التهاب کمک کرده و به رفع علایم کمک می‌کند. این شربت همچنین برای رفع گرفتگی بینی نیز مفید است و برای سرماخوردگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

درمان کامل سرفه نیاز به طی شدن دوره درمان یا حل ریشه‌ای مشکل و علت به وجود آمدن آن دارد. اما در این میان می‌توان میزان سرفه‌ها را کاهش داد. تکرر سرفه می‌تواند مشکلات ثانویه را به وجود بیاورد و در روند طبیعی زندگی نیز اختلال ایجاد کند. راهکارهای ارائه شده در این مقاله از جمله خرید شربت سینو پرت از داروخانه آنلاین داروهلپ، همگی روش‌های بسیار ساده‌ای هستند که می‌توانید در هر حال و اوضاعی از آن‌ها بهره ببرید و حداقل گلوی خود را تا حد زیادی تسکین دهید.

برچسب ها:
کاهش سرفه
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید