دندانپزشکی و سلامت دهان

علل و علائم نکروز چربی سینه | درمان نکروز چربی سینه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

از بین رفتن بافت چربی در سینه ها، نکروز چربی سینه نامیده می شود. هر آنچه درمورد علا و راه های درمان لازم است را در اینجا بخوانید.

نکروز چربی در سینه چیست؟

نکروز چربی در سینه یک بیماری غیر سرطانی پستان است که در صورت آسیب به بافت چرب سینه تشکیل می‌شود. زنان در هر سنی ممکن است در هر منطقه از پستان دچار نکروز چربی در سینه شوند اما زنان میانسال با سینه‌های بزرگتر ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند. عموما نکروز چربی در سینه بی ضرر است اما بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا احتمال ابتلا به سرطان سینه و پستان رد شود.

 

 

دلایل نکروز چربی سینه | علل نکروز چربی سینه

سینه از غدد و مجاری تولید کننده شیر احاطه شده توسط بافت چربی تشکیل شده است. هنگامی که سینه آسیب دیده است ممکن است توده‌هایی در این بافت ایجاد شوند. هر روشی که بافت چربی سینه را مختل کند می‌تواند منجر به نکروز چربی در سینه شود از جمله:

  • بازسازی سینه
  • تزریق چربی از قسمت‌های دیگر بدن به سینه (به نام لیپو مدلینگ)
  • نمونه برداری از سینه
  • پرتو درمانی

در حالی که بدن به طور معمول بافت آسیب دیده سینه را با بافت اسکار جایگزین می‌کند اما در نهایت سلول‌های چربی در حال مرگ هستند. در صورت وجود سلول‌های چرب، مایعی چرب آزاد می‌شود و درون کیست روغنی جمع شده که مانند یک توده در سینه ظاهر می‌شود. زنانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، حداکثر تا 10 سال پس از انجام عمل می‌توانند دچار نکروز چربی در سینه شوند. توجه به این نکته مهم است که اگر نکروز چربی سینه برای شما تشخیص داده شده باشد، به این معنی نیست که احتمال ابتلا به سرطان سینه در شما بیشتر است.

 

5 علت خارش سینه زنان + درمان خارش پستان

 

علائم نکروز چربی سینه

نکروز چربی در سینه به طور معمول به صورت لمس یک توده گرد و محکم است. بعضی از خانم‌ها در ناحیه‌ای که نکروز چربی سینه ظاهر می‌شود کبودی یا گودی و حساس شدن به لمس مشاهده می‌کنند. گاهی اوقات نکروز چربی در سینه می‌تواند پستان یا سینه را به سمت داخل فرو برد. گروهی دیگر از بانوان علائم خاصی را احساس نمی‌کنند و در معاینات پزشکی، ام آر آی یا سونوگرافی سینه متوجه وجود نکروز چربی در سینه می‌شوند. هنگامی که شما تحت جراحی بازسازی سینه که شامل بازسازی اتولوگ (استفاده از بافت قسمت دیگری از بدن برای جایگزینی بافت سینه و پستان) است قرار می‌گیرید، ممکن است چربی موجود در آن قطعه از بافت جریان خون کافی نداشته باشد و در نهایت بمیرد. نکروز چربی در سینه ناشی از عمل ممکن است تا ماه‌ها بعد قابل توجه نباشد و یا خود را نشان ندهد. تشکیلات نکروز چربی در سینه در ابعاد کوچک می‌تواند بدون درمان حل شده و یا از بین برود. با این حال برخی از نکروزهای سینه می‌توانند به اندازه کافی بزرگ و دردناک شوند تا ظاهر و احساس پستان را از حالت اولیه آن تحریف کنند.

 

 

نكروز بعد از ماموپلاستی

ماموپلاستی نوعی جراحی زیبایی برای بزرگ یا کوچک کردن سینه‌ها است. هرچند که اگر ماموپلاستی زیر نظر متخصص با تجربه انجام شود مشکلی جدی پیش نخواهد آمد اما از عوارض احتمالی و جانبی آن می‌توان به ایجاد نکروز چربی در سینه اشاره کرد که باعث از بین رفتن بافت چربی در عمق پوست می‌شود. احتمال بروز نکروز چربی در سینه‌هایی که افتاده‌تر است نسبت به سایر سینه‌ها بیشتر می‌باشد.

 

ماستکتومی چیست ؟ | ماستکتومی ناقص ، پیشگیرانه و رادیکال

 

تشخیص نکروز چربی سینه

ممکن است در هنگام انجام معاینه سینه‌های خود در خانه توده‌هایی را مشاهده کنید یا هنگام بازرسی کلی از بدن، با حالت غیر عادی سینه‌ها رو به رو شوید. احتمال دارد پوست در اطراف توده قرمزتر یا ضخیم‌تر به نظر برسد. گرچه معمولاً دردناک نیست اما بهتر است در مورد وجود توده‌های غیرمعمول در سینه خود به پزشک مراجعه کنید. با معاینه فیزیکی، پزشک قادر به تشخیص علائم نکروز چربی در سینه از سرطان نخواهد بود اما در این صورت احتمالا به شما توصیه می‌شود که از تصویربرداری تشخیصی (مانند MRI) استفاده کنید تا شکل و شمایل توده اصلی بهتر دیده شود. همچنین گاه لازم است از سلول‌های سرطانی در بافت، نمونه برداری انجام شود.

 

 

درمان نکروز چربی سینه

اگر پزشک تشخیص نکروز چربی در سینه را تأیید کرد، در صورتی که کوچک باشد و باعث ناراحتی شما نشود ممکن است توصیه کند منتظر بمانید تا نکروز چربی در سینه بدون درمان برطرف شود، خصوصاً اگر ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نکروز چربی سینه شکسته شود تا از بین برود. توصیه دیگری که پزشک به شما خواهد کرد این است که در صورت دارا بودن موارد زیر برای از بین بردن رشد بیشتر نکروز چربی، عمل جراحی انجام دهید:

  • بیوپسی مشخص نمی‌کند که آیا شما نکروز چربی در سینه دارید یا خیر
  • به دلیل نکروز چربی در سینه درد دارید
  • نکروز چربی در سینه از بین نمی‌رود یا به مرور زمان بزرگتر می‌شود

برای از بین بردن نکروز چربی در سینه، ابتدا بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود. جراح بافت آسیب دیده یا مرده را برش می‌دهد که در نهایت با یک زخم کوچک روبه‌رو خواهید شد که با گذشت زمان کم رنگ می‌شود.

 

 

لیپوساکشن گزینه دیگری برای از بین بردن نکروز چربی در سینه است. جراح از بی حسی موضعی استفاده می‌کند و یک برش کوچک در پوست شما ایجاد می‌کند. سپس یک دستگاه خلا را وارد بدن کرده و از تصویربرداری به عنوان راهنما برای از بین بردن بافت مرده و آسیب دیده ناشی از نکروز چربی در سینه استفاده می‌کند. اگر در نهایت به دلیل لیپوساکشن دچار گودرفتگی یا ناهمواری دیگری در سینه شوید، جراح می‌تواند با انجام جراحی کوچک بازسازی فلاپ (یکی از انواع بازسازی سینه) یا تزریق چربی برای افزایش حجم، ناحیه فرو رفته را پر کند.

بازسازی سینه بعد از سرطان سینه | همه چیز درباره بازسازی پستان

فرد باید نظارت بر هرگونه تغییر در سینه خود را که قبل یا بعد از درمان نکروز چربی سینه اتفاق می‌افتد را ادامه دهد و هرگونه نگرانی درمورد سلامت کلی سینه‌‌ها را به پزشک اطلاع دهد.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید