دندانپزشکی و سلامت دهان

روش‌های مختلف درمان جوش کیستی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

جوش کیستی یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین انواع آکنه‌ها است. کیست‌هایی که در اعماق پوست شما ایجاد می‌شوند و در آنجا گسترش هم پیدا می‌کنند.

جوش کیستی یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین انواع آکنه‌ها است. کیست‌هایی که در اعماق پوست شما ایجاد می‌شوند و در آنجا گسترش هم پیدا می‌کنند. جوش کیستی می‌تواند به دلیل وجود ترکیبی از باکتری‌ها، چربی و سلول‌های پوست که در منافذ پوستی به دام افتاده‌اند، ایجاد شود. اگرچه آکنه‌ها می‌توانند در هر فردی ایجاد شوند؛ اما جوش کیستی در افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر بروز می‌کند. این مشکل پوستی اکثر اوقات در نوجوانان، زنان و افراد مسن به دلیل وجود اختلالات هورمونی رایج است. معمولا جوش کیستی می‌تواند با افزایش سن بهتر شود. جوش کیستی نسبت به آکنه‌ها و دیگر جوش‌های پوستی بزرگ‌ترین اندازه‌ را دارد و در اعماق پوست ایجاد می‌شود. به نظر می‌رسد که دیگر انواع آکنه در قسمت بالایی و سطحی پوست قرار دارند. این جوش به‌صورت برآمدگی‌های قرمز، بزرگ و دردناک ظاهر می‌شود.

از جمله ویژگی‌های اصلی در شناسایی جوش کیستی عبارت‌اند از:

  • کیست بزرگ پر شده
  • ظاهر بزرگ سفید
  • قرمزی
  • حساسیت به لمس

جوش کیستی معمولا بر روی صورت افراد قابل‌مشاهده است؛ اما در قفسه سینه، گردن، پشت و بازو نیز به وجود می‌آید. این عارضه حتی ممکن است بر روی شانه‌ها و پشت‌گوش‌ها هم ظاهر شود. در صورت ابتلا به جوش کیستی شدید حتما باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

 

جوش کیستی

 

جوش کیستی چیست؟

آکنه‌ها انواع متفاوتی دارند که بر اساس ظاهرشان و‌ زمان ترمیم و بهبودی و شدتی که دارند، تقسیم‌بندی می‌شوند. جوش کیستی از جدی‌ترین و رایج‌ترین انواع جوش‌ها به شمار می‌رود. درواقع جوش کیستی نوعی جوش است که به‌ شکل برآمدگی‌های قرمز، بزرگ، دردناک در زیر پوست دیده می‌شود و زمان درمان و ترمیم پوست در آنها از انواع دیگر آکنه‌ها طولانی‌تر است. همچنین گاهی جوش کیستی موجب درد و خارش پوست نیز می‌شود. جوش کیستی معمولاً روی صورت، بازوها، پشت‌گوش، گردن، قفسه سینه، شانه‌ها و کمر دیده می‌شود. در همه سنین چه زنان و مردان و چه کودکان افراد می‌توانند آن را بروز دهند؛ اما جوش کیستی بیشتر در نوجوانان و جوانان مشاهده می‌شود و نسبت به باقی انواع آکنه‌های پوستی در اعماق پوست قرار دارند.

علاوه بر تغییرات هورمونی جوش کیستی می‌تواند به‌خاطر مسائل ژنتیکی و سبک زندگی ایجاد شود و در زنان و نوجوانان بیشتر دیده می‌شود. به این دلیل که تغییرات هورمونی به دلیل عادت‌ماهانه، بارداری و تنبلی تخمدان و یائسگی، در زنان بیشتر وجود دارد. همچنین تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) که به دلیل اختلال هورمونی در زنان به وجود می‌آید، باعث ایجاد قاعدگی‌های نامنظم، جوش کیستی و رویش موی زائد می‌شود. علاوه بر عوامل وراثتی که دومین عامل ابتلا به این نوع جوش‌ها است، سیگارکشیدن و مصرف غذاهای ناسالم مثل انواع فست‌فود و غذاهای چرب در ایجاد جوش کیستی موثر هستند.

جوش

روش‌های درمان جوش کیستی و پوست

اینکه آکنه و جوش کیستی به چه علتی به وجود آمده، تفاوتی ندارد. آنچه اهمیت دارد این است که درمان فورا آغاز شود و انتخاب راه درمانی مناسب بیشترین ضرورت را دارد. دو روشی که برای درمان آکنه و جوش کیستی بسیار مهم و کاربردی هستند، عبارت‌اند از:

  • استفاده از دارو

یکی از راه‌هایی که به‌وسیله آن می‌توان درمان جوش پوستی را تسریع کرد، استفاده از داروهای درمانی است. البته داروهای مفید برای ازبین‌بردن جوش کیستی برخلاف تصور اکثر افراد، به شکل خوراکی نیستند و به‌صورت پماد و ژل تجویز می‌شوند.
استفاده از دارو هرچند راهی مناسب برای درمان جوش‌ کیستی است؛ اما هزینه بالایی دارد. داروهای بدون نسخه تاثیر پایین‌تری دارند؛ ولی داروهایی که با نسخه پزشک تجویز می‌شوند، علاوه بر هزینه دارو نیاز به مراجعه پزشک و هزینه ویزیت و… هم دارند.

دارو

  • تغییر تغذیه

راه دیگری که به‌وسیله آن می‌توان درمان جوش کیستی را به طور موثر انجام داد، تغییر تغذیه است. در برخی از افراد جوش‌های پوستی به دلیل تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود، برای مثال حساسیت به غذاهای گرم می‌تواند باعث ایجاد جوش شود.

تزریق پلاسمای خون

پلاسمادرمانی پوست یک روش غیرجراحی است که در این روش از دستگاه پلاسما جت استفاده می‌شود تا سلول‌های پوستی از نو ساخته شوند و بهبود پوست هم ایجاد ‌شود. این روش، معمولا امن و کاربردی است و برای درمان عارضه‌های پوستی مانند چین‌وچروک، جوان‌سازی پوست، جای جوش‌ و آکنه‌، افتادگی پوست و علائم پیری هم استفاده می‌شود. با افزایش سن تغییراتی در بدن ایجاد می‌شوند و اثرات بالارفتن سن در پوست پدیدار می‌شوند. چروک‌هایی که روی پوست ایجاد می‌شوند، برای بعضی افراد ناخوشایند هستند. یکی از راه‌های درمان و بهبود چروک‌های پوست، پلاسما تراپی پوست است که تولید کلاژن از طریق میکرونیدلینگ را تحریک می‌کند و چروک‌ها را از بین برده و پوست را بهبود می‌بخشد. پلاسما تراپی پوست راه‌حلی کارآمد و غیرجراحی برای ترمیم پوست است.

این درمان از فناوری پلاسمای خنک برای تحریک تولید سلول‌های پوستی جدید استفاده می‌کند. این روش درمانی به‌عنوان جایگزینی کاربردی و آسان‌تر بدون جراحی نسبت به راه‌های درمانی سنتی مانند لیزر و جراحی پوستی موردتوجه قرار گرفته و برای بهبود عارضه‌های پوستی برای مثال چین‌وچروک، آکنه، لکه‌های پوستی و جوش‌ها، افزایش لطافت پوست و جوان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

باید دقت شود که برای نابودکردن جای جوش کیستی و آکنه پوست صورت باید از روشی استفاده شود که کمترین عارضه و بالاترین بازدهی را دارد. یکی از این بهترین روش‌ها، درمان جای جوش کیستی و آکنه با تزریق PRP یا پلاسما تراپی پوست است.

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی یک دستگاه درمانی و تراپی است که با به‌کاررفتن امواج صوتی با فرکانس بالا، به درمان جوش‌های پوستی کمک می‌کند. این دستگاه نخست به پوست شما حرارت می‌دهد و بعد امواج صوتی را به پوست ساطع می‌کند. این امواج صوتی باعث ایجاد داغی در داخل پوست شما می‌شوند و موجب کم‌شدن التهاب و باکتری‌های موجود در پوست خواهند شد.

دستگاه هایفوتراپی برای درمان آکنه، بدون کمترین عوارض جانبی استفاده می‌شود؛ اما داروهایی که برای جوش کیستی تجویز می‌شوند، معمولا عوارض دارند. همچنین، این دستگاه درمانی به‌صورت موضعی بر روی پوست شما اثر می‌گذارد و نیازی به درمان سیستمیک ندارد. هایفوتراپی برای پوست و جوش‌های کیستی، به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌گیرد.

  • در مرحله نخست، پوست شما باید از آلودگی‌ها پاک شود و سپس دستگاه بر روی پوست شما قرار می‌گیرد. در این مرحله، دستگاه هایفوتراپی با به‌کارگرفتن امواج صوتی، بر روی پوست شما باعث کاهش التهاب و کم‌شدن باکتری‌ها در پوست شما می‌شود.
  • در مرحله دوم، پوست شما با یک‌لایه مهم و اصلی پوشانده خواهد شد تا بهترین اثربخشی را برای درمان جوش کیستی به دست آورید. این لایه پوشاننده می‌تواند ژل یا کرم باشد و باید برای مدت‌زمان کمی بر روی پوست نگه داشته شود.

بعد از انجام درمان به‌وسیله دستگاه هایفو، پوست ترمیم می‌شود و جوش کیستی کم می‌شود. همچنین این دستگاه به‌عنوان یک راه پیشگیری از جوش کیستی هم کاربرد دارد.

هایفوتراپی

نتیجه‌گیری

این عارضه با بسته‌شدن منافذ پوست به‌وسیله باکتری‌ها و ایجاد عفونت در لایه‌های پایینی پوست و ایجاد برجستگی‌هایی قرمز و ملتهب بر روی سطح پوست نشان داده می‌شود که به آن جوش کیستی هم گفته می‌شود. این جوش‌ها به‌ علت جمع‌شدن چرک، نرم و آبکی هستند. مسائل ژنتیکی و نوسانات هورمونی از جدی‌ترین عوامل ابتلا به جوش کیستی هستند. پزشک متخصص پوست به‌راحتی می‌تواند در هنگام معاینه، التهاب جوش‌ها را مشاهده نموده و نوع جوش را تشخیص دهد. در صورت ابتلا به جوش کیستی و عدم توجه به درمان زودهنگام ممکن است که انجام آزمایش‌های تشخیصی بیشتری لازم باشد که در این صورت پزشک یک آزمایش کشت از عارضه انجام می‌دهد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید