دندانپزشکی و سلامت دهان

سر کلاژ یا دوختن دهانه رحم چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع که سر کلاژ یا دوختن دهانه رحم چیست؟ کسب کنید، حتما در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

سرکلاژ دهانه رحم راهی برای بسته نگه داشتن دهانه رحم در دوران بارداری برای جلوگیری از زایمان زودرس به دلیل ناتوانی (ضعیف شدن) دهانه رحم است. اگر دهانه رحم در طول دوران بارداری ضعیف شده باشد، پزشک شما احتمالاً سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم را توصیه می کند. این کار برای ایمن نگه داشتن جنین در داخل رحم تا زمان زایمان است.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع که سر کلاژ یا دوختن دهانه رحم چیست؟ کسب کنید، حتما در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: هر آنچه که درباره هودکتومی باید بدانیم؟ (افزایش میل جنسی)

 

سرکلاژ چیست؟

برخی از زنان دارای دهانه رحم ناتوان یا نارسایی دهانه رحم هستند. این بدان معناست که دهانه رحم اآنها به طور غیرعادی ضعیف است و ممکن است نتواند نوزاد را در دوران بارداری به درستی در جای خود نگه دارد. ضعیف بودن یا نارسایی دهانه رحم، می تواند باعث زایمان زودرس شود که می تواند برای جنین خطرناک یا حتی کشنده باشد.

برای خانم هایی که دهانه رحم انها ضعیف است، احتمال باز شدن زودرس دهانه رحم (عصب داخلی) وجود دارد. نگرانی که در این شرایط وجود دارد این است که دهانه رحم ممکن است بیشتر گشاد شود و باعث فعالیت رحم شود. دهانه رحم شما قسمت پایینی یا دهانه رحم است. به بیان ساده تر، رحم مانند یک کیسه یا کیف است و عمل سرکلاژ دهانه رحم مانند رشته هایی است که کیف را بسته نگه می دارد.

سرکلاژ دهانه رحم یک روش جراحی است که در آن از بخیه یا نوار جراحی برای بستن یا دوختن دهانه رحم استفاده می شود. در واقع، این یک درمان رایج برای ناتوانی دهانه رحم است و کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که جنین برای مدت زمان مناسب در رحم می ماند. در طول این روش، پزشک شما یک یا چند بخیه در دهانه رحم شما قرار می دهد تا در طول بارداری به طور ایمن بسته شود. سرکلاژ دهانه رحم، کمک می کند تا دهانه رحم تا حدود هفته 37 تا 38 بارداری بسته نگه داشته شود، زمانی که پزشک سرکلاژ را برمی دارد و اجازه می دهد تا زایمان به طور طبیعی شروع شود.

بر اساس مطالعه‌ ای که اخیراً در مجله پزشکی حرفه‌ ای منتشر شده است، روش‌ های سرکلاژ دهانه رحم در 85 تا 90 درصد مواقع موفقیت‌ آمیز هستند. 

سرکلاژ

چرا سرکلاژ دهانه رحم انجام می شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است پزشک، سرکلاژ دهانه رحم را در دوران بارداری شما توصیه کند. برخی از دلایل سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم عبارتند از:

  • دهانه رحم ناتوان (ضعیف شده): این می تواند به دلیل جراحی های گذشته مانند روش های LEEP یا سایر جراحی های روی بافت دهانه رحم اتفاق بیفتد
  • سقط جنین های گذشته از یک رحم با شکل غیر طبیعی یا آسیب به دهانه رحم 
  • سقط جنین گذشته در سه ماهه دوم بارداری که نشان دهنده ضعیف شدن دهانه رحم است

بنابراین مهم است که با پزشک خود درباره بارداری ها، سقط جنین ها و روش هایی که در گذشته داشته اید صحبت کنید. اگر پزشک شما فکر می کند که ممکن است از روش سرکلاژ دهانه رحم بهره مند شوید، آن را در حدود 12 تا 14 هفته بارداری، قبل از نازک شدن دهانه رحم انجام می دهد.

 

پیشنهاد مطالعه: هر آنچه که باید درباره واکسن گارداسیل بدانیم؟

 

بهترین زمان برای سرکلاژ دهانه رحم چه زمانی است؟

سرکلاژ دهانه رحم معمولاً در ماه سوم بارداری یا بین هفته های 12-14 انجام می شود. تشخیص زودهنگام این مشکل برای جلوگیری از مشکلات بعدی در بارداری کلیدی است. برخی از زنان ممکن است در اواخر بارداری به دلیل مشکل ناگهانی کوتاه شدن یا باز شدن دهانه رحم نیاز به سرکلاژ دهانه رحم داشته باشند که به آن سرکلاژ اورژانسی گفته می شود. اگر یک زن در نهایت نیاز به سرکلاژ اورژانسی داشته باشد، این معمولاً نشانه آن است که بارداری های بعدی نیز با همین مشکل مواجه خواهد شد.

اگر ضعیف بودن دهانه رحم خیلی دیر تشخیص داده شود، سرکلاژ دهانه رحم ممکن است گزینه مناسبی نباشد، زیرا دهانه رحم در حال حاضر خیلی بزرگ است. در این موارد ممکن است توصیه شود که زنان باردار استراحت مطلق داشته باشند تا احتمال زایمان زودرس کاهش یابد.

 

مزایا و خطرات سرکلاژ دهانه رحم چیست؟

همیشه بهتر است در مورد بهترین راه برای غلبه بر عوارض بارداری با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان تنها زمانی سرکلاژ دهانه رحم را پیشنهاد می کنند که بدانند فواید آن بیشتر از خطرات آن است. اگر سرکلاژ دهانه رحم که به درستی انجام شود می تواند از جنین شما در برابر سقط جنین یا هر گونه عارضه ناشی از زایمان زودرس محافظت کند. در واقع این کار، این می تواند نتایج نجات دهنده ای داشته باشد و به طور گسترده به عنوان بهترین گزینه برای دهانه رحم ناتوان در نظر گرفته می شود. 

 

در موارد نادر، ممکن است برخی از عوارض جانبی از خفیف تا شدید وجود داشته باشد. خطرات ناشی از سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم عبارتند از:

  • انقباضات زودرس
  • دیستوشی دهانه رحم یا ناتوانی دهانه رحم در گشاد شدن مناسب در حین زایمان
  • پارگی غشاها
  • عفونت دهانه رحم
  • پارگی دهانه رحم
  • حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیهوشی

برخی از عوارض جانبی می توانند نشان دهند که مشکلی در روند انجام سرکلاژ دهانه رحم وجود داشته است. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض پس از عمل فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • انقباضات
  • درد زیر شکم که به صورت موجی شبیه درد زایمان است
  • خونریزی واژینال
  • تب شدید بالای 100 فارنهایت
  • ترشحات بدبوی واژن
  • نشت آب

به طور کلی، چند بحث و روش وجود دارد که باید قبل از انجام سرکلاژ دهانه رحم طی کنید. ابتدا پزشک سابقه پزشکی شما را با شما بررسی می کند و در مورد سایر عوارض بارداری که در گذشته تجربه کرده اید صحبت می کند. پزشک شما همچنین گزینه‌ های مختلف مدیریت درد را برای این روش مورد بحث قرار می‌ دهد و معمولاً نوعی بی‌ حسی موضعی یا عمومی را توصیه می‌ کند.

 

پیشنهاد مطالعه: چه زنانی دخترزا هستند؟

 

سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم چگونه انجام می شود؟

معاینه فیزیکی دهانه رحم و سونوگرافی ترانس واژینال قبل از عمل انجام می شود تا متخصص بتواند به درستی دهانه رحم شما را ببیند و تصمیم بگیرد که چگونه می توان به درستی دهانه رحم را دوخت. عصبی بودن یا احساس اضطراب در مورد این روش طبیعی است و ممکن است با مطرح کردن هرگونه سوال یا نگرانی در جلسه اولیه به کاهش استرس کمک کند.

روش واقعی برای سرکلاژ دهانه رحم نسبتا ساده است. پس از بیهوشی (معمولاً عمومی، نخاعی یا اپیدورال)، پزشک از یک باند نخ قوی برای دوختن دور دهانه رحم استفاده می کند و آن را تا بسته شدن کامل محکم می کند.

پس از عمل، ممکن است مجبور شوید چند ساعت یا احتمالاً یک شب در بیمارستان بمانید. این برای اطمینان از عدم وجود عوارض فوری با انقباضات یا زایمان زودرس است. همچنین طبیعی است که برای چند روز خونریزی و گرفتگی خفیف را تجربه کنید، که معمولاً با ترشحات غلیظ واژن همراه است که ممکن است چند هفته طول بکشد. برای جلوگیری از هر نوع عفونت دهانه رحم، ممکن است داروهایی مانند آنتی بیوتیک به شما داده شود تا مصرف کنید.

شما باید برنامه ریزی کنید که تا زمانی که بخیه ها به طور کامل بهبود یابند یا تا زمانی که پزشک به شما بگوید که از سرگیری فعالیت های منظم مشکلی ندارد، در خانه استراحت کنید. برای جلوگیری از هرگونه عوارض، توصیه می شود یک هفته قبل از عمل و حداقل یک هفته بعد از عمل از رابطه جنسی خودداری کنید.

زن باردار

سرکلاژ دهانه رحم چه زمانی برداشته می شود؟

سرکلاژ دهانه رحم تا حدود هفته 37 بارداری باقی می ماند، اما اگر کیسه آب شما پاره شود یا انقباضات زایمان شروع شود، زودتر برداشته می شود. بخیه ها در مطب پزشک برداشته می شوند که تنها چند دقیقه طول می کشد. روش برداشتن آن مشابه انجام پاپ اسمیر است و نباید باعث درد زیادی شود.

 

پیشنهاد مطالعه: سونوگرافی NT و NB چیست و چه مواردی را مشخص می کند؟

 

آیا عمل سرکلاژ دهانه رحم دردناک است؟

این طبیعی است که چند روز بعد از عمل کمی گرفتگی و خونریزی خفیف یا لکه بینی داشته باشید. پس از انجام عمل سرکلاژ دهانه رحم نباید درد زیادی احساس کنید - درو اقع این درد نباید خیلی بیشتر از دردهای دوره قاعدگی باشد. برای کاهش هر گونه گرفتگی یا ناراحتی می توانید از استامینوفن ساده استفاده کنید. اگر گرفتگی یا درد شدید شکمی دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

بعد از عمل سرکلاژ دهانه رحم چه کارهایی را نباید انجام داد؟

پس از انجام عمل سرکلاژ، معمولا پزشک از شما می‌ خواهد که یک هفته تا 10 روز استراحت کنید تا بخیه‌ های دهانه رحم شما به درستی بهبود یابد. در این مدت، برای شما مهم است که دستورالعمل های آنها را دنبال کنید. آنها احتمالاً به شما توصیه می کنند که:

  • از رابطه جنسی یا قرار دادن هر چیزی در داخل واژن خود مانند دوش یا سایر محصولات زنانه خودداری کنید
  • راحت باشید و از ورزش های شدید یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: هر آنچه که درباره تست NST در بارداری باید بدانیم؟

 

آیا رابطه جنسی بعد از عمل سرکلاژ دهانه رحم مشکلی ندارد؟

پزشک از شما می‌ خواهد که یک هفته قبل از عمل سرکلاژ دهانه رحم و احتمالاً یک هفته تا 10 روز پس از عمل، از فعالیت جنسی خودداری کنید تا بخیه‌ های دهانه رحم شما زمان بهبودی داشته باشد.

 

سرکلاژ دهانه رحم خطر تولد زودرس را در زنان با سابقه نارسایی دهانه رحم کاهش می دهد. همه پزشکان در مورد اثربخشی روش های سرکلاژ توافق ندارند، و ممکن است این روش، بهترین گزینه برای همه نباشد. اگر برای یک بارداری نیاز به سرکلاژ دهانه رحم دارید، این عمل به شما کمک کند بارداری های خود را به بهترین شکل ممکن تا پایان ادامه دهید. اگر شما نیز تجربه ای در رابطه با سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید