دندانپزشکی و سلامت دهان

هر آنچه که باید درباره واکسن گارداسیل بدانیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه این بخش از خوب میشی، هر آنچه که باید درباره واکسن گارداسیل بدانیم؟ را اماده کردیم تا اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشید.

HPV که به عنوان ویروس پاپیلومای انسانی نیز شناخته می شود، شایع ترین عفونت مقاربتی در جهان است. HPV می تواند بدون علامت باشد و بنابراین، اکثر افراد هرگز متوجه نشوند که مبتلا به این ویروس هستند. سازمان غذا و داروی آمریکا یعنی FDA، واکسن گارداسیل -Gardasil - را به عنوان یک روش پیشگیری موثر در برابر HPV تایید کرده است.

در ادامه این بخش از خوب میشی، هر آنچه که باید درباره واکسن گارداسیل بدانیم؟ را اماده کردیم تا اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشید.

 

پیشنهاد مطالعه: آزمایشات واجب زنانه

 

HPV چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک ویروس رایج است که به چندین قسمت بدن از جمله بازوها، پاها، صورت، اندام‌ های جنسی و غیره حمله می‌ کند. HPV از طریق تماس جنسی مانند مقاربت، رابطه جنسی دهانی، مقعدی و به طور کلی از طریق پوست منتقل می‌ شود. در حال حاضر، بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که حدود یک سوم از این انواع فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی، کیسه بیضه، رکتوم و مقعد را تحت تاثیر قرار می دهند. برخی از اشکال HPV ممکن است فقط باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند و برخی دیگر از اشکال آن می تواند منجر به دیسپلازی دهانه رحم شده که در نهایت می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.

توصیه می شود که زنان آزمایش HPV را از حدود 21 سالگی شروع کنند. این آزمایش بخشی از تست پاپ اسمیر است که سالانه توسط متخصص زنان انجام می شود. با این حال، هیچ آزمایش HPV تایید شده برای مردان وجود ندارد. به همین دلیل است که تزریق واکسن گارداسیل بسیار مهم است.

 

واکسن گارداسیل چیست؟

Gardasil 9، تنها واکسن HPV مورد تایید FDA است که در جهان ارائه می شود. در واقع، گارداسیل، واکسنی است که برای پیشگیری از بیماری های خاص ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) استفاده می شود. این واکسن یک واکسن غیر عفونی است که می تواند تا 90 درصد از سرطان های دهانه رحم پیشگیری کند. واکسن گارداسیل، حاوی ذراتی است که ذرات HPV را تقلید می کنند. بنابراین، واکسن نمی تواند باعث عفونت بنابراین، واکسن نمی تواند باعث عفونت HPV شود.

واکسن گارداسیل به صورت تزریقی در یک عضله اصلی مانند بازو یا ران تزریق می شود. برخی از سرطان هایی که با واکسن پیشگیری می شوند عبارتند از سرطان واژن، فرج، آلت تناسلی، مقعد و گلو.

امروزه، واکسن گارداسیل، برای استفاده در کودکان و بزرگسالان 9 تا 45 سال تایید شده است. این واکسن معمولاً به عضله بازو تزریق می شود و می توان آن را به صورت دو یا سه واکسن در طول 6 تا 12 ماه تزریق کرد.

کارداسیل

 

پیشنهاد مطالعه: تاثیر تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

 

ارتباط بین واکسن گارداسیل و ویروس HPV چیست؟

سازمان غذا و دارو (FDA) گارداسیل 9 را برای محافظت در برابر بیماری های ناشی از سویه های مختلف ویروس HPV از جمله انواع 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 تاکید کرده است.

این گونه های HPV به عنوان عامل ایجاد سرطان یا شرایط خاص شناخته شده اند. واکسن گارداسیل، جلوگیری از برخی شرایط ناشی از HPV در زنان مورد تایید FDA است. از جمله:

  • پیش سرطان دهانه رحم یا سرطان
  • پیش سرطان فرج یا سرطان
  • پیش سرطان واژن یا سرطان
  • پیش سرطان مقعد یا سرطان
  • برخی از سرطان های سر و گردن
  • زگیل ناحیه تناسلی

علاوه بر این، واکسن Gardasil برای جلوگیری از شرایط زیر که توسط HPV در مردان ایجاد می شود، نیز مورد تایید FDA است:

  • پیش سرطان مقعد یا سرطان
  • برخی از سرطان های سر و گردن
  • زگیل ناحیه تناسلی

 

چه کسانی باید واکسن گارداسیل را بزنند؟

واکسن گارداسیل برای همه افراد (هم خانم ها و هم آقایان) در رده سنی 9 تا 26 ساله توصیه می شود. طبق گفته FDA، بهترین زمان برای واکسینه شدن در برابر HPV حدود 11 یا 12 سالگی است. دو دور گارداسیل برای افراد 9 تا 15 ساله تجویز می شود. هر کس 26 سال یا بیشتر، اگر علاقه مند به دریافت واکسن گارداسیل است، باید ابتدا با پزشک خود صحبت کند.

 

آیا واکسن گارداسیل ایمن و بی خطر است؟

واکسن گارداسیل سالها آزمایش را پشت سر گذاشته است تا مشخص شود که این واکسن ایمن و مؤثر است. حتی از زمانی که این واکسن در دسترس قرار گرفت، همچنان مطالعات برای نظارت بر ایمنی آن ادامه دارد.

با توجه به منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، عوارض جانبی بیشتر از حد انتظار رخ نداده است. تنها استثنا غش است که گاهی اوقات در صورت دراز کشیدن و بالا بردن پاهای خود هنگام تزریق واکسن می توان از آن جلوگیری کرد. 

بنابراین تزریق واکسن گارداسیل کاملا ایمن و بی خطر است و توصیه می شود حتما تزریق این واکسن را در لیست کارهای ضروری خود قرار دهید.

 

پیشنهاد مطالعه: مهم ترین واکسن های بزرگسال | جدول واکسن بزرگسالان

 

عوارض جانبی واکسن گارداسیل چیست؟

تزریق واکسن گارداسیل می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. در ادامه، به برخی از عوارض جانبی کلیدی که ممکن است در حین مصرف گارداسیل رخ دهد، اشاره کردیم:

  • درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق 
  • کبودی، خونریزی، خارش یا توده در محل تزریق
  • سردرد
  • تب
  • اسهال
  • سرگیجه
  • احساس خستگی
  • حالت تهوع
  • گلو درد
  • درد شکم

بیشتر این عوارض جانبی ممکن است در عرض چند روز یا چند هفته از بین بروند. اما اگر شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، لازم است که حتما با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

 

عوارض جانبی جدی واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل معمولا عوارض جانبی جدی ندارد، اما ممکن است رخ دهد. اگر عوارض جانبی جدی داشتید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید وضعیت اورژانسی دارید حتما با پزشک تماس بگیرید.

برخی از عوارض جانبی جدی که ممکن است در اثر تزریق واکسن گارداسیل ایجاد شود، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • واکنش آلرژیک
  • غش کردن

 

عوارض جانبی واکسن گارداسیل در کودکان

عوارض جانبی که در کودکان رخ می دهد بسیار شبیه به عوارضی است که در بزرگسالان ایجاد می شود. شایع ترین عوارض جانبی در کودکان عبارتند از:

  • درد، تورم و قرمزی در محل تزریق
  • تب
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • درد دهان

 

واکسن گارداسیل در بارداری

مشخص نیست که آیا گارداسیل در دوران بارداری بی خطر است یا خیر. در کارآزمایی‌ های بالینی، به زنان باردار گفته شد که صبر کنند و پس از بارداری واکسن خود را دریافت کنند.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، با پزشک خود در مورد بهترین زمان برای دریافت واکسن گارداسیل صحبت کنید.

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل برای چه کسانی مناسب نیست؟

قبل از تزریق واکسن گارداسیل، حتماً در مورد هرگونه آلرژی شدیدی که دارید با پزشک خود صحبت کنید. به ویژه، افرادی که در گذشته واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی به هر یک از مواد تشکیل دهنده واکسن HPV یا دوز قبلی آن را تجربه کرده است، نباید واکسن را دریافت کند، همچنین کسانی که به مخمر حساسیت دارند یا در حال حاضر باردار هستند، نباید واکسن را دریافت کنند.

با این حال، دریافت واکسن در زمانی که بیماری خفیف است، مثلا اگر در حال حاضر سرفه، آبریزش بینی، سرماخوردگی یا تب خفیف دارید، بی خطر است. اما اگر یک بیماری متوسط یا شدید را تجربه می کنید، بهتر است برای دریافت واکسن تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید صبر کنید.

 

آیا گارداسیل می تواند بر باروری تأثیر بگذارد؟

تزریق گارداسیل به زنان باردار با مشکلات باروری مرتبط نیست و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری خاطرنشان می‌ کند که عدم دریافت واکسن HPV می‌ تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان‌ هایی قرار دهد که می‌ توانند باروری را به خطر بیندازند. به عنوان مثال، افرادی که به سرطان ناشی از HPV مبتلا می‌ شوند ممکن است به درمان‌ هایی مانند شیمی‌ درمانی، پرتو درمانی یا هیسترکتومی نیاز داشته باشند که همه این موارد می‌تواند توانایی آن‌ها را برای داشتن فرزند را محدود کند.

 

اگر شما نیز تجربه ای از تزریق واکسن گارداسیل دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید.

برچسب ها:
گارداسیل
hpv
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید