دندانپزشکی و سلامت دهان

چه قرصی برای خانم بار دار مناسب نیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در ادامه این بخش از خوب میشی، لیستی از قرص و داروهایی که برای خانم بار دار مناسب نیست را اماده کریدم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

مصرف دارو در دوران بارداری ممکن است پیچیده باشد. زیرا سخت است که بدانید چه قرصی برای خانم بار دار مناسب نیست و چه قرص و دارویی مناسب است. به همین منظور، در ادامه این بخش از خوب میشی، لیستی از قرص و داروهایی که برای خانم بار دار مناسب نیست را اماده کریدم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید. فقط به خاطر داشته باشید، این یک لیست جامع نیست. بنابراین بهتر است در مورد داروهایی که در دوران بارداری مصرف می کنید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: مهمترین زمان سونوگرافی های دوران بارداری

 

1. داروهای رتینوئید خوراکی مانند کلارویس

ایزوترتینوئین (Absorica، Claravis) متعلق به دسته ای از داروها به نام رتینوئیدها است. این فرم های آزمایشگاهی ویتامین A، برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می گیرند. مصرف ایزوترتینوئین در دوران بارداری می تواند باعث رشد غیر طبیعی مغز، اعصاب یا قلب جنین شود. همچنین خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش می دهد. لازم است بدانید که FDA ایزوترتینوئین را به عنوان داروی دسته X بارداری طبقه بندی می کند. به این معنی که طبقمطالعات بالینی، می تواند به جنین آسیب برساند و هیچ مزیت احتمالی بیش از خطر مصرف آن وجود ندارد.

همچنین بهتر است در دوران بارداری از مصرف رتینوئیدهای موضعی مانند ترتینوئین (رتین آ - Retin-A یا آداپالن (Differin) نیز خودداری کنید. علاوه بر این، مقادیر بالای ویتامین A در مکمل ها یا غذا نیز می تواند خطرناک باشد. پزشک به شما اطلاع می دهد که چه ویتامین هایی را در دوران بارداری خود مصرف کنید. بنابراین حتما به توصیه های پزشک خود عمل کنید.

 

2. داروهای فشار خون مانند لیزینوپریل

هنگامی که باردار هستید، نگه داشتن فشار خون در محدوده سالم بسیار مهم است. اما مصرف برخی از داروهای فشار خون در دوران بارداری ممکن است خطرناک باشد. این داروها شامل مهار کننده‌ های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده‌ های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) است. نمونه های رایج این داروها عبارتند از لیزینوپریل (Zestril) و لوزارتان (Cozaar).

مهارکننده های ACE و ARB ها در سه ماهه دوم و سوم به عنوان داروهای رده D بارداری در نظر گرفته می شوند. این بدان معناست که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آنها برای جنین خطر دارند، اما در موارد نادر ممکن است مزایای این داروها بیشتر از خطرات آن باشد. همچنین مطالعات نشان داده اند که مصرف این داروها در سه ماهه اول نیز با خطراتی همراه است.

هنگامی که مهارکننده های ACE و ARB در دوران بارداری مصرف شود، می توانند به کلیه های جنین آسیب برسانند. همچنین می توانند مایع اطراف جنین (مایع آمنیوتیک) را تحت تأثیر قرار دهند. کم شدن مایع آمنیوتیک کممی تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رشد ریه ها و اسکلت جنین شود.

 

3. وارفارین (Warfarin)

وارفارین (Coumadin، Jantoven) یک رقیق کننده خون است که برای پیشگیری و درمان لخته شدن خون استفاده می شود. مصرف این دارو در دوران بارداری نیز خطرناک است. این دارو در دسته D طبقه بندی می شود. بنابراین در بیشتر موارد، در دوران بارداری نباید آن را مصرف کنید. وارفارین می‌تواند خطر سقط جنین، مرده‌زایی و مشکلات مربوط به بینی، چشم‌ها و سیستم عصبی جنین را افزایش دهد. نابینایی و ناتوانی ذهنی نیز با مصرف وارفارین در سه ماهه دوم و سوم همراه بوده است.

قرص خطرناک در بارداری

4. داروهای ضد تشنج شامل کاربامازپین

تشنج در دوران بارداری با نقایص مادرزادی و سایر مشکلات همراه است. به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند که درمان تشنج را در دوران بارداری ادامه دهید. اما برخی از داروهای ضد تشنج می توانند خطرناک باشند، از جمله: 

  • کاربامازپین - Carbamazepine  (تگرتول - Tegretol، کارباترول - Carbatrol)
  • اسید والپروئیک - Valproic acid و سایر محصولات مرتبط
  • توپیرامات  (Topamax، Trokendi Xr)
  • فنوباربیتال - Phenobarbital

این داروهای ضد تشنج خطر بالایی برای نقایص مادرزادی دارند و در دسته D بارداری در نظر گرفته می‌شوند. همچنین می‌ توانند باعث ایجاد شکاف کام، اسپینا بیفیدا و مشکلات دستگاه تناسلی مردان شوند. همچنین گزارش هایی از مشکلات رشدی پس از تولد در صورت مصرف در دوران بارداری گزارش شده است.

در برخی موارد،ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد که مزایای این داروها بیشتر از خطر آن است. در این شرایط لازم است طبق تجویز و تشخیص پزشک عمل کنید.

 

5. لیتیوم

لیتیوم (Lithobid) یک داروی تجویزی است که اختلال دوقطبی را درمان می کند. این دارو به عنوان یک داروی رده D بارداری طبقه بندی می شود، زیرا می تواند باعث نقص مادرزادی در قلب شود. مصرف لیتیوم در سه ماهه اول، زمانی که قلب جنین رشد می کند، ممکن است خطرناک باشد. بنابراین اگر می‌خواهید باردار شوید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند مصرف لیتیوم را با خیال راحت متوقف کنید و یک جایگزین پیدا کنید. اما اگر علائم دوقطبی شما شدید باشد، ممکن است توصیه کنند پس از رشد اندام های جنین، درمان لیتیوم خود را دوباره شروع کنید.

 

6. لیپیتور و سایر استاتین ها

استاتین ها داروهایی هستند که سطح کلسترول بالا را کاهش می دهند. برخی از نمونه های رایج عبارتند از آتورواستاتین (Lipitor) و سیمواستاتین (Zocor).

تا سال 2021، تمام استاتین ها به عنوان داروهای رده X بارداری طبقه بندی می شدند. اما اخیرا، یک بررسی بالینی بزرگ نشان داد که مصرف استاتین ها در دوران بارداری با خطر بالاتر نقایص مادرزادی مرتبط نیست. اما خطرات دیگر استاتین ها مانند سقط جنین را رد نکرد.

 

پیشنهاد مطالعه: علت و درمان درد واژن در بارداری

 

7. ایبوپروفن و سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یا NSAIDs

در سال 2020، FDA نسبت به مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) از حدود هفته 20 بارداری هشدار داد. NSAID ها با افزایش خطر مشکلات کلیوی تهدید کننده زندگی در جنین های در حال رشد هستند. همچنین اگر در اواخر بارداری مصرف شوند، می توانند باعث ایجاد مشکل در قلب جنین شوند. به خاطر داشته باشید که این خطر شامل داروهای NSAIDهای تجویزی و بدون نسخه (OTC) می شود، مانند:

  • ایبوپروفن - Ibuprofen (ادویل - Advil، موترین - Motrin)
  • ناپروکسن (Aleve، Naprosyn)
  • دیکلوفناک (کامبیا - Cambia، کاتافلام -Cataflam)

اخطار FDA فقط به خطر مصرف NSAID ها پس از پایان 20 هفته اشاره می کند. اما این بدان معنا نیست که مصرف آنها در اوایل بارداری بی خطر است. بهتر است در مورد خطرات و مزایای مصرف NSAID ها در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

قرص خطرناک برای خانم باردار

8. آنتی بیوتیک های تتراسایکلین

تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک است که انواع عفونت های باکتریایی را درمان می کند که از جمله داروهایست که در رده D بارداری در نظر گرفته می شود. توصیه می شود که افراد باردار از تمام آنتی بیوتیک های تتراسایکلین، از جمله داکسی سایکلین - doxycycline (دوریکس - Doryx) و مینوسیکلین - minocycline  (مینوسین - Minocin) خودداری کنند.

مصرف آنتی بیوتیک های تتراسایکلین می تواند باعث آسیب کبدی در خانم باردار شود. این داروها همچنین می‌ توانند بر رشد استخوان تأثیر بگذارند و باعث زردی یا قهوه‌ ای شدن دائمی دندان‌ ها در نوزاد شوند.

 

9. لورازپام (Ativan)

لورازپام (آتیوان) یک داروی رایج است که برای اضطراب یا سایر اختلالات سلامت روان استفاده می شود. این دارو می تواند باعث نقایص مادرزادی یا علائم تهدید کننده زندگی در نوزاد پس از تولد شود.

 

مصرف چه داروهایی در دوران بارداری خطرناک است؟

به طور کلی، برخی از داروها می توانند به جنین در حال رشد آسیب بزنند یا باعث سقط جنین یا مرده زایی شوند. برخی از رایج ترین داروهایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • آسپرین - مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک شما تجویز شده باشد
  • ایبوپروفن
  • گیاهان، مواد معدنی و ویتامین های معمولی
  • ایزوترتینوئین (که با نام های Absorica، Amnesteem، Claravis، Myorisan، Zenatane به فروش می رسد) و برای آکنه مصرف می شود

 

پیشنهاد مطالعه: اندازه جنین در هفته های بارداری

 

مصرف چه داروهایی در دوران بارداری بی خطر است؟

مصرف ویتامین های دوران بارداری در دوران بارداری ایمن و مهم است. از پزشک خود در مورد ایمنی مصرف سایر ویتامین ها، داروهای گیاهی و مکمل ها سوال کنید. بی خطر بودن بیشتر داروهای گیاهی و مکمل ها در دوران بارداری ثابت نشده است.

به طور کلی، در دوران بارداری نباید هیچ گونه داروی OTC (بدون نسخه) مصرف کنید، مگر اینکه ضروری باشد. هیچ دارویی را نمی توان 100% برای استفاده در دوران بارداری بی خطر دانست. زیرا از نظر اخلاقی، محققان نمی توانند داروها را روی افرادی که باردار هستند آزمایش کنند. اما داروها و درمان های خانگی زیر در صورت مصرف بر اساس دستورالعمل بسته، هیچ اثر مضر شناخته شده ای در دوران بارداری ندارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد ایمنی آنها یا داروهایی که در اینجا فهرست نشده اند با پزشک خود تماس بگیرید.

 

داروهای بدون نسخه یا OTC که در بارداری بی خطر هستند:

 

  • اسپری بینی استروئیدی بودزوناید (Rhinocort)
  • دیفن هیدرامین (بنادریل)
  • لوراتادین (کلاریتین)

قبل از مصرف این داروها برای کنترل آلرژی در سه ماهه اول، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

  • استامینوفن - اگر در کمترین دوز ممکن و برای کوتاه ترین زمان مورد نیاز برای تسکین مصرف شود.
  • قطره یا اسپری بینی سالین (نمکی)
  • غرغره نمک و آب گرم

قبل از مصرف هر گونه داروی دیگر برای درمان سرماخوردگی به خصوص در سه ماهه اول بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.

 

  • کولاس - Colace
  • متاموسیل - Metamucil
  • پماد کمک های اولیه

قبل از مصرف هر گونه داروی دیگر برای درمان یبوست در دوران بارداری، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

اگر شما نیز تجربه ای در زمینه داروهای غیرمجاز و خطرناک برای خانم باردار دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید و به ما بگویید که چه قرصی برای خانم بار دار مناسب نیست؟

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید