دندانپزشکی و سلامت دهان

کاندوم زنانه چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با کاندوم زنانهکسب کنید و با روش استفاده، مزایا و معایب کاندوم زنانه بیشتر آشنا شوید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

کاندوم زنانه، جایگزینی برای کاندوم مردانه بوده و به عنوان یک روش مانع برای رابطه جنسی ایمن و پیشگیری از بارداری است. این مدل از کاندوم، در طول رابطه جنسی،به شکل واژینال و  برای جلوگیری از رسیدن مایع منی (مایع حاوی اسپرم) به رحم مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی، کاندوم تنها راه پیشگیری از بارداری است که هم از بارداری و هم از عفونت های مقاربتی (STIs) جلوگیری می کند.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با کاندوم زنانهکسب کنید و با روش استفاده، مزایا و معایب کاندوم زنانه بیشتر آشنا شوید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: آیا ایمپلنت ضد بارداری روشی مطمئن است؟

 

کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم زنانه که با عنوان کاندوم داخلی نیز شناخته می شود، کیسه های لاتکسی هستند که در واژن قرار می گیرند. کاندوم زنانه دارای یک حلقه انعطاف پذیر در انتهای بسته کیسه است و یک حلقه کمی بزرگتر در انتهای باز دارد. حلقه کوچکتر در انتهای بسته، کاندوم زنانه را در جای خود نگه می دارد، در حالی که حلقه بزرگتر خارج از واژن قرار دارد. کاندوم زنانه از تماس واژن و دهانه رحم با پوست آلت تناسلی یا ترشحات آلت تناسلی جلوگیری می کند.

به طور کلی، از کاندوم های زنانه (داخلی) برای رابطه جنسی ایمن استفاده می شود زیرا مانع از تبادل مایعات بدن در طول هر نوع تماس جنسی می شود.

کاندوم زنانه

 

کاندوم زنانه چقدر موثر است؟

استفاده معمولی از کاندوم زنانه، که به طور متوسط روشی است که اکثر مردم از آن استفاده می کنند، دارای نرخ شکست 21 درصدی است. این بدان معناست که از هر 100 نفر، 21 نفر در سال اول استفاده از این مدل کاندوم، باردار می شوند. ممکن است با افزودن فوم اسپرم کش، ژله یا کرم همراه با کاندوم، اثربخشی آن را افزایش دهید.

 

پیشنهاد مطالعه: مهم ترین علت درد هنگام رابط جنسی و راه های درمان آن

 

روش استفاده از کاندوم زنانه چگونه است؟

برای استفاده از کاندوم داخلی این مراحل را انجام دهید:

 

  1. بسته بندی کاندوم را با احتیاط باز کنید و به آرامی کاندوم را از روی بسته بندی آن جدا کنید. بهتر است از شی تیز از جمله دندان های خود استفاده نکنید تا به اشتباه آن را پاره نکنید.
  2. کاندوم زنانه دارای دو سر است: انتهای داخلی بسته و انتهای بیرونی باز. در بین دو انتهای آن لایه پلاستیکی قرار دارد که واژن را می‌ پوشاند. از انگشت شست و اشاره خود برای فشار دادن حلقه در انتهای بسته و قرار دادن آن در واژن استفاده کنید، مانند تامپون یا کاپ قاعدگی.
  3. حلقه را از انتهای بسته به سمت دیواره واژن فشار دهید تا جایی که کاملا راحت در نزدیکی استخوان شرمگاهی قرار گیرد.
  4. اطمینان حاصل کنید که حلقه بیرونی کاندوم که باز است، بیرون از واژن باقی بماند.
  5. با انجام این مراحل، کاندوم زنانه به درستی در جای خود قرار گرفته و می توانید رابطه جنسی داشته باشید.
  6. برای خارج کردن کاندوم زنانه بعد از رابطه جنسی، از انگشت خود استفاده کنید تا انتهای بیرونی آن را به هم بچرخانید و به آرامی آن را از واژن خود بیرون بکشید تا از ریختن مایع منی جلوگیری شود.

 

طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، کاندوم داخلی یک روش مانع برای جلوگیری از بارداری است که برای محدود کردن خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی و بارداری ناخواسته با محافظت از واژن در برابر مایع منی طراحی شده است.

روش استفاده از کاندوم زنانه

 

مزایای استفاده از کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم های زنانه یا داخلی بسیاری از مزایای مشابه کاندوم های خارجی را دارند. برخی از مزایای منحصر به فرد این مدل از کاندوم ها عبارتند از:

 

  • افزایش لذت جنسی: کاندوم داخلی از پلی اورتان ساخته شده است که گرما را منتقل می کند و باعث می شود تا بدن گرم بماند و باز این طریق کمک می کند تا رابطه جنسی برای شما و شریک زندگی شما طبیعی تر شود. همچنین، حلقه خارجی ممکن است کلیتوریس را تحریک کند، در حالی که حلقه داخلی ممکن است نوک آلت تناسلی را تحریک کند.

 

  • حاوی لاتکس نیست: در حالی که برخی از کاندوم های خارجی یا مردانه از لاتکس ساخته شده اند، کاندوم داخلی از نیتریل و پلی اورتان ساخته شده است که برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند مناسب است.

 

  • محافظت در برابر بارداری ناخواسته و بیماری های مقاربتی: کاندوم داخلی محافظت مضاعفی در برابر بیماری های مقاربتی و بارداری ناخواسته ارائه می دهد، زیرا قسمت داخلی و قسمتی از اندام تناسلی خارجی را از مایع بدن همسرتان می پوشاند.

 

  • قابل استفاده با روان کننده های پایه روغن و پایه آب: برخلاف کاندوم خارجی، می‌ توانید از کاندوم داخلی با روان‌ کننده‌ های پایه روغن و آب استفاده کنید بدون اینکه اثر کاندوم کمتر شود.

 

  • ماندگاری طولانی تر: کاندوم داخلی نیازی به دستورالعمل خاصی برای نگهداری ندارد، زیرا دما و رطوبت روی آن تاثیری ندارد. همچنین، می تواند تا 5 سال دوام بیاورد.

 

  • می توانید کاندوم را 2 ساعت قبل از رابطه جنسی وارد کنید: این به شما امکان می دهد تا قبل از زمان برای مقاربت آماده شوید.

 

پیشنهاد مطالعه: آشنایی كامل با كاندوم فضایی و مدل های مختلف آن

 

معایب استفاده از کاندوم زنانه چیست؟

استفاده از کاندوم های داخلی یا زنانه ساده است. با این حال، قرار دادن و پوشیدن آنها در حین رابطه جنسی برای برخی از افراد آزاردهنده یا ناراحت کننده است. با کمی تمرین و تجربه، ممکن است استفاده از آنها راحت تر باشد. مانند کاندوم های خارجی، برای جلوگیری از بارداری ناخواسته و گسترش بیماری های مقاربتی، باید به طور صحیح و مداوم از آن ها استفاده کنید.

با این حال، کاندوم زنانه به اندازه کاندوم های مردانه یا خارجی در دسترس و آسان نیستند. از دیگر معایب استفاده از کاندوم زنانه می توان به این موارد اشاره کرد:

  • گرانتر از کاندوم مردانه است
  • حلقه بیرونی ممکن است دست و پا گیر در نظر گرفته شود
  • ممکن است در حین رابطه جنسی به دلیل ایجاد صداهای ترق یا ترکیدن باعث حواس پرتی شود
  • ممکن است باعث ایجاد سوزش، کهیر، درد و ناراحتی و خارش شود

 

پیشنهاد مطالعه: چگونه زندگی جنسی پس از یائسگی را بهتر كنیم

 

کاندوم زنانه یا کاندوم داخلی روشی لذت بخش تر، بدون آلرژی و موثرتر برای کمک به جلوگیری از بارداری ناخواسته ارائه می دهد و در صورت استفاده صحیح، از گسترش بیماری های مقاربتی نیز جلوگیری می کند. همچنین می توانید ان مدل از کاندوم را با انتخاب روان کننده مورد علاقه خود بدون کاهش اثربخشی آن، استفاده کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید