دندانپزشکی و سلامت دهان

علائم سوء هاضمه در زنان چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

این مقاله به بررسی رایج‌ترین علائم سوء هاضمه در زنان پرداخته است.

علائم سوء هاضمه در زنان با اختلالات گوارشی و هضمی همراه است. سوء هاضمه یک بیماری گوارشی است که در طی آن دستگاه گوارش بدن در تجزیه و هضم مواد غذایی ناتوان است. این بیماری گوارشی می‌‌تواند ناشی از رژیم غذایی و سبک زندگی نادرست، عفونت‌های گوارشی، اختلالات مزمن گوارشی و یا حساسیت به مواد غذایی باشد. دکتر گوارش برای درمان سوء هاضمه اغلب تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی را پیشنهاد می‌کند. در کنار آن ممکن است به دارو درمانی نیز نیاز داشته باشید. این مقاله به بررسی رایج‌ترین علائم سوء هاضمه در زنان پرداخته است.

آیا علائم سوء هاضمه در زنان با مردان متفاوت است؟

علائم سوء هاضمه در زنان و مردان بیشتر به فاکتورهای شخصی و فیزیولوژیک آن‌ها بستگی دارد. مثلا علائم سوء هاضمه در بارداری بسیار رایج است و زنان در کنار آن تهوع و استفراغ را نیز تجربه می‌کنند. همچنین، دردهای شکمی ناشی از سوء هاضمه ممکن است به علت تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی نیز افزایش یابد. این تفاوت‌ها صرفا به فیزیولوژی بدن مربوط می‌شود.

مهم‌ترین علائم سوء هاضمه در زنان چیست؟

سوء هاضمه در زنان می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

دل درد

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های سوء هاضمه دردهای شکمی است که از نظر شدت می‌توانند متفاوت باشند. معمولا این دل درد را در ناحیه معده و سینه احساس می‌کنید. زمانی که سوء هاضمه رخ می‌دهد، فعالیت‌های معده برای تجزیه و هضم غذا کاهش می‌یابد. این موضوع زمینه را برای افزایش اسیدهای معده و فشار در این ناحیه فراهم می‌کند. به همین دلیل سوء هاضمه در زنان و مردان باعث می‌شود تا دل درد ناشی از آن در معده و قفسه سینه احساس شود. این درد بعد از وعده‌های غذایی افزایش می‌یابد و با سایر علائم سوء هاضمه در زنان همراه است. برای کنترل و درمان دردهای شکمی ناشی از سوء هاضمه، از دکتر گوارش کمک بگیرید.

تورم و گاز معده

تورم و گازهای معده را نمی‌توان به تنهایی از علائم سوء هاضمه در زنان دانست. در واقع بسیاری از علائم سوء هاضمه با دیگر بیماری‌های گوارشی یکسان است. به همین دلیل در کنار متخصص گوارش شاید به کمک سایر پزشکان مانند متخصص غدد نیز نیاز داشته باشید. بیمارانی که به سوء هاضمه مبتلا هستند تورم معده را اغلب به صورت احساس پُری در ناحیه شکمی توصیف می‌کنند. آن‌ها احساس می‌کنند که اندازه شکم‌ افزایش یافته است و سنگین شده‌اند. این وضعیت معمولا پس از وعده‌های غذایی شدیدتر حس می‌شود.

علت گازهای معده به هضم و تجزیه ناقص غذا و میزان باکتری‌های دستگاه گوارش مربوط است. برای کنترل این وضعیت معمولا به تغییرات رژیم غذایی نیاز دارید. پزشک گوارش احتمالا استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک را برای بهبود تعادل باکتری‌های روده و کاهش مشکلات گوارشی به شما پیشنهاد خواهد کرد.

احساس سنگینی پس از غذا

احساس سنگینی پس از غذا یکی دیگر از علائم سوء هاضمه در زنان است که به‌طور آزار‌دهنده‌ای زندگی روزمره را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل را معمولا پس از مصرف وعده‌های غذایی احساس می‌کنید. علت بروز این عارضه مربوط به افزایش تولید اسیده معده و یا کاهش حرکات معده است. برای حل این مشکل نیز اولین قدم تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی است. بهتر است در طی روز وعده‌های کوچک اما متعدد داشته باشید. همچنین استفاده از محصولات پروبیوتیک و مدیریت استرس می‌تواند در کنترل این مشکل به شما کمک کنند.

تغییرات در مدفوع

تغییرات در مدفوع نیز یکی دیگر از علائم سوء هاضمه در زنان است. در این شرایط به دلیل اختلالات گوارشی تغییراتی در شکل، رنگ و قوام مدفوع ظاهر می‌شود. این تغییرات خود را به شکل اسهال یا یبوست نشان می‌دهند.

احساس تهوع و استفراغ

سوء هاضمه در زنان می‌تواند با حالت تهوع و استفراغ نیز همراه باشد. بیماران اغلب پس از غذا خوردن با این مشکل گوارشی مواجه می‌شوند. استفراغ و تهوع واکنش بدن نسبت به ایجاد فشار در معده و روده‌ها است. در این شرایط بدن سعی می‌کند به طریقی مواد ناخواسته را از معده خارج کند.

سوزش معده

سوزش معده یکی دیگر از علائم سوء هاضمه در زنان است که مانند دل درد در ناحیه معده و قفسه سینه حس می‌شود. بسیاری از بیماران آن را به عنوان سوزش سر دل توصیف می‌کنند. این سوزش ناشی از افزایش اسیدهای معده است و با شدت‌های مختلف بروز پیدا می‌کند. علت سوزش معده به فعالیت‌ها گوارشی باز می‌گردد. در این شرایط سیستم گوارشی فعالیت کافی ندارد و این موضوع باعث تراکم اسید معده می‌شود. این موضوع نیز منجر به تحریک و سوزش دیواره معده خواهد شد. زمانی که معده خالی است یا پس از غذا خوردن شدت آن بیشتر می‌شود.

عدم تحمل غذایی

یکی دیگر از علائم سوء هاضمه در زنان عدم تحمل برخی مواد غذایی است. در این حالت سیستم گوارشی در تجزیه و هضم برخی مواد غذایی ناتوان است. این مشکل دلایل متعددی دارد. مثلا ممکن است در عملکرد آنزیم‌های گوارشی مشکلی وجود داشته باشد. عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به گلوتن از رایج‌ترین انواع عدم تحمل مواد غذایی هستند.

بهترین راه برای درمان علائم سوء هاضمه در زنان چیست؟

درمان سوء هاضمه در زنان به علت آن بستگی دارد. از رایج‌ترین راه کارهای درمان این بیماری گوارشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات در رژیم غذایی: ممکن است دکتر گوارش کاهش مصرف مواد غذایی مانند لاکتوز یا گلوتن و غذاهای چرب و سنگین را به شما پیشنهاد کند. در مقابل از شما می‌خواهد تا مصرف مواد غذایی دارای فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را افزایش دهید.
  • تقسیم وعده‌های غذایی: مصرف وعده‌های کوچک و مکرر به جای وعده‌های بزرگ ممکن است به هضم بهتر کمک کند.
  • استفاده از پروبیوتیک: مصرف مکمل‌های پروبیوتیک می‌تواند تعادل باکتری‌های روده را بهبود دهد و به کنترل سوء هاضمه کمک کند.
  • مدیریت استرس : استرس ممکن است عوارض سوء هاضمه در زنان را تشدید کند. تمرینات تنفسی، مدیتیشن و فعالیت‌های آرام‌بخش به کنترل استرس و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

اگر در این زمینه به کمک و مشاوره نیاز دارید می‌توانید از خدمات مشاوره پزشکی آنلاین استفاده کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید