دندانپزشکی و سلامت دهان

بررسی کامل تکنیک ها و روش های جراحی بینی + مزایا و معایب

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

طیف وسیعی از تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی وجود دارد که توسط جراحان حاذق و مجرب برای دستیابی به فرم بینی دلخواه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از این تکنیک‌ها بر اساس میزان تغییرات، فرم بینی خواسته شده، چگونگی اصلاحات و ترمیم بینی انتخاب می‌شوند.

اگر هنگام آرایش کردن یا ایستادن مقابل آینه احساس خوشایندی نسبت به بینی خود ندارید، شاید در مورد راه‌های تغییر شکل آن فکر کرده باشید. آیا استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی به من کمک می‌کند تا یک بینی زیبا و متناسب داشته باشم؟ ریسک عمل زیبایی بینی چقدر است؟

آیا برای بهبودی زمان زیادی لازم دارم؟ این‌ها سوالات پرتکراری هستند که افراد قبل از انجام جراحی بینی می‌خواهند در مورد آن بدانند. به طور حتم پاسخ دادن به این سوالات می‌تواند نگرانی‌های شما را در مورد جراحی بینی کم کند. البته به شرط آنکه پزشکان مجربی همچون دکتر یزدانی به صورت حرفه‌ای و تخصصی به شما راهنمایی و مشاوره بدهند. پس قبل از هر چیز باید به دنبال انتخاب پزشکان مجرب و حرفه‌ای بود. 

عمل جراحی بینی که با نام رینوپلاستی نیز شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین جراحی‌های زیبایی و پلاستیک است که با هدف ایجاد تغییرات مثبت در بینی و چهره فرد انجام می‌شود. با انجام این جراحی شما می‌توانید فرم بینی را به شکل دلخواه تغییر دهید البته برای اینکه نتایج عالی و رضایت بخش باشند انتخاب شکل و فرم بینی باید بر اساس ویژگی‌های صورت و تناسب آنها با بینی باشد.

طیف وسیعی از تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی وجود دارد که توسط جراحان حاذق و مجرب برای دستیابی به فرم بینی دلخواه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از این تکنیک‌ها بر اساس میزان تغییرات، فرم بینی خواسته شده، چگونگی اصلاحات و ترمیم بینی انتخاب می‌شوند.

روش‌های جراحی بینی

در ادامه مقاله ما شما را با انواع تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی آشنا خواهیم نمود و در مورد مزایا و معایب هر کدام با شما صحبت میکنیم. البته شما می‌توانید از طریق سایت کلینیک جراحی بینی تهران نیز اطلاعات کامل و جامعی در این زمینه به دست آورید. به خواندن ادامه دهید تا به نکات کلیدی و مهمی در مورد روش‌های جراحی بینی دست پیدا کنید. 

انواع تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی

تغییر شکل بینی از طریق رینوپلاستی یا همان عمل زیبایی بینی به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. البته در کنار روش‌های جراحی زیبایی بینی، تکنیک‌های غیر جراحی نیز در دسترس هستند که بسیار تبلیغ می‌شوند. اما این روش‌ها ماندگاری و اثر بخشی کوتاه مدتی دارند. اگر به دنبال تغییرات اساسی هستید باید از روش‌های مختلف بینی استفاده کنید.

تکنیک‌ جراحی بینی

جراحی بینی یکی از پیچیده ترین عمل‌های تخصصی در زمینه جراحی پلاستیک است. تفاوت قابل توجهی در آناتومی بینی بین افراد وجود دارد به همین دلیل جراح پلاستیک باید درک عمیقی از ساختارهای پیچیده‌ای که بینی را تشکیل می‌دهند داشته باشد و از طرفی باید بداند چگونه می‌توان این ساختارهای پیچیده  را در هر مورد خاص تغییر داد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد. این نیاز به تسلط و شناخت دقیق روش‌های جراحی بینی بر اساس نیاز بیمار دارد در زیر به تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی، مزایا و معایب آنها اشاره می‌کنیم:

  1. تکنیک رینوپلاستی بسته

در این روش از جراحی زیبایی بینی پزشک برش‌های کوچکی را در داخل سوراخ بینی ایجاد می‌کند و سپس با استفاده از ابزار مخصوص پوست بینی را بالا برده تا تغییرات لازم را در شکل و نوک بینی ایجاد نماید. البته از آنجا که برش‌ها جزئی هستند دسترسی به ساختار بینی کمتر است، بنابراین روش برای افراد پیشنهاد می‌شود که تنها با ایجاد چند تغییر کوچک خواهند توانست به فرم دلخواه بینی خود دست پیدا کنند.

مزایای تکنیک رینوپلاستی بسته 

  • این روش نسبت به سایر جراحی‌های زیبایی بینی کمتر تهاجمی‎ تر است
  • جای زخم قابل مشاهده‌ای روی صورت بیمار مشاهده نخواهد شد
  • زمان بهبودی و نقاهت بعد عمل کم است و بیمار سریعتر می‌تواند به روال عادی زندگی برگردد
  • تورم و کبودی کمتری بعد از جراحی مشاهده خواهد شد
  • مدت زمان انجام عمل کوتاه است

تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی

معایب تکنیک رینوپلاستی بسته

  • تغییرات اساسی و چشمگیر به راحتی امکان پذیر نخواهند بود
  • بررسی آناتومی دقیق بینی و ایجاد اصلاحات برای جراح دشوار است
  • جراحی بینی ترمیمی از این طریق به ندرت امکان پذیر است
  1. تکنیک رینوپلاستی باز

در جراحی بینی به روش باز علاوه بر ایجاد برش‌های داخلی در بینی، برش‌هایی  در ناحیه کلوملا بافتی که سوراخ بینی را از هم جدا می‌کند نیز ایجاد می‌شود. ایجاد این برش‌ها همزمان با برش‌های داخلی درسوراخ‌های بینی باعث می‌شوند تا پوست و پوشش بافت به راحتی بالا برده شده و غضروف‌ها و ساختار استخوانی بینی به صورت کامل نمایان شوند. در این صورت جراح می‌تواند به راحتی آناتومی بینی را رصد کرده و تغییرات دقیق‌تری را در  قسمت‌های آسیب و ناقص ایجاد نماید. 

مزایای تکنیک رینوپلاستی باز

  • در این روش جراح قادر است تا ساختار و آناتومی بینی را با جزئیات و دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهد
  • امکان پیوند و حذف غضروف‌ها و اجرای تکنیک‌های دقیق‌تر برای تغییر شکل آنها وجود دارد
  • در روش باز نسبت به سایر روش‌ها بهتر می‌توان نوک بینی را تغییر داد و آن را به فرم دلخواه رساند

معایب تکنیک رینوپلاستی باز

  • احتمال ایجاد جای زخم قابل مشاهده بعد عمل وجود دارد
  • جراحی مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد احتمال تورم و کبودی بعد از جراحی بیشتر خواهد بود
  • دوران نقاهت و بهبودی بیشتر است بنابراین باید فرد در زمان بیشتری در منزل بماند
  1. تکنیک سپتورینوپلاستی

یکی از مشکلات شایع در ساختار بینی که باعث می‌شود افراد برای جراحی زیبایی بینی اقدام نمایند، انحراف تیغه بینی است این علاوه بر تاثیرات منفی در ظاهر بینی و صورت می‌تواند با مشکلات تنفسی متعدد همراه باشد و جریان هوا در سوراخ‌های بینی را با مشکل مواجه نماید.

تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی

به همین دلیل پزشکان با انجام جراحی زیبایی بینی تلاش می‌کنند تا علاوه بر رفع مشکلات تنفسی، ظاهر بینی را به بهترین شکل تغییر دهند. تکنیکی که هر دو هدف فوق را به همراه داشته باشد، سپتورینوپلاستی نامیده می‌شود. سپتوم ساختاریست که بینی را به دو قسمت چپ و راست تقسیم می‌کند در سپتورینوپلاستی برش داخل و خارج بینی ایجاد می‌شوند تا بتوان به غضروف‌ها و استخوان‌های معیوب دسترسی پیدا کرد. برای اصلاح تیغه بینی ممکن است استخوان بینی تراش داده شود یا پیوندهای غضروفی و استخوانی انجام شود. پیوندهای غضروفی ممکن است به شکل طبیعی باشند یا از ایمپلنت‌های مصنوعی استفاده شود.

مزایای سپتورینوپلاستی

  • در بین تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی، سپتورینوپلاستی میتواند اهداف زیبایی و عملکردی سپتوم بینی منحرف و کج را به بهترین شکل تحقق بخشد
  • انجام این جراحی باعث می‌شود تا بینی با صورت تناسب و هماهنگی لازم را داشته باشد

معایب سپتورینوپلاستی

  • ساختار استخوانی و غضروفی در این نوع روش جراحی بینی بیش از حد معمول دستکاری خواهند شد
  • در این روش رسیدن به مدل بینی فانتزی و عروسکی با چالش و مشکلات بیشتری همراه است به خصوص اگر پوست بینی بسیار ضخیم باشد
  • تورم، کبودی، دوران نقاهت و بهبودی سپتورینوپلاستی نسبت به سایر تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی بیشتر است

آیا انجام تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی به بیهوشی نیاز دارند؟

تکنیک‌های جراحی بینی 

در جراحی بینی به روش باز و سپتورینوپلاستی از بیهوشی عمومی استفاده خواهد شد تا تغییرات به صورت قابل کنترل ایجاد شده و مدیریت جراحی آسان‌تر شود. در بیهوشی عمومی معمولاً داروی بیهوشی از طریق رگ به بدن بیمار تزریق می‌شوند، اما در بی‌حسی موضعی یک دارو جهت ایجاد احساس آرامش و پیشگیری از درد به بیمار تزریق می‌شود. 

همانطور که گفته شد در جراحی‌های که تغییرات به شکل گسترده انجام می‌شوند مدت عمل نسبتا طولانی است. به همین دلیل بیهوشی عمومی کمک می‌کند تا روند جراحی با نگرانی کمتری دنبال شود. ممکن است از بیهوشی در روش بسته نیز با توجه به شرایط جسمی و روحی بیمار استفاده شود، این به نظر جراح و شرایط پزشکی بیمار بستگی دارد. برای اینکه بیهوشی با ایمنی و خطر کمتری همراه باشد پزشک از شما می‌خواهد آزمایشات لازم را قبل از جراحی انجام دهید. شما باید صادقانه در مورد وضعیت پزشکی خود در جلسات مشاوره قبل از عمل با جراح صحبت کنید. همچنین اگر داروی خاصی مانند داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنید پزشک را در جریان بگذارید. توجه به این نکات کمک خواهند کرد تا شما حتی با وجود بیهوشی یک جراحی کاملاً امن بی‌خطر را تجربه کنید. 

تفاوت بین تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی با روش‌های غیر جراحی چیست؟

برای انتخاب بین رینوپلاستی جراحی یا غیر جراحی، باید تفاوت بین این روش‌های درمانی را بدانید. رینوپلاستی جراحی شامل ایجاد برش‌هایی در پوست و ایجاد تغییراتی در شکل استخوان و غضروف بینی است. رینوپلاستی غیرجراحی یک جایگزین کمتر تهاجمی برای کسانی است که به دنبال راهی برای اصلاح، بهبود یا تغییرات جزئی در شکل و ظاهر بینی هستند. در روش‌های غیر جراحی فیلرهای پوستی در نقاط خاصی به زیر پوست تزریق می‌شوند تا نسبت‌ها و خطوط بینی را تغییر دهند.

جراحی بینی

فیلرهای بینی ژل‌های خاصی هستند که بر روی بافت نرم بینی اعمال می‌شوند. تزریق فیلر پوستی کمتر از نیم ساعت طول می‌کشد و نتایج نه تنها فوری خواهد بود، بلکه حدود 6 تا 12 ماه نیز ماندگاری دارند. از این طریق ظاهری نازک‌، صاف‌ یا متقارن‌ در بینی ایجاد میشود. رینوپلاستی غیر جراحی جایگزین مناسبی برای بسیاری از بیمارانی است که به دنبال اصلاحات جزئی در خطوط بینی یا صاف کردن برجستگی‌ها و بی نظمی‌های کوچک هستند. با این حال، شرایطی وجود دارد که دستیابی به نتایج دلخواه بیمار با رینوپلاستی غیر جراحی ممکن نخواهد بود.

مانند هر روش زیبایی شناسی، مزایا و معایبی در این نوع روش‌های زیبایی بینی وجود دارد. بر همین اساس افراد با توجه به شرایط فیزیکی بینی خود باید تصمیم درستی برای ایجاد تغییرات بگیرند. 

تکنیک‌های غیرجراحی راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند که هزینه کمتری دارند، با خطرات کمتری همراه هستند و به دوره‌های بهبودی کوتاه‌تری نیاز دارند. در حالی که تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی تغییرات گسترده و دائمی در شکل بینی ایجاد خواهد نمود.

خطرات استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی

خطرات و عوارض استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی در سایت نیکد به شکل زیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

عفونت 

 اگر بعد از جراحی محل‌های برش به خوبی استریل و تمیز نشود، احتمال عفونت افزایش می‌یابد.

اختلال تنفسی 

جراحی زیبایی بینی که با هدف کاهش اندازه کلی بینی انجام می‌شود با افزایش خطر اختلال تنفسی همراه است.

بی حسی پوست 

این معمولاً یک عارضه جانبی موقت جراحی تهاجمی است که به مرور در طول دوره بهبودی برطرف می‌شود.

خونریزی 

 مانند هر جراحی دیگری، ایجاد برش در پوست و بافت‌های نرم خطر خونریزی را به همراه دارد. به خصوص برای افراد سیگاری و کسانی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند. 

استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی برای چه افرادی توصیه می‌شود؟

تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی

تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی برای بیمارانی که به دنبال راه حلی دائمی برای نگرانی‌های زیبایی خود هستند و در جاهایی که نیاز به تغییرات مهم تری دارند، بسیار مناسب است. استفاده از روش تهاجمی برای افرادی مناسب است که از مشکلات زیر رنج ببرند:

  • چرخش بیش از حد نوک بینی

  • قوز یا برآمدگی بزرگ روی پل بینی

  • انحراف قابل توجه بینی

  • پهن و بزرگ بودن بینی

در این موارد، مداخله جراحی گزینه مناسب تری است. در هر صورت، مناسب ترین رویکرد برای اهداف زیبایی شناختی باید زیر نظر متخصص جراحی بینی مانند دکتر یزدانی انجام شود. اگر می‌خواهید بدانید چگونه روش جراحی می‌تواند به شما در دستیابی به نتایج دلخواهتان کمک کند به سایت کلینیک جراحی بینی تهران مراجعه نمایید. 

سخن پایانی دکتر یزدانی بهترین جراح بینی تهران

تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی با توجه به آناتومی بینی بیمار و میزان تغییرات مورد نیاز او انتخاب می‌شوند، بنابراین جراح باید درک درستی از ساختار بینی فرد داشته باشد. جراحی بینی به روش باز یا بسته انجام می‌شود. افرادی که دچار انحراف تیغه بینی هستند از طریق تکنیک سپتورینوپلاستی خواهند توانست علاوه بر درمان مشکلات تنفسی و عملکردی بینی ظاهر آن را نیز به بهترین شکل تغییر دهند.

تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی

هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند. جراحی بینی به روش باز و سپتورینوپلاستی بیمار دوران نقاهت طولانی‌تر کبودی و تورم بیشتر را خواهد داشت. در حالی که در روش بسته ار سریع‌تر می‌تواند نتایج دلخواه را مشاهده کند. هر کدام از این روش‌های جراحی با استفاده از بیهوشی عمومی انجام خواهد شد مگر در مواردی که پزشک تشخیص دهد که از طریق بی‌حسی موضعی نیز عمل امکان‌پذیر است.

مشاوره با جراحان حاذق و مجربی چون دکتر یزدانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین تصمیم گیری را برای تغییر شکل و زیبایی خود بینی خود بگیرید.

برچسب ها:
جراحی بینی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید