دندانپزشکی و سلامت دهان

خواص شگفت انگیز خرمالو در دوران بارداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

اگر می خواهید با فواید و خواص شگفت انگیز خرمالو در دوران بارداری بیشتر آشنا شوید، حتما در ادامه با خوب میشی همراه بمانید و اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید.

خرمالو یکی از میوه های پاییزی شیرین و با طعم غنی است که بسیاری آن را شبیه کارامل یا عسل خوشمزه توصیف می‌ کنند. با این حال، بسیاری از زنان باردار به این فکر می کنند که آیا می توانند با خیال راحت از این میوه نارنجی و خوشمزه لذت ببرند؟

خرمالو منبع عالی فولات است که یک ماده مغذی ضروری برای زنان باردار و جنین در حال رشد آنهاست. همچنین مملو از سایر ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین A، C، E و K، تیامین، ریبوفلاوین، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم و روی است و به همین دلیل مصرف خرمالو در دوران بارداری در مقادیر معمولی بی خطر است.

اگر می خواهید با فواید و خواص شگفت انگیز خرمالو در دوران بارداری بیشتر آشنا شوید، حتما در ادامه با خوب میشی همراه بمانید و اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: تاثیر تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

 

فواید خرمالو در دوران بارداری 

خرمالو

خرمالو حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی حیاتی است که می تواند فواید متعددی برای سلامتی زنان باردار و جنین آنها ارائه دهد. در ادامه به برخی از خواص شگفت انگیز خرمالو در دوران بارداری اشاره کردیم:

 

رشد جنین را تقویت می کند

خرمالو منبع خوبی از کلسیم و فسفر است. بنابراین، مصرف میوه خرمالو در دوران بارداری می‌ تواند به رشد جنین و همچنین به رشد استخوان‌ های جنین کمک کند. همچنین، این میوه عملکرد سیستم عصبی مرکزی را نیز تقویت می‌ کند.

 

برای درمان کم خونی مفید است

آهن موجود در خرمالو از خطر کم خونی در دوران بارداری جلوگیری می کند. خوردن این میوه در دوران بارداری و گنجاندن انواع میوه ها در رژیم غذایی بارداری به افزایش هموگلوبین کمک می کند و از اثرات نامطلوب کم خونی مانند خستگی و سرگیجه جلوگیری می کند.

 

باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

خوردن خرمالو در دوران بارداری به دلیل محتوای ویتامین C موجود در آن، به میزان قابل توجهی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین ویتامین A و کاروتن موجود در این میوه به تقویت بینایی و ماهیچه های قلب کمک کرده و باعث بهبود عملکرد درست فرآیندهای بدن نیز می شود. 

 

فشار خون را تنظیم می کند

خرمالو می تواند در درمان فشار خون در دوران بارداری موثر باشد. در حقیقت، محتوای منیزیم موجود در این میوه می تواند به کاهش فشار خون در زمان بارداری کمک کند.

 

سنگ کلیه را درمان می کند

از انجایی که خرمالو غنی از منیزیم است، استفاده از آن در دوران بارداری می تواند به جلوگیری از خطر ابتلا به سنگ کلیه کمک کند. همچنین خوردن این میوه می تواند سلامت کلیه ها را نیز تضمین کند.

 

استرس و بی خوابی را از بین می برد

ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در خرمالو می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و اثرات استرس، اضطراب، افسردگی و بی خوابی را به حداقل برساند.

 

برای رفع سرفه و سکسه مفید است

خرمالو به عنوان یک داروی سنتی برای مبارزه با سرماخوردگی محبوب است. این میوه همچنین ممکن است به تسکین سرفه و سکسکه و اثرات نامطلوب آن در دوران بارداری کمک کند.

 

باعث سم زدایی از بدن می شود

خرمالو یک منبع عالی از آنتی اکسیدان های قوی است که به سم زدایی بدن و کبد در دوران بارداری کمک می کند. همچنین، محتوای آنتی اکسیدانی این میوه، به خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن نیز کمک می کند و به طور موثری از شما و جنینتان در برابر آسیب سلولی در دوران بارداری محافظت خواهد کرد.

 

برای درمان یبوست در بارداری موثر است

خرمالو سرشار از پکتین است. پکتین نوعی فیبر غذایی محلول در آب است و عملکرد خوبی در مرطوب کردن روده و رفع یبوست دارد، برای بهبود علائم یبوست مفید است و رشد طبیعی فلور روده را حفظ می کند و عملکرد بسیار خوبی در درمان یبوست دارد.

 

به طو کلی، خوردن خرمالو در دوران بارداری بی خطر است و می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال، باعث رشد جنین و تنظیم سطح فشار خون می شود. علاوه بر این، قرار دادن این میوه به بخشی از رژیم غذایی متعادل می تواند به شما کمک کند تا نیازهای غذایی خود را برآورده کنید. با این حال لازم است که از مصرف زیاد خرمالو خودداری کنید. می توانید خرمالو را همانطور که هست بخورید یا به غذاهای دیگر مانند سالاد، اسموتی ها و نان اضافه کنید تا در دوران بارداری از آن لذت ببرید.

 

پیشنهاد مطالعه: مهمترین زمان سونوگرافی های دوران بارداری

 

خرمالو را "نباید" با این مواد غذایی به طور همزمان مصرف کرد

خرمالو

اگرچه خرمالو بسیار مغذی است، اما نکات زیادی وجود دارد که باید هنگام خوردن این میوه به آن توجه کرد. خرمالو و غذاهای دریایی، خرچنگ، سیب زمینی شیرین و مواد غذایی دیگر از جمله مواد غذایی هستند که نباید همراه با خرمالو مصرف کنید. زیرا شرایط را برای ایجاد حالت تهوع، یبوست، ناراحتی گوارشی و علائم دیگر فراهم می کنند.

 

خرمالو را در کنار غذاهای دریایی نخورید

خرمالو حاوی مقدار زیادی اسید تانیک است که می تواند با ماهی، میگو، خرچنگ و سایر پروتئین های موجود در غذاهای دریایی و نمک کلسیم موجود در این غذاها، واکنش نشان دهد که نوعی رسوب در بدن ظاهر می شود و این نوع رسوب باعث تحریک اندام های گوارشی و ناراحتی گوارشی از جمله علائمی مانند حالت تهوع و یبوست می شود. 

 

خرمالو را با سیب زمینی شیرین نخورید

اگر خرمالو و سیب زمینی شیرین را با هم بخورید، تانن و سلولز غنی در خرمالو با تخمیر سیب زمینی شیرین مواجه می شوند، که بر روی عملکرد طبیعی معده تاثیر خاصی دارد و به طور جدی ممکن است منجر به انسداد روده شود. 

 

خرمالو را با سرکه نخورید

سرکه را با خرمالو نخورید یا قبل و بعد از خوردن خرمالو، سرکه نخورید. زیرا خرمالو حاوی صمغ خرمالو است و اسید استیک موجود در سرکه، منعکس کننده تشکیل توده در معده است و خوردن این دو با هم، می تواند منجر به ایجاد گاسترولیتیازیس (سنگ کیسه صفرا) در بدن شود.

 

پیشنهاد مطالعه: اندازه جنین در هفته های بارداری

 

نکات کلیدی در رابطه با مصرف خرمالو در دوران بارداری

خرمالو در بارداری

از انجایی که خرمالو شیرین و خوشمزه بوده و همچنین حاوی انواع مواد مغذی است، بسیاری از افراد و به ویژه زنان باردار، تمایل دارند از این میوه در رژیم غذایی خود استفاده کنند. اما لازم است که زنان باردار هنگام خوردن خرمالو به چند نکته کلیدی و مهم توجه داشته باشند:

 

خرمالو را در حد اعتدال مصرف کنید.

خرمالو حاوی قند بیشتری است، به همین دلیل است که بعد از خوردن خرمالو نسبت به خوردن همان مقدار سیب، گلابی و غیره بیشتر احساس سیری می کنید. مصرف زیاد خرمالو به راحتی بر اشتها تاثیر می گذارد و اثرات نامطلوبی بر دندان ها و حفره دهان می گذارد. اسید تانیک موجود در خرمالو بر جذب کلسیم، منیزیم و سایر عناصر کمیاب در بدن انسان تأثیر دارد. خوردن مقدار زیادی خرمالو به راحتی منجر به سوء هاضمه می شود. عموماً اعتقاد بر این است که روزانه یک یا دو عدد خرمالو بخورید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

خرمالو را با پوست نخورید

بهتر است پوست خرمالو را بگیرید و سپس میل کنید. زیرا پوست خرمالو حاوی تانن است و ترکیب آن با اسید معده می تواند بروز برخی از بیماری ها مانند درد شکم، حالت تهوع و سایر بیماری ها را افزایش دهد.

 

بعد از خوردن خرمالو، حتما دهان را بشویید

خرمالو حاوی قند بالا و پکتین است و همیشه بعد از خوردن خرمالو، قسمتی از آن در دهان و به خصوص در دندان ها باقی می ماند، به علاوه اسید تانیک موجود در این میوه، اسیدی ضعیف است که به راحتی باعث فرسایش دندان، پوسیدگی می شود، بنابراین بهتر است که بعد از خوردن خرمالو، حتما دهان خود را بشویید یا چند جرعه آب بنوشید. 

 

اگر مبتلا به دیابت بارداری هستید، از خوردن خرمالو اجتناب کنید

اگر در دوران باردار از دیابت بارداری رنج می برید، خوردن خرمالو برایتان مناسب نیست. زیرا خرمالو حاوی 10.8 درصد قند و حاوی دی ساکاریدها و مونوساکاریدهای ساده است که به راحتی توسط بدن جذب می شود و قند خون را افزایش می دهد.

 

خرمالو را با معده خالی نخورید

اگرچه خرمالو خوشمزه است، اما نباید آن را با معده خالی خورد و مادران باردار باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند. زیرا خرمالو حاوی مقدار زیادی صمغ فنل و یک ماده قابض محلول به نام تانن قرمز است، خرمالو نارس و پوست خرمالوی بالغ حاوی مقدار زیادی از این دو جزء است و اگر خرمالو را با معده خالی بخورید ترشح اسید معده افزایش می یابد و غلظت آن زیاد می شود.

 

سایر افرادی که نباید خرمالو بخورند

افرادی که التهاب معده یا گاستریت مزمن، سوء هاضمه و سایر اختلالات عملکرد معده و سرفه سرد دارند، نباید خرمالو بخورند. همچنین زنان باردار ضعیف و بیمار نیز، نباید خرمالو بخورند.

 

خوردن خرمالو در سه ماهه اول دوران بارداری

فواید خرمالو در دوران بارداری

به طور کلی خوردن خرمالو در سه ماهه اول بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، از آنجایی که فیبر بالایی دارد و می‌ تواند باعث ناراحتی شکمی شود، بهتر است فقط یک یا دو برش را در یک زمان مصرف کنید. خوردن بیش از حد خرمالو نیز ممکن است منجر به یبوست و سایر مشکلات گوارشی شود، بنابراین در مصرف این میوه در دوران بارداری باید اعتدال را رعایت کرد.

علاوه بر این، زنان باردار باید حتما خرمالوهای رسیده را مصرف کنند زیرا خرمالوهای نارس حاوی غلظت بالایی از تانن هستند که می توانند مخاط معده را تحریک کنند.

 

پیشنهاد مطالعه: 16 غذا که نباید در دوران بارداری بخورید

 

کلام آخر

خرمالو یک میان وعده سالم در دوران بارداری است. سرشار از فیبر و ویتامین های A و C است که برای سلامت مادر و جنین مهم است. با این حال، بهتر است قبل از وارد کردن غذاهای جدید در رژیم غذایی خود در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید. خوردن بیش از حد هر ماده غذایی می تواند منجر به ناراحتی های گوارشی یا سایر عوارض شود. بنابراین هنگام لذت بردن از خرمالو در دوران بارداری، حتما از دستورالعمل های ایمن پیروی کنید!

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید