دندانپزشکی و سلامت دهان

با درهای ضد حریق به سوی ایمنی کامل

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

امروزه درهای ضد حریق می‌توانند از گسترش آتش جلوگیری کرده و مثل یک آتش‌نشان وظیفه‌شناس از شما و خانواده‌تان محافظت کنند.

استفاده از مواد اولیه مناسب  در فرآیند تولید در ضد حریق آن را بدل به ناجی جان انسان‌ها در آتش‌سوزی‌های بزرگ کرده است. آتش‌سوزی‌هایی که سالیانه جان انسان‌های بسیاری را در سراسر جهان می‌گیرند. امروزه درهای ضد حریق می‌توانند از گسترش آتش جلوگیری کرده و مثل یک آتش‌نشان وظیفه‌شناس از شما و خانواده‌تان محافظت کنند.

 

آتش‌سوزی و اثرات آن

آتش سوزی از دیرباز جز عوامل تهدید کننده زندگی بشر به حساب می‌آمده است. امروزه نیز با توسعه هرچه بیشتر آپارتمان‌نشینی و زندگی شهری، آتش‌سوزی و خطرات ناشی از آن تهدیدی جدی برای بشر به شمار می‌رود. این خطر بزرگ در چشم به هم زدنی ، در منازل و ادارات تا صنایع و تاسیسات عمومی، جان و اموال انسان‌های زیادی را به دست شعله‌‌ها می‌سپارد. به همین دلیل است که امروزه از بیمه‌های آتش‌سوزی متنوع و انواع روش‌های ایمن برای اطفای حریق در داخل آپارتمان‌ها و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود.

در ضد حریق استادر

 

روش‌های مهار یا کاهش خطرات آتش‌سوزی

در گذشته روش‌های زیادی برای جلوگیری از آتش‌سوزی یا کاهش آسیب‌های ناشی از آن وجود نداشت. وقتی دود ناشی از آتش‌سوزی به هوا برمی‌خاست همه متوجه آتش شده و برای مهار آن به روش‌های در دسترس اقدام می‌کردند. که این مسأله خود باعث گسترش آتش در لحظات اولیه می‌شد.

  1. دوران باستان:

   در گذشته، یکی از اولین روش‌های مقابله با آتش‌سوزی، استفاده از آب و ماسه بود. ریختن آب یا ماسه بر روی آتش از رایج‌ترین راه‌های مهار آتش در دوران باستان به شمار می‌رود.

از این نکته نباید غافل شد که اولین درب ضد حریقی که با روش‌های مشابه به درهای ضد حریق مدرن ساخته شد، در دوران مصر و بابل باستان برای مقابله با حریق‌ به کار گرفته شد. این درها که از مواد مقاوم به حرارت ساخته شده بودند به منظور محافظت از اموال و ساختمان‌ها در مقابل آتش‌سوزی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

درهای ضد حریق امروزی با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر ساخته می شوند ، که طبیعتا این در های ضد حریق نیاز به نگهداری اصولی دارند. اما اولین درهای ضد حریق شباهت‌های زیادی با درهای باستانی مصر و بابل داشتند که هدف اصلی‌ آن‌ها مقابله با خطرات حریق بود.

  1. پیشرفت‌های مهار آتش در قرون وسطی:

   در قرون وسطی، روش‌های مقابله با آتش‌سوزی تنوع بسیار زیادی پیدا کرد. به عنوان مثال، در آن زمان از موادی مانند آهک و سیمان برای افزایش مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش نیز استفاده ‌شد.

  1. قرن هجدهم و سیستم‌های اعلام حریق اولیه:

   در سده هجدهم، اولین سیستم‌های اعلام حریق ساخته شدند. این سیستم‌ها عمدتأ شامل زنگ‌ها و سیم‌های جریان الکتریکی بودند که به صورت دستی عملکرد کرده و همه را در جریان وقوع آتش قرار می‌دادند.

  1. قرن نوزدهم و توسعه سیستم‌های اعلام حریق:

در قرن نوزدهم، سیستم‌های اعلام حریق پیشرفت بیشتری کردند. با پیشرفت علم و فناوری، از سنسورها و ابزارهای مکانیکی برای شناسایی دود و حرارت، کمک گرفته شد که نتایجی منحصر به‌فرد به دنبال داشت. آژیر این سیستم‌ها به صورت خودکار با شناسایی آتش به صدا درآمده و باعث افزایش سرعت کمک‌رسانی به مهار آتش‌سوزی می‌شد.

  1. قرن بیستم و تکنولوژی‌های مدرن ضد حریق :

   با پیشرفت تکنولوژی در قرن بیستم، سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق شکل پیشرفته‌تری به خود گرفتند. این سیستم‌ها با تشخیص دود، حرارت، گازهای سمی و حتی تشخیص مکان دقیق حریق، گام بزرگی در کاهش خطرات ناشی از آتش‌سوزی برداشتند.

  1. قرن بیست و یک و بالاترین میزان مقابله با آتش:

در عصر حاضر بشر از راه‌های متنوعی برای مقابله با آتش کمک می‌گیرد. با پیشرفت فناوری و تکنولوژی مهار آتش وارد مرحله جدیدی شده است. استفاده از سیستم‌های اعلام حریق خودکار، اطفاء حریق خودکار با استفاده از سیستم‌های آب‌پاش، سیستم‌های اطفاء حریق گازی و استفاده از در ضد حریق در ساختمان‌ها برای جلوگیری از گسترش حریق از جمله این پیشرفت‌ها به شمار می‌روند.

 

ویژگی‌های در ضد حریق

اما چه ویژگی‌هایی باعث غیر قابل نفوذ بودن درهای ضد حریق می‌شود؟ مواد اولیه به کار رفته در تولید در ضد حریق ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را برای محافظت در برابر آتش ایمن می‌کند. این ویژگی‌ها شامل مقاومت در برابر حرارت زیاد، اشتعال‌ناپذیری، جلوگیری از انتقال حرارت و ایجاد دود کمتر می‌شوند. ایستادر با تولید انواع درهای ضد حریق مرغوب با بهترین مواد اولیه گزینه‌های زیادی در اختیار خریداران قرار داده است.

 

 در ضد حریق برای محیط‌های مسکونی

استفاده از  در ضد حریق در ساخت و تجهیزات منازل و مکان‌های مسکونی اهمیت بسیاری دارد. چرا که آتش‌سوزی در این مکان‌ها خسارات جانی زیادی به همراه خواهند داشت. درهای ضد حریق از گسترش آتش جلوگیری کرده و زمان کافی برای خروج افراد را فراهم می‌ٰسازند.

 

در ضد حریق برای صنعت

در صنایع مختلف، از در ضد حریق برای حفاظت از تجهیزات و ماشین‌آلات استفاده می‌شود. این مواد در برابر حرارت و آتش مقاومت ایجاد کرده و از گسترش حوادث آتش‌سوزی جلوگیری می‌کنند. حوادثی که می‌توانند خسارات مالی بی شماری در پی داشته باشند.

 

انواع درهای ضد حریق

درهای ضد حریق نقش مهمی در ایجاد ایمنی در معابر و مکان‌های عمومی ایفا می‌کنند. این درها به جلوگیری از انتقال آتش و دود به سایر بخش‌های ساختمان کمک کرده و به افراد فرصت بیشتری برای خروج از مکان آتش‌سوزی می‌دهند. انواع مختلف درهای ضد حریق عبارتند از:

  1. درهای ضد حریق فلزی:

   این نوع درها از جنس فلز سنگین (فولاد) ساخته می‌شوند و از  مقاومت بالایی نسبت به حرارت برخوردار هستند. این درها از  انتقال حرارت و دود و در نتیجه آن گستردگی آتش جلوگیری می‌کنند.

  1. درهای ضد حریق چوبی:

   این نوع درها با استفاده از چوب‌های مقاوم به حرارت تولید می‌شوند. طبق استانداردهای مشخص، درهای ضد حریق چوبی باید تا مدت زمان معینی در برابر آتش مقاومت ‌کنند اما با توجه به پایین بودن این میزان مقاومت، این درها از انواع پرطرفدار درهای ضد حریق به شمار نمی‌روند.

  1. درهای ضد حریق شیشه‌ای:

   این نوع درها از شیشه‌های مقاوم به حرارت ساخته شده‌اند و در فضاهایی مانند آزمایشگاه و کتابخانه به دلیل ماهیت مکان استفاده می‌شوند. این درها معمولاً دارای فریم‌های فلزی هستند.

  1. درهای ضد حریق چند لایه:

   این نوع از درها پرطرفدارترین نوع در ضد حریق به شمار می‌روند. ترکیب مواد مختلف مانند فلز و چوب یا مواد کامپوزیت و پشم شیشه این درها را از مقاومت بالایی نسبت به آتش برخوردار می‌کند. درهای ضد حریق ایستادر نیز از همین انواع هستند.

درب ضد حریق مطمئن باید با استانداردهای مشخصی مطابقت داشته و به منظور اطمینان از کارایی و ایمنی از آزمایش‌های زیادی برای به دست آوردن استاندارد لازم سربلند بیرون آیند. البته به خاطر داشته باشید که انتخاب درهای ضد حریق به نوع و مکان مورد استفاده شما نیز بستگی خواهد داشت.

برچسب ها:
ضد حریق
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید