دندانپزشکی و سلامت دهان

خواص شگفت انگیز انار برای جنین

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه این بخش از خوب میشی با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با خواص شگفت انگیز انار برای جنین کسب کنید.

خوردن میوه های فراوان در دوران بارداری بسیار توصیه می شود تا مادر باردار تغذیه مناسبی داشته باشد. انار یکی از میوه هایی است که گفته می شود در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد. انار میوه ای ترش و شیرین و غنی از مواد مغذی است که دارای خواص مفیدی برای سلامتی است. اسید فولیک موجود در انار از نقص لوله عصبی که باعث آسیب به نخاع جنین می شود جلوگیری می کند. همچنین انار گنجینه ای از ویتامین C، فیبر، فولات و پتاسیم است که به دلیل پتانسیل باورنکردنی آن برای کاهش وزن، پیشگیری از سرطان و کاهش خطر بیماری های مزمن ارزشمند است.

به طور کلی، خوردن میوه های سالم مانند انار مواد مغذی مختلفی را در دوران بارداری به شما می دهد. خانم های باردار می توانند از سه ماهه اول بارداری این میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا مواد مغذی این میوه به رشد جنین کمک می کند.

در ادامه این بخش از خوب میشی با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با خواص شگفت انگیز انار برای جنین کسب کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: برای تشکیل قلب جنین چی بخوریم؟

 

آیا خوردن انار در دوران بارداری بی خطر است؟

اغلب مادران سؤالاتی از این قبیل می پرسند: "آیا انار برای بارداری مفید است؟" و "آیا انار در دوران بارداری بی خطر است؟"

برای پاسخ به این سوالات باید گفت که هیچ منبع علمی معتبری ثابت نکرده که خوردن انار در دوران بارداری مضر است. به علاوه، بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه خوردن دانه های انار یا نوشیدن آب انار را در بارداری توصیه می کنند. به عبارت بهتر، خوردن انار و آب انار در دوران بارداری بی خطر است و حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است و می تواند هوس شیرینی را تا حدی برطرف کند و در عین حال بدن را هیدراته نگه دارد. همچنین حاوی ویتامین ها و ترکیبات فیتوشیمیایی است که برای قلب مفید است. انار برای زنان باردار مقدار زیادی از ویتامین K، ویتامین سی، کلسیم، فولات، اهن، پروتئین، فیبر و پتاسیم را فراهم می کند.

بنابراین خوردن انار در دوران بارداری بی ضرر است اما برای اینکه خیالتان از بابت این موضوع راحت شود، حتما از پزشک خود در این رابطه سوال کنید و با اطمینان خاطر از انار و آب انار در طول دوران بارداری خود استفاده نمایید.

انار

 

آشنایی با فواید انار در دوران بارداری

خوردن انار در بارداری به دلیل ارزش غذایی آن توصیه می شود. برخی از فواید خوردن انار در دوران بارداری عبارتند از:

 

جلوگیری از کمبود آهن (کم خونی)

 انار منبع غنی ویتامین C است که برای یک بارداری سالم ضروری است. این ویتامین به سنتز آهن از مواد غذایی که مادر باردار مصرف می کند، کمک می کند. پزشکان مصرف غذاهای غنی از آهن را در دوران بارداری توصیه کردند تا ذخایر آهن کافی در خون وجود داشته باشد و ویتامین C، به بدن برای جذب آهن کمک می کند. به طور کلی، آهن و ویتامین C کافی در بدن، خطر کم خونی ناشی از فقر آهن که اغلب منجر به زایمان زودرس می شود را کاهش می دهد.

 

سیستم گوارشی را سالم نگه می دارد

خوردن انار منبع خوبی از فیبر است و یبوست در بارداری را کاهش می دهد. در واقع خوردن سبزیجات و میوه ها به جلوگیری از یبوست و سایر اختلالات گوارشی کمک می کند. فیبر موجود در انار، با تحریک حرکات روده، نقش کلیدی در ساده‌ سازی کل سیستم گوارش و تسکین بسیاری از ناراحتی‌ ها دارد.

 

به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند

خوردن انار در بارداری به مبارزه با رادیکال های آزاد که در نتیجه فرآیندهای مختلف بدن در بدن تشکیل می شوند، کمک می کند. برخی از این ها ممکن است در بدن باقی بمانند و با سلول های سالم یا حتی مولکول های DNA تعامل داشته باشند و به بدن آسیب وارد کنند و گاهی جفت را تحت تاثیر قرار دهند. آنتی اکسیدان های موجود در انار می تواند به ترمیم هرگونه آسیب به سلول ها کمک کرده و از مغز جنین در مقابل هر گونه آسیب محافظت کنند.

 

باعث تسکین گرفتگی عضلات می شود

انار منبع خوبی از پتاسیم است. پتاسیم یکی از مواد معدنی ضروری برای بارداری سالم است. مصرف روزانه آب انار پس از مشورت با پزشک، می‌ تواند پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین کند و باعث تسکین فوری گرفتگی‌ های ناشی از بارداری شود.

 

تراکم استخوان را بهبود می بخشد

خوردن انار در بارداری می تواند محتوای کلسیم استخوان را در مادران باردار افزایش دهد. همچنین مصرف منظم این میوه می تواند از تحلیل استخوان جلوگیری کند و همچنین استخوان سازی را تقویت کند.

 

سلامت قلب را بهبود می بخشد

خوردن انار در دوران بارداری به بهبود سلامت قلب کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در انار باعث کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب و عروق می شود.

 

فشار خون را کاهش می دهد

برخی از مادران باردار از پره اکلامپسی (فشار خون بیش از حد بالا) رنج می برند که می تواند خطر مرگ و میر مادر و جنین را افزایش دهد. نوشیدن آب انار در دوران بارداری به کاهش فشار خون کمک می کند زیرا حاوی پلی فنولی به نام پونیکالاگین (Punicalagin) است. Punicalagin به داشتن خواص زیست فعال شناخته شده است.

انار در بارداری

 

پیشنهاد مطالعه: ده غذای مفید برای کاهش درد زایمان، برای کاهش درد زایمان طبیعی چه غذایی بخوریم

 

خواص شگفت انگیز انار برای جنین

خوردن انار در بارداری نه تنها برای مادران باردار مفید استف بلکه خواص شگفت انگیزی نیز برای حفظ سلامت جنین دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

 

به رشد مغز جنین کمک می کند

انار منبع خوبی از فولات است که یک عنصر ضروری برای رشد مناسب جنین است. فولات برای حمایت از رشد لوله های عصبی و سیستم عصبی جنین در حال رشد کار می کند.

 

جلوگیری از شکاف لب در نوزادان

اسید فولیک همچنین می تواند از شکاف لب در نوزادان جلوگیری کند.

 

پیشنهاد مطالعه: برای داشتن فرزند باهوش و زیبا چه غذاهایی بخوریم

 

در بارداری چه مقدار انار باید مصرف کرد؟

در حالت ایده آل، یک انار در روز برای به دست آوردن فواید انار در بارداری کافی است. با این حال، توصیه می شود قبل از مصرف انار در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

 

مصرف انار در سه ماهه های مختلف بارداری

انار برای بارداری یک انتخاب مطمئن و سالم است. بنابراین، زنان باردار می توانند در تمام سه ماهه های مختلف بارداری خود، انار مصرف کنند.

  • مصرف انار در بارداری در سه ماهه اول بسیار توصیه می شود زیرا تهوع صبحگاهی را تسکین می دهد.
  • استفاده از انار، در سه ماهه دوم نیز می تواند انتخاب سالمی باشد.
  • انار در سه ماهه سوم بارداری نیز یک انتخاب مطمئن خواهد بود.

انار، به هضم غذا کمک می کند، سلامت روده و سطح انرژی را بهبود می بخشد و حتی خطر آسیب به جفت را کاهش می دهد. البته لازم است به خاطر داشته باشید، از آنجایی که انار بسیار اسیدی است، مصرف آن در صبح به جای شب توصیه می شود.

انار و اب انار

 

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف انار در دوران بارداری

نکاتی که در هنگام مصرف انار در بارداری رعایت می شود به شرح زیر است:

  • توصیه می شود انار را در حد اعتدال مصرف کنید زیرا کالری زیادی دارد.
  • زنان باردار با مصرف زیاد انار به راحتی می توانند از آستانه کالری سالم خود عبور کنند.
  • خوردن انار شیرین ممکن است با افزایش قند خون همراه باشد.
  • به جای خرید آب انار از سوپرمارکت، می توانید به جای آن میوه را بخرید و آب انار را در خانه درست کنید تا مطمئن شوید که آب انار خالص است و مواد نگهدارنده ندارد.

 

پیشنهاد مطالعه:  5 تمرین بی نظیر یوگا در بارداری

 

چه زمانی باید از خوردن انار در بارداری خودداری کنید؟

اگر عصاره مصرف کنید، می تواند باعث انقباضات زودرس شود. زیرا این عصاره بدون جدا کردن پوست از بقیه میوه تهیه می شود و حاوی عناصر خاصی است که می تواند با بدن مادر باردار تعامل داشته باشد و باعث انقباضات زودرس شود.

توصیه می شود اگر در دوران بارداری دچار گرفتگی عضلات می شوید، از مصرف این میوه خودداری کنید زیرا ممکن است به اشتباه عصاره آن را مصرف کنید و شرایط را بدتر کنید.

همچنین به مادرانی که دارای اضافه وزن هستند توصیه می شود از مصرف انار به دلیل محتوای کالری بالاتر آن اجتناب کنند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید