دندانپزشکی و سلامت دهان

خواص و عوارض میخک برای دندان درد و درمان سریع دندان درد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

گاهی دندان درد به قدر وحشتناک می‌شود که مدت زمان رسیدن به دندانپزشک را نمی‌توان تحمل کرد. در این مواقع گیاه معجزه آسای میخک چاره کار است.

دندان‌های سفید و تمیز هم گاهی نمی‌توانند از دست دردهای وحشتناک دندان فرار کنند. گاها درد ریشه دندان عصب کشی شده یا درد ریشه دندان سالم، درست در زمان نامناسب و نا به جا به سراغ بیمار می‌رود. مثلا نیمه شب‌ها و یا قبل از مهمانی. بنابراین سعی داریم در این مقاله شما را با گیاه معجزه آسای میخک آشنا کنیم تا به وسیله این درمان خانگی بتوانید به طور موقت از شر درد دندان خلاص شوید. روغن میخک یکی از داروهای خانگی است که در پزشکی هند و چینی برای درمان مسائل مربوط به دندان و به طور عمده درد دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. رعایت بهداشت دهان و دندان اولین رکن پیشگیری از دندان درد است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر در این باره مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 حتما بخوانید: 7 روش آسان برای مقابله با بوی بد دهان

 

چند مزیت استفاده از میخک برای دندان درد

چند مزیت استفاده از روغن میخک

واژلا مدیر دندانپزشکی سابکا دندانپزشک می‌گوید: روغن میخک را در خانه به طرز عاقلانه و با احتیاط انجام دهید. همیشه به عنوان اولویت اول برای درمان هرگونه مسئله دندانپزشکی، به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • ماده موثره اوژنول موجود در میخک دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به تسکین موقت از درد دندان کمک کند.
  • میخک دارای مواد طبیعی است که می‌تواند قسمتی از پوست را که از نزدیک با دندان‌ها در تماس هستند بی‌حس کند.
  • با توجه به خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی، از آن در تهیه خمیر دندان استفاده می‌شود .
  • جویدن یک گل میخک و یا چکتندن آن در دهان می‌تواند تمایل به سیگار کشیدن را کاهش دهد و نکوتین مورد نیاز بدن را تامین کند. بنابراین روغن میخک می‌تواند در ترک عادت سیگار بسیار کمک کننده باشد.
  • میخک یک گیاه معطر است که عصاره آن در غذا و یا انواع خوش‌بو کننده‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند در رفع بوی بد دهان بسیار موثر باشد.
  • پودر گیاه میخک می‌تواند شما را از شر داشتن دندان‌های زرد و جرم گرفته خلاص کند.

دندان درد ممکن است دلایل متعددی داشته باشد . بهتر است از میخک تنها برای زمانی که امکان مراجعه به دندانپزشک وجود ندارد استفاده کنید. مراجعه در اسرع وقت به دندانپزشک موجب میشود دلیل اصلی دندان درد را تشخیص دهید و برای درمان آن به موقع اقدام کنید. کلینیک دندانپزشک ندا حیدری یکی از کلینیک های معتبری است که به واسط تجربه دکتر ندا حیدری میتواند بهترین خدمات را به مراجعین عرضه کند. برای آشنایی با این کلینیک میتوانید ویدیو را ببینید.

 

 

                                             

 

 

طرز تهیه روغن میخک برای دندان درد

طرز تهیه روغن میخک

مواد مورد نیاز 

  • میخک 1/2 قاشق غذاخوری
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • هاونگ

میخک و روغن زیتون را درون هاونگ سنگی ریخته و آن را بکوبید تا عصاره چوب میخک با روغن زیتون ترکیب شود. در انتها می‌توانید روغن را از یک صافی عبور دهید تا محلول یک دستی داشته باشید. در غیر این صورت بهتر است محلول شما همراه پودر میخک باشد تا تاثیر بیشتری داشته باشد. چوب میخک برای دندان درد به عنوان یک بی حس کننده عمل می‌کند و ترکیب آن با روغن زیتون می‌تواند التهاب دندان را نیز از بین ببرد. روغن ساخته شده را درون قطره چکان ریخته و به عنوان قطره دندان درد نگه داری کنید.

 

نحوه استفاده از میخک برای تسکین دندان درد

نحوه استفاده از میخک برای تسکین دندان درد

از میخک برای تسکین درد ریشه دندان سالم و یا درد ریشه دندان عصب کشی شده استفاده می‌شود. به طور کلی با سه روش می‌توانید درد دندان را تسکین دهید؛ چوب میخک، روغن میخک و پودر میخک که در ادامه نحوه استفاده هر یک از روش‌ها را به طور مجزا توضیح خواهیم داد تا با بهترین و مناسب‌ترین روش دندان خود را در خانه درمان کنید. به یاد داشته باشید که میخک گیاه بسیار بسیار قدرتمندی است که گاهی با برخورد این روغن با زبان یا لثه ممکن است احساس سوزش کنید. بنابراین بهتر است تمام در تمام روش‌های زیر روغن میخک را با روغن زیتون رقیق کنید.

 

1. چوب میخک

  • چوب میخک برای دندان درد بسیار موثر لست برای این روش ابتدا یک چوب میخک کامل را در نزدیکی دندان آسیب دیده قرار دهید و چوب را محکم با دندان بفشارید تا طعم تلخی و احساس سوزن سوزن شدن پیدا کنید. حدود 30 دقیقه میخک را در دهان خود نگه دارید و سپس دهان را با آب ولرم بشویید. اثر ضد درد این روش می‌تواند چند ساعت طول بکشد.
  • اگر عطر این گیاه برای شما آزار دهنده نیست، یک عدد چوب میخک را در دهان بگذارید و بجوید. اجازه دهید برای چند دقیقه در دهانتان باشد و سپس آن را دور بیندازید. 
  • برای تهیه دهانشویه ضد باکتری میخک یا قطره دندان درد، 3 عدد چوب میخک را در یک قوری پر از آب جوش بیندازید و اجازه دهید دم بکشد. سپس دهانتان را با این محلول شستشو دهید. هفته دو الی سه مرتبه این کار را بعد از مسواک انجام دهید.

 

2. روغن گل میخک

  • چند قطره روغن میخک را روی یک تکه پنبه یا دستمال نخی بچکانید و در نزدیکی دندان دردناک قرار دهید. دستمال را با تمام قدرت فشار دهید تا احساس کنید که منطقه بی حس شده است. بعد از چند دقیقه از درد دندان به مدت چند ساعت خلاص خواهید شد. روغن گل میخک سال‌هاست در تمامی جوامع به عنوان قطره دندان درد استفاده می‌شود.
  • برای آبسه و عفونت دندان ناشی از کشیدگی و یا رشد دندان عقل یک روش ساده این است که ابتدا، هرگونه مواد غذایی باقی مانده در محل آلوده را از بین ببرید، سپس دهان را با آب نمک به طور صحیح بشویید و سپس روغن میخک را در ناحیه آلوده بمالید. این کار را بیشتر از یک بار در روز انجام ندهید زیرا مصرف زیاد روغن میخک عوارضی نیز به دنبال دارد.

همانطور که می‌دانید رشد دندان عقل اغلب با درد و انواع آبسه و عفونت همراه است و می‌تواند برای بیمار بسیار دردناک و سخت باشد بنابراین بهتر است برای درمان مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: عفونت دندان عقل چگونه ایجاد می‌شود؟ علائم، درمان و پیشگیری

 

3. پودر میخک

  • پودر میخک به عنوان ادویه غذا در آشپز خانه پیدا می‌شود. این ادویه به اندازه چوب میخک برای دندان درد تاثیر گذار است. برای انجام این روش ابتدا مقداری چوب خشک میخک را آسیاب کرد و آن را روی لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده قرار دهید. هر چه بزاق با میخک‌ها مخلوط شود‌، آن بخش از دهان بیشتر بی‌حس می‌شود.
  • می‌توانید از پودر آن به عنوان ماده آنتی باکتریال دهان استفاده کنید به این صورت که هنگام مسواک زدن، کمی از پودر میخک روی خمیر دندان بچکانید و دندان خود را مسواک کنید. این کار را بیشتر از یک مرتبه در روز انجام ندهید.
     

اگر درمان‌های بالا کار ساز نبود بهتر است مقاله زیر را جهت رفع درد دندان خود به کار برید.

 

حتما بخوانید: درمان خانگی دندان درد : 9 روش های خانگی و فوری برای تسکین درد دندان با ماده های طبیعی

 

استفاده از روغن میخک در بیماری لثه

استفاده از روغن میخک در بیماری لثه

بیماری لثه یک مشکل شایع دندانپزشکی است که باید زودتر از موعد مقابله شود، تا مشکلات بیشتری ایجاد نکند.رمراجعه به دندانپزشک در مراحل اولیه بیماری لثه اولین انتخاب برای درمان مشکل است. اما اگر به دلایلی نمی‌توانید به دندانپزشک مراجعه کنید، استفاده از روغن میخک می‌تواند در مواردی مفید باشد زیرا این ماده دارای خواص ضد باکتریایی است و در جلوگیری از باکتری‌های بد کمک می‌کند. محصولات خوراکی مبتنی بر روغن میخک نیز به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی در رفع بوی بد دهان کمک می‌کند.

 

سخن آخر

دندان درد مشکلی است که بارها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم حتی اگر دندان سالمی داشته باشیم و چکاپ سالیانه دندان پزشکی را سرلوحه قرار دهیم. راهکارهای خانگی درمان دندان درد از جمله میخک می‌تواند به ما در تحمل درد کمتر تا مراجعه به دندان پزشک کمک کند. اما همواره در مصرف دهانشویه میخک و روغن میخک دقت لازم را داشته باشید تا مضرات آن موجب آسیب دهان نشود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید