دندانپزشکی و سلامت دهان

درمان خانگی دندان درد : 9 روش های خانگی و فوری برای تسکین درد دندان با ماده های طبیعی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

تا به حال از درد دندان درمانده شده‌اید؟ 9 روش خانگی و فوری برای تسکین درد دندان وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

حتی اگر دندان‌های شما قوی و تمیز به نظر برسد، باز هم این احتمال وجود دارد که درد دندان را تجربه کنید. درد دندان با ایجاد حساسیت نسبت به سرما و گرما در دندان شروع می‌شود و به دردهای شدیدتر می‌رسد. طبق آمار بیش از سه میلیارد نفر در جهان دچار انواع مختلف دندان درد هستند. هر کدام از ما نیز در گذشته یا امروز حداقل یک بار این درد را چشیده‌ایم. در این مقاله قصد داریم به 9 روش خانگی و فوری تسکین درد دندان بپردازیم. به یاد داشته باشید که راهکارهای زیر کاملا موقتی بوده و پوسیدگی دندان را درمان نمی‌کند. درمان پوسیدگی دندان توسط دندان‌پزشک انجام می‌شود که نسبت به پوسیدگی ریشه دندان ترمیم می‌شود. در بعض مواقع درمان ریشه که به عصب کشی معروف است روی فرد انجام می‌شود. روش‌های زیر می‌تواند به شما در تسکین درد بعد از ترمیم یا عصب کشی نیز کمک کند.

 

درمان دندان درد با آب نمک

درمان دندان درد شست‌وشو با آب نمک

آب شور به ویژه محلول آب به علاوه نمک دریا، دارای مزایای سلامتی متعددی از جمله تنظیم ضربان قلب و فشار خون و یک ضد‌عفونی کننده طبیعی و راه حل آسان و موثر برای درمان خانگی دندان درد شدید و یک درمان خانگی درد دندان عصب کش شده است. آب نمک از تورم جلوگیری کرده و ناحیه اطراف دندان درد را تمیز و ضدعفونی می‌کند. نمک به ویژه نمک دریایی حاوی خواص ضد باکتری طبیعی است که می‌تواند به درمان درد ناشی از بیماری لثه، درمان درد دندان عصب کشی شده، دندان کشیده شده، عفونت دندان عقل و آبسه لثه و دندان کمک کند. علاوه بر این، نمک دریایی سلتیک حاوی بیش از 60 اثر مواد معدنی است و می‌تواند در بهبود سریع‌تر و موثرتر زخم‌های ناشی از عصب کشی، عفونت و یا دندان کشیده شده موثر باشد. مصرف منظم این محلول از ابتلا به بیماری‌هایی که از دهان سرایت می‌کنند از جمله آنفلانزا جلوگیری می‌کند.

نحوه استفاده از آب نمک:

  • یک قاشق غذاخوری را پر از نمک معمولی یا نمک دریا کنید.
  • آن را درون یک لیوان با آب گرم مخلوط کنید.
  • محلول را غرغره کنید و در دهان بچرخانید.

 

حتما بخوانید: عفونت دندان عقل چگونه ایجاد می‌شود؟ علائم، درمان و پیشگیری

 

درمان دندان درد با آب اکسیژنه

درمان دندان درد آب اکسیژنههیدروژن پراکسید معروف به آب اکسیژنه به عنوان یک یک ضد درد در دهان عمل می‌کند. آب اکسیژنه درمان خانگی دندان درد شدید ناشی از عصب کشی یا کشیدن است که می‌تواند خونریزی لثه‌ را بهبود بخشد. این محلول را می‌توانید درست مانند آب نمک، به عنوان دهانشویه استفاده کنید. برای استفاده از آن، مقدار مساوی از پراکسید هیدروژن 3٪ را با آب مخلوط کنید و در دهان بچرخانید و غرغره کنید. مراقب باشید محلول را قورت ندهید.

 

درمان دندان درد با روغن میخک

درمان دندان درد روغن میخک

روغن میخک دارای فواید متنوعی برای سلامتی است. این گیاه قرن‌ها است که به عنوان ضدعفونی کننده و یک ماده بی‌حسی طبیعی در طب چینی مصرف می‌شود. میخک برای کاهش و درمان خانگی دندان درد شدید مشهور است زیرا حاوی داروی اوژنول، یک ماده بی‌حسی اعصاب است. با این وجود، روغن میخک باید بسیار با دقت استفاده شود. به عنوان مثال، ریختن روغن میخک به طور مستقیم روی ناحیه آسیب دیده می‌تواند درد را تشدید کند و زبان و لثه‌های حساس را تحریک کند.

به دو صورت می‌توانید از میخک در تسکین درد دندان استفاده کنید.

  1. 2 قطره روغن میخک را روی یک پد پنبه ای بزنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بگذارید تا درد از بین برود.
  2. یک میخک کامل را برداشته و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و شروع به جویدن آن کنید تا به این ترتیب کمی روغن میخک را در دهان آزاد کنید و نیم ساعت روی محل درد بگذارید به تدریج کاهش درد را حس خواهید کرد.

 

درمان دندان درد با کمپرس یخ

درمان دندان درد کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد هنگام بروز هر نوع ناراحتی یک روش قدیمی برای تسکین درد است. با استفاده از یخ در ناحیه آسیب دیده، می‌تواند اعصابی را که باعث درد شما می‌شود، بی‌حس کرده و تورم و التهاب را کاهش دهد. علاوه بر این، یخ باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود تا اجازه ندهند خون کافی از آن عبور کند، در نتیجه درد شدیدتر می‌شود. یخ را مستقیما روی دندان تحریک نکنید زیرا همانطور که گفته شد می‌تواند درد را بسیار شدیدتر کند. حتما یک تکه پارچه را در اطراف آن بپیچید تا از آن محافظت کنید.

نحوه استفاده از کمپرس یخ:

  • مقداری یخ را درون یک کیسه قرار دهید و آن را با یک پارچه بپوشانید.
  • به مدت 20 دقیقه روی قسمت خارجی دهان در قسمت آسیب دیده بمالید.
  • هر چند ساعت تکرار کنید.

 

درمان دندان درد با سیر

درمان دندان درد با سیرسیر منبع عالی فیتوشیمیایی است که وظیفه مبارزه با عفونت‌های مختلف را دارد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. سیر توانایی از بین بردن باکتری‌های مضر در دهان را دارد که باعث ایجاد پلاک می‌شود و می‌تواند به عنوان یک مسکن، موثر و به عنوان درمان خانگی دندان درد شدید کار کند. علاوه بر این، سیر حاوی آلیسین است که ثابت شده است تی ای جلوگیری از پوسیدگی دندان و کشتن میکروب که باعث حفره در دندان می‌شود.

 

به دو صورت می‌توانید از سیر در تسکین درد دندان استفاده کنید.

  1. سیر را طرف ناحیه آسیب دیده بجوید تا به تدریج از درد کاسته شود.

  2. خمیری از آن تهیه کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. می‌توانید این درمان طبیعی را برای چند روز تکرار کنید تا درد از بین برود.

برای از بین بردن بوی بد ناشی از جویدن سیر مقاله زیر را حتما مطالعه کنید.

 

حتما بخوانید: 7 روش آسان برای مقابله با بوی بد دهان

 

درمان دندان درد با پیاز

درمان دندان درد با پیاز

پیاز دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی زیادی است که می‌تواند میکروب‌های موجود در حفره‌های دهان را از بین ببرد و مانع از انتشار آن‌ها و پوسیدگی دندان‌ها شود. پیاز همچنین می‌توانند باکتری‌هایی که باعث ایجاد عفونت در دندان و لثه می‌شوند را بکشد و خونریزی لثه را متوقف کنند، که این امر به عنوان یک درمان خانگی دندان درد شدید ایده‌آل در درمان لثه‌های تحریک شده و جلوگیری از پوسیدگی است. بهترین روش برای استفاده، جدا کردن یک تکه پیاز و جویدن آن در طرف دهان است که درد دارد. جویدن اجازه می‌دهد تا آب از پیاز به دندان نفوذ کند. اگر درد برای جویدن خیلی شدید است، می‌توانید از انگشت استفاده کنید تا قطعه پیاز را مستقیما در مقابل دندان آسیب دیده نگه دارید.

 

درمان دندان درد با چای نعناع کیسه‌ای

درمان دندان درد با چای نعناع کیسه‌ای

نعناع یک ماده ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است. از کیسه‌های چای نعناع می‌توان برای بی‌حس کردن درد و تسکین لثه‌های حساس به عنوان یک راه حل موقت در تسکین درد دندان استفاده کرد. کیسه‌های چای مرطوب استفاده شده اغلب برای آرام کردن پوست و لثه‌های حساس یا تحریک شده استفاده می‌شود. علاوه بر این‌، نعناع مشابه روغن میخک دارای خواص بی حسی است که برای درمان خانگی دندان درد شدید بسیار موثر است. 

به دو صورت می‌توانید از کیسه‌های چای نعناع در تسکین درد دندان استفاده کنید.

  1. یک کیسه چای نعناع استفاده شده را برداشته و بگذارید تا خنک شود، سپس آن را به مدت نیم ساعت روی منطقه آسیب دیده بمالید.
  2. یک قاشق چایخوری استفاده شده را برداشته و برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید تا سرد شود. سپس آن را به مدت نیم ساعت روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا درد آن تسکین یابد.

 

درمان دندان درد با آویشن

درمان دندان درد با آویشن

یک مطالعه جدید نشان داده است که آویشن نسخه طبیعی ایبوپروفن است. آویشن گیاهی است که از خانواده نعنا تهیه شده و دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است. می‌توان از آن به عنوان ضدعفونی کننده استفاده کرد و میکروب‌ها را از بین برد و از آن به عنوان داروی تسکین دهنده درد دندان استفاده کرد. به طور کلی هر ماده‌ای که دارای خاصیت ضدمیکروبی و ضدعفونی باشد تا حدودی می‌تواند درد دندان را کاهش دهد.

نحوه استفاده:

  • 4 قطره روغن آویشن را به یک پنبه اضافه کرده و سپس 2 قطره آب را روی آن اضافه کنید.
  • به مدت 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا به تدریج درد تسکین یابد.

 

درمان دندان درد با گندم

درمان دندان درد با گندم

گندم خواص ضد باکتریایی دارد که ضمن جلوگیری از پوسیدگی و درد دندان، فواید کوتاه مدت و طولانی مدت متفاوتی دارد. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، گندم را به طور مستقیم بجوید یا از آب آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. این ماده سموم را از لثه‌ها خارج کرده و روند رشد باکتری‌ها را نیز کاهش می‌دهد. این گیاه مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و خاصیت ضد باکتری‌، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. گندم این توانایی را دارد که به سرعت التهاب دهان را کاهش داده و از انتشار عفونت‌های باکتریایی در آینده جلوگیری کند. علاوه بر این، گندم دارای کلروفیل بالایی است که می‌تواند با عفونت‌های دهان که اغلب ناشی از عصب کشی، کشیدن دندان و یا رشد دندان عقل مبارزه کند.

نحوه استفاده از آن:

  • دو بار در روز از آب گندم به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

 

کلام آخر

دندان درد چیزی است که همه ما حداقل یک بار در طول زندگی خود تجربه کرده‌ایم و به همین دلیل ما برخی از داروهای خانگی را معرفی کردیم که در مقایسه با هزینه دندان‌پزشک هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت. اما ما اکیدا توصیه می‌کنیم در صورت بارداری، شیردهی یا هر نوع بیماری پزشکی که ممکن است توسط مواد گیاهی تاثیر بگذارد، قبل از استفاده از این روش‌های درمانی با دندان‌پزشک مشورت کنید. سلامت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین ارکان سلامتی کل بدن است. با رعایت درست بهداشت دهان، دندان، ترک سیگار می‌توانید از این مرواریدهای زیبای بدن خود مراقبت کنید تا کتر دچار آسیب دیدگی و پوسیدگی شوند.

 

حتما بخوانید: 13 روش کاربردی برای ترک سیگار

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید