دندانپزشکی و سلامت دهان

10 ترفند ساده برای رهایی از سردرد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

از آنجا که سردرد قبل از آمدن به شما هشدار نمی‌دهد و می‌تواند در هر زمان و هر مکان شروع شود‌، با ترفند آسان در رفع سردرد آشنا می‌شویم.

تا به حال در بین روز و یا قبل از یک مراسم و مهمانی مهم دچار سردرد عجیب غریبی شده‌اید؟ طبق آخرین مطالعات بیش 70 درصد جمعیت بالغ جهان، حداقل یک بار در سال دچار سردردهایی مانند: میگرن، سردردهای خوشه‌ای، سردردهای مختلط و موارد مشابه می‌شوند که اغلب به دلیل تنش، اضطراب، مشکلات بینایی و یا سینوس‌ها در فرد ایجاد می‌شوند. از آنجا که سردرد قبل از آمدن به شما هشدار نمی‌دهد و می‌تواند در هر زمان و هر مکان شروع شود‌، در این مقاله از قصد داریم شما را با 10 تکنیک آسان برای رفع سردرد آشنا کنیم.

 

1. حمام گرم

حمام آب گرم در تسکین سردرددوش آب گرم به آرامش عضلات کمک می‌کند و می‌تواند سردرد را تسکین دهد. اما ممکن است همیشه وقت لازم برای دوش گرفتن نداشته باشید، در این صورت استفاده از کمپرس آب گرم در نقاط دردناک، به شما کمک می‌کند. به یاد داشته باشید بعد از حمام حتما موهای خود را کاملا خشک کنید، زیرا موی خیس می‌تواند سردرد شما را دوباره تحریک کند.

 

2. رایحه درمانی (Aromatherapy)

درمان سردرد با رایحه درمانی

در گذشته مردم از اثرات شفابخش رایحه گیاهان معطر برای تسکین سردرد و کاهش اضطراب استفاده می‌کردند و این روغن‌های معطر را به عنوان داروی موثر خواب‌آور می‌دانستند. اما امروزه طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه شیراز انجام شده، ثابت شده است که عطر و اسانس خاص بعضی گیاهان مثل اسطوخودوس و روغن نعناع در معالجه سردردهای مختلف از جمله میگرن بسیار موثر است. نحوه استفاده از این روغن‌ها به این نحو است که، مقداری روغن را روی دست خود ریخته و روی پیشانی و گیجگاه خود ماساژ دهید و سپس در یک اتاق آرام و تاریک دراز بکشید و استراحت کنید.

 

حتما بخوانید: معرفی علائم و راه های موثر درمان میگرن

 

3. آب بنوشید

نوشیدن آب درمان سردردکم آبی، از دلایل عمده سردرد است. برای خلاص شدن از این قبیل سردردها، خود را به طور پیوسته و منظم هیدراته کنید. به خاطر داشته باشید که نوشیدن بیش از حد آب می‌تواند منجر به بیماری هیپوناترمیا شود. شرایطی که سدیم موجود در خون خیلی رقیق می‌شود و می‌تواند منجر به سردرد، حالت تهوع و نفخ ‌شود. این علائم به راحتی با کمبود آب بدن اشتباه گرفته می‌شود و بیمار باز اقدام به نوشیدن آب می‌کند. پس برای جلوگیر از این موارد حتما به اندازه نیاز و کافی، آب بنوشید. برای اطلاعات بیشتر در میزان نوشیدن آب مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

حتما بخوانید: آب مورد نیاز بدن ما چقدر است؟ (فواید نوشیدن آب)

 

4. زنجبیل

زنجبیل درمان سردرد

زنجبیل یک درمان قدیمی برای سردردهای مزمن از جمله میگرن و همچنین درمانی برای تهوع و اختلالات عصبی است. مطالعات اخیر نیز اثربخشی زنجبیل را مانند آسپرین و هیستامین در كنترل عكس العمل‌های التهابی اثبات کرده است. می‌توانید زنجبیل را به سه روش‌ مختلف مصرف کنید.

 

روش اول: شربت

هنگام بروز سردرد، ترکیب یک لیوان آب سرد و یک قاشق پودر زنجبیل و یک قاشق عسل را بنوشید.

 

روش دوم: دمنوش زنجبیل

مقداری زنجبیل تازه یا یک قاشق پودر زنجبیل را در یک فنجان آب جوش بریزید، سپس درب آن را ببندید تا دَم بکشد و پس از ۵ دقیقه میل کنید.

 

روش سوم: ماساژ صورت

زنجبیل تازه و خرد شده را روی پیشانی، شقیقه‌ها، بین ابرو و گردن ماساژ دهید تا سردردتان برطرف شود.

 

5. ماساژ گودی دست

ماساژ گودی دست در درمان سردردگودی مورد نظر مطابق عکس، بین انگشت شست و اشاره شما قرار دارد. برای درمان سردرد منطقه را پیدا کرده و با انگشت شصت و اشاره دست مخالف حدود 10 ثانیه فشار دهید. سپس گودی دست را به مدت 10 ثانیه با حرکت دورانی در جهت عقربه‌های ساعت و 10 ثانیه خلاف جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. این کار را برای دو دست تکرار کنید. ماساژ این ناحیه در کاهش استرس و اضطراب که اغلب با سردرد همراه است نیز مفید است.

 

6. ماساژ نقطه سان یین جیوو (San Yin Jiao )

ماساژ پا در مان سردرد

 

این ناحیه 4 انگشت بالاتر از انتهای قوزک پا، در نقطه فرورفتگی پشت استخوان، درست مطابق عکس در قسمت داخلی پاها، واقع شده است. نقطه را پیدا کرده و با استفاده از انگشت شست خود 4-5 ثانیه فشار دهید.این حرکت را با هر دو پا، چندین بار تکرار کنید. فشار و ماساژ این نقطه استرس را فوری تسکین می‌دهد و تاثیر آرامش بخشی در ذهن دارد. این ماساژ در درمان بیماری‌های ارولوژیک، لگن، بی‌خوابی بسیار موثر است. برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری‌های ارولوژیک مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

حتما بخوانید: اورولوژی چیست + همه چیز درباره متخصص اورولوژی

 

7. ماساژ دروازه‌های آگاهی (Gates of Consciousness)

ماساژ دروازه‌های آگاهی در تسکین سردرددو نقطه در دو ناحیه تو خالی بین دو عضله گردن، در پایه جمجمه درست مطابق عکس قرار دارند. با استفاده از انگشتان میانی هر دو دست، تقریباً 10 ثانیه هر دو نقطه را محکم فشار دهید. بعد از 10 ثانیه رها کنید و دوباره تکرار کنید. این ماساژ سردرد ناشی از تنش و التهاب در گردن و میگرن را تسکین می‌دهد.

 

8. ماساژ نقطه حفاری بامبو (Drilling Bamboo)

ماساژ دادن نقطه حفاری بامبو

نقطه مورد نظر، بین دیواره بینی با لبه ابروها قرار دارد این گودی مطابق عکس، دقیقا همان جایی است که بالای بینی به ابرو‌ها می‌رسد. با انگشتان دست خود فشار یکسان و هم زمان به هر دو نقطه اعمال کنید. فشار انگشت را به حدود 10 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید و دوباره تکرار کنید. اعمال فشار بر روی این نقاط در تسکین سردردهای ناشی از چشم و سینوس موثر است.

 

9. ماساژ شانه

ماساژ شانه در تسکین درداین نقطه بین شانه و استخوان پایه گردن شما مطابق عکس قرار دارد. با استفاده از انگشت میانی دست مخالف، این نقطه را با حرکت دایره‌ای، حدود 1 دقیقه ماساژ دهید. بعد از 1 دقیقه همین کار را در سمت مخالف انجام دهید. این ماساژ، گرفتگی در ناحیه گردن و شانه‌ها را تسکین می‌دهد.

 

10. ماساژ چاله گیج‌گاه

ماساژ نقطه گیجگاه در تسکین سردرداین نقطه در گوشه بیرونی هر یک از چشم‌ها در انتهای خط ابرو، درست مطابق عکس واقع شده است. از انگشتان میانی خود استفاده کنید و به آرامی این نقطه را در هر دو طرف چشم بمالید تا سردرد تسکین پیدا کند.

 

سخن آخر

در زندگی امروزه ما شاهد آلودگی هوا، غذهای ناسالم، انواع استرس‌های کاری و عدم فعالیت و ورزش منظم هستیم. می‌دانیم بروز سردردهای مکرر در این شرایط اجتناب ناپذیر است. با این حال می‌توان با پرهیز از مواد خوراکی ناسالم، ترک سیگار و ایجاد عادت‌های صحیح مثل ورزش کردن و همچنین تنظیم رطوبت فضا، بروز سردردهای پی‌درپی را کاهش داد. اگر با تکنیک‌ها گفته شده سردردتان بهبود نیافت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

حتما بخوانید: مهمترین مشکلات خانواده های امروزی و بهترین راه حل

 

 

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید