دندانپزشکی و سلامت دهان

آیا در زمان ارتودنسی، محدودیت غذایی داریم؟ [سال 2023]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

ما در این مقاله هر آنچه باید در مورد ارتودنسی دندان ها بدانید را به طور کامل شرح دادیم.

بر اثر اتفاق های مختلف مانند دست کاری کردن دندان ها در زمان رشد، ممکن است دندان ها به صورت نامرتب رشد کنند و در برخی مواقع نیز روی هم افتاده باشند. در این صورت نیازمند انجام ارتودنسی به منظور صاف کردن دندان های خود هستید. ارتودنسی یکی از زیر شاخه های دندانپزشکی است که به منظور مرتب و صاف کردن دندان ها در زمانی که دندان ها در حالت معمول رشد نکرده باشند، انجام می شود. ارتودنسی دندان سبب بهبود لبخند و سلامت کلی ناهنجاری های دندانی و فکی می شود. بدیهی است برای گرفتن نتیجه ایده آل از ارتودنسی به بهترین دکتر ارتودنسی در تهران مراجعه کرده و اقدام به درمان نامرتبی دندان هایتان کنید. ما در این مقاله هر آنچه باید در مورد ارتودنسی دندان ها بدانید را به طور کامل شرح دادیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر پزشکا، جراحا و تاپتنا کمک بگیرید.

بهترین روش و بهترین نوع ارتودنسی دندان کدام است؟

پزشک متخصص ارتودنسی، در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بی نظمی های دندان، فک و صورت تخصص لازم را دارد. از این رو روش های مختلفی برای تنظیم متخصص ارتودنسی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بی نظمی‌ های دندان، فک و صورت آموزش دیده و تخصص خود را گرفته‌ است. شدت مشکل دندان های بیمار، سن بیمار، زمان مراجعه و مشخصات فیزیولوژی بدن بیمار از عوامل مهمی هستند که با استفاده از آن ها می توان بهترین روش ارتودنسی را برای دندان ها انتخاب کرد و بهترین نوع درمان را انجام داد. پزشک متخصص طیف گسترده ای از گزینه های درمانی را برای صاف کردن دندان‌های کج، رفع نیش بد و تراز کردن صحیح فک‌ ها به شما معرفی می‌کند که با توجه به میزان مشکل و با مشورت بیمار، نوع درمان ارتودنسی انتخاب می شود.

انواع ارتودنسی چیست؟

سالانه بسیاری از افراد اقدام به ارتودنسی کردن دندان های خود می کنند. انواع ارتودنسی در مدل های مختلف برای انتخاب وجود دارد. انتخاب شما بستگی به این دارد که بهترین دکتر ارتودنسی در کدام روش درمانی را برای نیازهای شما انتخاب می کند و هر روش مزایای خاص خود را دارد.

  • ارتودنسی نامرئی: بیشتر افراد بزرگسال از ارتودنسی نامرئی استفاده می کنند و تمایل زیادی برای انجام این نوع از ارتودنسی را دارند. از مزیت بارزی که این نوع ارتودنسی دارد، نمایان نبودن آن بر روی سطح دندان ها است. اما باید این مورد را در نظر داشت که برای هر کسی قابل استفاده نیست. در صورتی که تمایل به درمان، به روش ارتودنسی نامرئی هستید، ابتدا باید متخصص ارتودنسی، وضعیت دندان و فک شما را بررسی کند.
  • ارتودنسی متحرک: کسانی که دارای مشکلات بسیار خفیف و کمی هستند، معمولا از ارتودنسی متحرک استفاده می کنند. با این حال که این مدل برای هر دو فک قابل اجرا است، اما باز هم تحمل کردن آن در فک پایین بسیار دشوار است. دستگاه ارتودنسی متحرک از پلاستیک شفاف ساخته می شود و به صورت سفارشی برای دهان بیمار است.
  • ارتودنسی ثابت: در ارتودنسی ثابت معمولا براکت‌ ها بر روی دندان‌ ها چسبانده و ثابت می‌ شوند. بیشتر مشکلات و ناهنجاری‌ ها، به کمک ارتودنسی ثابت قابل درمان است و وابسته به همکاری بیمار نیست.
  • ارتودنسی رنگی: اکثر نوجوانان تمایل زیادی به ارتودنسی رنگی دارند و این در میان سنین پایین بسیار محبوب است. استفاده از بریس‌های رنگی با تنوع رنگی زیاد، سبب شده که این نوع ارتودنسی، توجه این گروه سنی را به خود جلب کند.
  • ارتودنسی دیمون: از یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی، می توان ارتودنسی به روش دیمون را نام برد. برخلاف ارتودنسی سنتی که اتصال سیم به براکت‌های ارتودنسی، با استفاده از کش‌ های بسیار کوچک انجام می‌ شود، در ارتودنسی دیمون از براکت‌ هایی با قابلیت باز و بسته شدن کشویی استفاده می گردد. به دلیل اینکه در این نوع ارتودنسی از کش‌ های کوچک در اطراف هر براکت استفاده نمی‌شود، بنابراین بیمار می‌ تواند در طول دوره ارتودنسی، به راحتی اطراف سیم و براکت ها را تمیز نماید.
  • ارتودنسی لینگوال: ارتودنسی لینگوال، یکی دیگر از روش‌ های ارتودنسی است. این نوع ارتودنسی دندان، در دسته ارتودنسی پنهان قرار می‌ گیرد زیرا که در پشت دندان‌ ها اجرا می‌ شود. به همین دلیل محبوب بزرگسالان است.

انواع ارتودنسی چیست؟

مزایای ارتودنسی چیست؟

صرف نظر از این که ارتودنسی باعث مرتب شدن دندان هایتان می شود و طرح لبخند زیباتری به دست خواهید آورد، مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

  • افزایش طول عمر دندان
  • کاهش احتمال ایجاد جرم های دندانی
  • کاهش خطر التهاب، عفونت و سایر مشکلات لثه
  • کاهش خطر پوسیدگی دندان ها زیرا در دندان های نامرتب پوسیدگی بسیار شایع است.
  • کاهش هزینه های دندانپزشکی (وقتی دندان ها مرتب باشند و به موقع تمیز شوند مشکلی ایجاد نمی شود)
  • بهبود اعتماد به نفس (مخصوصا در کودکان و نوجوانان)
  • راحت تر مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و خلاصه تمیز کردن بی دردسر و سریع دندان ها

نکاتی که قبل و بعد ارتودنسی باید رعایت کنید

  • در رابطه با انتخاب متخصص ارتودنسی خود دقت زیادی کنید زیرا اولین و مهم ترین اقدام پیش از انجام ارتودنسی به منظور دریافت نتایج مطلوب از آن، انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی می باشد.
  • نکاتی را که متخصص ارتودنسی، به بیمار می گوید، بسیار اهمیت دارند، بنابراین در رعایت آن ها دقت کرده و سهل انگاری نکنید.
  • پیش از مراجعه به متخصص ارتودنسی، بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمایید.
  • به صورت منظم برای معاینه به ارتودنتیست مراجعه کنید.
  • از خوردن مواد غذایی سفت مانند ته دیگ، هویج و غیره پس از ارتودنسی و جراحی فک خودداری کنید.
  • به بیمارانی که به منظور رفع نامرتبی دندان های خود تصمیم به انجام ارتودنسی گرفته اند، جهت جلوگیری از بروز تاخیر در روند ارتودنسی، توصیه به رعایت تاریخ جلسات می شود.
  • بایستی دندان های خود را با دقت تمیز کنید، در حین درمان ارتودنسی مراقب باشید چیزی بین دندان ها و بریس ها گیر نکند.
  • در دوران درمان ارتودنسی از خوردن مواد غذایی شیرین و تنقلات و مواد چسبنده خودداری کنید.

نکاتی که بیمار بهتر است قبل و بعد ارتودنسی رعایت کند

کلام آخر

اگر شما هم دارای دندان های نامرتب هستید و در هنگام لبخند زدن از ظاهر دندان های خود ناراضی هستید، ارتودنسی بهترین گزینه برای شما می تواند باشد. با استفاده از روش ها و مدل های متنوعی که در ارتودنسی وجود دارد شما می توانید بهترین و مناسب ترین روش را برای خود با مشورت پزشک انتخاب کرده و نتیجه دلخواهتان را بگیرید. ما در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید از شما بسیار سپاس گزاریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا داشتن هر گونه پیشنهاد یا انتقادی می توانید نظرات خود را از طریق سایت جراحتو (jaraheto.net) با ما در میان بگذارید.

برچسب ها:
ارتودنسی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید