دندانپزشکی و سلامت دهان

یک ساعت ورزش در خانه چقدر کالری می سوزاند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

اگر هدف شما کاهش وزن و لاغری شکم است راهی به جز کاهش میزان کالری دریافتی و افزایش میزان کالری سوزی ندارید. اگر این تناسب را رعایت کنید می‌توانید به کاهش وزن برسید

اگر هدف شما کاهش وزن و لاغری شکم است راهی به جز کاهش میزان کالری دریافتی و افزایش میزان کالری سوزی ندارید. اگر این تناسب را رعایت کنید می‌توانید به کاهش وزن برسید. اما معمولاً این سؤال که یک ساعت ورزش در خانه چقدر کالری می سوزاند؟ ذهن افراد را به خود مشغول کرده است، زیرا به علت مشغله کاری، معمولاً افراد نمی‌توانند به باشگاه‌های ورزشی بروند.

برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم مقدار کالری سوزی هنگام انجام حرکات ورزشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل کدام‌‌اند؟ آیا می‌توان آن‌ها را کاهش یا افزایش داد؟ حتی نوع تمرینی که انجام می‌دهید نیز برای محاسبۀ کالری‌ها مهم است. با ما همراه باشید تا جواب سؤالات خود را بیابید.

عوامل مؤثر بر کالری سوزی

همانطور که بیان کردیم اگر میزان کالری که وارد بدن می‌شود از میزان کالری که می‌سوزانیم کم‌تر باشد، وزن بدن کاهش می‌یاید. حال این موضوع از دو طریق می‌تواند اتقاق بیافتد. یا حجم غذایی (کالری ورودی) را که مصرف می‌کنیم، کاهش دهیم یا تمرینات خود را که منجر به کالری سوزی می‌شود افزایش دهیم. عوامل متعددی روی این دو موضوع تأثیر می‌گذارند که از میان‌ آن‌ها موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

1 . وزن بدن

معمولاً افرادی که دارای اضافه وزن بیشتری هستند در هرجلسۀ تمرینی کالری بیشتری تجزیه می‌کنند. زیرا به علت همان اضافه وزن انرژی بیشتری برای انجام حرکات ورزشی لازم دارند. تولید انرژی بیشتر در گرو کالری سوزی بیشتر است.

2 .توده عضلانی یا توده چربی

افرادی که دارای تودۀ عضلانی بیشتری نسبت به افراد هم وزن خود هستند، کالری سوزی بیشتری هنگام حرکات ورزشی دارند. زیرا عضلات در مقایسه با بافت چربی، به انرژی بیشتری نیاز دارند تا بتواند حرکات تمرینی را انجام دهد. دقت کنید حرکات استخوان‌ها و در کل تمام حرکات ما در راستای حرکات عضلات است. بنابراین می‌توان گفت عضلات مسئول اصلی انجام حرکات بدن هستند.

3 . جنسیت

مردان معمولاً دارای تودۀ عضلانی بیشتری نسبت به بانوان هستند. پس طبیعی است که چه هنگام استراحت و چه هنگام انجام تمرین، کالری سوزی بیشتری برای تولید انرژی داشته باشند. تحقیقات نشان داده است، بانوان نیز می‌توانند با انجام تمرینات قدرتی و همچنین رعایت رژیم‌های غذایی سرشاز از پروتئین به تودۀ عضلانی خود بیافزایند.

اما باید دقت شود که بانوان به دلایل مختلف از جمله شرایط بدنی آن‌ها که برای فرزند آوری مناسب است. نمی‌توانند چربی بدن خود را به صفر برسانند. البته در صورت موفقیت در این امر نیز آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن بانوان وارد خواهد شد. بنابراین ملاک سنجش بانوان نباید یک فرد آقا باشد و خود را با او بسنجند.

بدنسازی در خانه بدون وسیله: نکات، حرکات و برنامه • موج کوه

4 . سن

با افزایش سن، توده‌های عضلانی شروع به تحلیل رفتن خواهند کرد. علت آن هنوز مشخص نیست. اما گمانه زنی‌هایی در رابطه با مقاوم شدن بدن در برابر هورمون‌های تسهیل کنندۀ ساخت عضلات وجود دارد. شاید نتوان جلوی بالا رفتن سن را گرفت، اما با اقداماتی می‌توان عوارض آن را به تأخیر انداخت.

برای مثال با انجام تمرینات قدرتی و رعایت رژیم غذایی، می‌توانید از تحلیل ماهیچه‌های خود جلوگیری کنید. همچنین با داشتن یک برنامۀ ورزشی منظم و همیشگی می‌توانید کارایی قلب و عروق خود را در حد مطلوب حفظ نماییید. برای آن که یک برنامۀ غذایی و یک برنامۀ تمرینی مناسب با ویژگی‌های بدنی خود داشته باشید، می‌توانید با مشاوران و کارشناسان مجموعۀ فیت کلاب در ارتباط باشید.

5. میزان آمادگیِ جسمانی بدن افراد مختلف

با انجام تمرینات مختلف مانند تمرینات هوازی یا قدرتی، میزان آمادگی جسمانی مانند استقامت قلبی و عروقی، توان بدنی، چابکی و خیلی فاکتورهای دیگر که ملاک سنجش آمادگی جسمانی هستند، در شما تقویت می‌شود. یک مثال شاید موضوع را برای شما قابل درک‌تر کند. وقتی تمرین دراز و نشست را برای اولین بار انجام می‌دهید، دارای سطحی از دشواری برای شما خواهد بود.

حال اگر برای مدت یک ماه این تمرین را انجام دهید، متوجه خواهید شد که به مراتب انجام آن برای شما راحت‌تر از روز اول خواهد بود. هرچه میزان آمادگی جسمانی عضلات افزایش می‌یاید یا به زبان ساده‌تر، انجام تمرینات برای بدن و عضلات راحت‌تر می‌شود، سطح انرژی که مصرف می‌کنند کاهش می‌یابد که به معنای کاهش کالری سوزی در بدن است.

6 . شدت تمرین انجام شده

شاید خیلی مشاهده کرده باشید که دو نفر با انجام تمرینات یکسان نتیجۀ یکسانی نگرفته باشند. جدا از مباحث ژنتیکی و بدنی مخصوص هر فرد، شدت تمرینی که انجام می‌دهید نیز با نتیجه‌ای که برای شما به ارمغان می‌آید، رابطه مستقیم دارد.

مثلاً هنگام دویدن، پیمایش مسافتی یکسان توسط دو نفر ملاک سنجش شدت تمرین نیست. بلکه زمان پیمودن آن مسافت یکسان‌ می‌تواند به عنوان یک ملاک سنجش برای شدت تمرین این دو فرد در نظر گرفته شود. هرچه فرد زمان کم‌تری را صرف طی کردن این مسافت کرده باشد در حقیقت کالری سوزی بیشتری را به علت شدت تمرین، داشته است.

تمرین صبحگاهی | آموزش 6 تمرین صبحگاهی برای حفظ سلامت بدن

کالری سوزی ورزش های مختلف

جدا از عوامل مؤثری که در بالا مقایسه کردیم نوع ورزش و تمرین نیز در میزان کالری سوزی مؤثر است. (البته در نظر داشته باشید که همین تفاوت کالری سوزی ورزش‌های مختلف نشأت گرفته از بعضی عوامل بالا است). در ادامه، کالری سوزی چند ورزش مختلف را باهم مقایسه خواهیم کرد.

1 . پیاده روی با تردمیل

پیاده روی با تردمیل یک تمرین رایگان و آسان است که معمولاً همۀ افراد می‌توانند آن را انجام دهند. اما آیا پیاده روی سبب تقویت آمادگی جسمانی افراد می‌شود؟ باید بیان کنم که شدت تمرین انجام شده با تقویت فاکتورهای آمادگی جسمانی رابطه مستقیم دارد. بنابراین از یک پیاده روی با سرعت معمولی، توقع تقویت سیستم قلب و عروقی خود را نداشته باشید.

2 . ایروبیک و تمرینات هوازی

انجام تمرینات هوازی مانند ایروبیک و زومبا کمک می‌کند تا شما دو هدف کالری سوزی و بالا بردن آمادگی جسمانی خود را کنار هم داشته باشید.

3 . بدنسازی و تمرینات قدرتی

تمرینات بدنسازی سبب افزایش تودۀ عضلانی می‌شود که به معنای کالری سوزی پایین نیست. بدنسازی یا هر تمرین قدرتی نیز سبب می‌شوند شما کالری سوزی بیشتری نسبت به حالت استراحت خود داشته باشید.

4. ورزش های رزمی

ورزش‌های رزمی به عنوان یک هنر در جهان شناخته می‌شوند. زیرا به صورت اسرار آمیزی تمرینات هوازی و قدرتی را باهم درآمیخته و یک برنامۀ تمرینی کامل را برای افراد ایجاد می‌کند.

کلام پایانی

برای آن که بتوان مشخص کرد یک ساعت ورزش در خانه چقدر کالری می‌سوزاند باید عوامل زیادی را بررسی کرد و نمی‌توان به صورت کلی یک عدد را برای همۀ افراد مشخص کرد. اگر قصد دارید ورزش کردن در خانه را شروع کنید، کافی است با مشاوران مجموعۀ فیت کلاب تماس بگیرید. اینگونه بهترین برنامۀ تمرینی مناسب شما را برایتان تنظیم کرده و با ارائۀ یک برنامۀ غذایی مناسب، به شما در رسیدن به اهدافتان مانند کاهش وزن، لاغری شکم وغیره یاری می‌رسانند.

برچسب ها:
لاغری
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید