دندانپزشکی و سلامت دهان

صفر تا صد انتخاب روانپزشک خوب

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در ادامه راهنمای انتخاب روانپزشک خوب را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

با توجه به منابع معتبر اختلالات اضطرابی، افسردگی و سایر مسائل سلامت روان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. صحبت با روانپزشک می‌تواند زندگی بسیاری از افراد را دگرگون کند و به آن‌ها کمک کند تا عوامل منفی و ناراحت‌کننده را مدیریت کنند. علاوه بر این برای همه‌ی ما پیش آمده است که کنترل زندگی از دست‌مان خارج شود و نتوانیم با موقعیت‌های دشوار زندگی کنار بیاییم. در این زمان است که تاثیر بسزای روانپزشک را می‌توانیم ببینیم.

اما مسئله اصلی اینجاست که چطور یک روانپزشک پیدا کنیم؟ آیا علاوه بر مشکلاتی که داریم، باید استرس پیدا کردن روانپزشک خوب هم داشته باشیم؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید، سوالاتی که باید بپرسید و در نهایت مراحلی که باید در انتخاب روانپزشک خوب انجام دهید. در ادامه راهنمای انتخاب روانپزشک خوب را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

چرا انتخاب روانپزشک خوب مهم است؟

انتخاب روانپزشک مناسب، تصمیمی منحصربه‌فرد و شخصی است و اگر قصد درمان اصولی را داشته باشید باید رابطه درمانی خود را بر پایه اعتماد، صداقت و تعهد در نظر بگیرید. شما به دنبال بهبود سلامت روان و کمک به خود هستید، پس باید مطمئن باشید روانپزشک مدنظر با مسائل، علائم و نیازهای درمانی شما هماهنگ باشد.

تمام روانپزشکان یک دوره رزیدنتی چهار ساله را برای درمان مراجعین در بیمارستان و مراکز بالینی به پایان رسانده‌اند و معمولا مهارت‌ها و آموزش‌های مشترکی را ارائه می‌کنند. آن‌ها می‌توانند معاینات پزشکی انجام دهند و مجوز تجویز دارو را دارند. اما روانپزشک مناسب برای هر فردی متفاوت است شاید شما به دنبال روانپزشکی باشید که در درمان بیماری روانی خاص تخصص داشته باشد، یا در حوزه کودکان کار کند یا برای ترک مصرف مواد مخدر قصد مراجعه داشته باشید. همه‌ی این‌ها عواملی هستند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

شاید با جلسه درمان به‌صورت آنلاین موافق باشید و به دنبال روانپزشکی باشید که علاوه بر مشاوره حضوری، مشاوره آنلاین هم داشته باشد.

انتخاب روانپزشک مناسب ممکن است فرآیندی طاقت‌فرسا باشد اما پس از آنکه روانپزشک خوب را پیدا کنید، می‌بینید که روند درمان را بهتر طی خواهید کرد.

چک لیست پیدا کردن روانپزشک خوب

چک لیست پیدا کردن روانپزشک خوب

برای پیدا کردن روانپزشک مناسب ابتدا هدف خودتان را مشخص کنید و سعی کنید تمام مواردی که برای شما مهم هستند را یادداشت کنید. برخی از مواردی که در جستجو روانپزشک مناسب باید در نظر بگیرید و انجام آن‌ها تا حد زیادی در این مسیر به شما کمک می‌کنند عبارتند از:

از پزشک خانوادگی یا پزشک معتمد خود سوال کنید

پزشکان عمومی معمولا روانپزشکان خوب را می‌شناسند و به شما معرفی می‌کنند. اگر پزشک معتمدی را می‌شناسید و بارها برای درمان به او مراجعه کرده‌اید و ایشان وضعیت سلامتی شما را درک می‌کند، گزینه خوبی برای معرفی روانپزشک خواهد بود. علاوه بر این پزشکان می‌توانند آزمایشاتی را برای تعیین اینکه آیا علائم شما ممکن است به مسائل جسمی یا روانی مرتبط باشد، انجام دهند.

خانواده و دوستان نیز می‌توانند در یافتن روانپزشک مناسب راهنمای مفیدی باشند، اگرچه باید به دقت این پیشنهادها را ارزیابی کنید. کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید می‌توانند راهنمای باارزشی در این فرآیند باشند اما باید توجه کنید که ممکن است روانپزشک آن‌ها برای شما مناسب نباشد. در این باره بسیار تحقیق کنید و پس از آن تصمیم به انتخاب بگیرید.

وبسایت‌های آنلاین را بررسی کنید

سایت‌هایی که در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کنند، گزینه‌ی خوبی برای انتخاب روانپزشک هستند. در این سایت‌ها لیست جامعی از روانپزشکان ارائه می‌شود که علاوه بر مشخصات آن‌ها، حوزه درمان به همراه جزئیات وجود دارد که در تصمیم‌گیری و انتخاب شما اثرگذار خواهد بود. پزشک خوب یکی از وبسایت‌های ایرانی فعال در این زمینه است که اطلاعات لازم و کافی بسیاری در آن پیدا خواهید کرد.

نظرات مراجعه‌کنندگان عامل دیگری است که می‌توانید آن را در نظر بگیرید که در این وبسایت در صفحه هر روانپزشک به‌طور صادقانه بیان شده است.

پوشش بیمه‌ای خود را در نظر بگیرید

شاید فکر کنید که هزینه‌های درمانی بالا باشد و بیمه آن‌ها را پرداخت نکند. اما اگر بیمه تامین اجتماعی و یا بیمه تکمیلی دارید، بهتر است بدانید که روانپزشکان با بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی قرارداد دارند و شما باید بیمه خود را یادداشت کنید و پس از آن ببینید چند درصد از هزینه شما قابل پرداخت است.

تجربه عاملی دیگر در انتخاب روانپزشک

تجربه یکی از عوامل کلیدی در انتخاب روانپزشک خوب است. شاید شما با روانپزشکی که سال‌های زیادی تجربه دارد، راحت‌تر باشید؛ البته ممکن است بعضی افراد احساس بهتری از صحبت با روانپزشک جوان داشته باشند.

جنسیت روانپزشک

علاوه بر این مواردی که در لیست خود یادداشت کردید، جنسیت روانپزشک موضوع دیگری است که باید به آن توجه کنید. آیا صحبت کردن با روانپزشک مرد راحت‌تر است یا زن؟ برای شما مهم نیست؟ سعی کنید تمام عواملی که در نظر دارید را یادداشت کنید تا رابطه درمانی احساس راحتی به شما دهد.

حوزه تخصصی روانپزشک را در نظر بگیرید

برخی از روانپزشکان پس از گذراندن دوره‌های رزیدنتی، آموزش‌های تخصصی را دنبال می‌کنند که شامل رشته‌های مختلفی است. روانپزشکان ممکن است روی درمان کودکان یا مراجعین مسن تمرکز کنند، یا با افرادی که با اعتیاد مواجه هستند، کار کنند. به عنوان مثال اگر با مصرف مواد مخدر سروکار دارید، روانپزشکی که در زمینه اعتیاد تخصص دارد برای شما مناسب است. اگر کودک شما به کمک نیاز دارد، یک روانپزشک کودک می‌تواند بهترین گزینه را ارائه دهد.

آماده شدن برای ملاقات با روانپزشک

آماده شدن برای ملاقات با روانپزشک

اولین مراجعه به روانپزشک به عنوان مشاوره اولیه شناخته می‌شود. در این جلسه روانپزشک ارزیابی‌های پزشکی، روانشناختی و رفتاری انجام می‌دهد تا دلیل مراجعه، شدت علائم و تاثیر آن‌ها در زندگی را مشخص کند و این جلسه احتمالا 40 الی 60 دقیقه زمان می‌برد. این زمان مهمی برای شماست و به شما فرصت می‌دهد تا متوجه روش روانپزشک شوید و او را ارزیابی کنید. پس از این جلسه شاید از خودتان بپرسید که سبک ارتباطی او مناسب شماست؟ آیا از پاسخ به سوالات احساس امنیت می‌کنید یا خیر؟

پیش از مراجعه این سوالات را از خودتان بپرسید تا در جلسه مشاوره آمادگی داشته باشید:

  1. اگر دارویی مصرف می‌کنید، فهرستی از تمام داروهایی خود یادداشت کنید تا دقیقا به روانپزشک خود بگویید.
  2. سوابق دقیق پزشکی خود را در دسترس داشته باشید.
  3. درباره علائم و احساسات خود شفاف باشید: از چه زمانی شروع شدند، آیا تغییر کرده‌اند؟ آیا بدتر می‌شوند؟
  4. اگر سابقه خانوادگی در مسائل مربوط به سلامت روان دارید، آن را به خاطر داشته باشید.
  5. در صورت نیاز برای آزمایش‌های پزشکی و یا آزمایشگاهی آماده باشید.
  6. از پرسیدن سوال نترسید و سوالات خود را یادداشت کنید و در جلسه از روانپزشک بپرسید.

درمان زمانی بهترین نتیجه را دارد که صادقانه درباره موضوعات حساس صحبت کنید و اطلاعات خصوصی را بدون نگرانی با روانپزشک خود در میان بگذارید. پیدا کردن روانپزشک خوب که به شما احساس امنیت و راحتی بدهد، شاید کمی سخت و زمان‌بر باشد اما تسلیم نشوید! کافیست ذهن‌تان را کمی باز کنید و راه‌های یافتن روانپزشک خوب را امتحان کنید تا بهترین نتیجه را رقم بزنید.

برچسب ها:
روانپزشک
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید