دندانپزشکی و سلامت دهان

گل مژه عفونتی دردناک و شایع

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

برای آشنایی با بهترین روش درمان گل مژه در ادامه این بخش با ما همراه باشید

ممکن است پس از برخورد چشم‌هایتان با مواد آلوده متوجه پف زیاد آن­ شده باشید. بسیاری از افرادی که درگیر گل مژه می‌شوند، گمان می‌کنند که زنبور آن‌ها را نیش زده یا دچار جوش چرکی در این قسمت از صورت‌شان شده‌اند. با آنکه به‌نظر می‌رسد نام این بیماری بسیار جالب است و در‌واقع زیبایی خاصی دارد، اما شکل ظاهری آن چندان زیبا نیست و ممکن است بیمار را از این لحاظ هم اذیت کند. در‌صورتی که با این بیماری عفونی مواجه شدید، کافی است مراقبت‌های خانگی را انجام داده و صبر کنید تا به بهبودی کامل برسید.

این مسئله را می‌توان در دسته مریضی‌های شایع مربوط به چشم قرار داد؛ چراکه به احتمال زیاد یا خود‌تان درگیر آن شده‌اید، یا اطرافیان‌تان از آن رنج برده‌اند. به‌طور معمول وقتی دچار گل مژه می‌شوید، می‌خواهید بدانید که این اتفاق چگونه رخ می‌دهد و در‌واقع، ریشه اصلی به‌وجود‌آمدن آن از چه جایی است! یکی از مهم‌ترین سوالات دیگری که شاید از خود‌تان بپرسید هم مربوط به زمان بهبودی و راهکار‌های لازم برای زود‌تر به نتیجه‌رسیدن خواهد بود. در ابتدا لازم است به ماهیت و چیستی آن پی ببرید!

 

با وجود چه علائمی می توان متوجه شد دچار گل مژه شده ایم؟

فرقی نمی‌کند که در چه رنج سنی قرار داشته باشید؛ در هر صورت ممکن است به این بیماری مبتلا شوید؛ چراکه این مسئله به خود‌تان مرتبط است. وقتی متوجه شده‌اید که در زیر چشم‌هایتان برآمدگی‌های کوچک یا حتی بزرگ که به رنگ قرمز و بوده و اغلب مواقع دردناک هم هست پدیدار شده، بهتر است به وجود گل مژه شک کنید. به‌طور معمول، چنین برآمدگی‌هایی همانند جوش هایی ملتهب بوده و برخی ممکن است به اشتباه گمان کنند جوش زده‌اند. این بیماری به انگلیسی، با نام Stye شناخته می‌شود.

زمانی‌که غده‌های چربی در زیر یا حتی بالا پلک‌ها ملتهب شده و دچار عفونت می‌شوند، شما با چنین بیماری مواجه خواهید شد. اغلب مواقع، چنین عفونتی از انتقال و تماس دست آلوده به چشم ایجاد می‌شود؛ به همین علت است که بسیاری از کودکان به آن مبتلا شده و پف زیر چشم را تجربه می‌کنند. علت اصلی به‌وجود‌آمدن گل مژه را می‌توان در وجود یک باکتری به نام استافیلوکوک جست‌و‌جو کرد. البته این مسئله تنها در صورت تماس دست آلوده با چشم رخ نداده و قطعا عوامل دیگری هم در ایجاد آن تاثیر‌گذار هستند.

از آنجایی‌که پلک‌های هر انسان دارای غدد چربی با منافذ باز بسیاری است، وقتی این منافذ به هر دلیلی بسته شده و راه هوا‌گیری آن‌ها مسدود شود، باکتری استافیلوکوک در آن رشد کرده و منجر به ایجاد این مسئله می‌شود. البته جای نگرانی نیست؛ چراکه مدت زمان بهبودی چندان زیاد نبوده و فرد دارای گل مژه، دچار اختلال در بینایی نمی‌شود. این در حالتی است که ورم هر چشم کم باشد؛ اگر ورم و عفونت زیاد باشد، ممکن است دید را هم با کمی اختلال مواجه کند.

شرایط پدیدار شدن گل مژه

یکی از دلایل اصلی آن را می‌توان همان عفونت باکتریایی دانست که از تماس دست یا اشیاء آلوده به چشم ایجاد می‌شود. اگر قرار باشد فرا‌تر از این مسئله را هم بنگریم، بهتر است به پاک‌کردن نا‌درست آرایش، استرس، تغییرات هورمونی، بهداشت ضعیف پلک‌ها، به‌کار‌بردن لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته و استفاده از وسایل آرایشی و بهداشتی آلوده و کثیف هم اشاره کنیم. البته برخی از افراد، مستعد این بیماری بوده و به­دلیل مریضی‌های التهابی یا ژنتیکی که دارند، پس از مدتی به‌صورت نا‌خودآگاه گل مژه می‌زنند.

می‌توان از بلفاریت به‌عنوان یکی از بیماری‌های التهابی که برخی از افراد به آن مبتلا هستند، اشاره کرد. تمامی این موارد، می‌توانند دلیلی محکم برای ایجاد این مسئله باشند.

این بیماری چند نوع دارد؟

به‌صورت کلی می‌توان آن را در 2 دسته با نام‌های شالازیون و هوردئولوم قرار داد. هر کدام از این انواع، بنا‌بر انسداد راه غده‌های چربی در محل مشخصی ایجاد می‌شوند. از آنجایی‌که دلیل به‌وجود‌آمدن هر کدام از آن‌ها متفاوت است، پس باید برای درمان‌شان هم متفاوت عمل کرد و نمی‌توان نسخه درمانی یک نوع را به نوع دیگر تعمیم داد.

  • شالازیون: وقتی غده میبومین مسدود شده و راهی برای تنفس نداشته باشد، چنین اتفاقی رخ داده و این نوع از گل مژه پدیدار می‌شود. غده میبومین در‌واقع ردیفی از غدد است که روی پلک قرار گرفته و از لبه پلک هم خارج می‌شود و در اصل محل خروجی آن، این بخش است.
  • هوردئولوم : این نوع، مسدود‌شدن غدد چربی یا غدد عرقی را در بر می‌گیرد که در قسمت پایینی مژه‌ها قرار دارند.

گل مژه

اقدامات لازم و مورد نیاز برای درمان

پیش از هر چیزی بهتر است بدانید که نباید گل مژه را تحریک کرده و به آن دست بزنید. اگر چنین کاری را انجام دهید، ممکن است با چند مورد دیگر هم در چشم‌هایتان مواجه شوید و آن زمان است که باید نزد پزشک بروید؛ چراکه دیگر درمان‌های خانگی برایتان کارساز نیست. در ابتدا باید نوع بیماری خود را بشناسید؛ اگر با نوع شالازیون مواجه شده‌اید، خوشبختانه می‌توانید آن را در مدت کوتاه و با استفاده از شست‌و‌شو با آب گرم از‌بین ببرید.

کمپرس گرم برای هر نوع گل مژه می‌تواند راهکار بسیار مناسبی برای درمان باشد. برای این کار می‌توانید از چای کیسه‌ای کمک بگیرید؛ کافی است چای سیاه کیسه‌ای را که در آب جوش انداخته‌اید، خنک کرده و آن را روی چشم‌هایتان قرار دهید. توصیه می‌شود در زمان بهبود، آرایش نکنید و این کار را برای پس از بهبودی کامل بگذارید. به جای آنکه سعی کنید توده چربی را با فشار زیادی تخلیه کنید، بهتر است با استفاده از دستمال و ماساژ‌هایی آرام این کار را انجام دهید. البته لازم است پیش از دست‌زدن به گل مژه، دست‌های خود را به‌خوبی بشویید.

مراجعه به دکترتو در شرایط حاد این بیماری

چنانچه دچار گل مژه شده‌اید و با گذشت زمان زیادی از اولین نشانه‌های آن، هنوز هم حس می‌کنید که به بهبودی کامل دست نیافته‌اید، لازم است که به پزشک مراجعه فرمایید. چنانچه وقت کافی برای این کار را ندارید یا می‌خواهید برای این کار هم در زمان خود صرفه‌جویی کنید، کافی است سایت دکترتو را باز کنید. با رفتن به آدرس https://doctoreto.com/blog/tag/eye-diseases/ می‌توانید در مورد هرگونه بیماری مربوط به چشم، اطلاعات کافی را کسب کرده و در صورت نیاز، با پزشک متخصص در این حیطه در ارتباط باشید.

برچسب ها:
گل مژه
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید