دندانپزشکی و سلامت دهان

راه های تقویت حافظه، بهترین قرص تقویت حافظه یا نوروفیدبک ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

راه های تقویت حافظه

راه های تقویت حافظه، بهترین قرص تقویت حافظه یا نوروفیدبک

از قدیم می گفتن برای تقویت حافظه، کندر و مویز بخورید اما اینکه این روشها چه اندازه موثره معلوم نیست و بهتره بجای اونها سراغ جدیدترین راه های تقویت حافظه بریم.

 

راه های تقویت حافظه

بهترین راه های تقویت حافظه به چند دسته تقسیم می شوند.دسته اول خوراکی ها و تغذیه افراد است.دسته دوم درمان های مرتبط با مغز و روان و دسته سوم دارودرمانی شیمیایی و گیاهی.

در این قسمت در خصوص خوراکی ها و تغذیه درست برای داشتن حافظه عالی صحبت می کنیم:

از خوردن مواد غذایی قندی تا جاییکه ممکن است دوری کنید.تحقیقات نشان داده که رژیم های سرشار از شکر منجر به کاهش حجم مغز و ضعف حافظه به ویژه در قسمت حافظه کوتاه مدت می شود.

مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده را به حداقل برسانید.خوراکی هایی مثل کیک، غلات، کلوچه، برنج و نان سفید به حافظه آسیب می زند.بدن این کربوهیدرات ها را بسرعت هضم کرده و قند خون را بالا می برد.مطالعات نشان داد که رژیم های غذایی که پر از کربوهیدارت های تصفیه شده است منجر به زوال عقل، زوال شناختی و کاهش عملکردهای شناختی می گردد.در مطالعه ای که روی 317 کودک کره ای که فست فود، نودل و برنج سفید می خوردند مشخص شد که ظرفیت حافظه کوتاه مدت آنها بسیار ضعیف شده است.

غذاهای ضدالتهابی بیشتر مصرف کنید.رژیم غذایی غنی از مواد ضد التهاب به بهبود حافظه کمک می کند.مطالعات می گوید کسانی که سبزیجات برگ تیره و میوه های بیشتری میخورند کمتر دچار زوال شناختی و عقل می شوند.توت ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و در تقویت حافظه موثرند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است کورکومین موجود در زردچوبه در تقویت حافظه و جلوگیری از زوال شناختی مؤثر باشد

مقداری کاکائو استفاده کنید.کاکائو یک انتی اکسیدان قوی با نام فلانوئید را به بدن می رسانند که برای مغز مفید هستند.تحقیقات نشان داد کسانیکه شکلات تلخ حاوی فلانوئید کاکائو مصرف کردند در مقایسه با کسانیکه شکلات سفید بدون فلانوئید کاکائو مصرف نمودند حافظه قوی تری دارند.

بهترین قرص تقویت حافظه و تمرکز

با وجود صدها داروی تقویت حافظه و تمرکز حواس که توسط داروسازان سراسر دنیا تولید می شود پیدا کردن بهترین قرص تقویت حافظه و تمرکز کار راحتی نیست.اما مکمل های زیر می توانند در بهبود عملکرد مغز و حافظه تاثیر گذار باشند:

جینکو بیلوبا یکی از مکمل هایی است که برای زوال عقل و تقویت مغز و افزایش قدرت ذهنی تجویز می شود و نسبت به داروهای دیگر امیدوارکننده تر است.

از مکمل های کپسول ماهی که سرشار از امگا 3 می باشند استفاده کنید.این مکمل ها نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند بلکه به تسکین اضطراب، کاهش التهاب و کند کردن روند زوال ذهنی کمک می کنند.مصرف مکمل ماهی در بهبود حافظه مخصوصا در افراد مسن موثر است.

Huperzine A که بعنوان خزه چینی هم معروف است برای درمان آلزایمر و بهبود عملکرد مغز پیشنهاد می شود.

جینسینگ آسیایی هم روی حافظه تاثیرات مفیدی دارد و به بالا بردن کیفیت زندگی و افزایش انرژی کمک می کند.

مصرف مکمل رسوراترول که بصورت طبیعی در پوست میوه هایی قرمز و بنفش ماننده انگور، تمشک و زغال اخته، بادام زمینی و شکلات وجود دارد از زوال هیپوکامپ(بخش مهمی از مغز که با حافظه مرتبط است) جلوگیری می کند.یک مطالعه نشان داد که استفاده از 200 میلی گرم مکمل رسوراترول در روز به مدت 26 هفته حافظه افراد مسن را بهبود می بخشد.

مکمل کراتین می تواند مهارتهای تفکر و حافظه را در افرادیکه گیاه خوار هستند و گوشت مصرف نمی کنند بهبود بدهد.

مصرف مکمل های فسفاتیدیل سرین می تواند برای حفظ سلامت مغز مفید باشد.مصرف آن برای افراد سالم هم تا 400 میلی گرم در روز خوب است و مهارت های تفکر و حافظه را تقویت می کند.

بازی افزایش حافظه و تمرکز

تمرین مهارت های شناختی با انجام بازی های فکری یک خوب و موثر برای تقویت حافظه است.بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شده بازی ها می توانند نقش بسزایی در بهبود حافظه و تمرکز و سلامت مغز داشته باشند.در ادامه 5 بازی افزایش حافظه و تمرکز را معرفی می کنیم:

  1. شطرنج: عملکرد شناختی را بهتر می کند

  2. بازی های ویدئویی:منجر به بهبود عملکرد مغز در افراد مسن می شود.

  3. جدول کلمات:از دست دادن حافظه را به تاخیر می اندازد.

  4. سودوکو:تاثیر بسزایی بر عملکرد شناختی سالمندان دارد.

  5. پازل:با حل پازل دوپامین ترشح می شود که نه تنها حال شما را خوب میکند بلکه حافظه را هم بهبود می بخشد.


 

نوروفیدبک جدیدترین راه تقویت حافظه

همانطور که گفتیم بغیر از تغذیه و مکمل های دارویی کار کردن روی ذهن و مغز هم می تواند منجر به تقویت حافظه شود. نوروفیدبک یک سیستم بازخورد عصبی است که بر اساس مبانی شرطی سازی کلاسیک با تمرین های منظم به مغز یاد می دهد که چطور عملکرد بهتری داشته باشد.در واقع یک نوع یادگیری را در مغز ایجاد می کند.مثلا برای نقص توجه و تمرکز نوار مغز گرفته شده و یک پروتکل مشخص درمانی با نوروفیدبک در نظر گرفته می شود تا مغز را طی چندین جلسه به سمت عملکرد بهتر سوق دهیم.

برای به اطلاع از هزینه نوروفیدبک اینجا کلیک نمایید.

خوشبختانه بهترین مرکزی که بصورت تخصصی به نورو فیدبک ، بایو فیدبک ، تحریک الکتریکی و TDCS می پردازد کلینیک روانشناسی روان آگاه واقع در صادقیه تهران است.اما اجازه دهید ببینیم هرکدام از این روشها برای درمان چه مشکلاتی بکار می رود.

نوروفیدبک: برای مشکلات تمرکز و توجه، خواب، اضطراب و افسردگی، بهبود عملکرد حافظه و تکانشگری

بایوفیدبک: برای درمان حملات پنیک، بیماری های روان تنی، خشم و اضطراب

TDCS:جهت برطرف کردن مشکلات وسواس، افسردگی و اضطراب، تقویت عملکرد حافظه و توجه/تمرکز

CES:برای حل مشکلات حافظه، خواب، اضطراب و توجه/تمرکز

منبع : روان آگاه

برچسب ها:
تقویت حافظه
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید