دندانپزشکی و سلامت دهان

مشخص شدن دلیل ریزش مو با آزمایش ریزش مو

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

آزمایش‌هایی مثل آزمایش خون CBC، آزمایشات هورمونی و ارزیابی سطح آهن از روش‌های معمول تشخیص علت ریزش مو هستند. به منظور آشنایی هرچه بیشتر با آزمایشهای تشخیص ریزش مو یا آلوپسی، این مقاله را دنبال کنید.

زمانی که ریزش مو شکل جدی به خود می‌گیرد تاثیر منفی آن به تدریج روحیه و اعتماد بنفس را درگیر می‌کند. خوشبختانه می‌توان انواع ریزش مو به‌خصوص ریزش موی ناگهانی یا آلوپسی را از طریق اقدامات پزشکی درمان کرد. قدم اول برای این کار، انجام آزمایش ریزش مو است. آزمایش‌هایی مثل آزمایش خون CBC، آزمایشات هورمونی و ارزیابی سطح آهن از روش‌های معمول تشخیص علت ریزش مو هستند. به منظور آشنایی هرچه بیشتر با آزمایشهای تشخیص ریزش مو یا آلوپسی، این مقاله را دنبال کنید.

 

آلوپسی یا ریزش موی ناگهانی چیست؟

ریزش موی ناگهانی معمولاً موهای سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما احتمال اینکه موهای سایر قسمت‌های بدن مانند ابروها را نیز درگیر کند، وجود دارد. البته ریزش مو به طور طبیعی و به صورت روزانه برای همه رخ می‌دهد به طوری‌که طبق انجمن پوست آمریکا، هر فرد روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهد. اما در مقابل، ریزش موی بیش از حد و ناگهانی می‌تواند به دلیل یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شود. علت زمینه‌ای، دائمی یا موقت بودن ریزش مو به نتایج آزمایش خون بستگی دارد.

 

 

انواع آلوپسی

ریزش مو با الگوها و روش‌های مختلفی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، نازک شدن تدریجی موها و یا ریزش موضعی و سکه‌ای موها ممکن است از ناحیه خاصی شروع شود. با این حال، ریزش مو با هر الگویی که شروع شود، نوعی طاسی با خود به همراه دارد. انواع مختلف آلوپسی به‌شرح زیر است:

 

آلوپسی آره‌آتا:

آلوپسی آره‌آتا یک بیماری خودایمنی است که معمولاً به صورت یک لکه بیضی یا گرد طاسی در سر یا هر قسمت دیگری از بدن ایجاد می‌شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله کرده و منجر به ریزش مو می‌شوند. در حالی‌که ریزش موی معمولی فقط سر را درگیر می‌کند، آلوپسی آره آتا می‌تواند ریش، مژه و ابرو را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
الگوی ریزش موی آندروژنتیک: طاسی مردانه یا آلوپسی آندروژنتیک یک پدیده رایج در اجتماع است. اما آیا می‌دانستید که برخی زنان نیز ممکن است این نوع الگوی ریزش مو را تجربه کنند؟ اگرچه چنین عارضه‌ای در زنان نادر است اما احتمال رخ دادن آن دور از انتظار نیست.

 

آلوپسی اسکار:

فرد مبتلا به آلوپسی اسکار دچار ریزش موی دائمی می‌شود. در این اختلال فولیکول‌های مو به طور کامل از بین رفته و به جای آن بافت زخم یا اسکار رشد می‌کند.

 

آلوپسی کششی:

آلوپسی کششی به دلیل کشیدن زیاد و طولانی موها اتفاق می‌افتد. افرادی که به دلیل وضعیت روانی و استرس موهای خود را می‌کنند و یا به دلیل مدل نامناسب مو، موهای خود را به مدت طولانی می‌بندند در معرض چنین مشکلی قرار می‌گیرند.

 

دلایل ریزش مو چیست؟

آلوپسی با چندین بیماری و علت زمینه‌ای در ارتباط است. به عنوان مثال، مشکلات خودایمنی یکی از دلایل اصلی ابتلا به آلوپسی آره‌آتا محسوب می‌شوند. همچنین عدم تعادل در تیروئید و هورمون‌های جنسی نیز با ریزش مو ارتباط نزدیکی دارند. سایر علت‌های ریزش ناگهانی موی شامل موارد زیر است:
•    کم خونی
•    بارداری
•    تغییرات هورمونی
•    عفونت
•    داروها
•    پرتودرمانی
•    رژیم‌های سخت غذایی
•    مشکلات روانی و حوادث تروماتیک

 

آیا با آزمایش خون می‌توان علت ریزش ناگهانی مو را تشخیص داد؟

پزشک ممکن است برای تعیین علت ریزش مو علاوه‌بر بیوپسی پوست سر، چندین آزمایش خون را نیز تجویز نماید. نوع آزمایشات به علائم و سوابق درمانی فرد بستگی دارد. برای مثال، بروز ریزش مو در دوره بارداری را می‌توان در نوسانات هورمونی جستجو کرد. از سوی دیگر، اگر پزشک به بیماری خودایمنی مشکوک شود، ابتدا نقاط طاس را بررسی کرده و سپس آزمایش‌های خون مانند آزمایش آنتی بادی ضد هسته‌ای (ANA) را تجویز می‌کند.

 

 

چه آزمایش‌هایی برای تشخیص علت ریزش مو انجام می‌شود؟

از طریق آزمایش‌های زیر علت ریزش مو بررسی می‌شود:

 

آزمایش CBC:

آزمایش شمارش کامل خون (CBC) یک آزمایش روتین، استاندارد و کم هزینه است که برای کمک به تشخیص بسیاری از بیماری‌ها تجویز می‌شود. آزمایش CBC به پزشک امکان می‌دهد تا یک دید کلی از سلامت سلول‌های خونی فرد داشته باشد. برای مثال، از طریق این آزمایش می‌توان وجود التهاب فولیکولی ناشی از عفونت یا واکنش‌های خودایمنی را تشخیص داد.


آزمایش CRP:

آزمایش خون پروتئین واکنشی C (CRP) روش دیگری برای تعیین سطح التهاب در خون است. مولکول CRP یک نشانگر برای پی بردن به التهاب خود ایمنی است. 


تست ANA:

به طور کلی، آزمایش آنتی بادی ضد هسته‌ای (ANA) اغلب برای تشخیص بیماری‌های خودایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر آنتی بادی‌های ضد هسته‌ سلولی در نمونه خون یافت شود، می‌تواند نشان دهنده یک اختلال خودایمنی مانند آلوپسی آره‌آتا باشد.


تست تیروئید:

در بعضی شرایط، ریزش موی ناگهانی با بیماری‌های تیروئید مزمن مانند کم‌کاری تیروئید و پرکاری تیروئید مرتبط است. بنابراین، بررسی هرگونه نوسان هورمون‌های تیروئیدی در تشخیص علت زمینه‌ای ریزش مو مفید است. هورمون‌های تیروئیدی نقش حیاتی در فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف دارند. از این‌رو، عدم تعادل در هورمون‌هایی مانند T3 و T4 می تواند رشد مو و سلامت فولیکول‌ها را مختل کند.

 

آزمایش آهن و فریتین:

در مطالعات پزشکی مشخص شده است که ارتباط مستقیمی بین کمبود آهن و ریزش مو وجود دارد. در این صورت، آزمایش تشخیص کمبود آهن یکی از گزینه‌های احتمالی برای یافتن علت ریزش مو به شمار می‌رود.

 

آزمایش هورمون‌های جنسی:

نقش هورمون‌های جنسی در ایجاد آلوپسی کاملا اثبات شده است و انجام آزمایش‌های مربوط به این هورمون‌ها نقش مهمی در یافتن دلایل ابتلا به ریزش مو دارند. هورمون DHT یک آندروژن مشتق شده از تستوسترون است که سطوح بالای آن فولیکول‌های مو را کوچک کرده و باعث ریزش مو می‌شود.

 

آزمایش خون پرولاکتین:

پرولاکتین هورمونی است که در زنان برای رشد سینه و تولید شیر ترشح می‌شود. اگر سطح پرولاکتین در خون افزایش یابد باعث ریزش مو خواهد شد. چنین فرایندی می‌تواند منجر به ریزش مو در بارداری و دوره شیردهی گردد.
آزمایش خون استروژن و پروژسترون: پایین بودن استروژن و پروژسترون نیز با ریزش مو در زنان مرتبط است. به همین دلیل زنانی که در دوره یائسگی قرار دارند ممکن است دچار ریزش مو به دلیل رشد آهسته فولیکول‌ها شوند.

 

چه زمانی برای آزمایش ریزش مو اقدام کنیم؟

اگر متوجه شدید که موهای سرتان به طور غیرمعمول دچار ریزش شده‌اند، بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا در اسرع وقت آزمایشات آلوپسی را انجام دهید. اگرچه ریزش مو عوارض و پیامدهای تهدید کننده‌ای برای زندگی ندارد اما در بعضی شرایط ممکن است نشان دهنده یک مشکل زمینه‌ای جدی‌تر باشد. علاوه‌بر این، ریزش مو می‌تواند بر سلامت روان نیز تأثیر بگذارد. بنابراین، بهتر است که مشکل را در ابتدای راه حل کنید تا از ریزش موی بیشتر نیز جلوگیری کنید.

 

انجام آزمایش ریزش مو در منزل با هومکا

اگر احساس می‌کنید که ریزش موهایتان نسبت به قبل بیشتر شده و یا احساس می‌کنید که موهای سرتان نازک و کم پشت شده‌، بهتر است در همین ابتدای راه به دنبال یافتن علت و کنترل آن باشید. انجام آزمایش برای ریزش مو یکی از بهترین راه‌های تشخیص علت زمینه‌ای و کلید دست یافتن به درمان متناسب با ریزش مو است. برای انجام سریع و دقیق این آزمایشات و همچنین آگاهی از هزینه آزمایش ریزش مو می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل هومکا بهره ببرید. از مزایای بزرگ آزمایش در منزل هومکا، استفاده از خدمات بیمه و عدم نیاز به مراجعه حضوری به آزمایشگاه است. برای ثبت آزمایش ریزش مو در منزل به وبسایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه نمائید و سپس آزمایش مورد نظرتان را انتخاب کنید. همچنین به منظور ثبت درخواست می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس حاصل نمایید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید