دندانپزشکی و سلامت دهان

چهار گروه از افرادی که نباید ایمپلنت دندان انجام دهند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

در نظر عمومی ایمپلنت‌های دندانی دارای مزیتهای فراوانی هستند که آنها را به گزینه برتر جایگزینی دندان در حال حاضر و در دسترس تبدیل کرده است.

در سال‌های اخیر، بسیاری از مردم به جای استفاده از روکش‌ها، بریج‌های دندانی یا حتی پروتز، به ایمپلنت‌های دندانی روی آورده‌اند. دلیل محبوبیت آنها این است که آنها یک راه حل طولانی مدت هستند که به سادگی بخشی از دهان شما می‌شوند. دندان مصنوعی می‌تواند دردناک باشد و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارد. با گذشت زمان، دهان شما تغییر می‌کند و بیمار با پروتزهایی که به خوبی بر روی هم قرار نمی‌گیرد یا اصلاً مناسب نیستند، دست و پنجه نرم می‌کنند. ایمپلنت‌های دندانی معمولاً این مشکل را ندارند.

اگر دندان دائمی خود را در اثر تصادف یا به دلیل پوسیدگی شدید از دست داده‌اید احتمالاً  دندانپزشک در مورد ایمپلنت دندان با شما صحبت کرده است. اگرچه در نظر عمومی ایمپلنت‌های دندانی دارای مزیتهای فراوانی هستند که آنها را به گزینه برتر جایگزینی دندان در حال حاضر و در دسترس تبدیل کرده است.

برخی از بیماران ممکن است کاندیدای خوبی برای روش کاشت ایمپلنت نباشند. چهار گروه از افرادی که به طور کلی واجد شرایط کاشت دندان نیستند که در ادامه به بررسی این افراد خواهیم پرداخت. همیشه دقت کنید که ابتدا باید دندانپزشک شما را معاینه کند و بعد مشخص شود که آیا کاندید مناسبی برای ایمپلنت هستید یا خیر.

کودکان و نوجوانان

سن یکی از معدود عوامل موثر بر ایمپلنت دندان است که از کنترل فرد نیز خارج است. رشد فک یک دختر جوان تا حدود 17-16 سالگی و برای پسران  18-19 سالگی ادامه می‌یابد. تا آن زمان، قرار دادن پست ایمپلنت دندانی با جراحی می‌توانست رشد طبیعی فک را مختل کند و مانع رشد دندان‌های بالغ در موقعیت طبیعی خود شود. اگر یک فرد جوان دندان دائمی خود را از دست بدهد، کلینیک دندانپزشکی تهران می‌تواند چندین گزینه درمانی مانند گذاشتن بریج دندانی دائمی، قرار دادن تاج موقت (معروف به فلیپر)، قرار دادن فاصله، یا صبر کردن تا زمانی که فک بیمار به طور کامل بالغ شود را توصیه کند.

سیگاری‌ها

اکثر دندانپزشکان قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی را برای افرادی سیگاری یا افرادی که پیپ یا قلیان می‌کشند توصیه نمی‌کند. محصولات تنباکو و یا دخانی حاوی مواد شیمیایی مانند نیکوتین، مونوکسید کربن و سیانید هیدروژن هستند که از رساندن خون کافی به فک توسط بدن جلوگیری می‌کنند. این به نوبه خود، توانایی بدن برای بهبودی مناسب در زمان تعیین شده را مهار می‌کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که سیگار به طور قابل توجهی احتمال شکست ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد. اگر درصد بالایی برای شکست ایمپلنت وجود داشته باشد، اکثر دندانپزشکان ترجیح می‌دهند این روش را انجام ندهند و زمان و منابع خود و بیمار را هدر ندهند. ترک استفاده از محصولات تنباکو و نشان دادن تعهد طولانی مدت به ترک ممکن است بیماران را واجد شرایط این روش کند. البته در طولانی مدت باید این را ثابت کنند.

افرادی که از دندان‌های خود مراقبت نمی‌کنند

بهداشت ضعیف دهان و دندان (و بیماری‌های ناشی از این عدم مراقبت) بیشترین علت از دست دادن دندان در بزرگسالان است. ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته طراحی شده‌اند، اما اگر بیمار دندان‌های خود را به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه از دست داده باشد، تعهد مداوم به بهبود بهداشت دهان خود را نشان ندهد، در این صورت ممکن است واجد شرایط این روش نباشد. ایمپلنت‌های دندانی در برابر پوسیدگی دندان غیرقابل نفوذ هستند، اما اگر بیمار بهداشت دندانی را رعایت نکند، ناحیه اطراف ایمپلنت همچنان می‌تواند دچار پری ایمپلنتیت شود.

افراد بسیار مسن به استثنای برخی موارد

افراد مسنی که برخی یا تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند، کاندیدای ایده‌آلی برای ایمپلنت‌های دندانی، به‌ویژه پروتزهای نگهدارنده ایمپلنت هستند. با این حال، به طور کلی، دندانپزشکان ایمپلنت، جراحان دهان و پریودنتیست‌ها نسبت به توصیه ایمپلنت برای بیماران بالای 85 سال تردید دارند. علاوه بر این، خطرات مربوط به جراحی در افراد که به سن پیری می‌رسد، بیشتر می‌شود. در نهایت، ایمپلنت‌های دندانی طوری طراحی شدند که برای چندین دهه دوام داشته باشند، چیزی که افراد بالای 85 سال به آن نیازی نخواهند داشت. البته باید توجه داشت که اگر یک بیمار مسن از سلامت بسیار خوبی برخوردار باشد، هیچ مشکل برجسته‌ای که ممکن است با یک روش جراحی تداخل داشته باشد، نداشته باشد و علاقه زیادی به دریافت ایمپلنت داشته باشد، دندانپزشک ممکن است این روش را توصیه کند.

آیا جراحی ایمپلنت دندان خطرناک است؟

هر جراحی خطرات خود را دارد. شما باید همیشه از هرگونه خطر احتمالی آگاه و آشنا باشید. مطمئناً جراحی‌های ایمپلنت دندانی ناموفق وجود دارد. به همین دلیل است که دندانپزشکان ممکن است افرادی که این روش‌ها را انجام می‌دهند، انتخاب کنند. با این حال، میزان موفقیت کلی جراحی ایمپلنت دندان بسیار بالا است. تا 95٪ احتمال موفقیت است که به شما احتمال موفقیت بالایی را می‌دهد.

حرف آخر

اگر به کاشت ایمپلنت دندان فکر می‌کنید، مهم است که توجه داشته باشید که برای همه مناسب نیست. در حالی که کاشت آن یک فرآیند ساده است و بهبودی چالش بر انگیزتر دارد. اکثر مردم این روزها برای احیای دندان از دست رفته به جای استفاده از چیزیهایی مانند روکش و بریج به ایمپلنت دندان روی می‌آورند، اما گروهی از افراد هستند که کاندیدای خوبی نیستند.

سلامت دهان و دندان شما در اینجا بسیار مهم است. اگر دندانپزشک احساس می‌کند که شما واکنش خوبی نشان نمی‌دهید یا به سادگی از ایمپلنت‌های خود مراقبت نمی‌کنید، او این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که از انجام عمل امتناع کند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید